Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Balls to the wall game build budget: 2750-3000.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDutchViking
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 14-08 19:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een 100% game build. Ik heb 2 jaar geleden ook veel hulp gehad bij het bouwen van een PC via tweakers dus ik hoop bij deze volgende stap weer geholpen te kunnen worden!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de PC zelf 2750-3000 Euro. Mocht er ergens geld bespaard kunnen worden op componenten dan zou ik dat geld graag weer gebruiken voor een upgrade op andere componenten waar mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude vertrouwde G15 werkt nog steeds naar behoren en gaat dus weer mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een aantal vragen waarvan ik hoop dat ik hier het antwoord ga krijgen.

1. Gaat een PCIE 3.0 riser werken op een PCIE 4.0 moederbord? Ik wil namelijk de videokaart verticaal in de behuizing hebben staan aangezien ik voor een Aorus / NZXT thema wil gaan.

2. Is de kraken X42 genoeg om de 3700 te koelen? Door de behuizing helaas geen ruimte voor een kraken met dubbele fan aangezien de front fans al gebruikt worden door de 2080Ti AIO

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals ik eerder al vermeldde ga ik voor een Aorus/NZXT thema. Ook ben ik me ervan bewust dat puur voor gaming, Intel processoren nog steeds een kleine voorsprong lijken te hebben. Maar ik heb zelf het idee dat de rek langzaam uit hogere kloksnelheden raakt en we nu toch langzaam richting core count gaan. Vandaar de Ryzen 3700.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben wel enigszins benieuwd naar het geluidsniveau maar aangezien uiteindelijk alles via AOI watergekoeld gaat zijn verwacht ik dat dit mee gaat vallen. De enige zorgen liggen bij de kraken single fan processor koeling....

Ga je overklokken?
Ram wellicht als dit genoeg prestatiewinst oplevert voor de processor. Zoals ik begrepen heb is 3600 mhz voor de 2nd gen zen de sweetspot?

De processor zelf niet. Voor zover ik aan videos van oa GN heb kunnen zien is het overklokken voor de CPU bij deze generatie heel veel werk voor een zeer geringe winst. Dus ik wil het aan de software over gaan laten. Tenzij dit later misschien alsnog de moeite waard wordt? (jullie mening hierover?)

Wat verwacht je van ons?
Ik heb letterlijk weken lang videos en reviews gekeken van vrijwel alle componenten die ik in dit lijstje heb gezet. Ik denk dat ik een goede keus gemaakt heb los van het feit dat het gewoon veel geld is. (Wat het MIJ overigens waard is op dit moment ALS ik geen redeneringsfouten heb gemaakt.)

De PC gaat uiteindelijk een CRG9 scherm aansturen om op 1440 te gaan draaien.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 354,87€ 354,87
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 389,-€ 389,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Ti Xtreme Waterforce 11G€ 1.402,99€ 1.402,99
1BehuizingenNZXT H500i Wit€ 104,95€ 104,95
1WaterkoelingNZXT Kraken X42 (met AM4 support)€ 115,05€ 115,05
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-16GTZR€ 183,-€ 183,-
1VoedingenGigabyte Aorus P750W€ 107,-€ 107,-
1Solid state drivesGigabyte Aorus RGB AIC NVMe 1TB€ 205,37€ 205,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.862,23

Acties:
  • +2Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 16-08 13:23
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 PRO€ 265,05€ 265,05
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Ti Xtreme Waterforce 11G€ 1.402,99€ 1.402,99
1BehuizingenNZXT H700i Wit/Zwart€ 170,05€ 170,05
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 148,39€ 148,39
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 187,50€ 187,50
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 120,50€ 120,50
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 131,48€ 131,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.780,83

Goedkoper moederbord, want wie koopt er nou een moederbord wat duurder is dan zijn CPU als het niets tot weinig toevoegt tov een bord wat 100 euro goedkoper is.

Een goeie 1TB NVMe SSD kun je voor de helft krijgen.

Dit bespaarde geld heb ik in een dikkere behuizing gestoken die met meer fans, betere airflow en plaats voor een 280mm of 360mm rad voor de cpu komt. Als we dan toch voluit gaan, dan maar aan iets wat iets "toevoegt."

