Wedi bouwplaten stucen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 15:09
Ik ben bezig met een grondige renovatie van de toiletruimte.
Met het oog op gemak heb ik ervoor gekozen om de achterplaat van het toilet met een Wedi bouwplaat te bekleden (20 mm). Tevens dien ik een koof te bekleden die in hetzelfde vlak als de toiletplaat loopt, dus ook daarvoor een Wedi bouwplaat gekozen. Lekker makkelijke montage moet ik zeggen.

Ik begrijp dus dat je de platen zowel kunt tegelen als stucen. Nu wil ik de koof stucen.
Voor te tegelen is er geen voorstrijk benodigd volgens Wedi zelf. Voor pleisterwerk adviseren ze om de plaat voor te strijken conform advies van de leverancier van het gipswerk.

Verder geeft Wedi geen informatie over welke voorstrijk toegepast dient te worden, ook niet na telefonisch contact...

Heeft iemand ervaring met het stucen van Wedi platen? Welke voorstrijk dien ik toe te passen? Volgens het contactpersoon van Wedi is de toplaag cementgebonden en zuigend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:25
Indien zuigend: de gele stucgrondeer (voor zuigende ondergronden)

Indien niet zuigend: de roze met kwartszand (voor niet zuigende ondergronden a la beton)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor pleisterwerk adviseren ze om de plaat voor te strijken conform advies van de leverancier van het gipswerk.
Wat ga je er op smeren? En wat geven zij als advies om Wediplaten voor te strijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Ernemmer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Wat ga je er op smeren? En wat geven zij als advies om Wediplaten voor te strijken?
Ik wil er goudband op smeren. Toevallig net reactie van Knauf. Zij geven het volgende advies:

"Wij adviseren altijd de verwerkingsvoorschriften op te volgen van de leverancier, in dit geval Wedi.

Knauf heeft geen systeem wat hiervoor geschikt is, wel kunnen wij een praktijk oplossing aanbieden maar dit is geen garantie.

In de praktijk worden de Wediplaten voorgelijmd met Betokontakt, voledig laten drogen.

Vervolgens een volledige wapening op 2/3 van de pleisterlaag. Dat houd in een basislaag van 7 mm. Breng Knauf Autex Super voorzichtig aan op het oppervlak en druk met een vlakke spaan aan.

Laat het wapeningsgaas op de naden 100mm overlappen. Direct daarop nat in nat een tweede laag Goldband in een laagdikte van 3 mm aanbrengen.

Dit kunt u afwerken tot het gewenste resultaat.

Maar zoals ik hierboven ook vermeld is dit een praktijk oplossing en geen garantie."

Ze wijzen dus mooi vinger naar elkaar toe..

Betreft de reactie van Knauf.. Dit lijkt mij zelf enorm extreem. Tevens snap ik het gebruik van Betokontakt niet.. Want die wordt normaal voor niet zuigende ondergronden toegepast?

[ Voor 3% gewijzigd door Krijnemans op 11-07-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32

Reptile209

- gers -

Als je die Wedi-plaat een beetje nat maakt, rolt het water er dan vanaf, of trekt het in het materiaal? Gewoon op die basis voorstrijken. Of, zoals ik meerdere stucadoors al heb zien doen: mik de gele en de roze voorstrijk 50/50 bij elkaar en gaan met die banaan :D.

Heb je anders nog een stukje plaat over waarmee je een testje kunt doen? Klein beetje gips aanmaken, aanbrengen, en kijken wat er beter lijkt te hechten en drogen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
Krijnemans schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:02:
Betreft de reactie van Knauf.. Dit lijkt mij zelf enorm extreem. Tevens snap ik het gebruik van Betokontakt niet.. Want die wordt normaal voor niet zuigende ondergronden toegepast?
Voor cementgebonden en/of slecht hechtende ondergronden ;)

