Speakers ontkoppelen en op tv-meubel - Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-08 20:39
Hoi allemaal,

Mijn broer is recentelijk verhuist en heeft daarbij een flinke upgrade voor z'n audio installatie aangeschaft. De belangrijkste componenten zijn nu:

NAD D3020 (gebruikt de interne DAC)
Focal Electra 906
Een nogal breed (2m?) tv meubel op poten

Een prima systeem naar mijn mening. Echter staan de speakers momenteel op het tv meubel. Het zal jullie niet heel erg verbazen als je hoort dat de reactie was "het klinkt erg goed, maar... Veel bas die niet heel precies is en niet zo ruimtelijk als ik had gedacht". Dat lijken mij issues die wijzen op het staan op de tv meubel.

Nu weet ik dat de ruimte veel van invloed is, maar ik zoek meer naar de makkelijke oplossingen. Hier zijn degene die ik heb overwogen:

- Stands: geen ruimte / te groot / kan ik net zo goed zuilen nemen
- Spikes: Geen M6 / M8 gaten onder de speakers

Dan zijn er nog andere opties zoals plakspikes. Er zullen schoteltjes onder moeten, aangezien het op een tv meubel is.

Ik weet dat experimenteren normaal de beste optie is, maar we staan niet echt te springen om eerst stands te kopen, dan plakspikes, dan een tegel, etc.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Wat denken jullie dat goede budgetvriendelijke opties zijn? Suggesties zijn erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:38
Ik heb onder mijn boekenplank speakers puk's zitten. Ben zeer optimistisch over "zogenaamde" audio verbeter producten. Maar moet zeggend dat dit serieus een behoorlijke verandering aan het geluidsbeeld geeft.

Het exacte type weet ik niet meer maar is vergelijkbaar met dit: https://www.iear.nl/produ...lhb-adHW4HNRoCV8EQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Volgens mij is het het beste om even de speakers op de grond te zetten, even bekijken of een stevige ondergrond beter resultaat heeft.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:21
Zelf gebruik ik hiervoor stands van Soundxtra. Erg tevreden over i.c.m. MA Silver 50 op een tv meubel. Ze zijn erg stevig, de speakers staan er goed op (zijn meerdere maten verkrijgbaar), ontkoppelt van de kast en je kunt de speakers ermee richten. Ook dat laatste werkt prima.
https://soundxtra.nl/prod...er-standaard-zwart-small/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wasmachine dempers

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoals ik elders al zei: je wilt gewoon ontkoppelen. Koop vier squashballen, snij ze door en zet ze er onder.
Verder is het laag wat je ervaart ongetwijfeld gemengd met wat middengebied als je directioneel laag ervaart. Een subwoofer kan helpen. Leen er eentje en test het :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Laag weergave wordt bepaald door de staande golven van de ruimte, de positie van de luisteraar in dat staande golven patroon en de positie van de speakers bepaalt in welke verhouding deze staande golven worden aangesproken.

Speakers "ontkoppelen" kan geen kwaad, maar ik verwacht dat het effect van een net veranderd boundary effect (door klein beetje meer afstand) groter is dan reduceren van overdracht van trillingen. Dat laatste effect wordt namelijk altijd overschat (goede speakers hebben weinig resonanties van de behuizing). Het kan ook geen kwaad om te proberen natuurlijk.

Maar oplossingen voor het beheersen van de kamer resonanties behelzen heel wat anders; electronisch dempen ervan in de vorm van parametrische eq en het vergroten van het aantal laagbronnen (multisub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Viltglijders te koop bij de Action, de HEMA en de bouwmark maar daar betaal je veel te veel.
https://www.action.com/nl...nagel-voor-huis-en-hobby/
Op iedere hoek een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
Dank voor alle suggesties allemaal! We gaan eerst even testen met vilt (aangezien dat nogal goedkoop is), de SoundXtra stands vind ik ook wel boeiend (of misschien bouwen we zelf wel iets dergelijks :-))

Goed om te horen dat de verwachtingen niet heel erg hoog moeten zijn. Met mijn eigen set in Engeland plaatste ik ze van twee stoelen (verhuizing) naar stands, en dat maakte een enorm verschil. Ik hoop in ieder geval een verandering in dezelfde richting (strakkere bas, beter ruimtelijk) te krijgen :-)

Dank voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tijd voor een radicale suggestie: muurbeugels? :p

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:26
Denk je echt dat die viltglijders een impact gaan hebben op de laagweergave?

De hele discussie over koppelen of ontkoppelenis een beetje overdreven. Denk niet dat je dat echt kan horen. De plaatsing van je speakers is belangrijk, maar je gaat nog veel meer vooruitgang boeken met een tapijt, stoffen zetels, goede gordijnen en ander dempend materiaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynion
Tommie12 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:03:
Denk je echt dat die viltglijders een impact gaan hebben op de laagweergave?

De hele discussie over koppelen of ontkoppelenis een beetje overdreven. Denk niet dat je dat echt kan horen. De plaatsing van je speakers is belangrijk, maar je gaat nog veel meer vooruitgang boeken met een tapijt, stoffen zetels, goede gordijnen en ander dempend materiaal.
Ik heb ervaren dat stands er effect op hebben :-) Ik had ze gekocht omdat ik speakers op stoelen onhandig en lelijk vond, niet voor een geluidsupgrade. Toch hoorde ik direct een flink verschil.

We gaan het zien :-)

Muurbeugels zijn een prima suggestie, maar het vertrouwen in de stevigheid van de muur is enigszins beperkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:50
In het verleden heb ik wel eens van die rubberachtige schijven gebruikt die men ook op platte daken onder tegels legt.
Pagina: 1