Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-04 16:00
Mijn vraag
Ik kocht deze week een Corsair H150i Pro.

Nu volgens het boekje moet ik mijn radiator eerst aan mijn case aanbrengen en dan de fans erachter.
Nu zie ik veel op Youtube set-ups dat eerst de Fans aan de case worden gevezen, vervolgens de radiator.
(ik heb dit laatste nu ook gedaan omdat dit beter past in mijn Case, anders had ik wat moeite met mijn radioter erin te krijgen.

Iemand een goede afbeelding of filmpje waar ik kan zien, indien ik mijn fanse eerst aan de case hang, ik nog andere fans in mijn case vanbinnen moet voorzien ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: I7-8700K
CPU Koeler: Corsair H150i Pro
GPU: MSI - GTX 1060 6GB
MoBO: MSI Z390 Carbon Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hoe mijn Fans nu zitten:
https://www.google.be/search?q=corsair+150i+pro&client=opera&hs=69H&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMntmkrK_jAhXDsKQKHY5CCrIQ_AUIECgB&biw=2155&bih=1093#imgrc=ubB6qAcs2rkfjM:

Hoe het volgens het boekje werd beschreven:
https://www.google.be/search?q=corsair+150i+pro&client=opera&hs=69H&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMntmkrK_jAhXDsKQKHY5CCrIQ_AUIECgB&biw=2155&bih=1093#imgrc=r_2_5H-2CIVmKM:

Wat ik ook nog tegen kom (hierbij ook graag uitleg:
https://www.google.be/search?q=corsair+150i+pro&client=opera&hs=69H&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMntmkrK_jAhXDsKQKHY5CCrIQ_AUIECgB&biw=2155&bih=1093#imgdii=VTUf2B3KgebXwM:&imgrc=FXXHDZy7soT9RM:

Beste antwoord (via Karroowte op 13-07-2019 13:44)

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Graag gedaan,

Warme lucht heeft de natuurlijke gewoonte om op te stijgen, dus daarom voorzijde (koude) lucht naar binnen en bovenzijde en achterzijde de (warme) lucht naar buiten. Dus de fans aan de bovenzijden/achterzijden moeten de lucht weer naar buiten duwen.
Het is verstandig om dus de hoeveelheid lucht die naar binnen komt, ook weer naar buiten te verplaatsen; dus bij drie fans in, drie fans ook weer uit. Als je dus 1 fan in en 3 fans uit monteerd krijg je onderdruk, omdat er meer naar buiten gaat dan dat er binnen komt. Dit trekt weer stof aan.
Wil je stof beperken is het beste een beetje overdruk te hebben door bijvoorbeeld 4 fans naar binnen te laten blazen naar 3 fans naar buiten. Is het een beetje te volgen? :9

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorick90
Het heeft te maken met de airflow in je kast; Voorzijde naar binnen en bovenzijde naar buiten, dat is de meest logische weg.
En het ligt er vervolgens aan waar je je radiator wilt hebben. Als je radiator aan de voorzijde hangt, dan is het "beter" om de fans te plaatsen zoals op afbeelding 1 (zoals ze nu zitten) waarbij de fans naar binnen blazen. Dan heb je een 'push' door de radiator; dit geeft vaak kleine verbeteringen.

De laatste afbeelding is een 'Push-pull' principe. De ventilatoren zuigen lucht naar binnen en duwen deze door de radiator waarbij de lucht weer wordt aangezogen door de achterste ventilatoren, je krijgt een hoger statische druk en daardoor kan de lucht sneller en makkelijker door de radiator. Ik denk niet dat dit significante verschillen oplevert aangezien het voornamelijk draait om de oppervlakte waar de radiator zijn warmte kan afstaan aan de lucht. Groter contactoppervlak = efficiënter koelen.
Maar goed alle kleine beetjes helpen..

Goed om te onderhouden is; een ventilator heeft dus een zuigzijde en een perszijde. De perszijde, waarbij de lucht uit de ventilator gedrukt wordt, is:
Afbeeldingslocatie: https://legitreviews.com/wp-content/uploads/2017/10/corsairll120rgbrear.jpg
De lucht komt op deze foto op je af, deze zijde zit dus vaak tegen de radiator aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karroowte
Yorick90 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:22:
Het heeft te maken met de airflow in je kast; Voorzijde naar binnen en bovenzijde naar buiten, dat is de meest logische weg.
En het ligt er vervolgens aan waar je je radiator wilt hebben. Als je radiator aan de voorzijde hangt, dan is het "beter" om de fans te plaatsen zoals op afbeelding 1 (zoals ze nu zitten) waarbij de fans naar binnen blazen. Dan heb je een 'push' door de radiator; dit geeft vaak kleine verbeteringen.

De laatste afbeelding is een 'Push-pull' principe. De ventilatoren zuigen lucht naar binnen en duwen deze door de radiator waarbij de lucht weer wordt aangezogen door de achterste ventilatoren, je krijgt een hoger statische druk en daardoor kan de lucht sneller en makkelijker door de radiator. Ik denk niet dat dit significante verschillen oplevert aangezien het voornamelijk draait om de oppervlakte waar de radiator zijn warmte kan afstaan aan de lucht. Groter contactoppervlak = efficiënter koelen.
Maar goed alle kleine beetjes helpen..

