Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1231170

Topicstarter
Hi,

Vandaag te horen gekregen dat wij de hoogste bieder op een huis zijn en dat het ons gegund is. We waren súper blij.

Totdat ik bij m’n BKR overzicht zag staan dat ik in het verleden een negatieve BKR registratie (A2) heb gehad. Einddatum 2017... Het zure is is dat mijn ex destijds deze rekeningen zou betalen en het niet deed wat ik niet wist, de lening (van €1.000) stond op mijn naam, en nu zit ik met de gebakken peren (ja, ik heb hier veel van geleerd, erg naief destijds)

Maar nu, ik lees op internet verschillende dingen. Aan de ene kant wordt er geschreven dat het heel moeilijk is om een lening te krijgen, aan de andere kant zijn er ook banken die naar de persoonlijke situatie kijken.

Verder heb ik nergens persoonlijke leningen, en morgen ga ik direct de mogelijkheid om rood te staan op m’n betaalrekening stop zetten. Dan zouden ze daar ook niet over kunnen vallen.

Hebben jullie ervaring hiermee?

Hoor ‘t heel graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:24
Binnen de termijn van vijf jaar dat de codering blijft staan, is het dus heel moeilijk om een hypotheek te krijgen. Toch zijn er soms wel mogelijkheden. Zo stelt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen die de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) afgeeft, dat bij bepaalde A-coderingen wel tot financiering kan worden overgegaan.
Je kunt ook altijd proberen om een schriftelijke plausibele verklaring op te stellen. Als je een aannemelijke oorzaak kunt aandragen en je kunt aantonen dat de kans op herhaling zeer klein is, dan is de kans aanwezig dat een aantal hypotheekverstrekkers toch bereid is om je een hypotheek te verstrekken.
Bron: https://www.hypotheekrent...-een-hypotheek-afsluiten/

Zou persoonlijk met een hypotheekadviseur om tafel gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:10
Dus als ik het goed heb, heb je op een huis geboden zonder contact te hebben gehad met je bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Marco1994 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:53:
Dus als ik het goed heb, heb je op een huis geboden zonder contact te hebben gehad met je bank?
Nee, we hebben 2x een gesprek gehad bij De Hypotheker. De tweede keer vroeg hij of we negatief stonden vermeld bij BKR, toen ik het checkte kwam ik dit dus tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kever678 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 23:53:
[...]

Bron: https://www.hypotheekrent...-een-hypotheek-afsluiten/

Zou persoonlijk met een hypotheekadviseur om tafel gaan.
Thanks voor je antwoord, hebben al een afspraak staan volgende week vrijdag met hypotheker. Volgende week donderdag zouden we de voorlopige koopakte tekenen, maar misschien moeten we ‘t gesprek met de hypotheker nu wat vervroegen... Koopakte tekenen we natuurlijk ovb van financiering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:12

EiT

Met een BKR registratie heb je over het algemeen weinig kans.

Het hangt ook van andere factoren af, o.a. inkomen en de prijs van het huis. Maar veel hypotheek verstrekkers zullen de aanvraag direct afwijzen.

Ik had zelf ook een BKR registratie gehad tijdens aanvragen hypotheek, zat er nog een jaar op voor die weg zou zijn.

Bij de goedkopere hypotheken direct afgewezen vanwege de BKR registratie. Uiteindelijk wel een hypotheek kunnen afsluiten bij de Rabobank.

Ons gezamelijk inkomen is wel veel hoger dan een gemiddeld inkomen en de hypotheek was ook best hoog. Toch nog veel gedoe geweest om een hypotheek te krijgen. We betalen nu ook iets meer dan ik gehoopt had.

Succes

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EiT schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 00:21:
Met een BKR registratie heb je over het algemeen weinig kans.

Het hangt ook van andere factoren af, o.a. inkomen en de prijs van het huis. Maar veel hypotheek verstrekkers zullen de aanvraag direct afwijzen.

Ik had zelf ook een BKR registratie gehad tijdens aanvragen hypotheek, zat er nog een jaar op voor die weg zou zijn.

Bij de goedkopere hypotheken direct afgewezen vanwege de BKR registratie. Uiteindelijk wel een hypotheek kunnen afsluiten bij de Rabobank.

Ons gezamelijk inkomen is wel veel hoger dan een gemiddeld inkomen en de hypotheek was ook best hoog. Toch nog veel gedoe geweest om een hypotheek te krijgen. We betalen nu ook iets meer dan ik gehoopt had.

