Eerste aanschaf vloerstaanders en receiver, advies gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-02 12:33
Beste tweakers, audiofielen en hobbyisten,

Mijn vrouw en ik hebben onlangs een nieuw appartement aangeschaft en wij kijken samen graag naar films. Hiervoor heb ik onlangs een 4K OLED van LG aangeschaft met HDR en dat is genieten.

Alleen het audio gedeelte is zoals bij alle platte televisies erbarmelijk slecht. In het vorige huis had ik alleen maar de ruimte voor een soundbar en ook dat vond ik slecht klinken. |:(

Omdat het een appartement is, wil ik wel een goede verstandhouding behouden met mijn buren dus het gaat niet perse om het volume, maar ik wil een goede volle audio die je de film of de muziek echt laat beleven.

Één ding wat ik vroeger al geleerd heb, is dat er weinig op kan tegen grote vloerstaande luidsprekers met houten klankkasten. Ik wil gewoon een goede volle stereo set. Geen 5.1 of 7.1.

Qua luidsprekers kan ik het wel vinden. Ik snap een beetje hoe Ohm en wattage (RMS) werkt, maar waar ik mij echter blind op staar, is het receiver/versterker gedeelte. Ik zie heel veel receivers met tientallen aansluitingen, bluetooth, Spotify, streaming, WiFi en vanalles, maar dat heb ik allemaal niet nodig.
Ook omdat ze zoveel aansluitingen en functies hebben zijn de receivers ook flink qua formaat.

Ik zoek eigenlijk een receiver die gewoon een 2.0 vloerstaande speakers setup kan draaien met 1 HDMI ingang en hij moet gewoon klein zijn, bestaat zoiets eigenlijk?

En als het überhaupt bestaat, wil ik alles bedienen middels de afstandbediening van de TV, dus als het kan met HDMI-CEC.

Ik kwam bijvoorbeeld deze kleine versterkers tegen die automatisch aan gaan wanneer de tv geactiveerd worden en het volume geregeld kan worden met de televisie afstandsbediening

https://www.hifiklubben.n...versterker-met-streaming/
https://www.hifiklubben.n...versterker-met-bluetooth/

Maar zijn deze sterk genoeg om vloerstaande speakers op aan te sluiten?

Mijn budget light tussen 300-600 euro.

Ik dank u alleen hartelijk voor enig advies. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door enoteboom op 12-07-2019 06:15 . Reden: Budget en links toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bepaal een budget en ga luisteren bij een goede zaak. Als je compact wil heeft NAIM vast wel iets voor je.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2019 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enoteboom
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 02:54:
Bepaal een budget en ga luisteren bij een goede zaak. Als je compact wil heeft NAIM vast wel iets voor je.
Sorry als ik niet duidelijk was in mijn vraagstelling. Qua budget wil ik de reciever rond de 300-600 houden, als hij maar klein en.... simpel is met HDMI-CEC, maar met een redelijk goede consumer-grade kwaliteit. Ik zoek geen pro hifi setup.

Een snelle google naar NAIM laat mij receivers zien van 5000 euro en hoger, dit gaat echt veel te ver voor mij.

Originele topic gewijzigd met budget en voorbeeld links.

[ Voor 5% gewijzigd door enoteboom op 12-07-2019 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:39
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag en overweeg de Teufel Ultima 40 Active. Daar zit een versterker ingebouwd die precies heeft wat jij wilt volgens mij :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij heb je met die NAD (of de Argon Adio tegenhanger) één van de weinige apparaten gevonden die aan de eisen zouden voldoen. HiFi apparatuur is nu eenmaal veel 43 centimeter breed. Zoek je iets anders dan ben je eigenlijk al snel klaar. Ook de combinatie van stereo met HDMI zie je niet veel. Een paar jaar geleden helemaal niet, nu komt het wel.eens voor. Maar die twee samen maakt het helemaal lastig. Nu hoeft HDMI blijkbaar niet per se maar staar je daar ook niet blind op. HDMI CEC klinkt leuk maar in de praktijk heb je garantie tot aan de voordeur. Elke fabrikant mag HDMI CEC implementeren zoals ze willen. Hoe het volume regelen gaat over S/PDIF durf ik niet te zeggen. Automatische aan gaan kan ik voor me zien, device gaat aan als er signaal op de ingang wordt gedetecteerd. Maar hoe dat zit met het volume? Volgens mij heeft S/PDIF geen kanaal voor signaal zoals HDMI CEC. Misschien doelen ze op dat de remote van de TV op hetzelfde kanaal zit? Bij de NAD D3020 (ook klein) staat bijvoorbeeld niets over die functie. Alleen "Perfect voor TV-geluid via remote-leerfunctie", dat klinkt alsof je de remote in moet leren. Enfin, volgens mij kan je er in ieder geval niet van uit gaan dat elk device met S/PDIF in deze functie heeft waar je met HDMI CEC dat wel weet (al is daar de uiteindelijke werking weer afwachten). Let ook dat HDMI IN gepaard gaat met HDMI OUT, de receiver staat tussen de bron en de TV in. Met de nieuwe TV moet de HDMI-versie die het apparaat ondersteunt ook nog eens behoorlijk op tot date zijn (HDMI 2.0 met HDCP 2.2).

