Wat is het verschil tussen Realtek ALC1200 en ALC1220?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
Wat is het verschil tussen de onboard sound chips van Realtek, de ALC1200 en ALC1220? Ik zie dat beiden gebruikt worden op de nieuwe X570 moederborden maar het is mij niet duidelijk wat de verschillen zijn. Is er een verschil in dB? Specs? Kwaliteit?

Ik heb dit overzicht uit 2012 gevonden, maar daar staan de 1200 en 1220 nog niet tussen. En op de website van Realtek is helemaal niks te vinden.

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:51

smv

Ik kan dit helaas zelf ook niet vinden, google weet het ook niet en vreemd genoeg op de website van REaltek kan ik ze ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:10
Hier staat wat over die ALC1220, her en der wordt er lovend over gesproken lees ik wel. Maar daarmee is je vraag nog niet beantwoord.
Motherboard product literature claims that (the IC maker doesn't even list the chip on their site yet) the main stereo DAC of the ALC1220 has a 120dB SNR. Quite impressive if true; these CODEC chips are definitely not particularly expensive

[ Voor 54% gewijzigd door Houtenklaas op 13-07-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37
Als ik zoek kom ik bij de alc 1200 alleen maar 10 jaar oude posts tegen dus dat lijkt me een oude en dus goedkope optie.

De 1220 kom ik resultaten vanaf 2017 tegen.

Ook zie je veel mensen die geen driver kunnen vinden en dat kan kloppen. Ik heb laatst een build gedaan voor iemand met een Z390 Pro Carbon AC waar een ALC1220-VB op zit en de drivers staan alleen in de windows store...

Maar denk dus dat de 1220 wel veel nieuwer en dus waarschijnlijk beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Tussen deze 2 codecs zal weinig verschil zitten ze zijn beide recent. Mag ik vragen wat de reden is dat dit je bezig houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSA100_victim
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-01 17:11
Anoniem: 263284 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:25:
Tussen deze 2 codecs zal weinig verschil zitten ze zijn beide recent. Mag ik vragen wat de reden is dat dit je bezig houdt?
Ik ga binnenkort een X570 moederbord aanschaffen, en de ALC1200 zit op een paar goedkopere moederborden. (zoals de Gigabyte X570 Elite), ALC1220 op de duurdere. Een verschil als 5.1 vs 7.1 audio maakt mij niets uit, maar bij een merkbaar betere geluidskwaliteit zou ik voor de duurdere 1220 gaan. De vraag is alleen of het eventuele 'verschil' te merken zal zijn op mijn 2.1 PC speakersetje.

Het verschil tussen mijn oude X-fi Titanium Soundblaster en de onboard VIA VT2021 chip was wel goed merkbaar op deze speakers. Geen idee of de Realtek ALC1200/1220 beter zijn dan die VIA chip.

R7 5700X, 16GB DDR4-3200, RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

VSA100_victim schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:45:
[...]

maar bij een merkbaar betere geluidskwaliteit zou ik voor de duurdere 1220 gaan. De vraag is alleen of het eventuele 'verschil' te merken zal zijn op mijn 2.1 PC speakersetje.
Nee, beide zijn prima codecs. Indien je audiofiel bent zou ik op zoek gaan naar een duurdere (andere) optie.
Het verschil tussen mijn oude X-fi Titanium Soundblaster en de onboard VIA VT2021 chip was wel goed merkbaar op deze speakers. Geen idee of de Realtek ALC1200/1220 beter zijn dan die VIA chip.
Dat is logisch aangezien de VIA codec zich in het midden segment bevond en gedateerd is.
Leuk weetje over de X-fi: zijn voorgangers audigy en live gaven geluid veel beter weer. Deze hadden een e-mu chip op de kaart. De X-fi had echter meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:34

Nox

Noxiuz

Ook de 1220 is niet zo zuiver zoals beloofd:
https://www.audiosciencer...amplifier.4116/post-96588

Ik heb de resultaten zo niet bij de hand, maar onder load werden de prestaties van onboard audio vaak nog matiger. Vermodelijk omdat er flinke stromen lopen in de PC's aldus de reviewers. GPU's zitten er ook in de buurt zeg maar.

Vraag aan jou is of je er geld voor over hebt om betere dingetjes te kopen (en dus minder uit te geven aan dure onboard audio) of dat het je waarschijnlijk niks boeit. Ik heb zelf wel voor de eerste optie gekozen omdat het nog wat extra features meebracht.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 13-07-2019 23:16 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vraag me dit ook al even af, maar ook geen succes.
Ik betwijfel alleen of je het verschil echt zal merken op een 2.1 speakerset. Zo ja, dan kan je altijd een losse soundcard kopen. Het is niet alsof je een tekort aan PCI lanes hebt op X570. :P

Verder zou ik zeker die Gigabyte Elite sterk overwegen nemen. Dat lijkt eigenlijk de beste van de "betaalbare" X570 bordjes te zijn. ASUS X570 TuF kan ook nog, maar ik vind de Elite eigenlijk beter. :)

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 13-07-2019 23:24 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
Het enige wat zo'n test laat zien is dat als je maar genoeg inzoomt op de resultaten je verschil gaat zien, er wordt totaal geen context gegeven over wat deze verschillen betekenen in de praktijk. Dit soort verschillen kun je meten, maar ga je nooit horen.

@VSA100_victim verschillen in de codec zijn te verwaarlozen, het is best mogelijk dat zon chip ongelukkig op het mobo is geplaatst en daardoor bijv bijgeluiden van de voeding, usb bus of whatever oppikt, dit ligt dan aan het moederbord en niet aan de dac.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33
volgens mij heeft een geluidskaart met een Realtek alc1220 ook een extra S/PDIF optical uitgang naast de 5xOFC

[ Voor 19% gewijzigd door danda op 29-08-2019 02:59 ]

Pagina: 1