Succes
Dus jullie hebben het kunnen regelen binnen de tijd die je kreeg voor het rond krijgen van je financiering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:12

EiT

Het was bij ons nieuwbouw, bij de Rabo had ik uiteindelijk binnen 3 weken een offerte.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:23
Tja, de Hypotheker heeft gewoon een artikel over BKR.

https://www.hypotheker.nl...ij-het-bkr-geregistreerd/

Het antwoord is dat het (heel) lastig gaat worden.

Heb je een A2 codering dan zijn er onder voorwaarden soms mogelijkheden om een hypotheek te krijgen.
  1. De eerste voorwaarde is dat de A2 codering hersteld moet zijn of volledig afgelost.
  2. De tweede voorwaarde is dat de hypotheek op inkomen ruimschoots past.
  3. De derde voorwaarde is dat er ruim voldoende eigen middelen aanwezig zijn.
Wanneer de BKR codering is hersteld dan is er een H code op het BKR overzicht bij de lening geplaatst. Het is ook goed indien de lening of hypotheek waarop de codering staat vermeld geheel afgelost is tot nul en dat op het BKR overzicht vermeld staat.

[ Voor 75% gewijzigd door NotSoSteady op 12-07-2019 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

franssie

Save the albatross

Het BKR is er om twee redenen, om zowel de lener als de uitlenende partij te beschermen.
Er zijn dan twee situaties:
1) Als je structureel je leningen niet afbetaald ben je een lener met slechte moralteit of je kan het niet betalen. Gek genoeg komt dit eerste vaak voor in de hogere inkomensgroepen en niet verrassend het tweede in de lagere.
2) Als je al zoveel geleend hebt dat de extra lening je in liquiditeitsproblemen zou kunnen brengen waardoor situatie 1 gaat optreden. Daarom worden bestaande leningen meegenomen in je aanvraag.

Gezien het lage bedrag van EUR 1000 (ik neem aan dat je een modaal inkomen hebt of iets in de buurt) en het te herstellen is zoals genoemd zou ik morgen wel gelijk actie ondernemen naar de melder van de BKR registratie om die H die eerder genoemd is te verkrijgen en dan volle stoom verder.
Als je verder kredietloos bent nu (geen studieschuld) is het niet onmogelijk, en vroeger toen ik in de kredietverlening werkte was iemand zonder (goede!) BKR registratie ook niet vlekvrij, want dan wist je niet of deze de discipline had om te betalen (beter een afgelost PL dan geen).

Hoe dan ook sterkte en succes, vervelend genoeg maar je les heb je al geleerd dus nu doorrrr.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

zo bkr coderig blijft ook nog 5 jaar staan na het aflossen dus grote kans dat je bij de meeste bot vang ongeacht het bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCraane
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-02 05:35
Staat deze lening nog open? Zo ja, kan je die in 1x aflossen? Als dat zo is kan je proberen contact met die partij op te nemen en vragen of het mogelijk is dat als jij het in 1x betaald of zij die registratie weg willen halen. En dan ook alles op korte termijn. Kan je alsnog de hypotheek aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SCraane schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:11:
Staat deze lening nog open? Zo ja, kan je die in 1x aflossen? Als dat zo is kan je proberen contact met die partij op te nemen en vragen of het mogelijk is dat als jij het in 1x betaald of zij die registratie weg willen halen. En dan ook alles op korte termijn. Kan je alsnog de hypotheek aanvragen.
Hi! Nee het is al twee jaar geleden volledig betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:14

Crazy-

Best life ever

Een NEE hoeft dit niet te zijn. Zelf ook een soortgelijke situatie.

Op basis van oa de volgende gerechtelijke uitspraak (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2017:6825) is het weldgelijk mogelijk om de registratie eerder weg te krijgen.

Waar het samengevat om gaat:

- toon stabiliteit aan (je zegt dat het al 2 jaar geleden is)
- het is niet proportie meer (1000€ is een nihil iets in je leven)
- toon aan dat je alles op de rit hebt, spaargeld etc en ga de zaak met het BKR aan

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Zo'n A2 codering gaat zeker een beperkende factor zijn.
- Reken er maar op dat het "maximaal" haalbare nu wat lager zal zijn.
- Kans is groot dat de bank aanvullende eisen m.b.t. inbreng eigen kapitaal zal stellen.
- De bank zal al je stukken waarschijnlijk met een iets sterker vergrootglas gaan bekijken.

