Welk ITX bordje voor Ryzen 5 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 10:47
Ik zoek een?
Een AM4 m-itx moederbord.

Wat is je budget?
Budget voor het mobo ligt rond de 100 - 150 Euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het mobo moet all-in zijn met goede wifi en audio.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil mijn m-itx box een upgrade geven met een Ryzen 5 3600. Momenteel zit er een i5 4570 met 8mb ram in, met de Ryzen krijgt die een flinke boost om terug wat bij de tijd te zijn.
Het systeem wordt allround gebruikt, zowel voor gaming alsook soms wat programmeren en scripting.

Als ram wil ik deze latjes gaan halen:Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
De boxed koeler zal ik niet gebruiken hiervoor heb ik reeds deze Noctua NH-L9i

De bordjes die momenteel op de shortlist staan:
ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Asus ROG Strix B450-I Gaming
Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi

In eerste instantie ging mijn voorkeur naar het Gigabyte bordje omdat deze de beste prijs/specs verhouding heeft maar ik lees in andere topics dat deze kampt met instabiliteit and erg warm kan worden, deze valt dus af.
Hoewel Asus ongetwijft het beste bordje van de lijst heeft, steekt deze er ook een heel stuk bovenuit kwa prijs, en ik kan zo niet direct zien wat deze meerprijs zou rechtvaardigen tegenover het ASRock bordje. Misschien de iets betere onboard wifi maar ik denk niet dat het zo'n enorm verschil zal zijn.

De vraag waar ik momenteel mee zit is of ik de ASRock of eventueel de Asus out-of-the-box meteen kan gebruiken met een Ryzen 5 3600 ? En indien ik eerst de bios moet updaten of ik dit gemakkelijk kan zonder CPU, welk van deze 2 bordje leent zich hier het beste toe ?

[ Voor 3% gewijzigd door jos707 op 10-07-2019 17:09 ]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:52
De Asrock en GB zijn qua VRM niet geweldig, maar wel voldoende voor een Ryzen 5.
Asus en MSI zijn dus beter, welke features heb je nodig en welke zijn mooi meegenomen?
VRM setups: https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...;1216179;1212957;1227585/

Hou je het bij de Ryzen 5 zou ik persoonlijk gewoon de Asrock pakken (de meeste features voor de beste prijs), bij een toekomst met een 8/12 core en/of extreem overklokken de Asus (alsnog betere features dan de andere twee).

BIj alle 4 moet je waarschijnlijk de bios updaten en bij alle 4 kun je dit niet doen zonder (oude) CPU.
Als je heel erg mazzel hebt zit er al een nieuwe bios op, anders met een oude (leen) processor doen.
Eventueel kunnen veel winkels het ook voor je doen voor 10-15 euro.

[ Voor 61% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2019 18:20 ]

• jos707
mitsumark schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:47:
De Asrock en GB zijn qua VRM niet geweldig, maar wel voldoende voor een Ryzen 5.
Asus en MSI zijn dus beter, welke features heb je nodig en welke zijn mooi meegenomen?
VRM setups: https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...;1216179;1212957;1227585/

Hou je het bij de Ryzen 5 zou ik persoonlijk gewoon de Asrock pakken (de meeste features voor de beste prijs), bij een toekomst met een 8/12 core en/of extreem overklokken de Asus (alsnog betere features dan de andere twee).

BIj alle 4 moet je waarschijnlijk de bios updaten en bij alle 4 kun je dit niet doen zonder (oude) CPU.
Als je heel erg mazzel hebt zit er al een nieuwe bios op, anders met een oude (leen) processor doen.
Eventueel kunnen veel winkels het ook voor je doen voor 10-15 euro.
Als ik het goed voor heb is VRM alleen belangrijk als je gaat overklokken, in mijn geval is de kans dat ik ga overklokken onbestaande. Wat wel belangrijk is dat er goede onboard wifi/audio aanwezig is, daarom dat ik de Asus mee opgenomen heb in het lijstje omdat deze volgens wat ik heb gelezen de beter wifi chip heeft. Maar algemeen heb ik niet echt bepaalde breekpunten, het belangrijkste is dat het bordje stabiel is en dat ik er nog enkele jaren meer verder kan.

