Toon posts:

[poll] Wie gebruikt Debian/Slackware als desktop?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn vorige topic bleek dat er nogal veel mensen zijn die Debian gebruiken als "desktop operating system" en Slackware in mindere mate.
Althans dat kon ik opmaken uit de reacties...
Om de echte waarheid te achterhalen besloot ik om deze thread te openen.

Gelieve dus te vermelden of je Debian of Slackware gebruikt als "desktop operating system" en liefst nog een screenshot om wat kleur te geven aan deze thread. :9~

Dank bij voorbaat. ;)

Verwijderd

Debian woody op mijn laptop

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/screenshot-laptop2.png

Maaruhh... Debian/slack zien er op de desktop zo uit als jij dat wilt, dus die screenies zullen niet zoveel verschil maken tusse slack/deb, hoogstens dat slack users misschien nog ietsje sneller tot "snellere" window managers a la blackbox/windowmaker worden aan getrokken... Screenshots kun je overigens ook in het screenshot-topic vinden :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Debian 2.2 'testing'

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.bosveld/icewm.jpg

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 14:28

Apache

amateur software devver

debian 'testing'

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/depot/pics/linuxdesktop3.jpg

enkel nog een goede php editor vinden nu, quanta z'n syntax highlighting is nogal brak :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 13:18 schreef Apache het volgende:
enkel nog een goede php editor vinden nu, quanta z'n syntax highlighting is nogal brak :)
offtopic:
Gvim ;)
[nog meer ot]
Maar nu moet jotti natuurlijk weer een screenie dumpen, met jouw post... en jij weer een van de zijne dan, etc :P

Overigens gebruik ik geen debian en slackware...
Maar dat maakt verder niet zoveel uit, imho.

Dat je linux gebruikt vindt ik al goed genoeg (ok, de corel 'windows' linux gebruikers misschien daar gelaten ;) )

Tot op zekere hoogte geldt imho "linux = linux" zeker op het gebied van desktop computing (daar waar de interface telt en niet de achterliggende structuur, zolang die maar goed is)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ikke dus Slackware, hoewel ik er nogal wat problemen mee heb (instabiliteit en knippu en plakku wil nie echt). Hier een screenie die ik laatst ook al had gepost:

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/screenshots/rene/gnome14_kaal_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/screenshots/rene/gnome14_vol_small.jpg

[deze advertentieruimte is te koop]

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Debian Unstable (Sid)
Afbeeldingslocatie: http://130.89.230.143/~aaargh/screenies/2001_07_17_212246_shot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://130.89.230.143/~aaargh/screenies/2001_07_17_213647_shot.jpg

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Debian 'Sid' (Unstable) voor mijn desktop hier. Screenshots had ik gepost in de screenshot-thread, maar hypermart heeft mijn account afgesloten, dus die 403'en nu [edit: niet meer, staan nu bij deadinspace gehost]. Het geheel draait overigens prima, al heet het 'unstable', het is het zeker niet: geen crash gezien het hele afgelopen jaar...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Apache

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 28 juli 2001 13:29 schreef ACM het volgende:

[..]

offtopic:
ot gezwam

Overigens gebruik ik geen debian en slackware...
Maar dat maakt verder niet zoveel uit, imho.

Dat je linux gebruikt vindt ik al goed genoeg (ok, de corel 'windows' linux gebruikers misschien daar gelaten ;) )

Tot op zekere hoogte geldt imho "linux = linux" zeker op het gebied van desktop computing (daar waar de interface telt en niet de achterliggende structuur, zolang die maar goed is)
post dan screentjes van je mandrake desktop :P :P

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Debian 2.2 / 2.3 (Half om stable/testing/unstable. Dat is voor mij het beste)
Zie voor screenies die "Post hier je NOS-desktop draad"

[ot]
Syntax-highlighting: Nedit ondersteunt meer dan 30 verschillende talen met syntax-highlighting. (Nirvana EDITor, niets te maken met de band, denk ik :) )
[/ot]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 14:09 schreef Apache het volgende:
post dan screentjes van je mandrake desktop :P :P
Hoe kom je erbij dat ik een mandrake desktop heb?

Ik draai toevallig redhat, omdat ik daarmee begonnen ben en ik nog steeds geen zinnige reden heb gevonden om debian te gebruiken (behalve dan dat debian veel 1373r is...)
En die ene keer dat ik debian installeerde herkende het niet eens de dual-cpu ineens en installeerde het maar een single-cpu kernel... Om maar iets te noemen....

Overigens is een screenie van mijn linux desktop weinig interessant, omdat het gewoon "standaard" kde2.1.0 is...
Linux wint het op de desktop imho nog niet van win2k... maar ook daar is een screenie weinig interessant van, omdat ook dat behoorlijk standaard is.