Over vermogen zou ik me geen zorgen maken. Over het algemeen zijn grote vloer staanders gevoeliger dan hun kleine tegenhangers. Formaat van de speakers zegt niets over hoe makkelijk of lastig aan te sturen ze zijn. Met een paar Watt heb je over het algemeen in de gemiddelde huiskamer meer dan voldoende. Zeker met al een zeer klein aanbod zou ik niet ook nog een eis als "minimaal 75 Watt" toe gaan voegen. Het is onnodig en maakt de zoektocht onnodig lastig.

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic daar dan ook even heen: AUD > CEA.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 12-07-2019 06:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Yamaha, Marantz, Pioneer en Onkyo hebben ook slimline AV receivers. Dat zijn 5.1/7.1 receivers die niet al te hoog zijn, maar wel breed.

Ik begrijp heel goed dat je 2.0 wilt draaien, maar ik zou dan niet meteen de surround AV receivers links laten liggen. Een receiver wordt het hart van je audio/video setup. Je apparaten sluit je aan op de receiver en met één HDMI kabel sluit je de receiver aan op je tv. Een receiver heeft doorgaans functies (wifi, HDCP 2.2, 4K, HDR, dolby vision, spotify, airplay 2, heos) die je waarschijnlijk wilt gebruiken. Een stereo receiver is veel minder bedeelt met dat soort functies. Met een beetje gelukt werkt HDMI-CEC ook zoals je voor ogen hebt. HDMI-CEC is wel een beetje hit or miss helaas.

Een stereoreceiver beperkt je vaak enorm in HDMI inputs/outputs. Ik weet niet hoeveel apparaten je op je tv aansluit. Met een surround receiver ben je veel flexibeler in aansluitingen en mogelijkheden. Helaas zijn ze niet zo fancy ogend als de stereoversterkers die je hier zelf aanhaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 12-07-2019 08:58 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik sluit me graag geheel aan bij @FeaR en @Hulleman. Ga voor een surroundreceiver. Kijk dan ook niet naar de functies die je niet gebruikt, maar naar de functies die je wel gebruikt. Met jouw wensen is een surroundreceiver gewoon de meest logische keuze. En ze spelen ook perfect stereo. Bijkomend voordeel is dat je ook kunt upgraden naar bijv. 3.0 als je ooit mocht besluiten dat je meer wilt halen uit het stemgeluid bij films (of bijv. praatprogramma's).

Gebruik eens dit lijstje in de pricewatch. categorie: Versterkers en receivers Waar kom je dan op uit?
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden.
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 12-07-2019 23:05 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enoteboom
...HDMI CEC klinkt leuk maar in de praktijk heb je garantie tot aan de voordeur. Elke fabrikant mag HDMI CEC implementeren zoals ze willen....

...Misschien doelen ze op dat de remote van de TV op hetzelfde kanaal zit? Bij de NAD D3020 (ook klein) staat bijvoorbeeld niets over die functie. Alleen "Perfect voor TV-geluid via remote-leerfunctie", dat klinkt alsof je de remote in moet leren...

...Let ook dat HDMI IN gepaard gaat met HDMI OUT, de receiver staat tussen de bron en de TV in...
Bedankt voor je antwoord @FeaR . Dat fabrikanten een eigen invulling mogen geven aan HDMI-CEC dat wist ik niet. De reden waarom ik dacht het te willen is omdat mijn huidige soundbar ook gewoon netjes aan en uitgaat en de volume geregeld wordt via de afstandbediening van de tv. De tv schakelt netjes zijn eigen luidsprekers uit en het werkt vlekkeloos. Maar ja, het is maar een soundbar.

