Ondervloer voor laminaat in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:42
Goedemiddag,

Wij zijn momenteel aan het klussen in onze nieuwbouwwoning en een van de klussen die we dit weekend willen gaan doen is laminaat leggen. Laminaat hebben we inmiddels al aangeschaft, alleen de ondervloer nog niet.

Nu heb ik op verschillende sites al het een en ander gelezen maar kan daaruit nog steeds niet de juiste keuze maken.

Hoe is de situatie nu? Het laminaat moet worden gelegd op de 1e verdieping en de zolder, het volledige huis is van ons en we hebben geen directe buren. Nu had ik gelezen omdat het nieuwbouw is en we een betonnen vloer hebben dat het sowieso vochtwerend moet zijn of dat er een vochtscherm onder moet. Verder zou het fijn zijn wanneer je er overheen loopt dat het niet hol klinkt, dus enigszins geluid dempend zou een pre zijn.

Nu heb ik al veel gelezen over rubberen ondervloeren maar dat lijkt mij misschien wat over de top en zijn ook een stuk duurder. Als ik zo de omschrijving lees van de Sencys 2-in-1 ondervloer zou die aan alle eisen moeten voldoen.

Echter zou ik ook graag jullie praktijk ervaring mee willen nemen. Bij voorkeur kunnen we de ondervloer halen bij de Praxis, Gamma of Karwei, aangezien deze allen in de buurt zitten.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:48
Toevallig heb ik, ook in een nieuwbouwwoning, afgelopen weekend op zolder een laminaatvloer gelegd (cement dekvloer). Als ondervloer heb ik de Sencys 2-in-1 ondervloer gebruikt (groen op rol). Dit was voor mij de eerste keer dat ik zelf een laminaat vloer heb gelegd. Ik vond de ondervloer gemakkelijk om mee te werken, de naden heb ik met aluminiumtape dicht geplakt.

Ook kan ik het gebruik van een laminaatsnijder aanraden, dit werkt gemakkelijk en geeft weinig rommel. Overwogen om deze te huren, uiteindelijk bij de Praxis die van Sencys gekocht alsmede de legset.
En let op de verschillende patronen van de planken, dat je deze voldoende afwisselt. Ik heb hier zelf in het begin niet op gelet, al gauw werden vier 'zones' herkenbaar op de vloer :+ waar steeds hetzelfde patroon terug kwam.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Neem je ondervloer niet te dik, of iig niet dik en flexibel tegelijk (liever XPS dan foam). Ik heb hier destijds te dikke ondervloer gebruikt, dan zie je de vloer inzakken bij de poten van kasten en tafel, verder kraakt het vervolgens als de neten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52

Barrycade

Through the...

Wij hebben op de meest belopen vloer (beneden) wel een rubber ondervloer.

Boven hebben we de schuim variant. De rubbervloer dempt het geluid stukken beter. De schuim variant klinkt erg hol.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 11-07-2019 13:37 . Reden: auto correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik heb precies hetzelfde gedaan als @Millert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 14:19
Wij hebben een tapijt ondervloer.
Je hoort echt helemaal niets.

Echter hebben wij geen nieuwbouw woning

https://duckduckgo.com/?q...eldingen%2FViltLatten.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Millert schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:22:
Toevallig heb ik, ook in een nieuwbouwwoning, afgelopen weekend op zolder een laminaatvloer gelegd (cement dekvloer). Als ondervloer heb ik de Sencys 2-in-1 ondervloer gebruikt (groen op rol). Dit was voor mij de eerste keer dat ik zelf een laminaat vloer heb gelegd. Ik vond de ondervloer gemakkelijk om mee te werken, de naden heb ik met aluminiumtape dicht geplakt.

Ook kan ik het gebruik van een laminaatsnijder aanraden, dit werkt gemakkelijk en geeft weinig rommel. Overwogen om deze te huren, uiteindelijk bij de Praxis die van Sencys gekocht alsmede de legset.
En let op de verschillende patronen van de planken, dat je deze voldoende afwisselt. Ik heb hier zelf in het begin niet op gelet, al gauw werden vier 'zones' herkenbaar op de vloer :+ waar steeds hetzelfde patroon terug kwam.
Thanks, en wanneer je er overheen loopt hoor je geen hol geluid zoals iemand hierboven wel heeft?

