Vreemde foam padding op JBL LX700

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04
Mijn vraag
Beste audiofielen, audionerds, muziekliefhebbers, vermogensbeheerders (want dure hifi) en mensen die overal wel wat van af weten, ik zit met een beetje een raadsel.

Het is het volgende: ik heb een prachtig paar JBL LX 700 Mk2 zuilen, waar me echter een ding aan stoort..
Er zit, boven de midwoofer, om de tweeter, een soort van foam op de voorkant.
Afbeelding ter illustratie:

JBL met foam-troep
Note: niet de JBL LX 700 maar een boekenplank-variant.

Dit ziet er natuurlijk niet uit.
Mijn vraag is dan ook: wat is het in godsnaam, waarom zit het op mijn zuilen en belangrijker: kan ik het zonder problemen verwijderen?

Ik heb welgeteld één foto kunnen vinden van iemand die het (niet super netjes, lijmresten nog niet verwijderd) weg heeft gehaald, maar er is zo bar weinig informatie te vinden over deze speakers dat ik maar heb besloten het hier te vragen, het zal per slot van rekening wel vaker voorkomen op oudere speakersets.

Hier een prent ter illustratie hoe ik het graag zou zien, een setje LX700 zònder foam aan de voorkant:
JBL zonder foam-troep

Relevante hardware die ik gebruik
De JBL LX700 Mk2 zuilen. Dat mag duidelijk zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Googlen levert praktisch niks op, ik kan nog meer informatie over de dingen vinden op het typeplaatje achterop...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Beste antwoord (via Wintervacht op 10-07-2019 20:26)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Vermindert diffractie. Wordt niet vaak toegepast, vaker wordt de behuizing extra afrondingen / schuine kanten gegeven. Het is wel potentiëel hoorbaar als je het foam verwijderd, het zal geen dramatisch verschil zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Enige wat ik me kan voorstellen is dat dit reflecties vanaf het speakerdoek dempt als dit ervoor zit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
MikeyMan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:52:
Enige wat ik me kan voorstellen is dat dit reflecties vanaf het speakerdoek dempt als dit ervoor zit. :?
Ja de associatie met demping had ik ook al gelegd, maar dan zou je je toch afvragen waarom niet meer en/of moderne(re) speakers het ook hebben. Ik vind het gewoon zo vreemd dat het aan de buitenkant zit, en speakerdoek zou toch niet zo veel moeten reflecteren zou je zeggen.
Als het al reflecteert worden de gereflecteerde frequenties gelijk weer gedempt door het doek :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Vermindert diffractie. Wordt niet vaak toegepast, vaker wordt de behuizing extra afrondingen / schuine kanten gegeven. Het is wel potentiëel hoorbaar als je het foam verwijderd, het zal geen dramatisch verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
Jag schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:42:
Ik lees iets over dat het reflecties van het frame van de grille zou moeten dempen/voorkomen, wat @MikeyMan dus ook al zei, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waarom stoort het je?

[ Voor 71% gewijzigd door TBTL op 10-07-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
Ze zijn al heel wat jaren oud en de padding is in ongeveer dezelfde staat als de ringen om de woofer die ik vervangen heb: brokkelig, plakkerig en lelijk :p ik vind de zuilen zonder grille ook wel mooi staan maar als die foam voor enige verbetering zorgt laat ik het lekker zitten, of misschien ooit nog eens vervangen voor iets degelijker materiaal.

Dank voor alle reacties! Het is me nu in elk geval duidelijk dat het er met een reden op zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ah, vandaar. Als het schuim al verbrokkelt zou ik het weghalen, het is de vraag of het in die staat nog wel werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door TBTL op 10-07-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wintervacht schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:11:
[...]

Ik lees iets over dat het reflecties van het frame van de grille zou moeten dempen/voorkomen, wat @MikeyMan dus ook al zei, klopt dat?
Er ontstaan nieuwe geluidsfronten aan de randen van je baffle; dit effect wordt beoogd tegen te gaan met die demping op de baffle.

Zeker meetbaar, mogelijk hoorbaar zou ik zeggen. Geeft on axis dippen en pieken in de response die onder een hoek weer anders zijn (daarom wordt crossover ontwerp vaak gedaan met metingen onder 15 graden zodat je niet gaat pogen daarvoor te corrigeren). Het vervelende is dat deze onregelmatigheden altijd in het middengebied vallen.
Pagina: 1