Budget renovatie badkamer, wat te doen met wanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:19
Zoals wel meer huizen in NL hebben ook wij een kleine badkamer. De onze is slechts 6m2 ong.
Hier douchen we momenteel op de tegels met douche-schuifdeuren, 90x90 cm.
Er zit een simpele wastafel in met spiegel en lampje, een lompe radiator en de wasmachine+droger staan hier in.
Nu willen we dit low budget opknappen met een kleinere radiator en een compact wasmeubel met spiegelkast.

- Douche moet een douchbak 80x80 worden met pendeldeuren oid erop.
- De tegelvloer is oud en lelijk en wil ik voorzien van een laagje egaline om daarna met PVC te beleggen.

So far so good.

Maar het mooiste is om ook de wanden aan te pakken, dit zijn tegels (vierkantjes normaal formaat) matt in gebroken wit met her en der oude boorgaten.

Zijn er handige of slimme manieren/tips om deze tegelwanden op te knappen zonder grote investeringen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamisaus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-06 21:24
Bij mijn schoonouders heb ik een keer een wand opnieuw betegeld. Dit waren ook de standaard vierkantje tegeltjes. Die tegels zijn niet heel duur en zelf is het best te doen. Het resultaat is dan ook best netjes geworden.

Een andere optie is om alleen de tegels met boorgaten te vervangen. Weet niet of de vorige bewoners de oude tegels heeft achtergelaten, of kunt kijken of je een doosje identieke tegels kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:36

Dhrax

Prog Lord

Als je zelf handig bent dan zou je de bestaande tegels kunnen voorstrijken en hier direct over stuccen. Dit is aan materiaal hooguit enkele tientjes.

Bij alle andere opties kom je al snel aan opnieuw betegelen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 11:06
Wat noem jij een grote investering? Oftewel, binnen welk budget wil je het doen? Dat is wat mij betreft nu toch wel de hamvraag.

En wat versta jij onder opknappen? Bedoel je met behoud van de huidige tegels of wil je wel wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ipv een douchebak met pendeldeuren kun je ook een extra muurtje metselen en de voorkant van de douche gewoon open laten. Een afvoergootje zul je neem ik aan wel goedkoop kunnen inbouwen. Dat is misschien nog wel goedkoper (en veel moderner) dan een nieuwe bak met deuren die door het openslaan extra ruimte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Stuccen over tegels hoor ik wisselende verhalen over dus vind het lastig om daar een knoop over door te hakken.
Ik heb wel tegeltjes over dus ik kan wellicht selectief wat vervangen.

Ik laat het liefst de tegels zitten, geen zin in stof, sloopwerk en gedoe ook omdat we hier niet nog 5 jaar blijven wonen maar het wel aan een opfrisbeurt toe is.

Qua investeringen kijken we naar 1000 a 1500 euro. De wanden laten voor wat ze zijn is ook een conclusie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
Nieuwe tegels op de wanden, gewoon over de oude heen. Heb ik in ons vorige huis ook gedaan. Is makkelijk te doen, en ik was +-200 euro kwijt voor tegels. Kijk eens bij de bouwmarkt voor iets grotere tegels (60x30 cm) heb je niet veel van nodig, en ziet er modern en strak uit.

[ Voor 4% gewijzigd door CrazyOne op 12-07-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:48
Ik zou ook gewoon nieuwe tegels doen. Volgens mij met twee linker handen ook nog prima zelf te doen.

Mocht het echt cheap dan kun je wellicht tegelverf nog proberen. Maar dan zit je nog met de boorgaten.
Op zich ziet tegelverf er best goed uit. Zus heeft keukenwandje hiermee gedaan en viel niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Over tegels heen tegelen had ik nog niet aan gedacht, overweging waard.
Maakt de volgorde dan nog uit qua werkzaamheden? Eerst vloer van PVC voorzien of eerst nieuwe wandtegels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:53
Eerst de vloer, en dan de wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:58

EMP

Krulloos!

CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:26:
Eerst de vloer, en dan de wanden.
Zodat je klodders lijm/voegmiddel etc op je mooie nieuwe vloer kunt krijgen?

Ik zou eerst de wanden doen ;)

Als je echt low-budget wilt gaan zitten kun je Highfive95's advies over tegelverf overwegen. Eindresultaat hangt wel sterk van de staat van de huidige tegels af.

Maar heb je niet even een foto'tje, dat helpt met meedenken :)

[ Voor 10% gewijzigd door EMP op 12-07-2019 15:46 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Lensent schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:24:
Maakt de volgorde dan nog uit qua werkzaamheden? Eerst vloer van PVC voorzien of eerst nieuwe wandtegels?
Van boven naar beneden werken, plafond, muren, vloer

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Imnoa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:47:
[...]

