Access point of Range extender(Verschil?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:03
Medetweakers,

Thuis heb ik de draytek modem van tmobile(Glasvezel) vervangen voor een Mikrotik hEX S
Helaas heeft de Mikrotik geen ingebouwde wifi en ben ik dus op zoek naar een AP.
Voor WiFi boven heb ik een Fritz repeater die dan met de AP draadloos moet verbinden. Dit deed ik voorheen met de Draytek en heb overal in huis goed bereik.

Nu vind ik het vrij lastig om te kiezen wat voor AP ik moet aanschaffen. Een repeater met LAN aansluiting is in principe toch ook gewoon een AP? Maar vaak is een AP wel veel duurder als een repeater.

Ik zelf had in gedachte om nog een Fritz Repeater(1750E) aan te schaffen. Deze bekabeld aansluiten op de mikrotik in meterkast beneden en de andere repeater weer boven en draadloos verbinden.

Wat zou jullie advies zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Een repeater verbindt met een bestaand WiFi signaal, en zend zelf een nieuw WiFi signaal uit. Een access point verbind je bekabeld en zend een WiFi signaal uit. Repeaters zijn over het algemeen niet aan te raden, want hoewel je WiFi signaal zal verbeteren, zal de internetverbinding net zo slecht zijn als dat je op de plek van de repeater direct verbind met het internet via WiFi.

Sommige repeaters hebben ook de mogelijkheid om bedrade apparaten aan te sluiten op het internet, met een ethernet poort. Dat heeft die Fritz Repeater(1750E) ook. Maar of die ethernet poort ook te gebruiken is om hem met je router te verbinden en als Access Point te kunnen werken, dat kan ik zo even niet zien (https://nl.avm.de/product...750e/technische-gegevens/).

Overigens heb je prima Access Points voor een vergelijkbare prijs als die Fritz Repeater, zie bijvoorbeeld:

Fritz Repeater (67 euro): pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (78 euro): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3 (50 euro): pricewatch: TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3

Hier een overzicht: categorie: Access points

[ Voor 44% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-07-2019 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 16:44
Veel repeaters hebben inderdaad een AP modus, waarbij de de ethernetpoort wordt gebruikt om met de router te verbinden.
Vaak is het bereik van deze deze dingen echter niet top, dus naast dat je moet kijken of de repeater een AP modus heeft zou ik ook even kijken naar reviews om te weten te komen wat het bereik is van de repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 23:15
Is het een optie om de Hex te vervangen voor een Hap AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan ook nog voor een MESH kiezen . maar voor een beetje goeie start je vanaf 300,-

Je kan ook nog "betere" antenne's op een AP/Router zetten (mits ze vervangbaar zijn)

Zelf zou ik voor meerdere "routers" gaan, omdat deze ook fysiek bedraad kunnen zijn en je met meerdere SSID's je minder verwarring hebt. en vaak bieden ze nog een "gasten" netwerk .. zeker wel handig als je bv een gasten netwerk tussen tijd x.y kan zetten (zodat je kinderen niet onbeperkt internet hebben bv)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:41
vso schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:40:
Zelf zou ik voor meerdere "routers" gaan, omdat deze ook fysiek bedraad kunnen zijn en je met meerdere SSID's je minder verwarring hebt
Dat is in één huis toch vreselijk irritant. Je devices hebben dan de neiging vast te houden aan een enkele 'router' en niet automatisch te gaan wisselen naar het punt met het sterkste signaal.

In dit geval zou ik juist voor één of meerdere goede access points gaan en die bij voorkeur bedraad aansluiten. Overal exact dezelfde instellingen, dan kiezen draadloze apparaten automatisch het access point met het sterkste signaal. Zelf ben ik daarvoor gegaan voor de unifi access points. In de woonkamer een LR (die de begane grond doet), in de hal op de verdieping een Lite (die de middenverdieping en tot op zekere hoogte de zolder doet) en in de tuin een Mesh (bedraad aangesloten, maar geschikt voor outdoor). Ik heb nu overal in en om m'n woning een stabiel 5GHz WiFi signaal. Als we ooit de zolder echt gaan gebruiken komt daar ook nog een Lite te hangen.

Voordeel én nadeel van de unifi spullen is dat je een controller nodig hebt. Het voordeel is dat je alles op een enkele plek beheert, het nadeel is dat je die weer ergens moet installeren...

[ Voor 8% gewijzigd door Emiel L op 11-07-2019 16:02 ]

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Emiel L schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:00:
[...]

Dat is in één huis toch vreselijk irritant. Je devices hebben dan de neiging vast te houden aan een enkele 'router' en niet automatisch te gaan wisselen naar het punt met het sterkste signaal.
iphone eigenlijk wel android inderdaad niet.

ik gebruik dit in huis als voordeel omdat men niet allemaal op dezelfde AP zit
In dit geval zou ik juist voor één of meerdere goede access points gaan en die bij voorkeur bedraad aansluiten. Overal exact dezelfde instellingen, dan kiezen draadloze apparaten automatisch het access point met het sterkste signaal. Zelf ben ik daarvoor gegaan voor de unifi access points. In de woonkamer een LR (die de begane grond doet), in de hal op de verdieping een Lite (die de middenverdieping en tot op zekere hoogte de zolder doet) en in de tuin een Mesh (bedraad aangesloten, maar geschikt voor outdoor). Ik heb nu overal in en om m'n woning een stabiel 5GHz WiFi signaal. Als we ooit de zolder echt gaan gebruiken komt daar ook nog een Lite te hangen.

Voordeel én nadeel van de unifi spullen is dat je een controller nodig hebt. Het voordeel is dat je alles op een enkele plek beheert, het nadeel is dat je die weer ergens moet installeren...
ach .. keuzes:) maar paar goedkope = set & forget

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34

bert pit

asdasd

Als je van te voren wilt meten wat het effect is van het plaatsen van de wifi apparatuur op een bepaalde locatie in huis, raadt ik deze app aan: Netgear WIFI analytics (android). Die meet of je signaal goed is en ziet alle netwerken om je heen zodat je de juiste kanaalkeuze kunt maken.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Pagina: 1