Welke videokaart voor 2x 4K scherm + video @4K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 17:39
Op dit moment heb ik een Rog Strix Gaming X99 met i7-5820k en 48GB ram en een Palit GeForce GTX 1050 Ti (passief gekoeld). Onlangs heb ik mijn oude full HD scherm vervangen voor twee Dell P2715Q schermen. 1 scherm is aangesloten via displayport, de andere zit met een verloopkabel op de DVI poort van de videokaart en de HDMI poort van de monitor. Reden: HDMI - HDMI geeft geen bios-beeld en heb dat niet werkend gekregen. Deze kabel had ik nog liggen.

Ik heb het idee dat mijn videokaart een beetje moeite heeft met 2x een 4K scherm tegelijk aansturen. Ik game niet (gewoon, nooit), doe veel fotobewerking en kijk wel 4K op mijn scherm. Het beeld hapert soms.

Heeft het zin de videokaart te upgraden? Wat is een slimme upgrade voor mijn eisen en wat zou ik dan kwijt zijn? Hoeveel meerwaarde heeft het beide schermen op displayport te hebben? Dat gaat nu niet, omdat mijn huidige kaart er maar ééntje heeft.

Het is niet noodzakelijk te upgraden, maar afhankelijk van wat het kost vind ik het wel of niet de moeite. Budget is er, maar het is de vraag of ik het ervoor over heb.

Voorkeur gaat uit naar een passief gekoelde kaart, indien dit mogelijk is.

EDIT: Is deze kaart voor mij de moeite van het upgraden waard? pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)

[ Voor 12% gewijzigd door nielsgeode op 11-07-2019 18:08 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
2x 4K draait hier probleemloos op een MSI GT 1030 OC 2GB GDDR5.

• nielsgeode
Ik heb een de RX 580 besteld bij amazon (ze lijken meerdere gebruikte te hebben voor ongeveer 150 euro stuk). Nu nog twee goede DisplayPort kabels. Ik heb nu een DeLock 3 meter, maar die is nét te kort. De kabels van 4 meter die ik kan vinden zijn allemaal 30+ euro. Is dat normaal voor een DP kabel? Wat raden jullie aan? Ik vind 5 meter wel erg veel gelijk als je bij 3 meter maar een paar decimeter tekort komt.

Edit: op internet lees je dat je voor DisplayPort 4K @ 60Hz eigenlijk je kabel niet langer moet maken dan 2 meter. Is dit echt zo? Hoe zit dat met deze 4-meter lange kabel? https://www.sicomputers.n...el-m-m-4meter-702780.html

[ Voor 24% gewijzigd door nielsgeode op 11-07-2019 20:58 ]

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-01 18:18
nielsgeode schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:48:
Ik heb een de RX 580 besteld bij amazon (ze lijken meerdere gebruikte te hebben voor ongeveer 150 euro stuk). Nu nog twee goede DisplayPort kabels. Ik heb nu een DeLock 3 meter, maar die is nét te kort. De kabels van 4 meter die ik kan vinden zijn allemaal 30+ euro. Is dat normaal voor een DP kabel? Wat raden jullie aan? Ik vind 5 meter wel erg veel gelijk als je bij 3 meter maar een paar decimeter tekort komt.

Edit: op internet lees je dat je voor DisplayPort 4K @ 60Hz eigenlijk je kabel niet langer moet maken dan 2 meter. Is dit echt zo? Hoe zit dat met deze 4-meter lange kabel? https://www.sicomputers.n...el-m-m-4meter-702780.html
https://www.megekko.nl/pr...arkoon-DisplayPort-1-3-5m
15,95 Euro

Ik gebruik zelf de Sharkoon-DisplayPort-1-3-3m

• Uszka
Een nieuwe videokaart is onnodig en €150 is teveel voor een gebruikte RX 580. Een 1050 Ti geeft probleemloos 2x 4K weer en ook 3x als het moet. Problemen zitten meestal in de kwaliteit van de gebruikte kabels. Aan mijn GT 1030 zit één monitor aangesloten met een kabel van 2m en de tv aan een kabel van 4m. Kwalitatief goed spul, zeker als de afstand wat lang is en dan ben je idd 3 tientjes of meer kwijt.

