[W10] HTTPS sites laden niet, of niet goed meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Sinds vandaag laden HTTPS pagina's niet, of niet goed meer.
https://forum.fok.nl is nauwelijks werkbaar, ik zie allemaal blauwe links.
https://www.oozo.nl/ bijvoorbeeld laadt helemaal niet: Deze site is niet bereikbaar De verbinding is opnieuw ingesteld.
En zo zijn er nog tientallen sites.

Tweakers werkt dan nog wel zoals vanouds

Ik heb Windows 10. Avast heb ik er al afgegooid, dit helpt niet.
Zowel met Chrome als met Firefox als met IE heb ik dit probleem.

DNS had ik eerst op de Google servers staan, nu op automatisch instellen.
DNS heb ik geflusht.

Niets werkt. Help, wie weet een oplossing?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Staat je klok goed? Ook de juiste tijdzone etc.?
Wat heb je verder voor beveiligingssoftware / -oplossingen?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
De klok staat goed, tijdzone gewoon op Amsterdam. Daar is nooit wat aan veranderd.

Verder draait op dit moment alleen de W10 beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Probeer eens:
Windows 10 Start menu, Instellingen, Netwerk en internet, Probleemoplossing voor netwerken, Ik probeer een bepaalde website of map in een netwerk te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
Dan krijg ik de melding Troubleshooter couldn't identify the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

mrbombastic schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:15:
Sinds vandaag laden HTTPS pagina's niet, of niet goed meer.
https://forum.fok.nl is nauwelijks werkbaar, ik zie allemaal blauwe links.
https://www.oozo.nl/ bijvoorbeeld laadt helemaal niet: Deze site is niet bereikbaar De verbinding is opnieuw ingesteld.
En zo zijn er nog tientallen sites.

Tweakers werkt dan nog wel zoals vanouds

Ik heb Windows 10. Avast heb ik er al afgegooid, dit helpt niet.
Zowel met Chrome als met Firefox als met IE heb ik dit probleem.

DNS had ik eerst op de Google servers staan, nu op automatisch instellen.
DNS heb ik geflusht.

Niets werkt. Help, wie weet een oplossing?
Kijk voor de grap eens hier: https://www.ssllabs.com/ssltest/viewMyClient.html

IE en alle Chromium-browsers gebruiken de certificaatstore van Windows. Als het in IE/Edge fout gaat, dan verwacht ik dat dus ook in Chrome. Maar Firefox heeft een eigen certificaatstore, dus als het probleem zich daar voordoet, geeft aan dat het niet (onmiddellijk) je certificaatstore is. Bovendien zijn er ook sites waar het probleem niet speelt...
Zou je de certificaatketen voor Tweakers én een defecte site eens kunnen posten?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
Jester-NL schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:42:
[...]
Kijk voor de grap eens hier: https://www.ssllabs.com/ssltest/viewMyClient.html

IE en alle Chromium-browsers gebruiken de certificaatstore van Windows. Als het in IE/Edge fout gaat, dan verwacht ik dat dus ook in Chrome. Maar Firefox heeft een eigen certificaatstore, dus als het probleem zich daar voordoet, geeft aan dat het niet (onmiddellijk) je certificaatstore is. Bovendien zijn er ook sites waar het probleem niet speelt...
Zou je de certificaatketen voor Tweakers én een defecte site eens kunnen posten?
Firefox opent geen enkele pagina. Alleen in Chrome kan ik nog wat websites bekijken.

Als ik https://www.ssllabs.com/ssltest/viewMyClient.html open in Firefox dan krijg ik de volgende melding:
Waarschuwing: mogelijk beveiligingsrisico

Firefox heeft een mogelijk beveiligingsrisico gedetecteerd en is niet doorgegaan naar www.ssllabs.com. Als u deze website bezoekt, zouden aanvallers gegevens kunnen proberen te stelen, zoals uw wachtwoorden, e-mailadressen of creditcardgegevens.

