Fiat doblo achteruitversnelling tijdens rijden?

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 21:54
Hallo,

Ik heb recent een Fiat Doblo als bedrijfsvervoer voor een detacheringsklus. Ik heb privé een auto die 6 versnellingen heeft, en laat de 6e versnelling bij mijn prive auto nou zitten locatie van de achteruitversnelling bij de fiat. Bij de eerste kilometers had ik op een 80km weg de 'R van racen' al te pakken, maar gelukkig liet ik de koppeling nog niet opkomen, de achteruitsensor gaf al een 'startpiepje'.

Het zal gewenning zijn, maar ik vind het porsoonlijk niet kunnen dat je met dergelijke snelheden de achteruit in kunt schakelen. Is dit normaal?

Diesel 1.9 Doblo uit 2006

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als het goed is moet je of een ring omhoog (volgens mij heeft Fiat een ring) trekken aan de pook of deze omlaag duwen om hem in de achteruit te zetten. Dat is de "beveiliging" om te voorkomen wat jou schijnbaar toch lukt.

Zit dit niet op je auto?

En ja, een auto kan gewoon in zijn achteruit gezet worden terwijl je vooruit rijdt, ook bij hoge snelheden

[ Voor 18% gewijzigd door ImNotnoa op 12-07-2019 10:01 ]

Try SCE to Aux

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Je hoorde misschien wel het piepje van de sensor maar die zat nog nie in de achteruitversnelling zenne! Dan hoor je eerst nog wel wat anders voor je hem er uberhaupt in getrokken krijgt (als dat zelfs al lukt)! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 12-07-2019 10:05 ]

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Kan je uberhaupt de auto (als je 80 rijd) normaal in z'n achteruit zetten? Ik denk dat je hiervoor toch meer kracht moet zetten dan normaal.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Landon schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:05:
Kan je uberhaupt de auto (als je 80 rijd) normaal in z'n achteruit zetten? Ik denk dat je hiervoor toch meer kracht moet zetten dan normaal.
YouTube: Shifting into reverse at 100km/h -DON'T TRY THIS!

[ Voor 25% gewijzigd door ImNotnoa op 12-07-2019 10:09 ]

Try SCE to Aux

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Ja oftewel, je moet toch goed wat moeite doen om je versnellingsbak naar de klote te drukken.

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik moest in mijn Fiat een ring omhoog trekken. Bij de golf was dit duwen met als resultaat dat ik soms naar R ging ipv 1

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-11 21:54
Ik zal op de terugweg nog eens kijken naar een ring. Ondanks dat de versnellingsbak wel wat stroef gaat ging de achteruitversnelling net zo 'lastig' als de rest. In een soepele beweging ging in van de 4 naar de '6' (de R dus).

Het achteruitsensor piepje doet het pas echt als ik in de achteruitversnelling zit, en er zit nog een vertraging van 1 seconden op ook. Maar ook bij het achteruitparkeren/rijden heb ik geen duw of trek acties moeten doen.
Mijn privé Kia heeft een knopje onder de pook die ik specifiek moet indrukken. Bij een seat die ik had moest ik de pook indrukken, dus ik ben wel een paar poken gewend.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Normaal kan dit niet, je kan pas bij hele lage snelheid de versnelling in de achteruit zetten, of er zit een mechanisme op de pook wat je moet indrukken of zo, om de versnelling in de achteruit te zetten.
Ik zou even langs de garage gaan om er naar te laten kijken of er niet iets kapot is.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10 11:05

Ligone

Moeha!

Bizar... een doblo heeft geen special versnellingsbak of zo en een stilstaand tandwiel tussen 2 draaiende tandwielen trekken zonder moeite en lawaai is quasi onmogelijk. Je moet maar eens kijken op bovenstaand filmpje. Op het einde toont hij met een open versnellingsbak wat er gebeurt als je al rijdend in achteruit schakeld.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:04
Ernemmer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:17:
Normaal kan dit niet, je kan pas bij hele lage snelheid de versnelling in de achteruit zetten, of er zit een mechanisme op de pook wat je moet indrukken of zo, om de versnelling in de achteruit te zetten.
Ik zou even langs de garage gaan om er naar te laten kijken of er niet iets kapot is.
Inderdaad, hoort een beveiliging op te zitten. Als je hem net zo makkelijk in zijn R zet als in zijn 4 bijvoorbeeld, is er iets mis.

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:34
Ik heb zelf een Fiat Punto en het zou me niks verbazen als je in de Doblo dezelfde motor (1.3 MultiJet) en mogelijk dezelfde versnellingsbak hebt. Bij de Punto zit geen mechanisme om zelf de achteruit vrij te zetten (pook induwen of ring omhoog trekken). Volgens de handleiding is er wel een beveiliging die zorgt dat er 2 seconden zouden moeten zitten tussen vooruitrijden en achteruit schakelen. Als ik iets te sportief achteruit probeer in te parkeren en dus meteen na stilstand in de achteruit schakel hoor ik wat geknars van tandwielen maar kan ik niet doorschakelen.

dus...

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:33
Als de R onder de 5 zit is een ring of duwen niet standaard.
Al mijn eigen auto's tot nu toe hadden of hebben dit, en daarvoor hoefde ik niets speciaals te doen. Ik heb echter ook niet geprobeerd op hoge snelheid de achteruit in te schakelen.

De enige auto tot nu toe waar de achteruit onder de 5 zit én er een ring is, is de Lancia Ypsilon 312 van mijn vrouw.

Als de achteruit naast de 1 of 6 zit is een ring of indrukken standaard, omdat anders best lastig de 1 of 6 te kiezen is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Pagina: 1