Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig voor een 1440p Ryzen 3700X game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:55
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, Discord, gameclips recorden van random onzin met mijn vrienden, webbrowser openen tijdens het gamen omdat ik niet weet welke Forma ik op mijn frame moet zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absoluut niet duurder dan €1300-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1440P 75Hz Freesync monitor Iiyama Silver Crow. Muis, toetsenbord, speakers.

De CPU is ook al besteld en geleverd (Ryzen 3700X).

Ga je overklokken?
Als ik ga overclocken moet iemand wss de brandweer bellen. Dus nee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liever geen moederbord die geflashed moet worden om te werken met de CPU, ik zal dat wss verpesten en het lijkt me best veel gedoe.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Wil het een beetje "future proof" hebben. Dat het over 7 jaar nog games kan spelen op low setting en 1440P (30+ FPS), mits er niks stuk gaat natuurlijk.

Wat verwacht je van ons?
Advies over de build hier onder. Wat kan beter en wat is overkill? En nog liever advies over hoe ik de build goedkoper kan maken zonder dat de verwachte performance ver achteruit gaat

De build die ik gedachten heb:

CPU: AMD - Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor

Motherboard: Gigabyte - X570 AORUS ELITE ATX AM4 Motherboard

Memory: Kingston - HyperX Predator 16 GB (2 x 8 GB) DDR4-3333 Memory

SSD: Crucial - MX500 250 GB 2.5" Solid State Drive

HDD: Seagate - Barracuda Computer 2 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive

GPU: Gigabyte - Radeon RX 5700 XT 8 GB

PSU: Cooler Master - MWE 550 W 80+ Certified ATX

Ik had 32GB RAM in gedachten (3.2GHz) maar men vertelde mij dat het overkill is zelfs om future proof te zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Als je echt geld wilt besparen kan je voor een B450 moederbord gaan. Bios flashen is tegenwoordig een eitje, je kunt op internet een tutorial zoeken op youtube bijvoorbeeld. Of je vraagt de webshop welke bios versie erop zit, mogelijk dat zij al zorgen dat de laatste versie erop zit. Scheelt je 100 euro: pricewatch: MSI B450 Tomahawk
Verder zou ik sowieso een grotere SSD nemen, 250Gb is erg krap tegenwoordig. pricewatch: Intel 660p 1TB
Je zou zelfs die 2Tb barracuda achterwege kunnen laten, neem dan deze:
pricewatch: Intel 660p 2TB
Voeding kan ook beter:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
RAM moet je zelf weten, prijzen liggen wel erg laag momenteel, je kunt er voor kiezen wat extra in te slaan, 16Gb lijkt me voor nu ruim voldoende voor jou.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• dooder39
John Rambo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:38:
Als je echt geld wilt besparen kan je voor een B450 moederbord gaan. Bios flashen is tegenwoordig een eitje, je kunt op internet een tutorial zoeken op youtube bijvoorbeeld. Of je vraagt de webshop welke bios versie erop zit, mogelijk dat zij al zorgen dat de laatste versie erop zit. Scheelt je 100 euro: pricewatch: MSI B450 Tomahawk
Verder zou ik sowieso een grotere SSD nemen, 250Gb is erg krap tegenwoordig. pricewatch: Intel 660p 1TB
Je zou zelfs die 2Tb barracuda achterwege kunnen laten, neem dan deze:
pricewatch: Intel 660p 2TB
Voeding kan ook beter:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W
RAM moet je zelf weten, prijzen liggen wel erg laag momenteel, je kunt er voor kiezen wat extra in te slaan, 16Gb lijkt me voor nu ruim voldoende voor jou.
Niet dat ik je advies niet op prijs stel, maar hoezo is 250GB te krap voor Windows en 1 tot 2 games? En hoe is de voeding van 400W die je linkt beter dan die van 550W? 400W is niet eens genoeg.