• nielsgeode
Uszka schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:05:
Een nieuwe videokaart is onnodig en €150 is teveel voor een gebruikte RX 580. Een 1050 Ti geeft probleemloos 2x 4K weer en ook 3x als het moet. Problemen zitten meestal in de kwaliteit van de gebruikte kabels. Aan mijn GT 1030 zit één monitor aangesloten met een kabel van 2m en de tv aan een kabel van 4m. Kwalitatief goed spul, zeker als de afstand wat lang is en dan ben je idd 3 tientjes of meer kwijt.
Blijkbaar zijn kabels dus écht zo duur. Echter, mijn 1050 Ti heeft maar één DispalyPort. Ik zie ook dat het scherm wat aan de DVI hangt een refreshrate heeft van 30 Hz. Het andere scherm hangt aan een DeLock 3m DP kabel en dat scherm geeft 60 Hz. Hoe weet ik of de kabel daar het probleem is?

• Uszka
DVI doet geen 4k @60Hz. Je videokaart heeft HDMI 2.0, sluit de monitor daar op aan.

• nielsgeode
Uszka schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:02:
DVI doet geen 4k @60Hz. Je videokaart heeft HDMI 2.0, sluit de monitor daar op aan.
Dat had ik ook, maar dan heb ik geen BIOS-beeld. Ik heb van alles geprobeerd om dat op te lossen, maar is niet gelukt. Vandaar dat ik het maar op HDMI heb gezet.

Is er nog voordeel van DisplayPort tov HDMI?

Een andere reden om toch de snellere RX 580 te nemen als vervanger voor mijn huidige 1050 Ti is de GPU acceleratie in Lightroom en Photoshop. Toch?

• Uszka
In Windows werken de 2 monitoren wel normaal?
Bij mij geeft de 2e monitor pas beeld als Windows is opgestart.
Mits je met 4K videobewerking bezig gaat zal er weinig verschil zitten tussen een RX580 en 1050 Ti.
@nielsgeode je hebt een RX580 met 8GB VRAM gekocht?

[ Voor 41% gewijzigd door Uszka op 12-07-2019 10:10 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08-2025

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nielsgeode schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Dat had ik ook, maar dan heb ik geen BIOS-beeld. Ik heb van alles geprobeerd om dat op te lossen, maar is niet gelukt. Vandaar dat ik het maar op HDMI heb gezet.
...
Moet je bij iedere boot in de BIOS zijn dan? Als hij gewoon doorstart is er toch niks aan de hand?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• nielsgeode
Wintervacht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:14:
[...]

Moet je bij iedere boot in de BIOS zijn dan? Als hij gewoon doorstart is er toch niks aan de hand?
Niet bij iedere boot, maar het is wel verrekte iriitant als je helemaal geen beeld hebt in je bios en je eerst achter je pc moet duiken én aan de achterkant van je monitor de kabelcover moet verwijderen om een kabel te vervangen - alleen om in je bios te komen :F

• nielsgeode
Uszka schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:07:
In Windows werken de 2 monitoren wel normaal?
Bij mij geeft de 2e monitor pas beeld als Windows is opgestart.
Mits je met 4K videobewerking bezig gaat zal er weinig verschil zitten tussen een RX580 en 1050 Ti.
@nielsgeode je hebt een RX580 met 8GB VRAM gekocht?
In windows wel. In de BIOS heb ik géén beeld op geen enkele monitor als ik de HDMI en DP poort gebruik. Als ik DVI en DP gebruik heb ik in de bios alleen op DP beeld. En beeld op 1 monitor in de bios is natuurlijk prima. Helemaal geen beeld is wel erg minimalistisch ;)

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nielsgeode schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Niet bij iedere boot, maar het is wel verrekte iriitant als je helemaal geen beeld hebt in je bios en je eerst achter je pc moet duiken én aan de achterkant van je monitor de kabelcover moet verwijderen om een kabel te vervangen - alleen om in je bios te komen :F
Ik neem aan dat je monitor 2 (of meer) ingangen heeft en je hebt een hdmi poort op je gpu over toch?
Waarom sluit je dat scherm dan niet gewoon met 2 kabels aan? De dvi aansluiting voor wanneer je in de bios moet zijn en anders hdmi, moet je dan in de bios zijn kies je gewoon tijdelijk een andere input op het scherm.