Waarom niet gewoon stucplaatjes toepassen? Geschikt voor stucwerk zonder voorstrijken en kost een fractie van Wedi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
De roze (niet-zuigend) lijkt mij de juiste inderdaad voor Wediplaat (waterbestendig). Dat zal vast ook de reden zijn geweest om niet voor stucplaat te kiezen (niet geschikt voor natte ruimtes), nog buiten het feit dat 1 plaatje niet voldoende sterk zou zijn voor een toilet. (en het moet wel overal even dik worden lijkt me). Het enige alternatief hier zou 2 gipsvezelplaten op elkaar kunnen zijn, die zijn vochtbestendig en sterker dan gewone gipsplaat (maar dan zou ik nog steeds 2 platen dikte gebruiken). Hier thuis trouwens getegeld op watervast verlijmd multiplex, gaat ook prima (maar da's dan weer niet geschikt om te stucen) en lekker stevig. Wediplaat is inderdaad het meest geschikt hiervoor. Gebruik wel hoekprofielen, anders beschadigen de hoekjes heel snel, zeker de bovenrand van het inbouwreservoir (waar je vast dingen op gaat zetten, dat gaat namelijk altijd zo). Met voorstrijk eronder moet het stucen in ieder geval geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Steyn_E schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:13:
De roze (niet-zuigend) lijkt mij de juiste inderdaad voor Wediplaat (waterbestendig). Dat zal vast ook de reden zijn geweest om niet voor stucplaat te kiezen (niet geschikt voor natte ruimtes), nog buiten het feit dat 1 plaatje niet voldoende sterk zou zijn voor een toilet. (en het moet wel overal even dik worden lijkt me). Het enige alternatief hier zou 2 gipsvezelplaten op elkaar kunnen zijn, die zijn vochtbestendig en sterker dan gewone gipsplaat (maar dan zou ik nog steeds 2 platen dikte gebruiken). Hier thuis trouwens getegeld op watervast verlijmd multiplex, gaat ook prima (maar da's dan weer niet geschikt om te stucen) en lekker stevig. Wediplaat is inderdaad het meest geschikt hiervoor. Gebruik wel hoekprofielen, anders beschadigen de hoekjes heel snel, zeker de bovenrand van het inbouwreservoir (waar je vast dingen op gaat zetten, dat gaat namelijk altijd zo). Met voorstrijk eronder moet het stucen in ieder geval geen enkel probleem zijn.
Ik heb na het lezen van deze reactie het idee op een heel andere OP te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reptile209 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:21:
Als je die Wedi-plaat een beetje nat maakt, rolt het water er dan vanaf, of trekt het in het materiaal? Gewoon op die basis voorstrijken. Of, zoals ik meerdere stucadoors al heb zien doen: mik de gele en de roze voorstrijk 50/50 bij elkaar en gaan met die banaan :D.

Heb je anders nog een stukje plaat over waarmee je een testje kunt doen? Klein beetje gips aanmaken, aanbrengen, en kijken wat er beter lijkt te hechten en drogen.
Exact... Onze stucer was van het 2 delen roze, 1 deel geel, water erbij en kwasten maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Krijnemans schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:30:
Ik ben bezig met een grondige renovatie van de toiletruimte.
Met het oog op gemak heb ik ervoor gekozen om de achterplaat van het toilet met een Wedi bouwplaat te bekleden (20 mm). Tevens dien ik een koof te bekleden die in hetzelfde vlak als de toiletplaat loopt, dus ook daarvoor een Wedi bouwplaat gekozen. Lekker makkelijke montage moet ik zeggen.

Ik begrijp dus dat je de platen zowel kunt tegelen als stucen. Nu wil ik de koof stucen.
Voor te tegelen is er geen voorstrijk benodigd volgens Wedi zelf. Voor pleisterwerk adviseren ze om de plaat voor te strijken conform advies van de leverancier van het gipswerk.

Verder geeft Wedi geen informatie over welke voorstrijk toegepast dient te worden, ook niet na telefonisch contact...