Die background zie ik toch nooit en de randjes zo fancy? Mja, nutteloos... ;)
Doorzichtige consooltjes? Lekker leesbaar...

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Slackware 8.0
'T is wel een beetje een oude screenshot, toen gebruikte ik nog slackware 7.1, Maar m'n desktop ziet er nu nog steeds ongeveer zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/screenshots/kde/images/kde14.png

• Apache

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 28 juli 2001 14:17 schreef ACM het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik een mandrake desktop heb?
...
Het leek alsof je je schaamde voor je distro ... :)

en volgens mijn gaan de mensen van debian er van uit dat je je kernel altijd recompiled na de install, daarom dat ze ook af en toe pre versie meeleveren.

Valium bedankt voor de tip, de standaard apt-get bare versie heeft blijkbaar geen ondersteuning voor php dus ga ik em nu maar ff recompilen :)

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
[offtopic]
he slackware hoe krijg jij dat ICQ bloemetje in die "systray" bij KDE2 ?
Ik bedoel dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gizbiz/kde14.jpg

?

• Slackware
  • Niet online
Op zaterdag 28 juli 2001 14:32 schreef RooT het volgende:
[offtopic]
he slackware hoe krijg jij dat ICQ bloemetje in die "systray" bij KDE2 ?
Ik bedoel dit:
[afbeelding]

?
Dat kan met licq, moet je licq compilen met iets van --with-kde2, in de help staat wel hoe 't precies moet.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 14:32 schreef Apache het volgende:
Het leek alsof je je schaamde voor je distro ... :)
Neehoor, maar ik vind dat eeuwige verheerlijken van debian en slackware wat irriterend...
Je installeerd linux om dat je een OS als linux nodig hebt, daar zijn debian en slackware uitermate geschikt voor, maar ga het dan niet installeren om debian of slackware te hebben...
en volgens mijn gaan de mensen van debian er van uit dat je je kernel altijd recompiled na de install, daarom dat ze ook af en toe pre versie meeleveren.
Mja, dat doe ik met de kernel bij redhat ook ;)

• rig0r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Geinig, de meeste mensen gebruiken Gnome. Wat is voor jullie de reden om Gnome te gebruiken ipv KDE2 ? (Die laatste KDE2.2 beta versie is trouwens eindelijk wat sneller geworden)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 15:13 schreef rig0r het volgende:
Geinig, de meeste mensen gebruiken Gnome. Wat is voor jullie de reden om Gnome te gebruiken ipv KDE2 ? (Die laatste KDE2.2 beta versie is trouwens eindelijk wat sneller geworden)
Op mijn werk zit ik dagelijks met kde2.1.0 en die loopt ook soepel zat hoor (ok, is een snelle machine)

• Aaargh!
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op een of andere manier vind ik GNOME prettiger werken, KDE ziet er ook wat 'speelgoed' achtiger uit.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Let's see..... KDE is lange tijd gebaseerd geweest op het niet-ge-GPL'de QT, wat pas sinds enkele maanden GPL'ed is. Enkele KDE programmatuur schijnt nog steeds non-GPL te zijn. Daarnaast wordt QT door een bedrijf ontwikkelt en niet als in de ware opensource gdachte door een open groep. Daarnaast is KDE lelijk en "bloated".

Nee, geef mij maar Gnome.

PS dit is allemaal mijn eigen mening en ieder mag zijn eigen mening hebben, dus als jij KDE mooi vind dan vind ik dat geweldig voor je en gebruik het ook vooral :)
Ik heb allesbehalve de intentie om hier een flamewar te starten

• Apache

Apache

amateur software devver

Op zaterdag 28 juli 2001 14:53 schreef ACM het volgende:

[..]

Neehoor, maar ik vind dat eeuwige verheerlijken van debian en slackware wat irriterend...
Je installeerd linux om dat je een OS als linux nodig hebt, daar zijn debian en slackware uitermate geschikt voor, maar ga het dan niet installeren om debian of slackware te hebben...
[..]
K'denk dat de reden om debian te nemen nog steeds apt is :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 15:25 schreef Apache het volgende:
K'denk dat de reden om debian te nemen nog steeds apt is :)
Nou, dan hou ik het wel bij make world in FreeBSD :P
Magoed, dat is idd een van de betere redenen voor debian...
Op zaterdag 28 juli 2001 15:24 schreef beelzebubu het volgende:
Jij gebruikt hopelijk geen windows en dan vooral geen mediaplayer 7 en IE6 enzo?