@Crazy- Op zich heb je gelijk, maar ik vrees dat dit nu een beetje kortdag zal zijn. TS zal geen maanden voorbehoud hebben op de financiering. Die hypotheek moet waarschijnlijk binnen enkele weken rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:59

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Kan je je ex niet vragen of hij in een brief bevestigt dat hij verantwoordelijk was voor aflossing van dat bedrag? Helpt misschien mee als je dat kan overleggen aan de hypotheekverstrekker.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 19:45
Wat ik heb begrepen vorig jaar bij de Hypotheek Adviseur van de ING is dat:

Een BKR niet perse betekend dat je niks kunt lenen, het zou wel kunnen beteken dat je minder kunt lenen. Echter gaf de Adviseur van de ING dat hier per situatie naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
targaryanwolf schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:40:

Een BKR niet perse betekend dat je niks kunt lenen, het zou wel kunnen beteken dat je minder kunt lenen. Echter gaf de Adviseur van de ING dat hier per situatie naar gekeken wordt.
Helaas is de praktijk dat het per situatie het in een automatisch algoritme gegooid word word waarbij risico vermijdend gedrag voor de bank de grootste drijfveer is van het algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:14

kgl

targaryanwolf schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:40:

Het gaat ook niet om het hebben van een registratie (een lening hebben levert slechts een lagere leencapaciteit op voor de hypotheek), maar om een negatieve registratie (achterstandscodering). OP heeft zo'n achterstandscodering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:16
In principe zal je aanvraag veelal afgewezen worden. Echter kunnen banken prima een uitzondering maken op beleid als het verhaal goed is. Helaas blijft afwijken mensenwerk. Je moet dus iemand aan de andere kant van de lijn hebben die mee wil denken. Zoals al eerder is genoemd is je verhaal niet slecht:
- Laag bedrag
- 2 jaar geleden afgelost
- Ontstaan na opbreken van relatie (kun je hier eventueel nog iets van aantonen, dat je ex uitgaven heeft gedaan of correspondentie met je ex over aflossen?)

Verder helpt een lager hypotheekbedrag t.o.v. je maximum en helpt een lagere LTV (loan to value, hoogte lening t.o.v. waarde woning).

Veel hypotheekverstrekkers hebben de mogelijkheid om posten voor te bespreken. Dus je adviseur kan zelf een rondje bellen bij geschikte geldgevers. Dat is overigens ook gewoon zijn taak waar je voor gaat betalen. Als je meer duidelijkheid wilt voor je een overeenkomst voor advies sluit, kun je zelf ook nog bellen om te polsen of hypotheekverstrekkers open staan voor je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ik volg dit even. Ik heb een BKR registratie omdat ik een tijdje met mijn bank in min kon tot 1000. Mocht iemand weten welke invloed dat heeft op mijn lening hoor ik dit graag.
Ik heb ondertussen een redelijk bedrag op mijn spaarrekening staan dus in principe zou die registratie er van mij af mogen, maar ik zit er nog 3 jaar aan vast.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Je hebt een kick-ass hypotheekadviseur nodig die echt goed de weg weet. Zelf gaat je dit niet lukken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:26
Drunken_Bear schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:42:
Ik volg dit even. Ik heb een BKR registratie omdat ik een tijdje met mijn bank in min kon tot 1000. Mocht iemand weten welke invloed dat heeft op mijn lening hoor ik dit graag.
Ik heb ondertussen een redelijk bedrag op mijn spaarrekening staan dus in principe zou die registratie er van mij af mogen, maar ik zit er nog 3 jaar aan vast.
Van mijn studententijd tot een maand voor het afsluiten van mijn hypotheek, had ik ook een kredietplafond van 1.000 euro op mijn betaalrekening (begonnen met Rabobank rood staan voor studenten). Zelden voorgekomen dat ik gebruik heb gemaakt van dit plafond, hoogstens een keer omdat ik een grotere uitgave had gedaan en al te veel had overgemaakt naar of te weinig overgeheveld had van mijn spaarrekening Dit heeft mij geenszins in de weg gestaan bij het afsluiten van een hypotheek en ik heb daar ook helemaal niks van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:28
Is geen registratie an sich. Als het roodstaan opzegt, si het ook verdwenen als lening uit de BKR. Had hetzelfde. Het rood staan opgezegd toen ik een huis kocht, en nooit iets van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

CrazyOne schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Is geen registratie an sich. Als het roodstaan opzegt, si het ook verdwenen als lening uit de BKR. Had hetzelfde. Het rood staan opgezegd toen ik een huis kocht, en nooit iets van gehoord.
Dat is vreemd want ik heb de gegevens opgevraagd, ik kan niet meer in het rood staan en toch staat de registratie er nog op vermeld. er staat verder geen code bij maar dat is de enige registratie die er nog staat. Van mijn vroegere schulden is niets meer te zien want dat is langer dan 5 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:41
Een A2 is wel een serieuze. Het is misschien "maar" €1000 maar het betekent dat het volledig opeisbaar is en dus vaak al is overgedragen aan een incassobureau. Dus er is 3 maanden niet geantwoord op brieven en telefoontjes van de schuldeiser, en is dus een A codering. Daarna 2 maanden weer niet geantwoord op brieven en telefoontjes van de schuldeiser en dus een A2.

