Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flippertje444
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 18:01
Beste mensen,

Ik kan het antwoord nergens vinden... daarom alvast bedankt voor het meedenken! Ik zal proberen kort te zijn:

Ik heb een schuin dak waar 7 panelen op komen. Daarvóór zit een plat dakje. Op dit platte dak wil ik graag nog 4 panelen. De ene zonnepanelenman zegt kan wel, de ander zegt kan niet. Het oppervlak is 1,2 meter diep bij 8 meter breed. De 1,2 meter is effectief te gebruiken dak oppervlakte. Zonder de schuin oplopende zijden naar de hoeken / randen toe.

- wat zijn mijn opties?
- mag het wettelijk?

In mijn schuine dak zit ook nog een (net nieuwe) dakkapel. Ook hier lees ik verschillende meningen over of dat anders wellicht een optie is om panelen op te leggen. De een zegt dat het te gevaarlijk is voor wind invloeden en te zwaar voor het dak. Anderen zeggen juist dat het gewoon kan.
Wat zijn jullie ideeën?

Dank alvast voor het meedenken!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Wettelijk mag het, echter is het te krap naar de rand voor garantie van de maker van je dakmontage systeem.
Dat kun je oplossen door zelf je eigen systeem te maken en de panelen op het platte dak volledig plat te leggen. 4 stoeptegels ballast per paneel is dan genoeg, zoek voor exacte uitleg verder op tweakers, ik heb het af en toe in stappen omschreven, maar met panelen plat, standaard schuindak rails, boormachine, plugjes, rvs schroeven en een beetje werk ligt het prima.
Qua panelen kunnen ze dan meteen Jinko maxims gebruiken, is het ook niet meer erg dat de hoek anders is.
samen op een een 3kw omvormer en gaan met die banaan.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Flippertje444 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:10:
In mijn schuine dak zit ook nog een (net nieuwe) dakkapel. Ook hier lees ik verschillende meningen over of dat anders wellicht een optie is om panelen op te leggen. De een zegt dat het te gevaarlijk is voor wind invloeden en te zwaar voor het dak. Anderen zeggen juist dat het gewoon kan.
Wij hebben ze sinds 2013 op een dakkapel die toen net een jaar oud was, op een 15 graden schans op west. Toen de eerste herfststorm zich aandiende heb ik een deel van het tuinterras afgebroken en de grindtegels als extra ballast gebruikt. Maar toen kreeg ik de ramen van de dakkapel niet meer dicht 8)7 dus dat heb ik er weer af gehaald. En wat blijkt: Ook met de standaardhoeveelheid ballast blijven de panelen gewoon liggen als het stormt.

Vanaf de straat zijn de panelen amper zichtbaar, en de extra opbrengst is erg welkom.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/zonnepanelen.jpg

Jammer genoeg is de garage naast het huis niet van ons.

l'art pour l'art

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Flippertje444
Op je platdak, kunnen 4x 330 Wp panasonic hit (kuro). Die leveren 59 Vmpp per paneel en 4 panelen is al voldoende om op een mppt ingang te zetten van een stringomvormer.
Die panelen zijn 1590 x 1053, misschien passen er wel 5 ? (wel tegen elkaar aan leggen)

Op schuin dak 7x panasonic hit (kuro), maar mag ook 7 "gewone" zijn. Echter geeft de panasonic een beter voltage Vmpp voor de omvormer.

Je kan zelf eens spelen met de tool van SMA, Sunnydesignweb. Kies nieuw project

Platdak eventueel op betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek