Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 21:25
Het festivalseizoen begint weer en sinds vorig jaar heb ik deze PowerBank dan ook sporadisch gebruikt (hooguit 1 a 2 keer afgelopen jaar, stukje ontladen, beetje bijladen). In mijn beleving 'normaal' gebruik. Echter zie ik dat de behuizing van mijn Anker PowerBank een scheur heeft op de achterkant en heb ik er direct een sticker op geplakt om niet te vergeten te checken of deze wel kapot is. Na lange tochten op Google, op GoT, op diverse websites, lukt het me niet zelf om tot een conclusie te komen. Dus richt ik mij op een eigen post. Mijn vraag: is het nog veilig om deze powerbank te gebruiken?

Crime scene:
  • Anker Astro Pro (PB-AS004) met 14.400mAh
  • Batterytype: Li-polymer
  • In gebruik sinds 11 Juli 2013
  • Ligt nooit langer dan een jaar ongebruikt (elke zomer sowieso intensief), en soms tussendoor in het jaar.
  • Laadt nog normaal op, geeft nog 'normaal' stroom af en wordt niet warm of maakt geen geluid
  • Barst is ongeveer 4 centimeter lang
  • De bank kan ik 'induwen' op de plek van de barst en geeft een beetje mee naar binnen (alsof er een ballonetje tegendruk geeft).
Heb de bank nog niet open gemaakt. Zie wel naden waarop ik met een schroevendraaier iets kan proberen, maar wilde eerst de inzichten van dit forum afwachten voordat ik op de 'slooptoer' ga en er misschien een spontane ontbranding ontstaat haha (>:))

PowerBank1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aiXEAlUD2jLFpxZG74X8AnFr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VKQSDoaKecoaSPgtOWRxse4A/thumb.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft die scheur een voor jou aanwijzbare oorzaak? Val ofzo?
Want als dat "zomaar" gebeurd heb je best kans dat die accu pouches die daar in zitten aan het opzwellen zijn en dan is het sowieso wel een beetje gedaan.
Die indruk krijg ik van die bolling die ik meen te zien op je foto's. (en die "tegendruk" die je meld)

Dat zou ik dus ook niet gebruiken maar verwerken als chemisch afval.

Edit:
Zeker ook niet slopen dus ook want met zo'n opgezwollen batterij is de kans dat je de accu cel terminaal beschadigd groot en dat geeft een bijzonder agressieve ontbranding en vult je kamer met allemaal giftige rook.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:47
ziet er idd uit alsof de oorzaak van de scheur een bolle accu is; niet meer gebruiken dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou hem openmaken. Hoe dan ook is het een oud ding, en als die accu gezwollen is wil je die niet meer in huis hebben. Als je ziet dat de accu nog in orde is en het ding is bol dankzij een andere reden (kans is klein, maar toch) dan kan je hem nog wel in gebruik nemen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Met een bolle laptop-accu hebben we hier toch al een minder prettige ervaring gehad.

Plotseling een scheur, veel witte rook en een roodgloeiend omhulsel.Gelukkig overdag en niet terwijl we aan het slapen waren. Accu in een emmer moeten smijten met een tang en alles snel de tuin in gemikt......

Ik zou dus het omhulsel open maken als ik jou was. Is het de plastic, OK , Is het de accu, maken dat die je huis uit is , want dat wil je niet....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
Zeker niet meer gebruiken. Accu is inderdaad gaan opzwellen, en dan zijn ze best gevaarlijk. Helemaal met iets wat je in je zak of tas stopt, absoluut niet meer gebruiken.

Je zou hem open kunnen maken, maar als je een gaatje in die cel prikt, krijg je een vlammenwerper. Dus dat lijkt me ook gewoon geen goed plan.
Pagina: 1