Het stukje van de HDMI IN en OUT snap ik niet helemaal. Nu zit al mijn randapparatuur gewoon opp mijn tv aangesloten. En met "al" bedoel ik; Chromecast 4K en mijn Playstation. En de TV geeft het audio signaal netjes af aan de Soundbar. Kan dat niet met receivers?
Hulleman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:54:
Yamaha, Marantz, Pioneer en Onkyo hebben ook slimline AV receivers. Dat zijn 5.1/7.1 receivers die niet al te hoog zijn, maar wel breed.

Ik begrijp heel goed dat je 2.0 wilt draaien, maar ik zou dan niet meteen de surround AV receivers links laten liggen. Een receiver wordt het hart van je audio/video setup. Je apparaten sluit je aan op de receiver en met één HDMI kabel sluit je de receiver aan op je tv. Een receiver heeft doorgaans functies (wifi, HDCP 2.2, 4K, HDR, dolby vision, spotify, airplay 2, heos) die je waarschijnlijk wilt gebruiken. Een stereo receiver is veel minder bedeelt met dat soort functies. Met een beetje gelukt werkt HDMI-CEC ook zoals je voor ogen hebt. HDMI-CEC is wel een beetje hit or miss helaas.

Een stereoreceiver beperkt je vaak enorm in HDMI inputs/outputs. Ik weet niet hoeveel apparaten je op je tv aansluit. Met een surround receiver ben je veel flexibeler in aansluitingen en mogelijkheden. Helaas zijn ze niet zo fancy ogend als de stereoversterkers die je hier zelf aanhaalt.
Het probleem is meer de fysieke ruimte die ik heb. We hebben een vrij minimalistisch interieur en alles moet gewoon netjes weggewerkt zijn. (Daar houden wij allebei van O-) )

Dus ik snap de voordelen van de meer conventionele receivers bieden zeker wel. Ik heb maar tww apparaten aangesloten op mijn tv en daar doe ik alles mee. Ik stream vanalles via de Chromecast 4K en ik speel af en toe op mijn playstation, meer heb ik de afgelopen 5 jaar ook niet nodig gehad.

Zoals ik tegen @FeaR ook al zei, is dat alles op mijn tv aangesloten is in plaats van op de soundbar en dan naar tv. Kan dat niet bij receivers of is dat gewoon not done?
Ik sluit me graag geheel aan bij @FeaR en @Hulleman. Ga voor een surroundreceiver. Kijk dan ook niet naar de functies die je niet gebruikt, maar naar de functies die je wel gebruikt. Met jouw wensen is een surroundreceiver gewoon de meest logische keuze. En ze spelen ook perfect stereo. Bijkomend voordeel is dat je ook kunt upgraden naar bijv. 3.0 als je ooit mocht besluiten dat je meer wilt halen uit het stemgeluid bij films (of bijv. praatprogramma's).
@Jorgen Hmmm, dat is wel interessant ja, een kanaal apart voor stemmen, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik wist al wel dat ik gewoon geen 5.1 systeem wilde, maar 3.0 klinkt ook wel interessant. Daar ga ik nog even over nadenken dan.

Als ik mijn lijst invul op dr pricewatch dan kom ik hier op uit.

https://tweakers.net/cate...K2OkqGpmQWSuLGlkRFQvLYWAA

Op het moment dat ik hierbij HDMI IN aanvink dan kom ik uit op de NAD kleine receiver die ik gelinkt heb in mijn eerste post.

Iedereen bedankt voor de antwoorden dusver. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tuurlijk kan je al je apparaten aansluiten op een receiver en dan enkel de receiver op de tv. Dat is juist "best practice", oftewel, de meest aanbovelen manier van aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 23:41
Staar je niet blind op HDMI.
Een NAD d3020 doet ook wat je wilt, kijk naar auto sense en tv Connect. Wel optisch verbinden.

Hij gaat aan als je de tv aanzet, hij kan reageren op de knoppen van je afstandsbediening (volume up/down, mute en uit-knop). Dus volgens mij is dat alles wat je zoekt.
Beetje mazzel ben je met een outlet er voor 300 euro en heb je een geweldig mooi geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

ExiZTeNcE schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:32:
Staar je niet blind op HDMI.
Een NAD d3020 doet ook wat je wilt, kijk naar auto sense en tv Connect. Wel optisch verbinden.

Hij gaat aan als je de tv aanzet, hij kan reageren op de knoppen van je afstandsbediening (volume up/down, mute en uit-knop). Dus volgens mij is dat alles wat je zoekt.
Beetje mazzel ben je met een outlet er voor 300 euro en heb je een geweldig mooi geluid.
Staar je niet blind op dure merken. Voor minder geld heb je meer functies en dezelfde geluidskwaliteit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
enoteboom schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 02:48:
Beste tweakers, audiofielen en hobbyisten,

Mijn vrouw en ik hebben onlangs een nieuw appartement aangeschaft en wij kijken samen graag naar films. Hiervoor heb ik onlangs een 4K OLED van LG aangeschaft met HDR en dat is genieten.