Jammer op te horen dat ik alsnog een oude cpu nodig heb om de bios up te daten. Ik dacht dat dit bij bepaalde bordjes ook kon zonder cpu dmv een usb stick? Nuja die 10Euro heb ik er wel voor over zolang ik maar zeker weet dat ik de boel opgestart krijg zonder problemen na het inbouwen. Alleen neem ik aan dat als je bij Amazon bestelt dat je gewoon het bordje krijgt zoals het bij hun in het schap ligt, ik zie niet meteen de magazijn medewerker/robot even een bios-update doen voordat die jouw bordje in het mandje legt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De VRM is niet alleen belangrijk bij het OCen, het is sowieso een belangrijk onderdeel voor de stroomtoevoer naar je CPU. Maar de VRMs die op dat ASRockbordje zitten zijn bij normaal gebruik prima, de mijne draait ook al een hele tijd zonder problemen. Het is vooral zodat je gaat overclocken dat je bij een mindere VRM eerder tegen de limieten aanloopt.

Bij mij is het uiteindelijk de ASRock geworden omdat ik daar een optical S/PDIF op had zitten, die ontbraken op de andere borden. En een fatsoenlijke netwerkchip vond ik minstens zo belangrijk, ik hoef echt geen realtek rotzooi voor m'n netwerk. Als je dan ook nog ITX wil, dan is de keuze beperkt, maar er is genoeg te vinden.

• mitsumark
jos707 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:46:
[...]
Jammer op te horen dat ik alsnog een oude cpu nodig heb om de bios up te daten. Ik dacht dat dit bij bepaalde bordjes ook kon zonder cpu dmv een usb stick? Nuja die 10Euro heb ik er wel voor over zolang ik maar zeker weet dat ik de boel opgestart krijg zonder problemen na het inbouwen. Alleen neem ik aan dat als je bij Amazon bestelt dat je gewoon het bordje krijgt zoals het bij hun in het schap ligt, ik zie niet meteen de magazijn medewerker/robot even een bios-update doen voordat die jouw bordje in het mandje legt.
Er zijn een aantal (vooral MSI) borden waarbij het kan, maar geen enkele ITX (zie eerdere link).
Amazon is alleen een dozenschuiver en gaat zoiets niet doen inderdaad, veel shops die ook assemblage doen wel.
Ergens (of via AMD) een CPU lenen is dan de enige mogelijkheid.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eigen ervaring met 2700X icm dit bord en 3200CL14 TL 8.75 RAM op 4.2GHz
(met hammertje rammen moet je niet doen, je bent geen klein kind toch ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jos707
Als ik het goed begrijp is het momenteel zinloos om een nieuw itx Ryzen 5 systeem op basis van een B450 bordje samen te stellen als je niet in de mogelijkheid bent om eerst de bios up te daten met een oudere/andere cpu.
Zit dus niets anders op dan maar enkele weken te wachten tot dat de volgende lading moederborden die gewoon out-of-the-box de meest recente bios hebben.

• mitsumark
jos707 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:10:
Als ik het goed begrijp is het momenteel zinloos om een nieuw itx Ryzen 5 systeem op basis van een B450 bordje samen te stellen als je niet in de mogelijkheid bent om eerst de bios up te daten met een oudere/andere cpu.
Zit dus niets anders op dan maar enkele weken te wachten tot dat de volgende lading moederborden die gewoon out-of-the-box de meest recente bios hebben.
Ik zie niet hoe je tot die conclusie komt.
1. je kunt gratis een cpu van amd lenen (zie eerdere link).
2. je kunt een processor van iemand anders lenen.
3. je kunt kijken of er een doorgeef topic is.
4. je kunt een 2e hands of nieuwe cpu kopen en deze na gebruik weer verkopen (of een doorgeef topic starten).
V&A aangeboden: AMD A6-9500 Boxed ZGAN socket AM4
5. je kunt een winkel zoeken die de bios voor je kan updaten.
6. je kunt een medetweaker opzoeken die je wil helpen.
Legio mogelijkheden.
Daarnaast weet je niet of het mobo dat je over een paar weken koopt wel de juiste bios heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 11-07-2019 00:30 ]

• jos707
mitsumark schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:23:
[...]