• nielsgeode
Wintervacht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Ik neem aan dat je monitor 2 (of meer) ingangen heeft en je hebt een hdmi poort op je gpu over toch?
Waarom sluit je dat scherm dan niet gewoon met 2 kabels aan? De dvi aansluiting voor wanneer je in de bios moet zijn en anders hdmi, moet je dan in de bios zijn kies je gewoon tijdelijk een andere input op het scherm.
Mijn schermen hebben geen DVI. Ik gebruik nu een verloopkabel van de DVI poort van mijn GPU naar de HDMI poort van mijn Dell P2715Q.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nielsgeode schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:39:
[...]

Mijn schermen hebben geen DVI. Ik gebruik nu een verloopkabel van de DVI poort van mijn GPU naar de HDMI poort van mijn Dell P2715Q.
Oke je scherm heeft dus maar 1 hdmi input, is het daisy-chainen van de 2 schermen op 1 displayport geen optie?

[ Voor 12% gewijzigd door Wintervacht op 12-07-2019 10:43 ]

• nielsgeode
Wintervacht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:43:
[...]

Oke je scherm heeft dus maar 1 hdmi input, is het daisy-chainen van de 2 schermen op 1 displayport geen optie?
Ik zou kunnen testen of ik bios-beeld heb met alleen 1 monitor aangesloten op de displayport (en de andere tijdelijk losgekoppelt), maar ik herinner me van niet. Komt bij dat ik zie dat zo'n displayport splitter ook een euro of 60 is, niet goedkoop.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nielsgeode schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Ik zou kunnen testen of ik bios-beeld heb met alleen 1 monitor aangesloten op de displayport (en de andere tijdelijk losgekoppelt), maar ik herinner me van niet. Komt bij dat ik zie dat zo'n displayport splitter ook een euro of 60 is, niet goedkoop.
Als je over DP ook geen BIOS krijgt te zien houdt het inderdaad op, maar je hebt helemaal geen splitter nodig om meerdere schermen op 1 poort aan te kunnen sluiten, gewoon via de DP out-port van je scherm.

• nielsgeode
Wintervacht schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Als je over DP ook geen BIOS krijgt te zien houdt het inderdaad op, maar je hebt helemaal geen splitter nodig om meerdere schermen op 1 poort aan te kunnen sluiten, gewoon via de DP out-port van je scherm.
Als ik om die reden toch voor de RX 580 zou gaan kan het misschien alsnog een interessente oplossing zijn omdat ik op die manier maar 1 kabel van 4 meter hoef te kopen. De twee schermen kan ik dan met elkaar verbinden. De Dell P2715Q heeft inderdaad een DP-out port. Ik neem aan dat er in functionaliteit bij daisy-chainen geen enkel verschil is tov 2 losse kabels? Ik calibreer mijn schermen ook individueel met een Spyder 5 pro. Dit kan nog steeds neem ik aan?

Als ik een tweede pc aan zou willen sluiten op de schermen, zou ik dan de miniDisplayPort kunnen gebruiken en in het menu kunnen schakkelen tussen DP en mDP? Mijn huidige 1050 Ti zou dan naar mijn oude systeem kunnen en ook op DP draaien, of is er geen meerwaarde om te investeren in een DP naar mDP kabel als HDMI gewoon werkt?

EDIT: Alléén 1 monitor op Displayport werkt probleemloos met BIOS-beeld. Als je de HDMI-poort erbij gebruikt werkt het niet meer.

EDIT2: Ik heb nog een 2 meter DP-kabel liggen en heb Daisy-chainen even getest. Het lijkt erop dat ik dan alleen de optie heb hetzelfde beeld op beide schermen te zien en niet de schermen kan 'extenden' (dat ze dus verschillend ziijn). Klopt dit of doe ik wat fout? Kan het zijn dat de kabel dit specifiek moet ondersteunen?

EDIT3: Hier staat een tabel die suggereert dat ik met mijn 2x Dell P2715Q via DaisyChain geen 3840x2160 kan halen, maar slechts 2560x1600. Weet iemand hoe dit zit?

[ Voor 21% gewijzigd door nielsgeode op 12-07-2019 13:48 ]

• nielsgeode
Subtiele schop met nieuwe info en nieuwe vraag

Nadat ik met DeviceCleanup de drivers van de oude kaart (1050 Ti) heb weggemikt werkt het probleemloos met MST :) Ook beeldscherm standby zetten geeft weer netjes beeld zoals het hoort.

Als ik in de toekomst iets met Linux ga doen naast mijn Windowsinstallatie, kan ik dan verwachten dat het daar ook gewoon werkt en ondersteunt wordt net zoals in Windows?
Pagina: 1