Voeding met witte kabels, lijkt me leuk voor bij de kast. Voedingen kun je maar beter van een merk kopen dat een wat betere reputatie heeft dan een merk wat net begonnen is met voedingen. Daar bovenop is de RMx lijn kwalitatief erg goed.

3200C14 RAM lijkt me handiger dan 3600C16. 3200 is genoeg en lagere latency is op dat punt belangrijker denk ik. Kans is ook een stuk groter dat je 3200 stabiel krijgt.

Hoop dat je hier iets mee kunt :)

Qua overclocking zou ik gewoon het RAM naar de rated speed proberen te krijgen en de CPU zou ik overlaten aan Precision Boost Overdrive en XFR/AutoOC. Werkt een stuk beter.
De videokaart zou ik gewoon met de Gigabyte Aorus softare overclocken. Power en temperature limits zo hoog mogelijk zetten en dan nog wat manueel overclocken van de core en VRAM.

youridv1 wijzigde deze reactie 10-07-2019 23:21 (4%)

i7 6700K @ 4.7GHz | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury 2400MT/s | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming @ 2075MHz Core 11GHz Memory | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | 3TB WD Blue | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• TheDutchViking
youridv1 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:18:
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 PRO€ 265,05€ 265,05
1BehuizingenNZXT H700i Wit/Zwart€ 170,05€ 170,05
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 148,39€ 148,39
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 187,50€ 187,50
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Wit€ 120,50€ 120,50
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 131,48€ 131,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.780,83

Goedkoper moederbord, want wie koopt er nou een moederbord wat duurder is dan zijn CPU als het niets tot weinig toevoegt tov een bord wat 100 euro goedkoper is.

Een goeie 1TB NVMe SSD kun je voor de helft krijgen.

Dit bespaarde geld heb ik in een dikkere behuizing gestoken die met meer fans, betere airflow en plaats voor een 280mm of 360mm rad voor de cpu komt. Als we dan toch voluit gaan, dan maar aan iets wat iets "toevoegt."

Voeding met witte kabels, lijkt me leuk voor bij de kast. Voedingen kun je maar beter van een merk kopen dat een wat betere reputatie heeft dan een merk wat net begonnen is met voedingen. Daar bovenop is de RMx lijn kwalitatief erg goed.

3200C14 RAM lijkt me handiger dan 3600C16. 3200 is genoeg en lagere latency is op dat punt belangrijker denk ik. Kans is ook een stuk groter dat je 3200 stabiel krijgt.

Hoop dat je hier iets mee kunt :)

Qua overclocking zou ik gewoon het RAM naar de rated speed proberen te krijgen en de CPU zou ik overlaten aan Precision Boost Overdrive en XFR/AutoOC. Werkt een stuk beter.
De videokaart zou ik gewoon met de Gigabyte Aorus softare overclocken. Power en temperature limits zo hoog mogelijk zetten en dan nog wat manueel overclocken van de core en VRAM.
Allereerst; bedankt voor je reactie!

De keus voor het moederbord dat ik heb geselecteerd is de toevoeging van zowel wifi als bluetooth. Ik heb dit in de originele post inderdaad niet vermeld maar vind dit beide functies die mij het extra bedrag wel waard zijn!

Voor het Ram hoop ik een expert te vinden die mij het voordeel van 3200 14c ten opzichte van 3600 16c kan uitleggen want ik krijg nergens een echt duidelijk verschil gevonden. Ik denk zelf namelijk dat ze performance wise dicht bij elkaar in de buurt zullen liggen maar waarom zou ik dan niet voor de 3600 16c gaan met potentieel hogere oc mogelijkheden? Als je hier een duidelijk antwoord voor me op hebt sta ik er natuurlijk wel voor open!

De voeding is sowieso een goede suggestie en deze ga ik overnemen. Dankjewel hiervoor!

De SSD is om bij het thema te passen. Daarom ben ik ook bereid er meer voor te betalen.

Als laatste de kast; dit is een dingetje. Als namelijk blijkt dat de x42 goed genoeg is voor de processor qua koeling wil ik echt graag de 500 versie houden. Blijkt dit niet het geval dan stap ik absoluut over naar jouw suggestie!

Nogmaals bedankt.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:04
Is een losse netwerkadapter een optie?

• TheDutchViking
Dit zou eventueel wel nog kunnen inderdaad, ik ga er vanavond even rustig naar kijken.

