vraagje over RCA en optical

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Topicstarter
goede dag

ik heb asus strix raid dlx en sinds vandaag mooi set edifier r1850db maar welke kabel zou beter geluid moet geven. lees veel dat optical beter zou zijn als je goede DAC heb zo als geluid kaart maar optical gaat minder hoog in Khz dan RCA. dus wat ken ik besten gebruiken ?

RCA op 192khz 24bit
of
optical op 48khz 24bit

vast bedankt :)

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

Zalmanman

So long,

Als ik de site zo eens bekijk zie ik dat S/PDIF ook tot 24/192 gaat:
Analog Playback Sample Rate and Resolution :
44.1K/48K/88.2K/96K/176.4K/192KHz @ 16bit/24bit
Analog Recording Sample Rate and Resolution :
44.1K/48K/88.2K/96K/176.4K/192KHz @ 16bit/24bit
S/PDIF Digital Output :
44.1K/48K/96K/192KHz @ 16bit/24bit
ASIO 2.0 Driver Support :
44.1K/48K/96K/192KHz @ 16bit/24bit with very low latency
Of je het verschil hoort is dan weer wat anders... RCA is niet per se slechter dan optisch en vice versa. Waaruit haal je dat je geen 24/48 over S/PDIF kan sturen? Voor de goede orde, dit is mijn bron: https://www.asus.com/Soun...-RAID-DLX/specifications/.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je 'ken' het beste optisch gebruiken omdat je dan geen elektrische interferentie hebt met je PC, als je het over stereo muziek hebt ieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Topicstarter
Zalmanman schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:42:
Als ik de site zo eens bekijk zie ik dat S/PDIF ook tot 24/192 gaat:

[...]

Of je het verschil hoort is dan weer wat anders... RCA is niet per se slechter dan optisch en vice versa. Waaruit haal je dat je geen 24/48 over S/PDIF kan sturen? Voor de goede orde, dit is mijn bron: https://www.asus.com/Soun...-RAID-DLX/specifications/.
als ik hem hoger zet dan 48khz dan komt geen geluid uit mijn speakers met S/PDIF. maar komt wel geluid uit speakers met RCA op 192khz.

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Topicstarter
wagenveld schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:03:
Je 'ken' het beste optisch gebruiken omdat je dan geen elektrische interferentie hebt met je PC, als je het over stereo muziek hebt ieg.
word vooral gebruikt bij gamen en muziek alleen als in game zit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Motaro op 11-07-2019 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36
Het maakt helemaal niets uit.
Pak wat je hebt, het zou kunnen dat je met rca last hebt van overspraak, dan is het vroeg genoeg om aan optisch te denken, qua klank (dus eventuele overspraak daar gelaten) zit er geen verschil tussen.

[ Voor 77% gewijzigd door MerijnB op 11-07-2019 21:26 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:29
Voor gewoon afspelen is alles hoger dan 44.1khz en 16bit onnodige onzin. Die waarden zijn ooit zo gekozen door de engineers van de CD omdat daarmee alles kan worden overgebracht wat het menselijk gehoor kan waarnemen. Nyquist leert ons dat met een 44.1 khz sampling rate signalen tot 22.1khz kunnen worden verstuurd. Een 16bit signaal geeft verder een dynamisch bereik van zo'n 96dB. In theorie kunnen we iets meer bereik horen, maar wie zit er nou te wachten op een muziekstuk waar je van fluisterenniveau naar bloed-uit-je oren knalt?. Volgens wiki komt live muziek in een concertzaal zelden boven de 80dB aan range.

Optisch heeft het al genoemde voordeel van galvanische scheiding. Dat zou om die reden dus altijd mijn voorkeur hebben :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motaro

Motaro

Topicstarter
oke bedankt jongens voor hulp :D dan blijf ik kabel gebruiken die bij zit. optical als toch niet zo veel uit maakt

[ Voor 67% gewijzigd door Motaro op 11-07-2019 22:08 ]

Pagina: 1