Alluminiumtape had ik al aangeschaft dankzij een tip van een vriend. Wat betreft de verschillende kleuren is ook iets waar ik op moet gaan letten, aangezien er 4 verschillende kleuren in de pakken zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 05:13

Nhz

DVNTR

Ik kan je rubber aanraden, wij hebben hier zowel pvc als laminaat. Op zowel rubber (1.5mm) als foam en 'karton' (3mm) ondervloer, verschil is best wel merkbaar. Rubber dempt het best, daarna karton, daarna dat witte foam achtige spul. De vloer bestaat uit 20mm houten planken.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Meerder pakken laminaat met elkaar mixen voor leggen geeft mooiste resultaat als vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gynnad Ik zou wel in verband leggen

Afbeeldingslocatie: https://www.hubo.be/nl/hulp-en-advies/bouw/vloeren-leggen/laminaat-leggen/_jcr_content/par-page-content/hb_columns_1/par1/hb_columns_1/par1/hb_columns_3/par2/hb_adaptive_image.img.full.high.jpg/1496233268343.jpg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Handig wel, je ondervloer in verband leggen :?

Hoe dan ook, ga voor het beste wat je je kunt veroorloven. Het laminaat gaat er nog heel lang liggen en als je ontevreden bent haal je je vloer er niet zo maar uit. Rubber lijkt mij de beste keus.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:48
Gynnad schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Thanks, en wanneer je er overheen loopt hoor je geen hol geluid zoals iemand hierboven wel heeft?

Alluminiumtape had ik al aangeschaft dankzij een tip van een vriend. Wat betreft de verschillende kleuren is ook iets waar ik op moet gaan letten, aangezien er 4 verschillende kleuren in de pakken zitten..
Op de begane grond en 1e verdieping ligt er een pvc-laminaat vloer (verlijmd). In een directe vergelijking klinkt en voelt de laminaat vloer op zolder "holler". Echt een eerlijke vergelijking kan ik niet maken, de zolder is buiten de berging in beide schuine zijden leeg wat de akoestiek mede bepaalt en het prijsverschil is ook fors.
Voor in ieder geval de begane grond zou ik niet besparen op de ondervloer.

De ondervloer heb ik dwars gelegd ten opzichte van de vloer, voor zover dat uit maakt. Uiteraard de laminaat vloer in verband. Dit vind je ook terug in de leg instructies.

[ Voor 11% gewijzigd door Millert op 11-07-2019 13:28 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Folie met foam van zo'n rol is meer dan zat voor de bovenverdiepingen.
Een té dikke ondervloer is onnodig, en de kans is aanwezig dat je al je deuren mag gaan inkorten.

oh, heel belangrijk: Leg je ondervloer niet in dezelfde lengterichting als je laminaat. Die fout heb ik dus zelf wél gemaakt, en op veel plekken zakt het laminaat door bij de voegen.
Ik heb dan ook wel el cheapo Praxis laminaat gebruikt, dat had ik ook niet moeten doen...

De tip over de laminaatsnijder deel ik van harte: Het gaat véél sneller. Voor de gekke stukjes is een decoupeerzaag weer erg handig.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:22:
[...]

Handig wel, je ondervloer in verband leggen :?

Hoe dan ook, ga voor het beste wat je je kunt veroorloven. Het laminaat gaat er nog heel lang liggen en als je ontevreden bent haal je je vloer er niet zo maar uit. Rubber lijkt mij de beste keus.
_O- oOo _O-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Woosh...

Ik begrijp wel dat je niet de ondervloer bedoelt, ik probeer enigszins subtiel aan te geven dat je post geen zinnig antwoord op de vraag van de TS bevat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Basekid schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:33:
Ik heb precies hetzelfde gedaan als @Millert
Hoe is jouw ervaring met het geluid wanneer je er overheen loopt?
Millert schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Op de begane grond en 1e verdieping ligt er een pvc-laminaat vloer (verlijmd). In een directe vergelijking klinkt en voelt de laminaat vloer op zolder "holler". Echt een eerlijke vergelijking kan ik niet maken, de zolder is buiten de berging in beide schuine zijden leeg wat de akoestiek mede bepaalt en het prijsverschil is ook fors.
Voor in ieder geval de begane grond zou ik niet besparen op de ondervloer.

