Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:07
Dag,

Ik kan er op google en hier op het forum met een zoekopdracht niets over vinden. Ik heb onlangs een nieuw beeldscherm gekocht (pricewatch: Acer Predator X34P Zwart

Het valt me op dat zo'n 4mm nabij het bezel, zeg maar de buitenkant van het beeld, deze buitenste 4mm steeds een stukje donkerder is, als een soort schaduw. Bij volledig wit lijkt dit voor mij overeen te komen met 5% donkerder (als in Microsoft Word, kleuren, wit, en dan 5% donkerder).

Het effect treed op bij alle kleuren, het is gewoon iets donkerer, progressief naar de rand toe.

Is dit iets waar ik me druk om moet maken? Het is wel vrij irritant bij grote stukken van dezelfde kleur (bijvoorbeeld windows vensters), want dan zie je het erg goed.

De monitor is nog nieuw dus ik kan hem terugsturen, verder lijkt hij wel prima. Wel mijn eerste IPS scherm; dat zwart behoorlijk licht geeft is wel behoorlijk wennen ook.

Graag inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Wellicht handig om te kijken of je er een foto van kunt maken en toevoegen aan dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 12:16
Dit is standaard. Je kunt het oplichting noemen want in sommige fotos van bv lg zie je echt een bezel van 1mm maar het is nooit kleiner dan 0,5 cm in mijn ervaring. Die 4mm zijn geen pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:07
voorbeeld

Het laat zich niet heel goed fotograferen, maar het lijkt een beetje zichtbaar op deze foto. Er lijkt een klein effect te zijn van kijkhoek. Het zijn wel echt pixels van het beeld, maar gewoon altijd iets donkerder.
Torac schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:15:
Dit is standaard. Je kunt het oplichting noemen want in sommige fotos van bv lg zie je echt een bezel van 1mm maar het is nooit kleiner dan 0,5 cm in mijn ervaring. Die 4mm zijn geen pixels.
Ik snap wat je bedoelt, ik bedoel de rand van het scherm, het bezel zit aan de boven en zijkanten inderdaad nog 1cm verder met een zwart stuk dode ruimte ertussen. De 'shaduw' pixels zitten tegen deze donkere rand aan.

[ Voor 42% gewijzigd door Siaon op 11-07-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 12:16
Siaon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:33:
[Afbeelding: voorbeeld]

Het laat zich niet heel goed fotograferen, maar het lijkt een beetje zichtbaar op deze foto. Er lijkt een klein effect te zijn van kijkhoek. Het zijn wel echt pixels van het beeld, maar gewoon altijd iets donkerder.

[...]

Ik snap wat je bedoelt, ik bedoel de rand van het scherm, het bezel zit aan de boven en zijkanten inderdaad nog 1cm verder met een zwart stuk dode ruimte ertussen. De 'shaduw' pixels zitten tegen deze donkere rand aan.
Ah oke dacht dat je dat zwart stuk dode ruimte bedoelde. Dit is namelijk gewoon normaal bij schermen.