Heeft iemand ervaring met het stucen van Wedi platen? Welke voorstrijk dien ik toe te passen? Volgens het contactpersoon van Wedi is de toplaag cementgebonden en zuigend.
Wedi bouwplaten zijn waterdicht, voor badkamer en vochtige ruimte. De oppervlakte van de Wedi bouwplaten hebben een unieke structuur en is daarom ideaal voor hechtende ondergrond om bepleistering, tegellijm en andere materialen aan te brengen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Steyn_E schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:13:
Ik heb over de speciale gipsplaat voor achter het toilet al vaker gehoord dat deze toch niet zo stijf is als wordt gesteld.. misschien is het wel zo, maar durfde het niet goed aan. Daarom heb ik gekozen voor de plaat van wedi. De koof daarom ook maar met wedi bekleed, zodat inderdaad de gelijke dikte is gecreeerd als uitgangspunt.
De Rikster schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Voor cementgebonden en/of slecht hechtende ondergronden ;)

Waarom niet gewoon stucplaatjes toepassen? Geschikt voor stucwerk zonder voorstrijken en kost een fractie van Wedi.
Zie bovenstaande reactie. Verder: ik dacht dat Betokontakt alleen voor niet/slecht zuigende ondergronden was. Kan in hun productblad (Knauf Betokontakt) ook niks terugvinden over cementgebonden ondergronden.
Hackus schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:47:
[...]

Wedi bouwplaten zijn waterdicht, voor badkamer en vochtige ruimte. De oppervlakte van de Wedi bouwplaten hebben een unieke structuur en is daarom ideaal voor hechtende ondergrond om bepleistering, tegellijm en andere materialen aan te brengen.
Klopt. Alleen Wedi schrijft zelf voor dat er wel een grondering aangebracht dient te worden alvorens pleisterwerk wordt aangebracht. Daarvoor wijzen ze naar de leverancier (Knauf in mijn geval). En Knauf wijst terug naar Wedi...
Reptile209 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:21:

Ik heb een beetje water gegoten over de plaat. Het water trekt in ongeveer 2 minuten helemaal in de plaat. De cementgebonden buitenlaag is dus inderdaad wel zuigend. Ik heb nog materiaal over, maar ben de komende dagen helaas niet in de gelegenheid om een test te doen.

Tevens vind ik dat wapeningsgaas ook wat overdreven. Wat denken jullie hierover? Stuclaag zal +/- 15 mm dik gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa Ardagrip Xpress kun je gebruiken (Kimband en afdicht pasta gebruikt, +-12u laten drogen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Krijnemans schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:12:
De koof daarom ook maar met wedi bekleed, zodat inderdaad de gelijke dikte is gecreeerd als uitgangspunt.
Stuclaag zal +/- 15 mm dik gaan worden.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Hackus schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:18:
oa Ardagrip Xpress kun je gebruiken (Kimband en afdicht pasta gebruikt, +-12u laten drogen)
Ik heb nog grondeer van Schönox staan. De SHP en KH. De SHP lijkt me wel hetzelfde als de ardagrip xpress?
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:32

Reptile209

- gers -

Je gaat eerst 20 mm plaat monteren, en dan nog eens 15 mm gips. Als je met die 15mm niet alle mogelijke oneffenheden kan opvangen, moet je deze klus niet doen :+. Maar het zal wel lekker geluidsarm worden!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Reptile209 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Je gaat eerst 20 mm plaat monteren, en dan nog eens 15 mm gips. Als je met die 15mm niet alle mogelijke oneffenheden kan opvangen, moet je deze klus niet doen :+. Maar het zal wel lekker geluidsarm worden!
Die 15mm komt voort uit het ondergelegen tegelwerk (lijm+tegel) = +/- 15mm.

Het gaat ook niet om het opvangen van de oneffenheden. Het gaat erom welke grondering ik zou moeten gebruiken.

Geluidsarm helemaal prima aangezien de standleiding door de koof loopt.

[ Voor 6% gewijzigd door Krijnemans op 12-07-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Krijnemans schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:26:
[...]

Ik heb nog grondeer van Schönox staan. De SHP en KH. De SHP lijkt me wel hetzelfde als de ardagrip xpress?

[...]

?
(y)
(KH is voor cement ondergronden)

Pagina: 1