Over de moederbord, ik ga maar is ff kijken of Azerty dat kan doen (omdat waarschijnlijk al mijn onderdelen daar besteld gaan worden).

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Uit ervaring weet ik dat zo'n schijf snel vol zit. Met een SSD heb je een veel snellere schijf zonder bewegende onderdelen. Wie weet wat je in de toekomst nog wil gaan installeren, sommige games vreten tientallen Gb tegenwoordig. Bovendien scheelt het je ruimte in je kast, je hebt alleen zo'n reepje M2 SSD op je moederbord zitten, in plaats van 2 losse schijven (SSD en HDD). Daarnaast zal een harde schijf meer geluid maken, het is nog stiller ook.

Voor wat betreft de voeding zou die 400 net moeten kunnen, mocht je safe willen zitten kan je een 500 nemen:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W
Je cpu pakt ~90W onder load en je gpu ~200W.

Oh ja, die voeding die ik voorstelde heeft een Gold rating, in plaats van Bronze. De efficientie ligt daarmee hoger, uit m'n hoofd 80-85% voor bronze ipv ~90-95% voor Gold.

Je kunt ook nog een modulair exemplaar nemen, scheelt je weer kabels:
pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W
pricewatch: Corsair TX550M V2

[ Voor 24% gewijzigd door John Rambo op 12-07-2019 12:20 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 15:58
Voor de prijs van die SSD en HDD samen kun je inderdaad ook een SSD van 1 TB (zoals die Intel hierboven) kopen. SSD's zijn momenteel relatief goedkoop. Dat lijkt mij persoonlijk een betere keuze, tenzij je echt heel hard die extra terabyte nodig hebt. En je kunt er altijd nog een tweede bij zetten in de toekomst.

Een B450 mobo is verder inderdaad een goede besparing op het moederbord dat je nu hebt geselecteerd. Daar zit heel weinig performance verschil in als je de YT reviews mag geloven, je mist alleen wat nieuwe features zoals PCI E 4.0.

Dat geheugen ziet er goed uit. Voor een Micron c-die setje lijkt hij prima te werken op 3333 Mhz en mogelijk nog wat hoger. Voor dit budget is 16GB prima, ook de komende tijd. Alleen als je echt hele RAM intensieve games speelt, zoals Star Citizen ofzo, dan is 32GB wellicht de moeite waard. Dan denk ik aan:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK of pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE die best goedkoop is bij Amazon momenteel, alleen met een super lange levertijd (in mijn geval pas Augustus ;( ).

• dooder39
Van wat ik gehoord heb zullen SSDs enorm veel snelheid verliezen als ze vol raken, wat 100% gaat gebeuren. Vandaar dat ik liever een grote HDD met kleine SSD wil. Waar alle meuk op de HDD gaat, en de SSD alleen data krijgt dat snel moet laden.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-11 20:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Volgens mij wil je een HDD ook niet compleet volgooien, want op enig moment wordt die ook traag (er is immers ook ruimte nodig voor periodiek defragmenteren). Persoonlijk laat ik dan liever 10% op een SSD vrij, dan dat ik moet kiezen voor een volgepropte kerstkalkoen trage lawaaierige HDD.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• AsusEDje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 15:58
Ja vooral de schrijfsnelheid zakt inderdaad wel in als er niet genoeg vrije sectors meer zijn voor de SSD om als buffer te gebruiken. Het is daarom wel aan te raden om niet meer dan 90% vol te hebben. Hoeveel performance je precies verliest hangt wel af van de SSD. Toevallig zit mijn Samsung 840 EVO 1TB ongeveer op 90%, maar ik merk hier eigenlijk heel weinig van. En ook al zakt de snelheid van een SSD wel in, dan zit hij volgens mij nog altijd minimaal op het niveau van een HDD.

Ik zou je daar dus niet te veel op blind staren. Dus dan moet je misschien op 10% minder opslag rekenen. Dan nog zijn SSD's zoals die Intel 660P hierboven een goede deal, door de prijsdalingen van de afgelopen jaren.