Van boven naar beneden werken, plafond, muren, vloer
tegel vervangen is rustig uitbikken .. en potje tegelverf + stukje hout zodat je niet verder uitsteekt dan huidige tegels.

je kan ook de voegen "uitkrabben" of met tape bedekken, dan tegelverf eroverheen, tape wegtrekken (nog voordat de verf droog is +/- 30 min na laatste verf aangebracht .. Uitkrabben is iets meer werk, maar kan je na het verven een strakker resultaat krijgen ..vind ik zelf persoonlijk wat mooier.

overheen tegelen Bah..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06 09:20

-36-

Trust me. I'm an amateur

En de tegels vantevoren wel ff goed uitmeten dat je niet boven of onder een prutsrandje overhoud. Met wandtegels begin ik zelf verticaal in het midden dan heb je het minste kans op afwijkingen.

@vso met een badkamertje van 6m2 telt iedere cm dus eerst de tegels eraf is idd wel een goed idee. Is over het algemeen niet veel werk en qua stof valt dat ook wel mee.

[ Voor 31% gewijzigd door -36- op 12-07-2019 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Wat zijn de ervaringen met tegelverf eigenlijk? Is dat een kwestie van: wie niet waagt wie niet wint en als het niks is 'no harm done' en dan alsnog plan B doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Lensent schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:21:
Wat zijn de ervaringen met tegelverf eigenlijk? Is dat een kwestie van: wie niet waagt wie niet wint en als het niks is 'no harm done' en dan alsnog plan B doen?
Geen ervaring mee, maar iets verven wat in feite gemaakt is om niets aan zich te laten hechten ook nog in een vochtige omgeving doet bij mij nogal wat alarmbellen rinkelen

Bij de paardenmeisjes van de buren lees bij 3 van de 3 ervaringen waar het er langdurig op zit dat het toch wel afbladdert:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1927855

[ Voor 17% gewijzigd door ImNotnoa op 12-07-2019 16:29 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Als het 3 jaar goed blijft vind ik het al goed, serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-06 09:20

-36-

Trust me. I'm an amateur

maar wat doe je dan met de rand die je overhoud als je de douchebak van 90 naar 80cm verkleint? prutsen in de marge vaak meer werk dan het gelijk goed doen. Als het echt slechts voor 3 jaar is (huurhuis?) zou ik het lekker zo laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 20:00
Mocht het aantal gaten wel meevallen, dan zou je ook nog kunnen overwegen om deze netjes te vullen en vervolgens met tegelverf de tegels en voegen opnieuw te schilderen. Dat kan er ook heel knap uitzien.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@-36- tja stof is meer als je de voegen uitkrabt.

@Lensent tja erhm .. ik vind het lelijk als je de voegen meeverft, maar je kan er met simple truukjes leuke dingen mee doen. je kan ook bv een basis kleur nemen en wat "kleurstof"

- plak de voegen af of krab ze uit (later beetje bijvoegen) het is een werkje maar meeste mooie resultaat.
- maak ze erna schoon met ammoniak (voor optimale hechting)
- je kan "figuurtjes" uitsnijden uit "plakfolie" en op de tegel plakken net voordat je gaat verfen .. dat blijft dan wit
- zeiltje over de grond mikken .. antislip = goedkoopst en makkellijst

als je de tegel-verf een kleurtje geeft, kan je bv 1 dag later of 2 dagen later met tape een "band" maken .. een band is bv 1 tegel breed plak de voeg erboven eronder "breed" af ..

als je met tape of ander plakspul aan de gang gaat, wacht niet totdat de verf helemaal droog is (lees 2 uur later) verf moet niet meer uitlopen zo heb je minimale kans op "schade" op je verfwerk.

Het meest goedkope is bv een behang "rand" (die van 10 a 20cm breed) eerst op de tegels en/of dan hier en daar wat "stickers" en vervolgens alles te lakken (Glitsa? is ook een lak) 1ste laag voorzichtig dun met een roller .. en 1 of 2 lagen erna opbrengen .. eventeule scheuren/barsten/gaatjes vullen met vulmiddel.. de lak beschermt het tegen vocht ;)

als je huurt, vraag wel ff na hoe men eroverna denkt .. vaak doen ze niet moeilijk als het 1 egale nette "vorm" heeft .. dus houd het vooral neutraal bij huurwoningen