De ondervloer heb ik dwars gelegd ten opzichte van de vloer, voor zover dat uit maakt. Uiteraard de laminaat vloer in verband. Dit vind je ook terug in de leg instructies.
Het prijsverschil is inderdaad fors, scheelt op beide verdiepingen samen toch al gauw 300 euro. Denk dat ik ook gewoon voor de Sencys ga, vriend van mij heeft een rubberen ondervloer, maar voor mijn gevoel is dat misschien wat overdreven voor de 1e verdieping en zolder. Heb liever niet het holle geluid, dus dat is eigenlijk het enige wat het nog een beetje onzeker maakt. Hopelijk heeft @Basekid daar wat ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Ik heb zelf de goud met foam variant. De extra geluidsdemping is altijd prettig, niet alleen als je buren hebt. Bevalt uitstekend: https://www.gamma.nl/asso...e-10-20-m2-10db/p/B531691

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 26-06 09:35
Het hangt er ook van af wat voor soort laminaat je hebt. Wij hebben VTWonen laminaat van de Karwei, dat heeft al een eigen onderlaag. Dan mogen de zachte ondervloeren weer niet en hebben we dus de standaard groene platen toegepast. Gelukkig paste dat allemaal wel onder de bestaande deuren door.

Geluid hoor je bij ons alleen direct, dus niet doorgegeven via de vloer naar het beton.

Laminaatsnijder is echt ideaal, zoveel sneller en geen stof. Voor hoekjes etc de decoupeerzaag en voor de lange zijdes zou ik een cirkel- of invalzaag aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die folie kost geen drol, ligt binnen een klein uurtje en gaat vochtproblemen tegen (beton verliest zelfs na een aantal jaren nog wat vocht). Nobrainer imho.
Dempende ondervloer wil je ook, en voor meerdere redenen:
- Demping
- opvangen evt oneffenheden (ook vergeten kleine kiezels vallen daar onder.
Protip: als de vloer leeg is, eerst stofzuigen. En als het lukt nog eens als je folie lit, daar blijft vaak ook nog wat achter. Wel op een lage stand zuigen.

Verder: in The Eagle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" vind je alles wat je nodig hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
The Eagle schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:50:
Die folie kost geen drol, ligt binnen een klein uurtje en gaat vochtproblemen tegen (beton verliest zelfs na een aantal jaren nog wat vocht). Nobrainer imho.
Dempende ondervloer wil je ook, en voor meerdere redenen:
- Demping
- opvangen evt oneffenheden (ook vergeten kleine kiezels vallen daar onder.
Protip: als de vloer leeg is, eerst stofzuigen. En als het lukt nog eens als je folie lit, daar blijft vaak ook nog wat achter. Wel op een lage stand zuigen.

Verder: in The Eagle in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" vind je alles wat je nodig hebt :)
De Sencys (https://www.praxis.nl/ver...Yy4HDpa7UrlBoCBlAQAvD_BwE) is dampwerend en geluiddempend, dus volgens mij zou die dan moeten voldoen. Of dempt deze te weinig ten opzichte van andere (bovenstaande) ondervloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:34
Ik heb zelf XPS / Softboard en ben daar heel tevreden mee, vind het net wat minder veren dan zon folie :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 23:50
Wij hebben afgelopen donderdag de sleutel gekregen van onze nieuwbouwwoning. Op de begane grond gaan we voor PVC maar op de eerste verdieping en zolder willen we laminaat van de Karwei gaan leggen.
Volgens een vriend van me is onderstaande folie voldoende, iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

https://www.karwei.nl/ass...olie-2-mm-15-m2/p/B456653

We hebben geen vloerverwarming op de bovenverdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
@Reyad ik heb met die ondervloer geen ervaring. Heb zelf uiteindelijk de Sencys 2 in 1 ondervloer gepakt en ben daar tot nu toe zeker over te spreken. Wat bij nieuwbouw belangrijk is, is dat je een ondervloer of folie pakt die optrekkende vocht tegen houdt.

Pagina: 1