Als je overigens denkt dat hij zo snel vol zit, is een 2TB versie misschien een betere optie. Bij mij heeft het in ieder geval wel een paar jaar geduurd voordat ik die 1TB vol kreeg. En als ik nu zelf weer wat oude Steam games eraf gooi, dan kan ik weer een tijd vooruit.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
AsusEDje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:15:
Ja vooral de schrijfsnelheid zakt inderdaad wel in als er niet genoeg vrije sectors meer zijn voor de SSD om als buffer te gebruiken. Het is daarom wel aan te raden om niet meer dan 90% vol te hebben. Hoeveel performance je precies verliest hangt wel af van de SSD. Toevallig zit mijn Samsung 840 EVO 1TB ongeveer op 90%, maar ik merk hier eigenlijk heel weinig van. En ook al zakt de snelheid van een SSD wel in, dan zit hij volgens mij nog altijd minimaal op het niveau van een HDD.

Ik zou je daar dus niet te veel op blind staren. Dus dan moet je misschien op 10% minder opslag rekenen. Dan nog zijn SSD's zoals die Intel 660P hierboven een goede deal, door de prijsdalingen van de afgelopen jaren.

Als je overigens denkt dat hij zo snel vol zit, is een 2TB versie misschien een betere optie. Bij mij heeft het in ieder geval wel een paar jaar geduurd voordat ik die 1TB vol kreeg. En als ik nu zelf weer wat oude Steam games eraf gooi, dan kan ik weer een tijd vooruit.
Bij een QLC ssd zoals de 660p is dat een stuk merkbaarder dan bij een TLC zoals jij hebt.

Hoe dan ook ik zou vandaag de dag geen HDD van 2 gig meer in een case stoppen. Dus, neem een goedkoper moederbord (b450 tomahawk) en neem een ssd van 2 gig.

• dooder39
[b]AsusEDje in "Advies nodig voor een 1440p Ryzen 3700X game PC" Voor dit budget is 16GB prima, ook de komende tijd. Alleen als je echt hele RAM intensieve games speelt, zoals Star Citizen ofzo, dan is 32GB wellicht de moeite waard.
Precies de game waardoor ik bang ben dat 16GB misschien niet future proof is, dat en Cyberpunk.

De updated build:

Motherboard: MSI B450 Tomahawk

SSD: Crucial - Crucial MX500 2,5" 2TB

PSU: be quiet! Pure Power 11 500W

Nog verdere suggesties?

BTW wanneer komen de aftermarket 5700 XT uit? Zou ik daar op moeten wachten? Zo niet, zou ik beter de blower van MSI nemen die iets goedkoper is?

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-11 14:49

smv

aftermarket videokaarten is augustus of september, heeft laatst hier nog op Tweakers gestaan.

• dooder39
rip, dan maar mijn huidige gebruiken tot de aftermarkets uitkomen...

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Ik vind de Pure Power 11 400/500 watt geen goede keuze (instap/budget model); voor dat geld zijn er betere voedingen te koop; denk eens aan:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Eventueel de volgende modulaire voedingen:

pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

[ Voor 29% gewijzigd door Vidra op 15-07-2019 15:55 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Vidra schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:53:
Ik vind de Pure Power 11 400/500 watt geen goede keuze (instap/budget model); voor dat geld zijn er betere voedingen te koop;
Kan je dit ook onderbouwen? de PP 11 staat volgens mij juist goed aangeschreven.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dooder39 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:59:
[...]

Precies de game waardoor ik bang ben dat 16GB misschien niet future proof is, dat en Cyberpunk.

De updated build:

Motherboard: MSI B450 Tomahawk

SSD: Crucial - Crucial MX500 2,5" 2TB

PSU: be quiet! Pure Power 11 500W

Nog verdere suggesties?

