Badkamer plafond wel of juist niet isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-04 13:06
Hallo Tweakers,

Eind augustus ga ik beginnen met het verbouwen van mijn badkamer. Zo goed als alles is al onderzocht, uitgekozen en besteld. Echter over één punt blijf ik twijfelen en dat is de vraag, "Wel of niet het plafond isoleren in de badkamer?".

De situatie is als volgt, ik heb een houten plafond in de douche met daarboven een zolder. Op de zolder kan je gewoon lopen/staan en heeft een puntdak (zoals de meeste woningen in Nederland). Ik vermoed dat er op dit moment geen isolatie aanwezig is tussen de badkamer en zolder, maar weet dit niet zeker.

Zelf denk ik dat het isoleren van het plafond wel verstandig is en zat zelf te denken aan deze uitvoering:

- Houten vloer zolder
- Glaswol
- Paar centimeter vrij houden
- Dampdichtefolie
- Gyproc badkamer plafondplaat (naden afwerken met gaasband)
- Knauf Aquastuc

Wellicht dat ik er ook nog een vocht afstotende latex of iets dergelijks opsmeer maar dat weet ik nog niet zeker.

Zou dit de beste oplossing zijn? Of wellicht toch van die PIR + Gips platen in 1, waardoor je geen glaswol, folie en plafondplaten meer nodig hebt. Nadeel hiervan is wel, zover ik heb gezien, dat ze niet zwaar mogen worden belast waardoor je ze niet kan stucen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wat is het bouwjaar?

In principe is binnenshuis isoleren voor warmte natuurlijk een suboptimale bezigheid. Waarom isoleer je niet het dak zelf (van binnenuit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:41
toch wil ik ik hier even op regeren. mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een kunststof schroten plafond. stuc is wat gevoeliger voor schimmel. maar als je goed ventleert dmv afzuigbox/wtw unit is er niks aan de hand.

een geïsoleerd plafond is zeker aan te bevelen als de zolder niet geïsoleerd is.
mocht je zolder al wel geisoleerdt zijn is het ook lekker. de temperatuur in je badkamer is meestal wat hoger en anders dan gaat alle warmte uit je badkamer naar de zolder toe. (en niet iedereen stookt op zolder)

pirplaten met gips hebben een hogere isolatie waarde. echter als je ze niet kan stukken, kan je ze hopenlijk wel 2 keer latexen anders zit je met een groen plafond. :X

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 11-07-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-04 13:06
Wilke schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:05:
Wat is het bouwjaar?

In principe is binnenshuis isoleren voor warmte natuurlijk een suboptimale bezigheid. Waarom isoleer je niet het dak zelf (van binnenuit)?
De woning is gebouwd in 1964. Heel eerlijk, het isoleren is voor mij niet voor de warmte te behouden maar meer om ervoor te zorgen dat het vocht niet het houten plafond aantast. De verwarming op de badkamer heb ik echt nooit aanstaan. Zelfs de verwarming in de woonkamer staat maar zeer zelden aan, ik heb het niet snel koud :)

De zolder isoleren is echter nog wel iets wat ik wil doen, maar dat is 1 van de volgende projecten. Alleen wil ik dan ook meteen een dakkapel plaatsen, dus dat wordt nog even sparen.
miciel schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:23:
toch wil ik ik hier even op regeren. mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een kunststof schroten plafond. stuc is wat gevoeliger voor schimmel. maar als je goed ventleert dmv afzuigbox/wtw unit is er niks aan de hand.

een geïsoleerd plafond is zeker aan te bevelen als de zolder niet geïsoleerd is.
mocht je zolder al wel geisoleerdt zijn is het ook lekker. de temperatuur in je badkamer is meestal wat hoger en anders dan gaat alle warmte uit je badkamer naar de zolder toe. (en niet iedereen stookt op zolder)
Ventileren gebeurt middels een plafond ventilator wat weer aangesloten is aan een buis dat uitkomt op het dak. Op dit moment is het ook gestuct en eigenlijk nooit last van schimmel. Kunststof schroten heb ik wel naar gekeken, maar vind ik niet zo mooi.

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kunststof schroten zijn niet alleen lelijk (ok, da's smaak), maar ook brandgevaarlijk, en zouden alleen al om die reden niet meer toegepast moeten worden. Laat ik zo zeggen, het huis wat ik niet lang geleden kocht had die dingen nog op zolder, en dat was dus een van de opmerkingen in het bouwkundig rapport.

Verder: als je bang bent voor vocht kun je waarschijnlijk beter juist niet isoleren. Klinkt misschien gek, maar je gaat een verschil maken tussen een warme en koude kant, met kans op condensatie van vocht aan de koude kant, die in jouw opzet aan de kant van het hout zit, dus misschien dat daar juist vocht blijft hangen in de isolatie, wat dan het hout aantast. Als het vocht er gewoon in en uit kan en de boel degelijk geventileerd is, heb je met het plafond niet snel problemen volgens mij.

Ik heb hier trouwens niet speciaal verstand van (behalve boerenverstand).

[ Voor 48% gewijzigd door Wilke op 11-07-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Kan iemand nu goed beargumenteerd aangeven wat nu - mbt tot condens/schimmel problemen aan badkamerplafond - nu wijsheid is: wel of niet isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:47
Indien de ruimte boven het plafond zich binnen de geïsoleerde schil van het pand bevindt is het isoleren tamelijk zinloos en zal het wel of niet isoleren ook geen merkbaar verschil maken mbt condens/schimmel problemen. De badkamer zal dan immers weinig tot geen warmte via het plafond verliezen en het plafond zal ook geen koud oppervlak zijn. In dit geval werkt isolatie nog wel geluiddempend. Wanneer je geluidsoverdracht tussen verschillende ruimten wilt beperken, dan kan isoleren dus toch zinvol zijn. Om deze reden worden gipswanden ook vaak voorzien van steenwol isolatie.

Indien de ruimte boven de badkamer niet binnen de geïsoleerde schil van het pand valt (of om een andere reden altijd koud is), dan is isoleren van het plafond wel zinvol. Je beperkt dan warmteverlies door het plafond, waardoor de oppervlaktetemperatuur van het plafond hoger zal zijn dan zonder isolatie. En bij een hogere oppervlaktetemperatuur, heb je minder snel last van condensvorming op het betreffende oppervlak. En dus ook minder kans op schimmelvorming.

Dus: Bij 'koude' bovenliggende etage: plafond isoleren. En bij een (redelijk) warme bovenliggende etage niet isoleren, tenzij het omwille van geluid is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Helder, dank! Ik laat het denk voorlopig maar even ongeisoleerd. Zou waarschijnlijk toch niet het hele plafond kunnen isoleren zonder zoldervloer er uit te slopen.
Pagina: 1