Hier zijn hypotheek en leningverstrekkers niet dol op. Je hebt dus een goede hypotheekadviseur nodig, die met een goed verhaal aan komt zetten. Onmogelijk is het niet, maar reken erop dat je dik eigen geld en/of dat je max boven het hypotheekbedrag mag lenen. En als het verhaal is: ja, mijn ex zou alles betalen, maar heeft het niet gedaan ja sorry. Dat gaat hem niet worden dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
Ik lees dat de kans groot is dat je een hoger rentepercentage krijgt. Als het mogelijk is, proberen om die hypotheek voor een korte tijd af te nemen todat de registratie verloop, zodat je zo snel mogelijk kunt oversluiten op een gunstige rente.

En wat @Dwarlorf adviseert: als het lukt om van je ex een verantwoordelijkheidsverklaring te krijgen, zou ik dat zeker doen. Slagingskans met deze dingen is het grootst als jij zelf de brief opstelt en afstemt met je hypotheker, en dan langs gaan zodat hij alleen hoeft te tekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 22:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb ook een BKR registratie gehad met alle aantekeningen. Zat in het buitenland en kreeg daardoor de brieven etc niet.

Wat ik gedaan heb: de aanmelder van de registratie (in mijn geval Abn Amro) aanschrijven en vragen of ze de registratie willen verwijderen. Met de uitleg erbij waarom de registratie ontstaan is en dat de schuld al was afgelost maar dat de registratie er voor zou zorgen dat ik in totaal 15 jaar geen huis zou kunnen kopen. Paar dagen later was het geregeld.

Zoiets kan jij ook doen, niet met BKR praten, die registreren alleen en zijn geen partij, maar met de aanmelder en hopelijk kunnen ze je helpen.

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:01
Ik blijf het toch raar vinden dat mensen een huis gaan kopen en dit niet even van tevoren checken. Toen wij besloten hadden om een huis te gaan kopen is het eerste wat ik gedaan heb is hoogte maximale hypotheek berekenen en BKR even checken of hier iets vreemds staat.

Je zal inderdaad de partij die de registratie heeft laten doen aan moeten schrijven en deze zover krijgen de codering te laten verwijderen. Of er moet een bank zijn die toch wil financieren ondanks de codering.

Je hebt nu een hoop gezeur en stress waar je eigenlijk niet op zit te wachten in dit proces. Maar dat had gewoon voorkomen kunnen worden door het vooraf te checken en regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Tikje van WVB naar PFSL plus een titelfix

@Anoniem: 1231170 Wil je voortaan niet twee berichten achter elkaar maken, maar je reactie in één bericht zetten?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 1231170 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Hi! Nee het is al twee jaar geleden volledig betaald.
Als het 2 jaar geleden volledig is afbetaald, dan zou het nu geen A2-codering, maar een H codering moeten zijn, incl. dat de schuld niet meer bestaat... Dus ik zou eea toch nog even nakijken en navragen. Zolang het nog een A2-codering is, en geen H-codering gaat die 5 jaar-termijn niet lopen...
Een registratie van een lening is geen (negatieve) codering en is eigenlijk eerder positief dan negatief bij het aanvragen van een hypotheek: je laat dan zien dat je om kunt gaan met financiële verplichtingen en je aan alle afspraken en voorwaarden houdt.

Wel kan zo'n roodstand-mogelijkheid je leenbedrag drastisch verlagen. Als je bijv. een roodstandmogelijkheid van € 1.000 hebt, heb je een terugbetalingsverplichting van € 335 per maand (bijv. bij Giro-kwartaal-krediet.). Stel, zonder die roodstand zou je een afloscapaciteit van € 900 per maand hebben, wat neer komt op zo'n € 250.000 hypotheek (ff heel grof geschat.). Maar nu wordt je afloscapaciteit verlaagd met € 335, en hou je dus een afloscapaciteit van € 565 over, en dus kun je nog maar € 150.000 lenen.

Het wegwerken van die roodstand (of creditcard) geeft je dus heel veel leen-capaciteit.

