Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus X399 met Threadripper 2920X boot niet

Pagina: 1
Acties:

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:37
Mijn huidige PC was dringend aan vervanging toe dus heb ik afgelopen week wat nieuwe componenten besteld.

Nieuwe behuizing
De Threadripper 2920X
ASUS X399
Corsair Vengeance DDR4 16GB (x2)

De voeding, een Corsair CX600M, een Geforce GTX1060 6GB en de SSD komen uit de oude PC.

Alles vandaag in elkaar gezet, alles nagelopen (samen met een vriend van me) en opgestart maar ik krijg error code 0d (BIOS is overigens geüpdatet). Daarna geprobeerd zonder ram, dit gaf error code 10. Ook nog een keer geprobeerd met een andere GPU, en de GPU in een ander PCIe slot, maar hij bleef hangen bij error code 0d. Online diverse mogelijke oplossingen gevonden, zoals het loskoppelen van de SSD, RAM in ander slot plaatsen, maar dat mocht allemaal niet baten.

Nou is er één 4 pins aansluiting op het moederbord die niet verbonden is (EATX12V). Deze hoort in principe bij de 24 pins aansluiting, maar ik heb een dergelijke aansluiting niet bij de voeding zitten (of de kabel is kwijt). Op sommige plekken lees ik dat dat niks uit moet maken, op andere plekken lees ik dat het wel uit maakt. Echter zie ik het niet zitten om lukraak een nieuwe voeding te kopen met de hoop dat het dan wel gaat werken.

Iemand hier enig idee hoe ik dit issue op kan lossen? Nieuwe voeding? RAM incompatible? Componenten DOA?

• barbarian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:08
Naast de 24 pins aansluiting heb je nog een 4 pins aansluiting nodig. Misschien kun je bij je lokale computerboer een verloopje halen?

• Aardappelbakker
barbarian schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:35:
Naast de 24 pins aansluiting heb je nog een 4 pins aansluiting nodig. Misschien kun je bij je lokale computerboer een verloopje halen?
Ja, dat idee had ik al, maar ik heb her en der ook gelezen dat die aansluiting dus niet perse vereist is. Maar die is dus wel nodig om de PC op te laten starten?

Heb je ook zo een idee welk verloopje ik dan specifiek moet hebben?

• barbarian
Jazeker. Ik deed alleen een suggestie m.b.t. verloopje. Op bijna alle moderne voedingen is deze aansluiting aanwezig. Ben een beetje verbaasd dat de jouwe dat niet heeft.

• Aardappelbakker
barbarian schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:38:
Jazeker. Ik deed alleen een suggestie m.b.t. verloopje. Op bijna alle moderne voedingen is deze aansluiting aanwezig. Ben een beetje verbaasd dat de jouwe dat niet heeft.
De mijne zou het in principe moeten hebben, maar ik ben dus de extra kabels kwijt van de modulaire voeding, dus dat wordt óf een nieuwe voeding óf een verloopje.

• barbarian
Oei inderdaad. Succes in ieder geval.

• barbarian
Zoiets
Modbreak:Het is hier geen MSN... :/

Als je iets toe te voegen hebt aan een eerdere post, gebruik de Wijzig-knop. Er is geen enkele valide reden om drie keer achter elkaar te posten :o

[ Voor 94% gewijzigd door dion_b op 12-07-2019 23:21 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Nieuwe voeding is sws nodig. Buiten dat de kwaliteit van de CX600M niet al te best is, dat ding slecht presteert en door het oude interne design niet compatibel is met nieuwe hardware ontbreekt ook nog eens een 2e EPS connector die je nodig hebt voor het moederbord. Die 4 pins hoort namelijk niet bij de 24 pins ATX maar bij de cpu voeding.
Zeker niet gaan prutsen met onbetrouwbare verloopjes als je net bijna 1000 piek hebt stuk geslagen op cpu, mobo en ram.

Welk moederbord heb je exact? Vrijwel zeker is een bios update nodig om de cpu werkend te krijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 12-07-2019 19:01 ]

• Aardappelbakker
Uszka schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:39:
Nieuwe voeding is sws nodig. Buiten dat de kwaliteit van de CX600M niet al te best is, dat ding slecht presteert en door het oude interne design niet compatibel is met nieuwe hardware ontbreekt ook nog eens een 2e EPS connector die je nodig hebt voor het moederbord. Die 4 pins hoort namelijk niet bij de 24 pins ATX maar bij de cpu voeding.
Zeker niet gaan prutsen met onbetrouwbare verloopjes als je net bijna 1000 piek hebt stuk geslagen op cpu, mobo en ram.