Ik zie niet hoe je tot die conclusie komt.
1. je kunt gratis een cpu van amd lenen (zie eerdere link).
2. je kunt een processor van iemand anders lenen.
3. je kunt kijken of er een doorgeef topic is.
4. je kunt een 2e hands of nieuwe cpu kopen en deze na gebruik weer verkopen (of een doorgeef topic starten).
V&A aangeboden: AMD A6-9500 Boxed ZGAN socket AM4
5. je kunt een winkel zoeken die de bios voor je kan updaten.
6. je kunt een medetweaker opzoeken die je wil helpen.
Legio mogelijkheden.
Daarnaast weet je niet of het mobo dat je over een paar weken koopt wel de juiste bios heeft.
Bedankt om deze opsomming te maken maar zo levensnoodzakelijk hoeft het nu weer ook allemaal niet. Ik hou het best nog wel even uit met mijn huidig config. Die paar weken of whatever zal het nu wel niet maken ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jos707 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 01:13:
[...]

Bedankt om deze opsomming te maken maar zo levensnoodzakelijk hoeft het nu weer ook allemaal niet. Ik hou het best nog wel even uit met mijn huidig config. Die paar weken of whatever zal het nu wel niet maken ;)
Of je wacht op de B550 moederbordjes. ;)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

jos707 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:10:
Redelijk wat b450 moederborden (ik geloof alle van MSI) kunnen het bios updaten zonder er een cpu in te steken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jos707
Hackus schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Of je wacht op de B550 moederbordjes. ;)
Zijn hier al aankondigingen voor gebeurt of specifieke release data ? Alleszins neem ik aan dat een itx B550 implementatie wel nog even op zich laat wachten aangezien fabrikanten eerst alle aandacht geven aan de atx markt. En dan is nog de vraag hoe B550 prijsgewijs zal gepositioneerd worden, ergens tussen de x470 en x570, of net boven B450. Alleen in het laaste geval lijkt mij het dan interessant om een B550 te overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door jos707 op 11-07-2019 09:46 ]

• mitsumark
heuveltje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:41:
[...]

Redelijk wat b450 moederborden (ik geloof alle van MSI) kunnen het bios updaten zonder er een cpu in te steken
Echter geen enkele ITX.

B550 komt sowieso over een half jaar pas.

• ZakKa.dev
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 12:56
https://nl.hardware.info/...lledige-amd-ryzen-support

Het enige mini-ITX AM4 bordje van MSI (B450 I) krijgt geen MAX versie.
Toch best weinig keus voor mini-ITX wanneer je geen zin hebt om je bios te moeten updaten met een oudere cpu.

[ Voor 22% gewijzigd door ZakKa.dev op 19-07-2019 11:10 ]

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-01 14:07
Meeste is natuurlijk al gezegd, maar ik zou kijken of je 6 maanden wilt wachten (of eventueel iets langer) op de B550 of dat het je niks uitmaakt en nu iets wilt hebben. Er is altijd wel iets nieuwers op de markt :+.

In de mogelijkheid dat je het gewoon nu wilt aanschaffen dan is de pricewatch: MSI B450I Gaming Plus AC VRM gezien het beste wat je kunt halen op ITX formaat. Ik zelf heb de pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac, maar dat wat meer omdat die met een betere Realtek audiochip (1220 ipv 887), een usb-c en een S/PDIF connectie kwam. Doet het prima voor mijn doen met een 2700x zonder handmatige OC en met de standaard PBO/XFR aan.

Het itx bordje van beide Asus en Gigabyte zijn niet slecht, maar voor de meerprijs die je betaald niet waard. De Asrock heeft meer waar voor je geld in vergelijking met de Gigabyte tegenhanger (en vergelijkbaar presterende vrm's) en die van Asus is een tientje duurder dan die van MSI. Waarvan de MSI betere vrm's en mosfets heeft. Voor de Bios update kan je misschien tegen een kleine meerprijs (meestal een tientje of minder) de winkel vragen om te doen als je geen ondersteunende cpu hebt of kan lenen. Ik had dit niet nodig, maar het is wellicht ook een optie om een aanvraag bij AMD te doen. https://www.amd.com/en/su...m-Processor-Loan-Boot-Kit

• mitsumark
ZakKa.dev schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:09:
https://nl.hardware.info/...lledige-amd-ryzen-support

Het enige mini-ITX AM4 bordje van MSI (B450 I) krijgt geen MAX versie.
Toch best weinig keus voor mini-ITX wanneer je geen zin hebt om je bios te moeten updaten met een oudere cpu.
Wat moet de gemiddelde gebruiker met een MAX versie?

