Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden Gigabyte Aorus Geforce RTX 2080 Ti Extreme in mijn computer zitten. Een geweldige kaart.

Alleen sinds kort gedragen de fans zich heel vreemd tijdens het gamen (als de kaart dus warmer wordt). Ze versnellen en vertragen om de zo veel tijd. Dan gaat de fanspeed tot bijna het maximale en dan weer terug naar normale snelheid. Dit gebeurt om de zoveel seconden. Terwijl de temperatuur gewoon normaal blijft voor gamen. Ik heb verder niks aan de kaart gedaan, ook niet qua software. Ik gebruik MSI Afterburner en heb daar nooit iets aan veranderd. Wel eens een aangepaste fancurve geprobeerd, maar dan gebeurt exact hetzelfde. Uiteraard wel altijd netjes de drivers geupdate. Ook de BIOS is de meest recente versie.

Het gebeurt dus ook alleen tijdens het gamen. In idle is er niks aan de hand. Als ik bijvoorbeeld voor het gamen een vaste fanspeed instel dan gebeurt dat versnellen en vertragen ook niet. In de automatische stand dus wel, wat voorheen nooit zo was. Ik zit dus met veel vraagtekens.

Ik combineer de kaart overigens met:
i7 6700K
16 GB RAM
Maximus VIII Ranger moederbord

Heeft iemand enig idee wat ik eraan zou kunnen doen? Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door SonicVolcano op 12-07-2019 12:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Deinstalleer de boel es en begin eens van onderaf aan.
Het gaat ergens in de communicatie niet goed tussen de programma´s

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
Nivida_intel schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:55:
Deinstalleer de boel es en begin eens van onderaf aan.
Het gaat ergens in de communicatie niet goed tussen de programma´s
MSI Afterburner opnieuw geïnstalleerd had geen effect.

Ben toen terug gegaan naar oudere drivers (voordat het probleem ontstond) en dat leek de oplossing. Maar op een gegeven moment begonnen de fans toch weer hetzelfde te doen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het aan de hardware ligt. De kaart is nog zo goed als nieuw en heb er tijden gewoon normaal mee kunnen gamen. Ik blijf zoeken naar de oplossing. Via Google zie ik in ieder geval dat er meer zijn die het hebben. Ook allemaal met een Nvidia-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyeGecko
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:30
Dit is een bekend fenomeen voor Gigabyte kaarten, als je er in het engels op googelt zie je dat een flink aantal mensen er last van hebben.

Vaak helpt het om je fanprofiel in te stellen zodat ze nooit zachter draaien dan 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan Rorije
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-12-2023
Waarschijnlijk kun je het probleem verhelpen door wat te gaan sleutelen aan je fan-profiles. Het is een bekend probleem met gigabyte gpu's dus er zullen vast wel wat handleidingen op google staan hoe je je profile het beste kunt instellen.

Daan Rorije

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
Bedankt voor alle input! Dat het een bekend iets is bij Gigabyte wist ik niet, maar het verklaart dan wel een boel. Ik zal nog eens aan die fan profiles sleutelen. Ik sta voor alles open wat dat betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecondGuess
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:51
Interessant ik heb hier volgens mij ook last van.
Heb ern gigabyte 580.
Zal eens kijken of fan profiles het verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
SecondGuess schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:32:
Interessant ik heb hier volgens mij ook last van.
Heb ern gigabyte 580.
Zal eens kijken of fan profiles het verhelpen.
Ben benieuwd of je dit hebt kunnen oplossen.

Ik heb zelf mijn probleem ook bij Azerty neergelegd, want daar heb ik de kaart gekocht. Misschien dat zij mij nog iets kunnen adviseren. Wacht dat wel even af. Heb zelf helaas nog geen oplossing kunnen vinden. Soms lijkt het goed te gaan, maar dan gaat ie toch opeens weer versnellen en vertragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
Video: YouTube: GPU fans issue - Gigabyte AORUS RTX 2080 Ti

En dit gaat dus constant zo door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Aan melden bij Gigabyte en kijken waarmee ze komen.
Kaart hoort naar behoren te werken voor het bedrag dat je ervoor hebt betaald.

Fan profiel aanpassen kan maar je hebt eigenlijk een niet optimaal werkend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicVolcano
Sorry voor het omhoog kicken (alweer :P)

Ik heb besloten de kaart terug te sturen, want een oplossing lijkt er niet te zijn. Ik zag op het Gigabyte-forum meer mensen met deze klacht en het advies was overal: RMA the card. Dat ga ik ook maar doen, want dit hoort niet zo en ik kan er ook zeker niet aan wennen.

Zit te denken om nu voor de Asus variant te gaan. Hopelijk heb ik daar meer geluk mee.
Pagina: 1