Trommel draait niet (Verwarmingselement roodgloeiend heet)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prinzi
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 15:00
Ik heb een vraag over mijn condensdroger Siemens WT46G490NL/04

Mijn droger gaf elke keer de melding condenswaterreservoir legen.
Nadat ik de droger grondig schoon heb gemaakt kwam ik erachter dat er een bak onder de warmtewisselaar helemaal vol met stof en water zat.
Nadat ik de zijkanten heb verwijderd heb ik de afvoerpomp inclusief vlotterschakelaar verwijderd en deze schoon/droog gemaakt en hetzelfde heb ik met de bak onder de warmtewisselaar gedaan.
Toen ik ging testen of de melding weg was draaide de trommel niet en kwam er een verbande geur van het verwarmingselement.
Ook kwam er een beetje rook vanaf en werd deze roodgloeiend en heet.
Als ik een programma starten hoorde ik ook elke keer een tikkend geluid alsof er iets niet goed doorschakelde.
Zou het verwarmingselement kapot zijn en zou het helpen om deze te vervangen of zou het probleem dieper liggen?
Ik hoor het graag als iemand het weet.

[ Voor 5% gewijzigd door prinzi op 11-07-2019 10:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het element roodgloeiend en heet is dan ie die niet kapot.
Als de trommel niet draait is wellicht de motor kapot als je ook niks hoort draaien. Als je wel een motor hoort draaien dan zou de aandrijfriem (als deze droger die heeft) kapot kunnen zijn.
Naast de motor zou ook het relais kapot kunnen zijn dat de motor aanstuurt. Het feit dat je een tikkend geluid hoort (dat is waarschijnlijk het relais) zou mijn gok zijn dat de motor zelf een probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Draait de trommel als je hem een zetje geeft?

Als het antwoord ja is, dan is hoogstwaarschijnlijk een aanloopcondensator aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 14:37
Roodgloeiend verwarmingselement lijkt me ook niet goed. Heb je bij het openhalen ook kabels losgehaald? Even rare gedachte, maar zou het zo kunnen zijn dat het verwarmingselement nu op de motorsturing zit en de motor op de sturing van de verwarming? Want die laatste zal pulserend of via elektronica een lagere spanning krijgen voor verschillende temperaturen en als daar nu de motor op zit kan dat wel gaan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• French83
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-12-2021
Heb je bij het testen de behuizing, zijkanten, achterkant, dicht gemaakt. Deze kan goed als lucht koker voor de aanzuigende lucht werken die door het verwarmingselement moet stromen.
Stekkers omdraaien is vrijwel onmogelijk want per elektrisch onderdeel zou er een aparte vorm stekker moeten zijn.
Het relais welke de verwarming aanstuurt zou kunnen blijven plakken.