Iemand kan proberen de website na te bootsen, en u kunt beter niet verdergaan. Websites bewijzen hun identiteit via certificaten. Firefox vertrouwt www.ssllabs.com niet, omdat de uitgever van het certificaat onbekend is, het certificaat zelfondertekend is, of de server niet de juiste tussencertificaten stuurt. Foutcode: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wRMv9gX/certificaat1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:07

servies

Veni Vidi Servici

Dat is volgens mij niet het goede certificaat voor ssllabs.com
Welke router heb je en doet die soms aan ssl dpi? of wordt er zoiets op een andere manier uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Zoals @servies ook al aangeeft, is dat certificaat niet juist. Het huidige certificaat is van Digicert en geldig vanaf 30 april 2019

Wat heb je gisteren gedaan/geinstalleerd dat zo'n impact op je certificaat store kan hebben? (En dat kunnen ook plugins zijn)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Post patchday hoofdpijn misschien ... dus misschien kijken welke updates je hebt gekregen en een terugrollen als het hier verband mee kan hebben.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik betwijfel of het een patchday ding is, zeker omdat dat doorgaans ver hier vandaan blijft, en zelfs firefox probleempjes geeft. Ik zal dit eerder richting DNS, proxy, of gekke routing (MITM) zoeken, en de TCP/IP settings eens gaan langs lopen, en evt. proxy's uitzetten.

Een enkele keer wel eens meegemaakt dat een iemand hoorde dat VPN's goed waren, en gewoon ergens op pagina 30 van google resultaten 'vpn' had gedrukt en zonder lezen next-next-finish-al m'n internet ligt op straat- had gedrukt.

TS z'n posthistorie is markant, op z'n zachts gezegd. Hij had eerder problemen met een XBox die door gekke DNS instellingen niet lekker meer wou werken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 12-07-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:59
Fragmentatie van je dataverkeer door een verkeerde/foutieve/afwijkende MTU kan rare dingen doen met HTTPS/SSL verkeer, ik zou eens in die richting gaan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@mrbombastic Kijk ook eens op het tabblad 'Details'. Het lijkt erop dat je toch nog een 'service' tussen de browser en je internet hebt zitten dat het HTTPS-verkeer decrypt en weer encrypt met een eigen certificaat. Een Man in the Middle (MitM) aanval/service. Als het goedaardig is, is het meestal een anti-virus of zo. In dat laatste geval moet je een rootcertificaat in je browser installeren zodat je het certificaat vertrouwt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
Het blijkt nu dat er een proxy aan stond: 127.0.0.1:8080.
Ik heb deze in Firefox uit kunnen schakelen en nu kan ik weer normaal browsen.

In Internet Properties kan ik deze echter niet uitschakelen. Ik heb nu voor elkaar gekregen dat ik nu op de knop Lan settings kan klikken (via aanpassing in het register). Dan kan ik het vinkje bij use a proxy server uitvinken. Maar de Apply knop kan ik nog niet aanklikken. Daardoor blijft het vinkje aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:07

servies

Veni Vidi Servici

mrbombastic schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:22:
Het blijkt nu dat er een proxy aan stond: 127.0.0.1:8080.
Ik heb deze in Firefox uit kunnen schakelen en nu kan ik weer normaal browsen.

In Internet Properties kan ik deze echter niet uitschakelen. Ik heb nu voor elkaar gekregen dat ik nu op de knop Lan settings kan klikken (via aanpassing in het register). Dan kan ik het vinkje bij use a proxy server uitvinken. Maar de Apply knop kan ik nog niet aanklikken. Daardoor blijft het vinkje aangevinkt.
Oftewel: er is iets op je PC geïnstalleerd dat al jouw verkeer afvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
servies schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:25:
[...]

Ik heb net een anti malware run gedaan met malwarebytes.
De proxy is nu weg en ook met Chrome kan ik weer normaal browsen.
In het rapport zie ik Hijack.AutoConfigURL.PrxySvrRST staan en PROXYOVERRIDE.

[ Voor 12% gewijzigd door mrbombastic op 12-07-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
servies schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:25:
[...]

@mrbombastic En iets dat zich als 'administrator' gedraagt door (local) group policies aan te passen. Dikke malware dus.

Maar daar was je inmiddels al achter. (y) Maar ik zou vooral even geen bank- of andere gevoelige zaken doen O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 12-07-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Sterker nog: Ik zou als ik jou was als de wiedeweerga je credentials gaan veranderen, en er achter proberen te komen wáár dit vandaan kwam. Heb je bovendien updates wel actief staan/draai je een actieve scanner mee? Heb je UAC uitstaan/installeer je cracks/etc?

Ik ben blij dat je er achter bent wat het was (markeer ook even een antwoord als dat kan!), maar voor mijn gevoel begin je hier nu pas qua je problematiek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Umbrah schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:49:
Sterker nog: Ik zou als ik jou was als de wiedeweerga je credentials gaan veranderen [...]
Dat moet ie alleen wel op een ander, veilig systeem doen, anders heeft het niet zoveel zin.

Pagina: 1