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 12-07-2019 12:07 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:33
Wij hebben hetzelfde gehad en de volgende stappen ondernomen:

- In contact gekomen met de schuldeiser met de vraag of de BKR-notering verwijderd kon worden vanwege de impact en ook aangetoond dat er de laatste jaren geen achterstanden zijn geweest, ervan geleerd is, etc
- Contact opgenomen met de bank waar we ook bankierden. Dit omdat zij meer inzicht hebben in je financiele situatie. Hierdoor konden we er een beter verhaal van maken. Wel hadden we het geluk dat we op ongeveer 90% van de max wilden lenen, en na aangetoonde loonsverhogingen ongeveer 85%. Verder hebben we toen in onze aanvraag ook aangegeven dat als het nodig was we eventueel de hypotheeksom nog een paar % konden verlagen (door een schenking).

Onze huisbankier gaf vrij snel aan dat ze ons een hypotheek konden aanbieden. Wel moesten we een opslag van 0,2% rente betalen.

Gelukkig bleek ook de schuldeiser te willen meewerken, en werd de notering geheel verwijderd. Daardoor was dus ook de 0,2% opslag van de baan.

Gelukkig waren we snel, en hadden we nog ruim genoeg tijd om alles te regelen

Wat wij geleerd hebben:
- Heel veel inititatief nemen. Voor jou is het van groot belang, maar de schuldeiser is daar niet mee bezig. Dus wij hebben elke dag gebeld om de status na te vragen
- Er zijn partijen die die je helpen met het verwijderen van de BKR-notering. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt, omdat ze duur zijn en niet heel snel. Achteraf bleek dat we alles zelf konden.
- Ook naar de hypotheekgever assertief zijn. Dus aangeven wat er aan de hand is, persoonlijk maken, en aangeven dat je in gesprek wil om extra veiligheden in te bouwen
- Als het niet blijkt te lukken of het wordt penibel, in ieder geval de verkopende partij benaderen. Het is niet etisch om tot de laatste dag van de ontbindende voorwaarden te wachten om te ontbinden terwijl je al weken weet dat het gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ardana schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:04:
[...]

Als het 2 jaar geleden volledig is afbetaald, dan zou het nu geen A2-codering, maar een H codering moeten zijn, incl. dat de schuld niet meer bestaat... Dus ik zou eea toch nog even nakijken en navragen. Zolang het nog een A2-codering is, en geen H-codering gaat die 5 jaar-termijn niet lopen...

[...]

Een registratie van een lening is geen (negatieve) codering en is eigenlijk eerder positief dan negatief bij het aanvragen van een hypotheek: je laat dan zien dat je om kunt gaan met financiële verplichtingen en je aan alle afspraken en voorwaarden houdt.

Wel kan zo'n roodstand-mogelijkheid je leenbedrag drastisch verlagen. Als je bijv. een roodstandmogelijkheid van € 1.000 hebt, heb je een terugbetalingsverplichting van € 335 per maand (bijv. bij Giro-kwartaal-krediet.). Stel, zonder die roodstand zou je een afloscapaciteit van € 900 per maand hebben, wat neer komt op zo'n € 250.000 hypotheek (ff heel grof geschat.). Maar nu wordt je afloscapaciteit verlaagd met € 335, en hou je dus een afloscapaciteit van € 565 over, en dus kun je nog maar € 150.000 lenen.

Het wegwerken van die roodstand (of creditcard) geeft je dus heel veel leen-capaciteit.
Bij een normale lening kan ik me dat indenken, maar is roodstand een normale lening? En dan nog staat de registratie er dus men kan de komende 3 jaar zien dat het voor mij nodig was geld te lenen. Dan krijg ik toch gewoon sowieso een minder aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Ik heb toen we in 2014 een Hypotheek hebben gezocht ook last gehad van een BKR A-iets notering (1000 roodstand waar ik te laat afgelost had omdat de post naar een oud adres ging), deze was al hersteld maar niet afgemeld. Ik heb toen de desbetreffende bank gebeld om te vragen of ze deze registratie ook af wouden melden en dat werd zonder problemen ook gedaan. Dus dat is iets wat je ook kunt proberen.
Banken zijn voor dit soort herstelde coderingen over 't algemeen best bereid om ze helemaal af te melden (zie boven). Ging bij mij ook om een roodstand.

[ Voor 41% gewijzigd door Hydra op 12-07-2019 14:07 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 27-06 14:00
Highfive95 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:53:
Ik blijf het toch raar vinden dat mensen een huis gaan kopen en dit niet even van tevoren checken. Toen wij besloten hadden om een huis te gaan kopen is het eerste wat ik gedaan heb is hoogte maximale hypotheek berekenen en BKR even checken of hier iets vreemds staat.

Je zal inderdaad de partij die de registratie heeft laten doen aan moeten schrijven en deze zover krijgen de codering te laten verwijderen. Of er moet een bank zijn die toch wil financieren ondanks de codering.

