Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Gaming op 1080p aan 60 Hz, maar wel aan minstens 60 FPS of meer
  • Ik overweeg in de toekomst ook VR gaming (HTC vive); maar zeker niet voor 't komende jaar - centjes zullen op zijn :) ) - in dat opzicht overweeg ik een GPU die 1440p aankan
  • Ik experimenteer vaak met Virtualbox
  • Vrijwel dagelijks connectie met VPN van m'n werk, ik trek hier 120 Mbps max.
  • Op lange termijn: Linux as primair OS, met Steam Proton/Wine/CrossOver/Dualboot voor Windows games // VirtualBox met Windows 10 voor MS Access
  • Mijn Mobo, CPU, PSU en evt. RAM niet vervangen in de komende vijf-zeven jaar
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag wat kosten. Voor het nieuwe materiaal leg ik de grens het liefst op 1500 euro; maar als 't echt moet, kan er nog 200 euro bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
jazeker, cfr:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 121,-€ 121,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 39,58€ 39,58
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 109,95€ 109,95
1MonitorenHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 89,90€ 89,90
1MuizenDell Laser Scroll Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 15,-€ 15,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 102,50€ 102,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,93

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals ik in puntje (1) al aangaf: een stevige ruggegraat met oog op de toekomst: aldus wens ik het Mobo, CPU, PSU en evt. RAM bij voorkeur niet te vervangen in de komende vijf-zeven jaar:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 530,-€ 530,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 222,90€ 222,90
1VideokaartenAsus Radeon RX5700XT-8G€ 439,-€ 439,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 349,69€ 349,69
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 101,99€ 101,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.663,53

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind het draakje van MSI wel leuk op m'n bootscreen ;)
Anderzijds heb ik me laten wijsmaken dat vooral Asus en Gigabyte fundamenteel beter betrouwbaar materiaal produceren. Klopt dit volgens de kenners onder jullie?

Ga je overklokken?
Hier wou ik wat informatie over: uit deze post maak ik op dat OC op Ryzen 3000 CPUs vooral door de bijgeleverde software zelf geregeld wordt. Blijkt dat sommigen de beperkte overhead voor manueel overklokken een kleine ramp vinden, maar voor mij is dat dan weer goed nieuws. Maar goed, die boost clock van de Ryzen 3900X, nl 4.6 Ghz wil ik dus wel op één of andere manier kunnen halen - of minstens 4.5 GHz met de standaard koeler; wil in dat kader zeker wat bijscholen; tips zijn zeker welkom. :)

Wat verwacht je van ons?
Wat ik wil heb ik hierboven al even aangekaart, maar vat ik idd best nog eens samen :)
  1. Gezien het doel is om de ruggegraat (mobo, CPU, PSU en evt. RAM) vijf à zeven jaar te behouden, vroeg ik me af of de huidige keuze een goed uitgangspunt is.
  2. Kan ik met deze configuratie de boostklok vd 3900X theoretisch halen? Met 4.5 Ghz ben ik ook al tevreden gezien de stock cooler.
  3. heb je echt iets aan zo'n m.2 cooler?
  4. Maar de vraag die me eigenlijk het meest bezighoudt: kan ik met het huidige mobo wel het volledige potentieel van de 3900x bereiken? Op één review, nl. dat van de buren van HardwareInfo, wordt namelijk gesuggereerd van niet, cfr. infra
Commentaar van HardWareinfo mbt. goedkope X570 mobo's, zoals de Asus TUF gaming [link]:
quote: HardwareInfo
De andere fabrikanten kiezen op hun luxe modellen voor een IR35201, die native maximaal acht fasen kan aansturen. De Digi+ ASP1405I op veel Asus-borden is overigens een rebrand van deze chip. De meeste fabrikanten implementeren doublers om meer sets vrm-componenten te gebruiken dan de controller officieel ondersteunt, waar dat niet het geval is wordt 'phase teaming' toegepast. Doublers schakelen binnen een paar vrm-componenten (chokes en mosfets) steeds om en om een set in, zodat de belasting effectief over beide sets wordt gespreid. Bij phase teaming is die logica niet aanwezig en worden simpelweg twee of drie sets componenten met één fase verbonden. Dat is goedkoper, maar leidt in theorie wel tot hogere ripples en minder efficiëntie ten opzichte van 'echte' fasen.

Alleen de goedkoopste borden doen op het gebied van de stroomvoorziening enkele consessies. De vier fasen van de Asus Prime X570-Pro en Asus TUF zijn zeker voor de Ryzens met veel cores wat onderbemeten, de Gigabyte X570 Gaming X krijgt het met vijf fasen mogelijk ook zwaar in de vrm-test. Daarin spelen echter meer zaken een rol dan alleen de gebruikte componenten, zoals hoe effectief de heatsinks zijn.
En na de test [link]
quote: HardwareInfo
Uit onze VRM-test blijkt dat de fabrikanten veel aandacht hebben besteed aan de VRM-implementaties bij de nieuwe generatie. Tegelijkertijd vallen de goedkoopste X570-modellen en diverse borden van de vorige generatie daar door de mand – voor maximaal een Ryzen 5 3600X voldoen die nog, maar een 12- of in de toekomst zelfs 16-core Ryzen is voor deze borden te veel gevraagd.
Hieruit concludeer ik dat mijn ASUS Tuf gaming, maar zelfs de ASUS Prime X570 pro, niet optimaal geschikt zijn voor de 3900x; vergis ik mij hierin?

Alvast bedankt!

Mortov Molotov

[ Voor 118% gewijzigd door Mortov Molotov op 07-08-2019 23:16 . Reden: majeure revisie van het topic & de bijhorende vragen, na wat diepgaander eigen opzoekingswerk; wel nog wat vragen ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