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:29

Ravefiend

Carpe diem!

TheDutchViking schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:50:
[...]
Dit zou eventueel wel nog kunnen inderdaad, ik ga er vanavond even rustig naar kijken.
https://www.gigabyte.com/...#support-dl-driver-wlanbt
https://be.hardware.info/...9-aorus-master-moederbord
Het moederbord heeft standaard Wi-Fi 802.11 ac en Bluetooth 5.0 die worden geleverd door een Intel 9260 draadloze netwerkkaart.
Wifi en BT is van Intel op dat moederbord. De pricewatch: Gigabyte GC-WB1733D-I heeft dezelfde Wireless-AC 9260 aan boord dus hetzelfde voor minder geld. ;)

Ravefiend wijzigde deze reactie 11-07-2019 15:01 (6%)

[ MyRig! - http://specs.tweak.to/17494 ] || [ MyNAS - http://specs.tweak.to/18118 ]

• Angilo
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 16-08 12:58
Als het een 100% game pc is en je hebt genoeg budget, waarom zou je dan voor AMD gaan? Intel haalt overal (aardig) wat meer FPS. Men verwacht al heel lang dat games op meer cores beter gaan draaien. Maar vooralsnog heeft Intel een flinke voorsprong mbt gaming.

Angilo wijzigde deze reactie 11-07-2019 15:18 (32%)

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 05:33

Soggney

Zeekomkommer

@Angilo toevallig de laatste review meegekregen? reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon

Hoewel intel nog altijd een voorsprong heeft, kan je die nu niet meer flink noemen.

@TheDutchViking In dit geval zou ik wel voor de 3600C16 RAM kiezen, aangezien sneller RAM nu eenmaal een betere impact heeft op de Ryzen. Wel zou ik me nog wat verdiepen in reviews en benchmarks om deze keuze te ondersteunen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• dfbt
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:57
Wat heb je 2 jaar geleden neergezet als ik het mag vragen? of was dat een build voor iemand anders?

Vind zelf 1400 euro voor een videokaart echt way off. absolute no-go.
Ja het is de beste videokaart atm, maar zeker niet bang for bucks. en al helemaal niet door voor 200 euro + een koeler erop te zetten. Tuurlijk het is je geld, en als je zo pc helemaal super dik vind om naar te kijken moet je t echt allemaal zelf weten maar...

Je geeft aan op 1440p te gamen en niet op 4k.
Ook weten we niet of je 60 fps of 100 , of 120 of 144 wilt hebben. Misschien heb je een simpele 1440p 60 HZ scherm.
Dan zou ik t misschien zelf nog voorkeur van de twijfel geven om of een 2080 te kopen en of een super mochten de benchmarks eind vd maand goed uitvallen.
Een 2080 TI presteert over 2 jaar ook niet helemaal meer lekker in de nieuwe games, en om dan je videokaart te verkopen en met t geld wat je hebt bespaard dan weer de nieuwe kopen die op dat moment goed presteert voor +- 700-800 euro is t misschien zeker nog wel waard.
Verder veel rompslomp aan RGB, lichtjes, wat je zelf moet invullen is jou keus.
Maar voor 100 euro minder een SSD nemen en zelf er een ledje op plakken is wel goedkoper. Denk dat je met al het RGB dat je hebt al in je systeem, echt geen RGB op een SSD zult zien of missen.
SSD zit tegenwoordig ook vaak of op achterkant/onderkant, m2 slot vaak ergens op een zijkantje van moederbord..
ook je voeding zit bij die kast achter een mooi plaatje zodat je geen kabels ziet. (psu shroud)

dfbt wijzigde deze reactie 11-07-2019 15:32 (3%)

• Angilo
Zeker, maar dat zijn slechts een aantal benchmarks van Tweakers. Volgens andere reviews is het in relatief veel games het geval.

YouTube: Here's the deal (Ryzen 3900X, 3700X, 9900K, 9700K benchmarks)

En enkel op basis van de CPU dit verschil in FPS vind ik flink, maar daar kunnen we van mening over verschillen. Ik weet ook niet of je deze pc voor de lange termijn wil bouwen of korte termijn. Aangezien je zei dat je de vorige 2 jaar geleden hebt samengesteld was ik uitgegaan van weer 2 jaar.

• TheDutchViking
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ga alles even rustig uitzoeken.