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450I-GAMING-PLUS-AC
"This BIOS does not support below Bristol Ridge CPU due to BIOS rom size limitation:
Athlon x4 970/950/940, A12-9800/9800E, A10-9700/9700E, A8-9600, A6-9550/9500/9500E"

Gaan ze in de toekomst (voor nieuwe CPU's) misschien nog wat oude zooi eruit gooien, so what...

• ZakKa.dev
mitsumark schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:25:
[...]

Wat moet de gemiddelde gebruiker met een MAX versie?

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450I-GAMING-PLUS-AC
"This BIOS does not support below Bristol Ridge CPU due to BIOS rom size limitation:
Athlon x4 970/950/940, A12-9800/9800E, A10-9700/9700E, A8-9600, A6-9550/9500/9500E"

Gaan ze in de toekomst (voor nieuwe CPU's) misschien nog wat oude zooi eruit gooien, so what...
Dan hoef je zelf geen BIOS update te doen. Weet je meteen zeker dat het goed zit. Genoeg verhalen op internet dat het toch niet helemaal wil lukken. Bovendien zijn aantal van die bios drivers in beta :|.

• mitsumark
ZakKa.dev schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Dan hoef je zelf geen BIOS update te doen. Weet je meteen zeker dat het goed zit. Genoeg verhalen op internet dat het toch niet helemaal wil lukken. Bovendien zijn aantal van die bios drivers in beta :|.
De bios op de max versie zal dezelfde zijn als die te downloaden is, dus tegen die tijd zijn de problemen opgelost, of je hebt met een max bord hetzelfde.
Wel scheelt het het zelf flashen, maar dat is 5-10 minuten werk.

• jos707
mitsumark schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 00:10:
[...]

De bios op de max versie zal dezelfde zijn als die te downloaden is, dus tegen die tijd zijn de problemen opgelost, of je hebt met een max bord hetzelfde.
Wel scheelt het het zelf flashen, maar dat is 5-10 minuten werk.
Natuurlijk is het flashen zelf niet veel werk, alleen is dit wat lastig als je niet een oudere cpu hebt liggen. Ja je kan een een cpu gaan lenen bij iemand of gratis laten opsturen door AMD, enz.. maar ideaal is het niet.

En zoals eerder aangehaald lijkt het alsof fabrikanten in snel-modus allemaal buggy beta bios'en hebben gereleased voor hun B450 borden. Even de kat uit de boom kijken dus en wachten tot alle bios problemen van de baan zijn. Afgaande op deze post lijkt de Asrock B450 ITX reeds goed te werken.

• mitsumark
Maar dat staat los van de grotere bios.
Je wilt dus een goed werkende bios voor de ryzen 3000, daar heb je geen oldschool 'AM3+' compatibility voor nodig en dus geen max versie.

• ZakKa.dev

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• ZakKa.dev
Yes ik heb die gezien Hackus. Erg prijzig maar wel mooi bordje. Het is de enige mini-ITX in de pricewatch.

Ik ben zelf op zoek naar een mini-ITX bordje waar 2x een m.2 SSD op kan. Ik zelf heb echter geen haast en ga pas rond.black friday/cyber monday bestellen. Tot die tijd houd ik de ontwikkelingen in de gaten..

Edit:
Ik vind zelf de ASUS die TS noemt het meest interessant misschien vanwege de prijs + features. Komt met twee maal m.2 poorten en volgens Asus is hij compatibel met ryzen 3000.

Deze dus voor de duidelijkheid:
pricewatch: Asus ROG Strix B450-I Gaming

https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

Vraagje: Begrijp ik het goed dat bij je bij deze de bios kan updaten zonder dat je een oudere AMD CPU nodig hebt?

[ Voor 60% gewijzigd door ZakKa.dev op 21-07-2019 00:25 ]

Pagina: 1