Goedemiddag Tweakers,
Momenteel ben ik aan spelen met het schema van eigenlijk alles door:
Ochtend en avond mensen hebben namelijk allemaal een goede focus in de ochtend, de een iets minder dan de ander, maar het werkt voor allemaal wel oke. Die guru zeggen dan van "you see young grasshopper, focus is goooood". Ze vergeten alleen het diepe dal waardoor de avondmensen heen gaan als die piek geweest is en de 'dip' komt. Eerst dacht ik dat dit kwam door de lunch en het eten, maar dat brainfog gevoel in je hoofd blijft de rest van de dag aan, met als gevolg; je slentert je dag door tot aan bedtijd.
Nu heb ik het roer omgegooid en kom nu 07.00 (weekenden 07:30) uit bed en ben dus aan het testen of ik mij weer beter ga voelen in de avonden. Na 3 dagen kan ik al positief antwoorden op deze vraag en voel mij beter uitgerust. Lange termijn moet gaan uitwijzen maar dat terzijde.
De discussie die ik nu eigenlijk wil starten is wat er werkt voor jullie. Wat zijn dingen die jullie focus verbeteren en welke boeken kunnen jullie aanraden.
E.g. Covey is tot nu toe nog steeds mijn favoriet en ook de Ted talks over dit onderwerp zijn vaak wel goed weg te kijken.
Genoemde boeken:
Deep work, Focus aan/uit, Getting Things Done - David Allen, Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less - Greg McKeown, The Power of Habit - Charles Duhigg, Flow: The Psychology of Optimal Experience - Mihaly Csikszentmihalyi, Drive - Daniel Pink (ook When is goed).
Genoemde informatie over gezonde eetgewoonte:
Fat Head documentaire, That Sugar Film documentaire
Genoemde tips;
Momenteel ben ik aan spelen met het schema van eigenlijk alles door:
- Bijna een jaar geleden een huis gekocht en niet samengewoond daarvoor
- Sinds begin 2018 eerste baan als developer gestart na een cursus en dus zonder IT gerelateerde studie.
- Flexibele werktijden door tussen 06:00 en 19:00 8uur te mogen werken
- Vermoeidheidsklachten
- Minder focus in de middag en avond waardoor productiviteit daalde qua werk, maar nog belangrijker, in de avond pakte ik steeds minder een boek of ging ik nog wat voor mijzelf rommelen op de computer.
- Boeken en stukken die ik heb gelezen die het hebben over focus en dagindeling
Ochtend en avond mensen hebben namelijk allemaal een goede focus in de ochtend, de een iets minder dan de ander, maar het werkt voor allemaal wel oke. Die guru zeggen dan van "you see young grasshopper, focus is goooood". Ze vergeten alleen het diepe dal waardoor de avondmensen heen gaan als die piek geweest is en de 'dip' komt. Eerst dacht ik dat dit kwam door de lunch en het eten, maar dat brainfog gevoel in je hoofd blijft de rest van de dag aan, met als gevolg; je slentert je dag door tot aan bedtijd.
Nu heb ik het roer omgegooid en kom nu 07.00 (weekenden 07:30) uit bed en ben dus aan het testen of ik mij weer beter ga voelen in de avonden. Na 3 dagen kan ik al positief antwoorden op deze vraag en voel mij beter uitgerust. Lange termijn moet gaan uitwijzen maar dat terzijde.
De discussie die ik nu eigenlijk wil starten is wat er werkt voor jullie. Wat zijn dingen die jullie focus verbeteren en welke boeken kunnen jullie aanraden.
E.g. Covey is tot nu toe nog steeds mijn favoriet en ook de Ted talks over dit onderwerp zijn vaak wel goed weg te kijken.
Genoemde boeken:
Deep work, Focus aan/uit, Getting Things Done - David Allen, Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less - Greg McKeown, The Power of Habit - Charles Duhigg, Flow: The Psychology of Optimal Experience - Mihaly Csikszentmihalyi, Drive - Daniel Pink (ook When is goed).
Genoemde informatie over gezonde eetgewoonte:
Fat Head documentaire, That Sugar Film documentaire
Genoemde tips;
- 7-8 slaap en daar nooit van af wijken. Ga je om 01:00 naar bed met een feestje, blijf dan tot 08:00 liggen enzovoort. Slaap laad je focus op. Let op, alleen goede slaap.
- Muziek zonder tekst, omdat je vooral tijdens het lezen hierdoor niet te snel afdwaalt met je gedachte
- Goede combinatie tussen sport, sociale en ontspannende dingen zorgt dat je mentaal 'sane' blijft en ook die batterij op laad. Ik ga daarom graag ALLEEN wandelen.
- Voeding, E.g. koolhydraten zijn super lekker, maar zijn grotendeels de reden dat je korte pieken en lange dalen hebt en dus door je vermoeid te voelen vaak ook minder focus hebt.
- Zorgen dat op de momenten dat jij focust, je niet gestoord woord door meetings, telefoontjes, email, whatsapp, social media en eigenlijk alle meuk waar je best een dagje zonder van kan of 1 a 2x per dag een momentje voor kunt plannen. Vooral je telefoon is een enorme focus killer, dus lekker gaan toiletteren zonder telefoon en bij de bus lekker in het luchtledige dromen
- Leuk en uitdagend werk, want als dit onder je focus niveau zit word je eerder afgeleid.
[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 13-07-2019 08:01 ]