Alleen het audio gedeelte is zoals bij alle platte televisies erbarmelijk slecht. In het vorige huis had ik alleen maar de ruimte voor een soundbar en ook dat vond ik slecht klinken. |:(

Omdat het een appartement is, wil ik wel een goede verstandhouding behouden met mijn buren dus het gaat niet perse om het volume, maar ik wil een goede volle audio die je de film of de muziek echt laat beleven.

Één ding wat ik vroeger al geleerd heb, is dat er weinig op kan tegen grote vloerstaande luidsprekers met houten klankkasten. Ik wil gewoon een goede volle stereo set. Geen 5.1 of 7.1.

Qua luidsprekers kan ik het wel vinden. Ik snap een beetje hoe Ohm en wattage (RMS) werkt, maar waar ik mij echter blind op staar, is het receiver/versterker gedeelte. Ik zie heel veel receivers met tientallen aansluitingen, bluetooth, Spotify, streaming, WiFi en vanalles, maar dat heb ik allemaal niet nodig.
Ook omdat ze zoveel aansluitingen en functies hebben zijn de receivers ook flink qua formaat.

Ik zoek eigenlijk een receiver die gewoon een 2.0 vloerstaande speakers setup kan draaien met 1 HDMI ingang en hij moet gewoon klein zijn, bestaat zoiets eigenlijk?

En als het überhaupt bestaat, wil ik alles bedienen middels de afstandbediening van de TV, dus als het kan met HDMI-CEC.

Ik kwam bijvoorbeeld deze kleine versterkers tegen die automatisch aan gaan wanneer de tv geactiveerd worden en het volume geregeld kan worden met de televisie afstandsbediening

https://www.hifiklubben.n...versterker-met-streaming/
https://www.hifiklubben.n...versterker-met-bluetooth/

Maar zijn deze sterk genoeg om vloerstaande speakers op aan te sluiten?

Mijn budget light tussen 300-600 euro.

Ik dank u alleen hartelijk voor enig advies. _/-\o_
Hod groot is je luisterruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
enoteboom schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 02:48:
Juist bij film is surround wel grappig. Ik heb twee vloerstaanders waar een kat makkelijk op kan liggen
geen center, geen sub en schuinachter twee http://speakerenco.nl/Products/Transfer-Audio-Sputnik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Juist bij film is surround wel grappig. Ik heb twee vloerstaanders waar een kat makkelijk op kan liggen
geen center, geen sub en schuinachter twee http://speakerenco.nl/Products/Transfer-Audio-Sputnik.
Waarom geen center? Voor mij en vele anderen toch wel de meest belangrijke speaker uit heel je HT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:09:
[...]
Waarom geen center? Voor mij en vele anderen toch wel de meest belangrijke speaker uit heel je HT :)
Ik kan geen passende center kwijt, kan ik de TV niet meer zien. Stereo werkt ook prima met twee luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 17:39:
[...]

Ik kan geen passende center kwijt, kan ik de TV niet meer zien. Stereo werkt ook prima met twee luidsprekers.
Tja, als je de TV niet meer kunt zien dan houd het op natuurlijk :) maar onderschat een center niet. Ik heb jaren met een 4.1 set gedraaid en dacht net als jou dat het wel mee zou vallen. Tegenwoordig zou ik niet meer zonder willen (liever een L,C,R speaker setup zonder surrounds en subwoofer dan terug naar een 4.1 opstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikola2704
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 15:19
Een mooie versterker is een Pioneer VSX-S520/D. Is een compacte surround A/V receiver met voldoende opties. Een center speaker is wel aan te raden bij het kijken van films. Muziek kan je u versterker all Chanel stereo zetten.

Waar je wel even rekening moet houden is de HDMI-CEC. Niet alle versterkers/TV kunnen hiermee samen werken. Bij LG en Panasonic heb ik daar slechte ervaring me. Werkt zo goed als niet.

Pioneer, Onkyo/Integra, Denon werkt heel goed met Sony en Samsung TV’s.

Voor mij is CEC bediening zeer belangrijk aangezien mijn Receiver elders in een rack staat. Persoonlijk heb ik een Integra receiver en Sony TV, dit werkt heel goed.
Pagina: 1