Je hebt nu een hoop gezeur en stress waar je eigenlijk niet op zit te wachten in dit proces. Maar dat had gewoon voorkomen kunnen worden door het vooraf te checken en regelen!
Sorry hoor maar ik heb nog nooit een BKR check gedaan. Kan op meerdere rekeningen rood staan en heb meerdere creditcards. Hypotheek was geen probleem.

Waarom zou ik bij de BKR iets moeten checken, een BKR notering mag nooit zonder de andere partij meerdere malen op de hoogte te stellen.

Maar goed, ik betaal dan ook (bijna) altijd op tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 28-06 11:26
GrooV schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Waarom zou ik bij de BKR iets moeten checken, een BKR notering mag nooit zonder de andere partij meerdere malen op de hoogte te stellen.
In het geval van TS had de andere partij dat dus wel gedaan, alleen naar een onjuist adres gestuurd.

Een keer een BKR check is geen slechte gewoonte, gewoon ter controle. Kijken of afbetaalde leningen inderdaad als afbetaald te boek staan, en of er geen dingen op staan die je niet verwacht (zoals dat de mogelijkheid tot rood staan ook ineens werd geregisteerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:01
GrooV schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Wat ik zo lees in dit soort topics dat het heel vaak misgaat. Zo ook in dit geval. TS is niet op de hoogte hiervan. Ergens gaat er in het proces van aanmanen etc. dus iets mis. Vaak met verhuizingen tussendoor en dan is het adres niet juist.

Dus je kunt volgens mij niet altijd weten of je een negatieve codering hebt of niet. Dan is het toch eenvoudig om dat even te checken?
Maar goed, ik betaal dan ook (bijna) altijd op tijd :)
Ik betaal ook op tijd, maar heb toch een BKR check even gedaan. Je weet het nooit en je weet ook dat een hypotheek lastig wordt als er een negatieve codering is. Dan is het wel zo handig als je van tevoren weet dat er wel of niet iets staat. Dan kun je bij een negatieve codering vooraf iets proberen te regelen. En niet op moment dat je bod geaccepteerd wordt. En dan een hoop stress hebt. Die had je kunnen voorkomen.

Het is geen pakje boter wat je gaat kopen. Maar goed, dat zie ik ook zo vaak in het topic "Ervaring bij een huis kopen" voorbij komen. Dat mensen heel erg slecht voorbereid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:26
Als je lening is afgelost moet je kredietverstrekker de A(chterstand) aanpassen naar H(erstel).
Voor onze hypotheek 10j terug had ik ook kredietruimte tot 1000 plus een CC met 2500 ruimte, beide moest ik opzeggen omdat anders geen hypotheek werd verstrekt door Aegon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08
[...]

Volgens mij niet. Als de achterstand is ingelopen en de schuld daarmee volledig is afgelost en de lening daarmee beëindigd is, komt er geen H, maar een einddatum achter de lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Mijn vrouw en ik hebben in december 2018 een huis met een A4 codering gekocht.

Deze is door andermans toedoen ontstaan.
Met volledig openheid en met bewijzen komen hoe het is ontstaan en een ondertekende document van een schuldbekentenis door de veroorzaker hebben wij zonder problemen een hypotheek gekregen.

Dit was bij de Rabobank
(En onze bewijzen waren onderbouwd en bevestigd door een advocaat en uitspraak van de rechtbank)

[ Voor 16% gewijzigd door Hasekuraa op 12-07-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:12
A2 of A2H?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Anoniem: 1231170 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 00:09:
[...]

Thanks voor je antwoord, hebben al een afspraak staan volgende week vrijdag met hypotheker. Volgende week donderdag zouden we de voorlopige koopakte tekenen, maar misschien moeten we ‘t gesprek met de hypotheker nu wat vervroegen... Koopakte tekenen we natuurlijk ovb van financiering.
Dit betekent dat je tot en met de maandag na het gesprek met de hypotheker, zonder reden, de koopakte alsnog schriftelijk mag ontbinden. Je hebt drie weekdagen wettelijke bedenktijd, ingaande de dag na tekenen.
Zorg dat de termijn van voorbehoud van financieren lang genoeg is. 3 weken zijn zo voorbij, probeer 6 te krijgen.
En let heel goed op wat er hierover in het koopcontract staat! Het is niet ongebruikelijk dat je twee schriftelijke afwijzingen moet overhandigen voordat de datum van de ontbindende voorwaarde bereikt is.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:25

franssie

Save the albatross

Freakertje schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:13:
[...]