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 12-07-2019 17:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Bedankt voor de tips het gaat om een koopwoning overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overheen tegelen met een goedkope maar nette tegels. Verven met banen en weet ik wat voor een troep is leuk wanneer je in een aflevering van in Holland staat een huis zit en je de badkamer van je buren mag verkloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Sidenote. Ik vind 6m2 eigenlijk niet eens zo klein voor een badkamer als je de indeling tenminste zelf kunt bepalen. Veel groter vind ik zonde van de ruimte. Maar met wasser en droger en grote radiator is het een ander verhaal. Kunnen die niet ergens anders heen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 12-07-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Hmm, ik zou nog even heroverwegen vwb de kleinere douchebak. Zelfs 90x90 is al vrij klein. Sta je elke keer met je ellebogen tegen de wanden te butsen. Nog buiten de "randjes" die je eerst moet gaan opvullen voor je de nieuwe tegels kunt plaatsen etc. Verder moet je met een dergelijk budget rekening houden met de prijs van leidingwerk en dergelijke. Dichter bij de huidige aansluitingen is per definitie goedkoper. En natuurlijk zelf doen. Tegel-over-tegel kun je best voorstrijken met de roze voorstrijk van Knauf (Betokontakt) en dan een flexibele tegellijm gebruiken (omdat je voegen gaan overlappen en dergelijke). Verder zou ik adviseren zo neutraal mogelijk te blijven qua tegels, da's altijd het makkelijkst als je van plan bent op korte termijn te verkopen zoals jij. Zeker de tegels (grijs, wit). In zo'n kleine ruimte liefst ook geen zwart gebruiken (lijkt kleiner).
Nog 1 tip: een goedkope toiletpot is per definitie duurkoop. Ziet er binnen het jaar niet meer uit vanwege de kalkaanslag vanwege het slechte (ruwe) glazuur, en let er bij de Geberit reservoirs op dat je er 1 met het originele frame koopt (blauw), de anderen zijn minder stevig. Die van Grohe zijn ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Imnoa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Geen ervaring mee, maar iets verven wat in feite gemaakt is om niets aan zich te laten hechten ook nog in een vochtige omgeving doet bij mij nogal wat alarmbellen rinkelen

Bij de paardenmeisjes van de buren lees bij 3 van de 3 ervaringen waar het er langdurig op zit dat het toch wel afbladdert:
Je moet alleen zeker tegelverf gebruiken speciaal voor badkamers, daar zit een speciale verharder bij.

Ik heb bij mijn vriendin die verf gebruikt en er is nogal niets afgebladderd in 3j tijd.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:49

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Imnoa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Je moet alleen zeker tegelverf gebruiken speciaal voor badkamers, daar zit een speciale verharder bij.

https://www.gamma.be/nl/a...-eU_H2s8j4gRoCo7YQAvD_BwE

Ik heb bij mijn vriendin die verf gebruikt en er is nogal niets afgebladderd in 3j tijd.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 10:19
Hier ook een jaar geleden witte tegelverf aangebracht van de Praxis. Na 3 lagen was het helemaal dekkend en het resultaat bovenverwachting goed. Voor totaal 100 aan verf en materiaal waren wij klaar. Zou het bij een renovatieproject zo weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

TomG88 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:57:
Hier ook een jaar geleden witte tegelverf aangebracht van de Praxis. Na 3 lagen was het helemaal dekkend en het resultaat bovenverwachting goed. Voor totaal 100 aan verf en materiaal waren wij klaar. Zou het bij een renovatieproject zo weer doen.
En de voegen had je afgeplakt? En wat heb je op de vloer gedaan?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 08:29

krvabo

MATERIALISE!

EMP schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:44:
[...]

Zodat je klodders lijm/voegmiddel etc op je mooie nieuwe vloer kunt krijgen?

Ik zou eerst de wanden doen ;)
In een badkamer is het slim om eerst de vloer te doen vanwege de manier waarop water zich gedraagt. Water aan de voorkant van de tegel dat naar beneden loopt komt op de kitrand terecht die op een tegel zit. Mocht je kitrand verouderen en gaan 'lekken' dan komt het water alsnog op de tegel terecht ipv je poreuze ondervloer. Ook handig als er vocht achter je tegels komt.
Als je over een bestaande muur en vloer gaat tegelen is dat natuurlijk minder een issue.

En je vloer kun je prima beschermen met wat stucloper of van dat vilt met plastic er onder. Zo heb ik het ook gedaan.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 10:19
Praetextatus schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:42:
[...]

En de voegen had je afgeplakt? En wat heb je op de vloer gedaan?
De vloer niet geverfd, deze gelaten zoals hij was. De voegen ook niet afgeplakt maar overheen geschilderd. Resultaat vind ik zelf erg mooi. Na 2 a 3 lagen kreeg ik het resultaat zoals op de foto's. De tegels waren oorspronkelijk okergeel en zie je niks meer van. De verflaag is ook keihard geworden.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DdH224uDNsMfW0dlOL9to7u3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iEQ4MpNfco4wFCDJb5MhXF66/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WdLDxMHBuk8MYM4mm5DRYsS/thumb.jpg

PS: was deze verf https://www.praxis.nl/ver...els-satijn-wit-2l/5335298.

[ Voor 20% gewijzigd door Perseus op 13-07-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 16:36

Praetextatus

the dutch_paki

TomG88 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:07:
[...]

De vloer niet geverfd, deze gelaten zoals hij was. De voegen ook niet afgeplakt maar overheen geschilderd. Resultaat vind ik zelf erg mooi. Na 2 a 3 lagen kreeg ik het resultaat zoals op de foto's. De tegels waren oorspronkelijk okergeel en zie je niks meer van. De verflaag is ook keihard geworden.

Foto's
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

PS: was deze verf https://www.praxis.nl/ver...els-satijn-wit-2l/5335298.
Dankje wel! Ziet er zeer strak uit inderdaad.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1