Streamen van PC naar TV in andere ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meugel
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste Tweakers,

Voor jullie is het waarschijnlijk heel simpel maar ik zit met een vraagstuk.

Mijn PC staat in het kantoor en de TV staat in de woonkamer. Nu zoek ik een manier om simpel te gamen en films af te spelen op de PC, terwijl ik in de woonkamer zit. Het moet werken met zowel een controller als een muis en toetsenbord.
Een HDMI-kabel aanleggen is niet zo moeilijk, maar als er ook nog een 12 meter lange kabel bij komt voor muis en toetsenbord wordt het te gek en zet mijn vriendin me het huis uit.

Kort gezegd moet ik in de woonkamer mijn PC draadloos kunnen bedienen alsof hij naast de TV zou staan.
Ik heb gedacht aan een Raspberry Pi, maar heb hier verder niet veel verstand van.

Wie kan me helpen?

Beste antwoord (via meugel op 17-07-2019 18:26)

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
@Fitzer

Je kan standaard al Steamlink installeren op een Raspberry pi. Vervolgens installeer je steam op je PC en koppel je deze. Inputlag is met kabel nihil en video is (in mijn geval) 30 ms. Controllers kunnen draadloos met de Pi worden verbonden maar ook USB apparatuur / Keyboard&muis kunnen worden doorgesluisd.

Tevens beschikken sommige Android TV's en de nieuwe Samsung TV's rechtstreeks over steamlink.
Afhankelijk van je TV kun je dan ook input via USB/Bluetooth koppelen.

Edit: Je kan ook Non steam games via steam naar een steamlink apparaat doorsluizen. Is een kwestie van een non-steam game toevoegen aan je library. Draadloos streamen (Zelfs via AC) zou ik niet aanraden.

@meugel
Wat betreft video's e.d. gebruik ik Plex.Mijn Pi dient als server, die stuurt het vervolgens naar een Chromecast in dezelfde TV. Ook kan je via de PI een plexserver(Bijvoorbeeld je PC) benaderen. Overigens zou je ook via het netwerk de Pi je multimedia kunnen laten afspelen welke zich op je PC bevinden(Of sluit een HDD met de bestanden op je Pi aan).

[ Voor 10% gewijzigd door Esso21 op 16-07-2019 11:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit doet wat je wil denk ik: https://store.steampowered.com/app/353380/Steam_Link/

Wel bedraad aansluiten lees ik alle reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 10:17
Steamlink naast je tv en die met kabel verbinden naar je router. Ligt er geen netwerkkabel in je woonkamer, dan kan je uitwijken naar internet-over-stroomnetwerk. De steamlink heeft 4 usb ingangen voor controllers/muizen/toetsenborden. Je moet wel steam hebben geinstalleerd op je PC en aanstaan.

Je zult een setje TP link powerline adapters(voorbeeld, mogelijk anderen) moeten gebruik om die draad bij je tv te krijgen. DIt is mijn setup thuis ook geweest. Dit is makkelijker, maar mogelijk duurder dan je Raspberri Pi oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meugel
Bedankt voor jullie hulp. Na wat rondzoeken op internet heb ik een Raspberry Pi aangeschaft. Mede omdat oplossingen als Nvidia veel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 10:17
Wat heb je precies gekocht? Misschien handig om te posten voor anderen die een dergelijk iets willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meugel
Inderdaad, dat is handig.

De keuze is gevallen op een Raspberry Pi 4 met 2gb werkgeheugen. De oudere modellen hebben allemaal 1 gb, wat eigenlijk genoeg is voor simpel programmeren. Met oog op de toekomst echter heb ik gekozen voor 2 gb. Wie weet waar het voor van pas kan komen. Het is verstandig om er het volgende bij te kopen: HDMI --> micro HDMI kabel, een geheugenkaart met 32 gb inclusief wat voorgeprogrammeerde programma's en een case met koeling (de nieuwe modellen zijn nogal heethoofden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 06:53
@meugel
Wat heb je dan op de Raspberry Pi geïnstalleerd om te streamen, en moest je nog iets op de computer installeren?

En werk je zowel met computer als Raspberry Pi op WiFi?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 15:48
@Fitzer

Je kan standaard al Steamlink installeren op een Raspberry pi. Vervolgens installeer je steam op je PC en koppel je deze. Inputlag is met kabel nihil en video is (in mijn geval) 30 ms. Controllers kunnen draadloos met de Pi worden verbonden maar ook USB apparatuur / Keyboard&muis kunnen worden doorgesluisd.

Tevens beschikken sommige Android TV's en de nieuwe Samsung TV's rechtstreeks over steamlink.
Afhankelijk van je TV kun je dan ook input via USB/Bluetooth koppelen.

Edit: Je kan ook Non steam games via steam naar een steamlink apparaat doorsluizen. Is een kwestie van een non-steam game toevoegen aan je library. Draadloos streamen (Zelfs via AC) zou ik niet aanraden.

@meugel
Wat betreft video's e.d. gebruik ik Plex.Mijn Pi dient als server, die stuurt het vervolgens naar een Chromecast in dezelfde TV. Ook kan je via de PI een plexserver(Bijvoorbeeld je PC) benaderen. Overigens zou je ook via het netwerk de Pi je multimedia kunnen laten afspelen welke zich op je PC bevinden(Of sluit een HDD met de bestanden op je Pi aan).

[ Voor 10% gewijzigd door Esso21 op 16-07-2019 11:43 ]

Pagina: 1