<>
En let heel goed op wat er hierover in het koopcontract staat! Het is niet ongebruikelijk dat je twee schriftelijke afwijzingen moet overhandigen voordat de datum van de ontbindende voorwaarde bereikt is.
Dit ^^ lees elke alinea an vraag advies van vrienden als je het niet helemaal snapt, beter nog laat het contract nalezen door iemand anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

BiLLY_daKid schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 15:30:
Als je lening is afgelost moet je kredietverstrekker de A(chterstand) aanpassen naar H(erstel).
Voor onze hypotheek 10j terug had ik ook kredietruimte tot 1000 plus een CC met 2500 ruimte, beide moest ik opzeggen omdat anders geen hypotheek werd verstrekt door Aegon.
Wassen neus. Je kunt vanuit de notaris weer direct door naar de bank voor een nieuwe CC en en een nieuw krediet. Ik moest voor mijn eerste hypotheek overigens ook de kredietruimte van mijn betaalrekening laten halen. Heb het nut er nooit van ingezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:23

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Drunken_Bear schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:17:
[...]

Bij een normale lening kan ik me dat indenken, maar is roodstand een normale lening? En dan nog staat de registratie er dus men kan de komende 3 jaar zien dat het voor mij nodig was geld te lenen. Dan krijg ik toch gewoon sowieso een minder aanbod?
Ja, het zijn beide 'kredietfaciliteiten'. Voor de BKR registratie maakt het niet uit of er daadwerkelijk 1000 euro geleend is en open staat of dat alleen die mogelijkheid er is.
Die registratie staat er tot 5 jaar nadat die kredietfaciliteit wordt beëindigd. Dus bijv. wanneer de lening is ingelost én de mogelijkheid tot opnieuw lenen is gestopt. Verder heeft Ardana het hier perfect uitgelegd wat het effect is als er niet beëindigd wordt.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Highfive95 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:53:
Dit vind ik ook zo bijzonder. Inmiddels nu zo'n 11 jaar geleden dat ik mijn toen nieuwbouw huis kocht, met looting. Kreeg ik te horen laat a.s.a.p. weten of jij de financiën rond kunt krijgen, want voor jou tien anderen was de reactie van de makelaar. Mijn antwoord was Hoezo? De financiën is nog een formaliteit ik weet dat ik het bedrag prima kan krijgen... ik ben namelijk eerst gaan kijken welke hypotheek ik zou kunnen krijgen en aan de hand daarvan ben ik naar huisen gaan kijken die in dat bereik liggen...

Makelaar reactie: "Nou, dan bent u één van de weinigen".... Ik: |:(

Wat BKR betreft... heb ik ook nog een dingetje mee gehad. Uiteindelijk de hypotheek bij de Rabobank genomen. Daar Kreeg ik de tip om eventueel credit (Credit card) naar 0 te brengen, want ook een BKR registratie. Ik dus de reactie de enige die ik heb, heb ik bij jullie als Rabobank.

Zij dit nakijken en Kreeg ik de reactie "meneer, wij vermoeden dat u een verkeerde loonstrook heeft ingeleverd", bleek dat mijn credit op 12 000 euro stond, wat met mijn inkomen niet mogelijk zou zijn. Foutje van de Rabobank zeg maar... maar dit alles in één uurtje recht getrokken en BKR ook er tijdelijk af, later heb ik namelijk weer een credit genomen op de credit card, wat nu op 5000 staat volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 13-07-2019 13:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Maestro schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:31:
[...]

Ja, het zijn beide 'kredietfaciliteiten'. Voor de BKR registratie maakt het niet uit of er daadwerkelijk 1000 euro geleend is en open staat of dat alleen die mogelijkheid er is.
Die registratie staat er tot 5 jaar nadat die kredietfaciliteit wordt beëindigd. Dus bijv. wanneer de lening is ingelost én de mogelijkheid tot opnieuw lenen is gestopt. Verder heeft Ardana het hier perfect uitgelegd wat het effect is als er niet beëindigd wordt.
Dus als ik het goed begrijp heeft het voor mij geen verdere invloed omdat het bij mij al gestopt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:23

Maestro

Kritik an Roten ist verboten!

Correct. Als het bij BKR als beëindigd staat (en je hebt geen achterstanden gehad), kan het eigenlijk alleen positieve invloed hebben.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-06 23:42
[...]

[...]

Niet helemaal mee eens. Als de achterstand namelijk is afbetaald en daarmee meteen de lening is beëindigd, zal er geen H codering komen te staan. Dat komt nog redelijk vaak voor namelijk. Er wordt dan alleen een einddatum geregistreerd. En vanaf die einddatum duurt het 5 jaar voordat deze registratie van het BKR verdwijnt.

