Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn3tt3r3
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-01-2024
Avondf!

Momenteel ben ik bezig met het strippen + opbouwen van mijn huis. Op de achterkant van het dak wil ik een aantal zonnepanelen plaatsen. (Merk, etc. ben ik ook nog niet uit, maar daar zal ik wel een apart topic voor aanmaken :) ). De uitdaging waar ik nu tegenaan loop is hoe ik ze het beste kan monteren.

Even een korte beschrijving van de situatie. Vanaf de nok gaat er ongeveer 1 meter pannen naar beneden. Dan komt er een knik naar een minder steil vlak (dak van de dakkapel). Onderaan deze dakkapel komt de goot.

Nu was mijn idee om op de dakkapel stalen sandwichpanelen te leggen. Aan de bovenkant kan ik deze dan onder de pannen schuiven, maar het probleem wat ik heb is aan de onderkant. Nadat de zonnepanelen ophouden moeten hier namelijk nog een paar pannen komen omdat het anders niet uitkomt. De sandwichpanelen kan ik helemaal door laten schieten naar de goot zodat het water onder de pannen door de goot in kan. Maar hoe ik dan het beste de panelen bevestigen? Het gebruik van normale panlatten zal niet gaan omdat hier het water wat onder de zonnepanelen vandaan komt tegenaan komt.

Zelf zat ik te denken om iets van kunststof panlatten te zoeken, maar ik was benieuwd of iemand hier dit probleem ook al heeft gehad (en hopelijk opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
nee een stukje metalen dakplaat met pannen motief. Of een sandwichpaneel met dakpan motief.
Kunststof panlatten heb ik nog nooit gezien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kn3tt3r3
Misschien zoiets? https://www.vinkkunststof...rijs-ral7011-15x15x2000mm

Maar een metalendakplaat met pannenmotief kan misschien ook wel lukken ja. Zal er eens naar kijken. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:50
Kn3tt3r3 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:19:
Avondf!

Momenteel ben ik bezig met het strippen + opbouwen van mijn huis. Op de achterkant van het dak wil ik een aantal zonnepanelen plaatsen. (Merk, etc. ben ik ook nog niet uit, maar daar zal ik wel een apart topic voor aanmaken :) ). De uitdaging waar ik nu tegenaan loop is hoe ik ze het beste kan monteren.

Even een korte beschrijving van de situatie. Vanaf de nok gaat er ongeveer 1 meter pannen naar beneden. Dan komt er een knik naar een minder steil vlak (dak van de dakkapel). Onderaan deze dakkapel komt de goot.

Nu was mijn idee om op de dakkapel stalen sandwichpanelen te leggen. Aan de bovenkant kan ik deze dan onder de pannen schuiven, maar het probleem wat ik heb is aan de onderkant. Nadat de zonnepanelen ophouden moeten hier namelijk nog een paar pannen komen omdat het anders niet uitkomt. De sandwichpanelen kan ik helemaal door laten schieten naar de goot zodat het water onder de pannen door de goot in kan. Maar hoe ik dan het beste de panelen bevestigen? Het gebruik van normale panlatten zal niet gaan omdat hier het water wat onder de zonnepanelen vandaan komt tegenaan komt.

Zelf zat ik te denken om iets van kunststof panlatten te zoeken, maar ik was benieuwd of iemand hier dit probleem ook al heeft gehad (en hopelijk opgelost).
Gewoon standaard pv rails. Ik had hier eerst hout liggen, en laatst was er iets stuk en toen hebben we een gedeelte vervangen door standaard pv rails en daar dan dwars weer een rails opgezet waar de pv nu op ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn3tt3r3
Dat is misschien ook wel een goede optie ja

Ik vraag me alleen af hoe je dan de panhaken bevestigd (ook met de opposing van @No Hands trouwens. Hoe heb je dit gedaan met de rails?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:18
Op sandwichpaneel gebruik je een panhaken. Daar ga je op vast met parkers of popnagels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn3tt3r3
@No Hands , thnx! dat is inderdaad vrij logisch :)
Pagina: 1