BTW wanneer komen de aftermarket 5700 XT uit? Zou ik daar op moeten wachten? Zo niet, zou ik beter de blower van MSI nemen die iets goedkoper is?
september komen de 'aftermarket' uit. en koop gelijk een degelijke voeding pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

5700XT nu pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Philip Ross schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Kan je dit ook onderbouwen? de PP 11 staat volgens mij juist goed aangeschreven.
Ik heb recent gelezen op Reddit dat de Pure Power 11 naast het feit dat het een voeding is die stil opereert, toch wat nadelen heeft in vergelijking met een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M, pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en de pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
en dat deze voedingen een betere prijs kwaliteit en performance hebben voor het nieuwe Ryzen 3000 platform.

En dat mensen afraden om deze voeding te gebruiken in combinatie met het nieuwe Ryzen 3000 platform.

Nu realiseer ik mij ook dat het platform pas 1 week oud is en eventuele problemen (mogelijk) in de toekomst opgelost worden. Maar ik vind het lastig om nu de Pure Power 11 aan te raden aan tweakers die een nieuw systeem gaan bouwen en daar vervolgens de dupe van zijn.

In het topic kwam onder andere naar voren dat:
  • cheap bulk/filtering caps
  • high inrush currents and very high OCP/OVP triggering points at 5V and 3.3V. (30.5 for 5V and 39.5a for 3.3V is way too high)
  • higher voltage on the 3.3V rail than on the 5V rail (although for very small period of time, this is slowly killing your components).
  • mediocre response and performance on the minor rails.
  • the power distribution leaves much to desire.
Misschien is het goed om ook even advies te vragen van onze voedingenexpert @-The_Mask-

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:32
Vidra schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Ik heb recent gelezen op Reddit dat de Pure Power 11 naast het feit dat het een voeding is die stil opereert, toch wat nadelen heeft in vergelijking met een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M, pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en de pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
en dat deze voedingen een betere prijs kwaliteit en performance hebben voor het nieuwe Ryzen 3000 platform.

En dat mensen afraden om deze voeding te gebruiken in combinatie met het nieuwe Ryzen 3000 platform.

Nu realiseer ik mij ook dat het platform pas 1 week oud is en eventuele problemen (mogelijk) in de toekomst opgelost worden. Maar ik vind het lastig om nu de Pure Power 11 aan te raden aan tweakers die een nieuw systeem gaan bouwen en daar vervolgens de dupe van zijn.

• high inrush currents and very high OCP/OVP triggering points at 5V and 3.3V. (30.5 for 5V and 39.5a for 3.3V is way to high)
  • higher voltage on the 3.3V rail than on the 5V rail (although for very small period of time, this is slowly killing your components).
Misschien is het goed om ook even advies te vragen van onze voedingenexpert @-The_Mask-
Duidelijk. Mischien dat dit ook in het algemene voedingstopic opgenomen kan worden.

Ik had vooral nog geen slechte verhalen gehoord hier.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vidra schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:07:
[...]

• high inrush currents and very high OCP/OVP triggering points at 5V and 3.3V. (30.5 for 5V and 39.5a for 3.3V is way to high)
Heb je een linkje? Want al die dingen die je opnoemt hebben niks met Ryzen 3000 serie nodig. Als de problemen echt zijn dan zijn ze van toepassing op alle PC's.

Maar waar het om gaat is dat de Pure Power 11 400W één van de betere voedingen is voor een dikke 50 euro. De voeding is idd niet beter dan de voedingen die jij noemt, maar die voedingen zijn ook allemaal duurder tot zelfs bijna twee maal zo duur. Lijkt mij logisch dat die dan duurder zijn.

Maar het is wel een budget serie dus die combineer je sowieso niet met een high-end voeding. En zoals bij alle budget series zijn alleen de lage vermogens interessant. De 500W versie is al niet heel interessant en voor de 600W en 700W versie is geen enkele markt. Heb je een 600W of 700W voeding nodig koop je een high-end voeding, want dan heb je ook een high-end PC.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 15-07-2019 17:27 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dooder39
Damn, iemand op Reddit rade mij ook die PSU aan.