Een paar puntjes waar ik al snel even op wil reageren:

Die ssd van Aorus is een pcie kaart dus die komt sowieso op het moederbord en niet aan de achterkant in de kast. Dit is ook een van de componenten die ik ècht ga halen. Maar ik begrijp heel goed dat ik daar veel meer voor betaal dan voor een vergelijkbare ssd. Het is dus niet dat ik jullie input niet waardeer; maar wil WIL hem.

Ik wil ook nog even reageren op Soggney over het 3600 ram. Heeft bij ryzen de frequentie net zoveel impact als de latency?

Daarnaast hoop ik nog steeds dat iemand ervaring heeft met de kraken cpu koeler...

Over mijn laatste build, kunnen jullie die terug zien bij de topics die ik ooit gestart ben? Zo niet zal ik even een link invoegen als ik op een pc zit. Ik heb die pc aan een vriend van me verkocht vandaar 2 jaar geleden.

Ik wil deze build letterlijk 5-10 jaar gaan gebruiken.

Ik kijk uit naar verdere reacties en nogmaals bedankt voor jullie moeite!

• dfbt
Zie het niet als een aanval he :)

Ik ben zelf momenteel ook 1-2 builds aan t samenstellen voor een vriend en voor mijzelf , die ik eind vd maand-volgende maand wil gaan maken ook na aanleiding van nieuwe ryzen, mijn i5 4670k begint toch een beetje te kuren :D

Het is ook echt heel aantrekkelijk om bepaalde dingen te kopen, zoals lichtjes, RGB etc, heb 5-6 jaar geleden zelf mijn pc gebouwd en er zitten 3-4 rode leds strippen in, build is super clean met custom sleeved kabels, hij staat gewoon op mijn bureau en tijdens t gamen zie ik hem wel staan. Maar verder kijk ik er eigenlijk helemaal niet naar , misschien soms ook wel zonde.

heb geen ervaring met de kraken, maar hij word toch wel aardig geprezen in sommige video's.

productreview: NZXT Kraken X62 (zonder AM4 support) review door Foritain
misschien even review van tweaker Foritain kijken en lezen, hij is 1 van de betere testers :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
dfbt schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:26:
Een 2080 TI presteert over 2 jaar ook niet helemaal meer lekker in de nieuwe games, en om dan je videokaart te verkopen en met t geld wat je hebt bespaard dan weer de nieuwe kopen die op dat moment goed presteert voor +- 700-800 euro is t misschien zeker nog wel waard.
Wat is dat voor een onzin? Waarom zou een 2080TI over 2 jaar niet meer lekker lopen in nieuwe games? Dan kunnen reguliere mensen die misschien eens een 2060 kopen, of een 1660/RX580, uberhaupt over 2 jaar geen spellen meer spelen? Immers als een 2080TI niet meer lekker loopt, doen die helemaal niks meer.

En onder de streep weten we simpelweg niet wat een 2080TI tweedehands voor gaat over een bepaalde tijd. Als je ziet dat 1080TIs nog steeds voor €550 tweedehands worden verkocht dan zijn die dingen behoorlijk waardevast gebleken. (En ja, ik weet dat die een ander prijskaartje hebben).

Is een 2080TI erg duur? Ja natuurlijk, en zelf zou ik het er niet voor over hebben. Maar wil je de ultieme performance dan is het een no brainer die te kopen als je het geld ervoor hebt. Wat mij betreft een stuk logischer dan een Mobo die duurder is dan de CPU ;).

• dfbt
Sissors schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Wat is dat voor een onzin? Waarom zou een 2080TI over 2 jaar niet meer lekker lopen in nieuwe games? Dan kunnen reguliere mensen die misschien eens een 2060 kopen, of een 1660/RX580, uberhaupt over 2 jaar geen spellen meer spelen? Immers als een 2080TI niet meer lekker loopt, doen die helemaal niks meer.

En onder de streep weten we simpelweg niet wat een 2080TI tweedehands voor gaat over een bepaalde tijd. Als je ziet dat 1080TIs nog steeds voor €550 tweedehands worden verkocht dan zijn die dingen behoorlijk waardevast gebleken. (En ja, ik weet dat die een ander prijskaartje hebben).