Welk moederbord heb je exact? Vrijwel zeker is een bios update nodig om de cpu werkend te krijgen.
Hmm oke oke. Zou je me wellicht een voeding kunnen aanbevelen welke wel over alle aansluitingen beschikt?

Heb Asus Prime X399-A als mobo.

• Uszka
Eén van deze

Het moederbordbios is wel een dingetje met die mobo/cpu combi. Maar goed, probeer eerst met een geschikte voeding. Is dus geupdate.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 12-07-2019 19:27 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:36

SomerenV

It's something!

Uszka schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:15:
Eén van deze

Het moederbordbios is wel een dingetje met die mobo/cpu combi. Maar goed, probeer eerst met een geschikte voeding.
Ik haak even in, aangezien ik mee heb geholpen met de PC.

Bios hebben we vanmiddag geüpdatet naar de nieuwste versie en daar zit compatibiliteit in voor de Threadripper 2920X, dus dat zou geen issue moeten zijn. Moet overigens zeggen dat ik nog nooit zóveel gedoe heb gehad met een PC. Normaal is het in elkaar schroeven, hooguit de bios updaten, en gas erop, maar deze keer zat er om iedere hoek weer wat extra gedoe :+

Had sowieso nog nooit van m'n leven zo'n extra 4 pins connector gezien, dus dat was even uitvogelen hoe en wat O-)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 00:27
Je weet dat je trouwens 4 sticks ddr4 moet hebben voor threadripper anders werkt de quadchannel niet.

• Uszka
Waar wordt het systeem eigenlijk voor gebruikt? Gamen, beeldbewerking, CAD?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Cyclonic schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:44:
Je weet dat je trouwens 4 sticks ddr4 moet hebben voor threadripper anders werkt de quadchannel niet.
Waarom zou je perse quadchannel willen gebruiken? Dual Channel werkt ook prima met deze CPU, dus 2x16GB is een prima keuze.

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 00:27
SomerenV schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:45:
[...]

Waarom zou je perse quadchannel willen gebruiken? Dual Channel werkt ook prima met deze CPU, dus 2x16GB is een prima keuze.
Omdat threadripper voor quad channel is gemaakt? Kan je netzogoed een 2700x halen of 3700x als je de bandwith toch niet gebruikt. Want als je dingen gaat renderen met dual channel dan bottleneck je de CPU behoorlijk.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Cyclonic schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:50:
[...]

Omdat threadripper voor quad channel is gemaakt? Kan je netzogoed een 2700x halen of 3700x als je de bandwith toch niet gebruikt. Want als je dingen gaat renderen met dual channel dan bottleneck je de CPU behoorlijk.
Bij de 1900X maakt het geen enkel verschil of je single, dual of quad channel gebruikt. Voor de 2920 kan ik zo snel geen resultaten vinden maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil opeens dramatisch groot is.

• Uszka
Ligt helemaal aan de toepassing of quadchannel zinvol is. Singlechannel is iig een no go bij TR, net als bij Ryzen. Hetzelfde geldt voor geheugen <2933 MT/s. Kost je gewoon prestaties.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou de CPU eruit halen, socket controleren en onderzijde CPU en dan weer opnieuw in zijn socket installeren en dan alle drie de bevestigingsschroeven evenredig aandraaien tot zijn momentum.

[ Voor 6% gewijzigd door bierschuit op 12-07-2019 21:35 ]

• Aardappelbakker
Nieuwe dag, nieuwe ronde en nieuwe kansen.

CPU los gehad, vastgedraaid tot aan de klik én nieuwe voeding erin én alles netjes aangesloten.. Helaas nog steeds error 0d.

Iemand nog enig idee wat het probleem kan zijn?

Edit:
Het RAM nog maar eens in alle mogelijke posities geprobeerd en opeens startte hij wel door.. Nu is Windows aan het installeren, dus so far so good.

Thanks voor de hulp in ieder geval :)

[ Voor 30% gewijzigd door Aardappelbakker op 13-07-2019 11:21 ]

• barbarian
Ram is idd erg tricky. Fijn dat je de oplossing gevonden hebt.
Pagina: 1