TS heeft een paar mogelijkheden. Allereerst zou ik de kredietverstrekker aanschrijven die de codering heeft geplaatst met daarin het verzoek om de BKR codering te verdwijnen. Het gevolg van deze registratie is voor TS disproportioneel. En ik vraag mij af of zij jou uberhaupt wel op de hoogte hebben gebracht wat de gevolgen zijn van het niet tijdig betalen en dus een negatieve BKR registratie. Dit zijn zij namelijk verplicht te doen. Niet geheel jouw situatie maar een interessante uitspraak: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2018:8257 (zie 4.7).

Daarnaast zijn er diverse hypotheekverstrekkers die verder kijken dan alleen maar een BKR check en vervolgens de aanvraag 'automatisch' afwijzen. Toch zou er maatwerk geleverd kunnen worden. Je zou gewoon met de hypotheekadviseur om de tafel moeten zitten en de situatie bespreken. Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-06 15:50
Bij de Rabobank heb ik een hypotheek gekregen (afgelopen jaar) met een slechte BKR registratie. De adviseur zei dat ze per geval kijken of een hypotheek verstrekken een goed idee is.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

_Dune_ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Dit vind ik ook zo bijzonder. Inmiddels nu zo'n 11 jaar geleden dat ik mijn toen nieuwbouw huis kocht, met looting. Kreeg ik te horen laat a.s.a.p. weten of jij de financiën rond kunt krijgen, want voor jou tien anderen was de reactie van de makelaar. Mijn antwoord was Hoezo? De financiën is nog een formaliteit ik weet dat ik het bedrag prima kan krijgen... ik ben namelijk eerst gaan kijken welke hypotheek ik zou kunnen krijgen en aan de hand daarvan ben ik naar huisen gaan kijken die in dat bereik liggen...

In Noorwegen kun je niet eens op een huis bieden zonder aantoonbare goedkeuring van de hypotheekverstrekker.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tbh het lijkt mij heel sterk dat niet nagenoeg alle huizenkopers eerst online eens checken hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen.

En ook ik heb echt niet moeite gedaan een BKR check te doen, ik weet dat ik geen negatieve codering daar heb. Natuurlijk is er de kans dat een bedrijf het zwaar verkloot heeft en mij een negatieve codering heeft gegeven zonder dat ik ergens vanaf weet, maar daar ging ik niet vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
_Dune_ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:51:
[...]

Wat BKR betreft... heb ik ook nog een dingetje mee gehad. Uiteindelijk de hypotheek bij de Rabobank genomen. Daar Kreeg ik de tip om eventueel credit (Credit card) naar 0 te brengen, want ook een BKR registratie. Ik dus de reactie de enige die ik heb, heb ik bij jullie als Rabobank.

Zij dit nakijken en Kreeg ik de reactie "meneer, wij vermoeden dat u een verkeerde loonstrook heeft ingeleverd", bleek dat mijn credit op 12 000 euro stond, wat met mijn inkomen niet mogelijk zou zijn. Foutje van de Rabobank zeg maar... maar dit alles in één uurtje recht getrokken en BKR ook er tijdelijk af, later heb ik namelijk weer een credit genomen op de credit card, wat nu op 5000 staat volgens mij.
Als je maandelijks je cc volledig afbetaald, dan is er helemaal geen krediet in het BKR. Alleen bij maandbetaling is het een lening. En laat banken nou graag het tweede standaard doen en moet je hemel en aarde bewegen om het weer om te zetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

mvds

Totally awesome!

Je gooit nu dingen door elkaar. Veel mensen hebben (of ze het nu weten of niet) een BKR registratie. Echter is alleen een negatieve BKR codering veelal een reden tot afwijzing van een krediet. (Met andere woorden, je hebt een codering achter je naam staan omdat je een keer niet voldaan hebt aan je betalingsverplichtingen en daardoor heb je een betalingsachterstand opgelopen)

Rood mogen staan boeit niet, volgens de officiele regels mag je dat niet hebben op het moment dat de hypotheek passeert, maar je mag zelfs de dag voor het passeren van de akte roodstand eraf laten halen en de dag na passeren het weer erop zetten. Doet geen bank moeilijk over. Maar zolang jij rood mag staan is die registratie dus van kracht en kan je hem dus niet eraf laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 12:02
Precies. Een doorlopend krediet, een private leaseauto of een studieschuld hebben verlaagt je maximale leencapaciteit maar is in beginsel geen reden tot afwijzing. En als je die kredieten in het verleden liggen dan staan ze er nog 5 jaar op, maar beïnvloeden ze je leencapaciteit ook niet meer.

Het probleem ontstaat pas als je een krediet hebt (gehad) en je betaalachterstanden hebt opgelopen. Dan heb je geen gewone notering meer, maar een negatieve notering. En dat is hier de kwestie.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1