Goed om te onderhouden is; een ventilator heeft dus een zuigzijde en een perszijde. De perszijde, waarbij de lucht uit de ventilator gedrukt wordt, is:
[Afbeelding]
De lucht komt op deze foto op je af, deze zijde zit dus vaak tegen de radiator aan.
Yorick,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, het is mij heel duidelijk.
Maar nu dat ik dus eerst de ventilatoren aan mijn case heb gehangen die de lucht naar binnen zuigt, waar mijn radiator achter hangt.
Moet ik dan nog aan de bovenzijde of achter kant van mijn case kijken voor fans ? Zoja, Welke richting ?

Nogmaals bedankt !

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Graag gedaan,

Warme lucht heeft de natuurlijke gewoonte om op te stijgen, dus daarom voorzijde (koude) lucht naar binnen en bovenzijde en achterzijde de (warme) lucht naar buiten. Dus de fans aan de bovenzijden/achterzijden moeten de lucht weer naar buiten duwen.
Het is verstandig om dus de hoeveelheid lucht die naar binnen komt, ook weer naar buiten te verplaatsen; dus bij drie fans in, drie fans ook weer uit. Als je dus 1 fan in en 3 fans uit monteerd krijg je onderdruk, omdat er meer naar buiten gaat dan dat er binnen komt. Dit trekt weer stof aan.
Wil je stof beperken is het beste een beetje overdruk te hebben door bijvoorbeeld 4 fans naar binnen te laten blazen naar 3 fans naar buiten. Is het een beetje te volgen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Als ik het goed begrijp heb je eerst de fans op je case gemonteerd en de radiator er los voor geplaatst.

Ik vraag me dus af als dat scenario klopt er geen minimale ruimte tussen de fans en de radiator is en er veel druk verloren gaat, die je wel hebt als je de fans op de radiator monteert.

PS. Ook ik bezit een 8700K gekoeld met een nzxt X62 push pull opstelling.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karroowte
Yorick90 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:22:
Graag gedaan,

Warmte heeft de natuurlijke gewoonte om op te stijgen, dus daarom voorzijde (koude) lucht naar binnen en bovenzijde en achterzijde de (warme) lucht naar buiten. Dus de fans aan de bovenzijden/achterzijden moeten de lucht weer naar buiten duwen.
Dat is heel duidelijk !
Heel erg bedankt voor alle moeite...
Conclusie, ik zal mijn h150i pro naar binnen laten zuigen, 2 Fans (1tje vanboven op de case en eentje op de achterzijde ook naar buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karroowte
Yorick90 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 23:22:
Graag gedaan,

Warmte heeft de natuurlijke gewoonte om op te stijgen, dus daarom voorzijde (koude) lucht naar binnen en bovenzijde en achterzijde de (warme) lucht naar buiten. Dus de fans aan de bovenzijden/achterzijden moeten de lucht weer naar buiten duwen.
Installatie van mijn gamepc zijn vlotjes verlopen … leuk om in elkaar te steken ! _/-\o_

Klein vraagje...
wat zijn zo dan de beste tempraturen voor een GamePC …
Tijdens het gamen : …..?
Tijdens het gamen (OC): ….?

Alsook, hoe kan ik eventueel mijn fans iets harder laten draaien zodat ik meer koeling heb ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hard werken ze nu?

Max speed, dan is het antwoord andere fans met een hogere tpm.
Als ze op halve kracht draaien via Corsair link de fans op max zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Karroowte schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:34:
[...]
wat zijn zo dan de beste tempraturen voor een GamePC …
Tijdens het gamen : …..?
Tijdens het gamen (OC): ….?
Normaal gesproken is het antwoord; temperaturen zo laag mogelijk is altijd goed. Het hangt er ook vanaf welke CPU je hebt, maar als je er echt een nummertje aan wilt hangen:
CPU Tijdens het gamen: 40~45 graden Celcius.
CPU @ OC: Meestal zo rond de 50~55 graden Celcius (hangt af van de OC natuurlijk, hoe hoger de clocks hoe meer warmte) Als de CPU ver overgeclockt is, tik je makkelijk de 60~65 aan.
Alsook, hoe kan ik eventueel mijn fans iets harder laten draaien zodat ik meer koeling heb ? :)
Ja normaal gesproken heb je op een radiator niet echt PMW nodig. 3 pin op volle toeren is ook gewoon prima. Maar je kan PMW curves aanpassen in de BIOS of in Corsair Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Tjm De Groot schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:02:
Als ik het goed begrijp heb je eerst de fans op je case gemonteerd en de radiator er los voor geplaatst.

Ik vraag me dus af als dat scenario klopt er geen minimale ruimte tussen de fans en de radiator is en er veel druk verloren gaat, die je wel hebt als je de fans op de radiator monteert.

PS. Ook ik bezit een 8700K gekoeld met een nzxt X62 push pull opstelling.
Nee, het klopt niet helemaal. De fans zitten op de radiator gemonteerd, zijn vraag betreft hoe je de ventilatoren het beste kan opstellen. Een radiator moet je inderdaad nooit los van de fans halen want je wilt de lucht door de radiator forceren. Alhoewel een radiator altijd koelt, ook al monteer je er geen fans op. Je hebt dan alleen gewone convectie net als je radiatoren aan de muur thuis. Zodra je er een fan op plaatst krijg je geforceerde convectie waarbij de hoge statische druk een grote rol speelt in de overdracht van de warmte.
Pagina: 1