VLAN netwerk configuratie i.c.m outdoor PoE camera en Synolo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-10 09:02
Ik ga binnenkort een PoE aansluiten in mijn achtertuin welke werkt i.c.m synology surveillance station.
Nu wil ik niet dat ongewenste personen toegang krijgen tot de apparaten welke aangesloten zijn op mijn netwerk. Ik heb begrepen dat ik hiervoor het beste een VLAN configuratie kan gebruiken maar het is mij niet geheel duidelijk hoe ik dit het beste kan configureren.

Momenteel heb ik onderstaande hardware
  • 

Smartthings
 Hub v2 (voor alarmsysteem en smarthome)
  • 

Wi-Fi extender
TP-Link TL-WA850RE
  • 

Experia Box
  • 

TP-Link TL-WR1043ND (niet in gebruik)
Ik moet nog aanschaffen
  • 

IP camera PoE outdoor 
(Reolink RLC-420)
  • 

PoE router switch, welke heeft de beste kwaliteit/prijsverhouding?
- Is het mogelijk de VLAN zo in te richten dat de PoE camera werkt met synology surveillance station en dat ik de NAS nog kan benaderen vanaf mijn laptop/pc zodat ik bestanden kan opslaan/benaderen?
- Welke PoE router kan ik het beste gebruiken?
- Ik verbind momenteel rechtstreeks met laptop/pc etc naar mijn Experia box kan ik hiervoor beter de TP-Link TL-WR1043ND voor gebruiken en deze weer aan de PoE router aansluiten?

Ik heb een tekening gemaakt om het een en ander te verduidelijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KxbobC0.jpg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:38

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

- Is het mogelijk de VLAN zo in te richten dat de PoE camera werkt met synology surveillance station en dat ik de NAS nog kan benaderen vanaf mijn laptop/pc zodat ik bestanden kan opslaan/benaderen?
Ja dit is mogelijk. Met een firewall kan je alles nog zelfs afschermen met policy's etc.
- Welke PoE router kan ik het beste gebruiken?
Bedoel je niet een POE switch? Of een router met ondersteuning voor meerdere VLAN interfaces? POE is een techniek die je vaker ziet op switches en heeft niets te maken met het routeren van pakketten etc.
Redelijk standaard apparaatje die ook wat met FW policy's kan doen, subinterfaces voor meerdere VLAN's etc. pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Goedkope POE switch met VLAN support: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
- Ik verbind momenteel rechtstreeks met laptop/pc etc naar mijn Experia box kan ik hiervoor beter de TP-Link TL-WR1043ND voor gebruiken en deze weer aan de PoE router aansluiten?
Maakt zo te horen weinig uit. Die TP-Link zou je kunnen gebruiken als switch en AP combo. Dan blijft hij deel uitmaken van het huidige paarse netwerk.

Zoek voor de lol is op "router on a stick". Het klinkt alsof dat wel een goede opstelling voor jou situatie is. Als die Experia box in bridge mode kan zou ik dat lekker doen en daarna een degelijke router / FW erachter hangen die het verkeer kan routeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Yariva op 11-07-2019 17:22 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-10 09:02
Bedoel je niet een POE switch? Of een router met ondersteuning voor meerdere VLAN interfaces? POE is een techniek die je vaker ziet op switches en heeft niets te maken met het routeren van pakketten etc.
Redelijk standaard apparaatje die ook wat met FW policy's kan doen, subinterfaces voor meerdere VLAN's etc. pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Goedkope POE switch met VLAN support: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
Foutje ik bedoelde inderdaad een switch.
Om mijn laptop/pc te kunnen laten communiceren met de Synology is de Ubiquiti Unifi Security Gateway nodig zodat de apparaten op de verschillende VLAN'S met elkaar kunnen communiceren? Of is het ook mogelijk om een POE switch te kopen die routering over verschillende VLANS's ondersteund? Zoja moet ik dan een zogenoemde 'Layer 3 switch' hebben? Wat zijn de voor/nadelen hiervan?

Ik heb de tekening geupdate. Is het misschien ook verstanding om de Synology in een andere VLAN te zetten dan de camera (bijv VLAN 30) zodat ik alleen specifieke verkeer door kan laten gaan vanaf de IP camera (VLAN 20)?
Zoek voor de lol is op "router on a stick". Het klinkt alsof dat wel een goede opstelling voor jou situatie is. Als die Experia box in bridge mode kan zou ik dat lekker doen en daarna een degelijke router / FW erachter hangen die het verkeer kan routeren.
Nuttige informatie ik had niet gehoord van "router on a stick" maar ik weet nu dat dit ervoor zorgt dat apparaten op verschillende VLANS's met elkaar kunnen communiceren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2E5EF2V.jpg

ps: Ik was de tv vergeten in het netwerk