Is een 2080TI erg duur? Ja natuurlijk, en zelf zou ik het er niet voor over hebben. Maar wil je de ultieme performance dan is het een no brainer die te kopen als je het geld ervoor hebt. Wat mij betreft een stuk logischer dan een Mobo die duurder is dan de CPU ;).
Je moet t niet helemaal 100% bekijken, maar nieuwste games op 2560x1440p 144 hz willen spelen is op dit moment voor geen enkele grafische kaart te behalen die alweer 2-3 jaar oud is. Stel jij koopt zo kaart voor 1200-1400 euro, verwacht je dan over 2-3 jaar als een nieuwe game uitkomt dat je nog steeds de instellingen kan behouden als dat je nu bent gewent, wss niet. en sta je dan over 2-3 jaar met een bek vol tanden. Ik probeerde mijn vriendin uit te leggen wat een grafische kaart was en deed, en dat er vandaag de dag die kaarten die maximaal performance leveren 1200 euro kosten. die viel bijna flauw. We gaan vandaag de dag natuurlijk best ver om goede performance te krijgen,

maar een 2080 ti is puur de prijs omdat ze weten dat ze de markt in handen hebben, en amd/radeon geen antwoord heb op de videokaart.
Als bijvoorbeeld radeon een videokaart had gemaakt die t zelfde presteert als de 2080 ti en dan voor 400-500 euro minder ( zeg ff pakweg 700-800 euro ) dan laten ze gelijk de prijs vallen.
Ook wachten ze gewoon met releases van nieuwere videokaarten om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Puur zakelijk gewoon erg sterk, maar ik neig tegenwoordig wel echt naar amd/radeon kant , puur omdat ze engiste tegenstoot kunnen geven aan intel/nvidea.

• youridv1
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 16-08 13:23
dfbt schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:09:
[...]
Je moet t niet helemaal 100% bekijken, maar nieuwste games op 2560x1440p 144 hz willen spelen is op dit moment voor geen enkele grafische kaart te behalen die alweer 2-3 jaar oud is.
Hier begint de onzin al. De 1080 en 1080Ti kunnen dit prima. Nee het gaat niet met elke setting helemaal op max, maar wel op de een na hoogste preset met de AA iets verlaagd. Volgens mij is het nu al een hele tijd common sense om de ultra preset een beetje te negeren aangezien er maar een handje vol games is waar je het verschil uberhaupt kunt zien

i7 6700K @ 4.7GHz | Gigabyte Z170XP-SLI | 16GB HyperX Fury 2400MT/s | Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming @ 2075MHz Core 11GHz Memory | Kraken X62 | NZXT Hue+ | Samsung 850 Evo 500GB | 3TB WD Blue | Corsair RM750x | Fractal Design Define S TG (Mod)

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 07-08 16:50
youridv1 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Hier begint de onzin al. De 1080 en 1080Ti kunnen dit prima. Nee het gaat niet met elke setting helemaal op max, maar wel op de een na hoogste preset met de AA iets verlaagd. Volgens mij is het nu al een hele tijd common sense om de ultra preset een beetje te negeren aangezien er maar een handje vol games is waar je het verschil uberhaupt kunt zien
De 1080 ti is achteraf een uitzonderlijke kaart gebleken. Ik denk dat niet dat je hieraan teveel conclusies moet hangen voor de toekomst. Het ziet er naar uit dat AMD eindelijk weer in staat is om te concurreren met Nvidia wat naar alle waarschijnlijkheid voor meer innovatie zal zorgen. Als je dan 5 a 10 jaar mee wilt je build dan zou ik niet nu volledig uitpakken en het duurste van het duurste halen, maar nu de 2080 kopen en over zo'n 3 a 4 jaar er een nieuw kaartje in stoppen.

Het is een lekker gevoel om nu de beste kaart te kopen maar over een half jaar (?) zal die al niet meer de beste zijn als Nvidia de nieuwe serie uitbrengt. De 2080ti is naar mijn inziens alleen voor de mensen die altijd het beste van het beste willen hebben en die dus om de 1 of 2 jaar een nieuwe kaart kopen. Niet voor een build met oog op de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Angilo
Hier een goede review die je kan helpen met de juiste CPU bepalen voor jouw specifieke taken.

YouTube: AMD Ryzen 7 3700X Review: Odd Man Out vs. 9700K, R5 3600, & 3900X
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True