Deze werd mij ook aangeraden op Reddit en eerder deze topic, zal ik die dan maar nemen? pricewatch: Corsair TX550M V2

• -The_Mask-
  • Niet online
dooder39 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:11:
Damn, iemand op Reddit rade mij ook die PSU aan.

Deze werd mij ook aangeraden op Reddit en eerder deze topic, zal ik die dan maar nemen? pricewatch: Corsair TX550M V2
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart zijn wat betere keuzes. Als het niet een stille voeding hoeft te zijn dan is degene die jij noemt ook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 15-07-2019 19:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• dooder39
-The_Mask- schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:03:
[...]

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart zijn wat betere keuzes. Als het niet een stille voeding hoeft te zijn dan is degene die jij noemt ook prima.
Die eerste is slechts 450W, das wel heel krap met de benodigde energie (volgens mij).

En het hoeft niet compleet stil te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door dooder39 op 15-07-2019 19:18 ]

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 13:51
Wat @John Rambo zegt. Ga voor een grote SSD in plaats van een (te) kleine en laat de HDD achterwege. Met 250gb ga je het niet redden, zeker niet als je nog jaren future proof wilt zijn. De Intel die aangeraden wordt is heel erg goed prijs/kwaliteit/grootte. Over een jaar merk je dat 'ie toch te klein is, je hebt het nu al over Cyberpunk en 1 of 2 games en dan wil je upgraden maar je hebt sowieso al een klein SSDtje in een m.2 slot zitten en dat zit je dan toch niet lekker hehehe.

Nee, maar neem dat advies gewoon ter harte, je zult er geen spijt van krijgen =). Verder zou ik ook voor de Corsair voeding gaan die wordt aangeraden. Dan zit je gewoon goed en dat is een voeding waarvan je zeker weet dat 'ie jaren mee gaat.

• dooder39
Ik kom op Reddit toch veel posts tegen met mensen die problemen hebben om Ryzen 3000 CPUs normaal te laten werken op vorige gen moederborden (onder andere de B450 series)

Dus ik vraag me nu af of het vel verstandig is om geen X570 series te nemen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Er zijn idd moederborden welke de firmware nog op een oude AGESA code gebaseerd hebben. Oude versie heeft een aantal bugs, over een maand zullen alle moederborden echter wel een fatsoenlijke firmware hebben. Dus over een maandje even een update installeren en eventueel probleem opgelost.

AMD Nieuwsdiscussie

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-11 12:58
Aanvullend, aangezien je vaak alleen de minder goede verhalen leest, het werkt hier prima, een RYZEN 3400G op een MSI B350M GAMING PRO moederbord met de laatste BIOS versie.

• -The_Mask-
  • Niet online
t!n0 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:58:
Aanvullend, aangezien je vaak alleen de minder goede verhalen leest, het werkt hier prima, een RYZEN 3400G op een MSI B350M GAMING PRO moederbord met de laatste BIOS versie.
Dat is dan natuurlijk ook geen Zen 2 CPU, maar Zen+.

AMD Nieuwsdiscussie

• t!n0
-The_Mask- schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:01:
[...]

Dat is dan natuurlijk ook geen Zen 2 CPU, maar Zen+.
You don't say ;) Dan moet er alsnog wel support in de BIOS voor deze SKU worden toegevoegd op oudere borden.

• dooder39
t!n0 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:06:
[...]

You don't say ;) Dan moet er alsnog wel support in de BIOS voor deze SKU worden toegevoegd op oudere borden.
Volgens mij is dat toch anders van wegen andere architectuur

• t!n0
dooder39 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:20:
[...]

Volgens mij is dat toch anders van wegen andere architectuur
Wel makkelijker aangezien Zen+ code al bekend terrein is, toch moeten de producten wel degelijk aan de code worden toegevoegd om succesvol te kunnen booten.
Pagina: 1