• rig0r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Hmm KDE op je werk... waar werk je ? :) Of is dat op je laptop ofzo.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 14:32 schreef Apache het volgende:
Daar bedenk ik me gelijk weer een reden waarom grote organisaties niet zo gauw debian zullen nemen...
Als je een machine voor een medewerker installeerd wil je dat het allemaal werkt, zodra je klaar bent met installeren.
Met redhat/mandrake/etc is dat best goed te bereiken. Met debian imho niet zo makkelijk (slackware ken ik verder niet, kwa gebruik) daar moet je te veel nog aan doen...

Wat het uiteraard erg geschikt voor een server, omdat het je _dwingt_ de boel goed na te lopen...

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 28 juli 2001 15:37 schreef rig0r het volgende:
Hmm KDE op je werk... waar werk je ? :) Of is dat op je laptop ofzo.
De werkstation waar ik (bij Shell research, zie frontpage "review") mee werk, is een snelle athlon met redhat7.1+kde2.1.0
Werkt prima hoor, matrox g450+eizo L671

Verwijderd

debian 2.2 testing.

Verwijderd

slackware 8.0

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
Ik ook Debian testing met kde 2.1.2 op een celly 366/192MB. Draait prima. Ik vind Gnome iets vervelender, vooral met shortcuts e.d., Gnome ziet er wel veel mooier uit. Ik ga echter niet voor mooi maar vooral voor bruikbaar (waarom een achtergrondplaatje als je toch altijd windows hebt zweven die elkaar overlappen...)(ik heb geen 21").

Slackware heb ik nooit geprobeerd (behalve een keer een opstartflop om iets te repareren dan :) ), kan ik niets over zeggen dus. Ik heb w2k al een tijdje niet meer opgestart, m'n mail gaat standaard (delete from server: yes) naar linux (kmail).

Het is trouwens heerlijk om van vakantiet terug te komen en even 'apt-get update' en apt-get upgrade' te doen en te zien dat je systeempje voor ca. 40 MB nieuwe versies van geinstalleerde programma's binnenhaalt. :9

• Cyril
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Ik gebruik een mix tussen debian testing en unstable.. Ik gebruik zowel kde als gnome (beetje voor de afwisseling,ligt eraan waar ik zin in heb).. :)

hier is een shotje:

Afbeeldingslocatie: http://www.niorg.com/~cyril/snapshot.jpg

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 28 juli 2001 15:24 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Daarnaast wordt QT door een bedrijf ontwikkelt en niet als in de ware opensource gdachte door een open groep.

[...]
Wat weerhoud je om een nieuwe QT-branch te beginnen die wel door een groep ontwikkeld wordt? Aangezien QT nu dual-licensed is (QPL + GPL) kun je dat gewoon doen.
Het gaat mij er niet om *dat* een programma door een open groep ontwikkeld wordt, maar dat het *mogelijk* is om dat te doen. Overigens neem ik aan dat je ook XFree86 gebruikt, wat ook behoorlijke rellen heeft gehad over ontwikkelmodellen en licenties...

* odysseus vindt het feit dat zowel XFree86 als KDE in debian/main zitten genoeg reden om het gebruik ervan te rechtvaardigen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG

RG

Lambda

Ik gebruik Gnome omdat het veel sneller is dan KDE en het ziet er mooier uit. Enige probleem is dat de meeste Gnome tooltjes erg belabberd zijn, terwijl die bij KDE toch behoorlijk verder ontwikkeld zijn. Alleen Gnome heeft wel een paar applicaties die echt geweldig zijn (Nautilus, Galeon, Evolution enzo). KDE is overall completer dan Gnome. Gnome sleept nog een hele berg zooi mee uit oudere releases, maar daar komt een eind aan bij Gnome 2.0/GTK 2.0. Nu maar hopen dat een aantal basistooltjes zoals zoeken, speciale tekens en noem ze maar op, eens wat beter worden en dat de desktop uit Nautilus wordt gesloopt en in gnome wordt gezet.
Ik heb de meeste kritiek op Gnome, maar gebruik het lekker wel :P

De meeste Debian mensen gebruiken Gnome omdat ze dat met de paplepel is ingegoten zeg maar, omdat QT en KDE er nog nooit bij hebben gezeten 9tegenwoordig wel) omdat QT vroeger geen GPL was.

Persoonlijk vind ik dat Debian als ze sommige zaken wat beter zouden regelen de beste van de twee is, maar vooralsnog blijf ik gezellig bij Slackware die gewoon voor mij te begrijpen valt :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Slack 8.0 :)

En ik heb het geprobeerd met KDE ( 2.1.1 ) maar ik vond het maar nix en ben dus maar gauw naar Gnome gegaan en daar kon ik veel beter mee uit de voeten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

ben begonnen met linux met slackware, heb ooit naar redhat en mandrake gekeken maar daar wordt me teveel automatisch gedaan. heb nooit naar debian gekeken, is toch bijna gelijk aan slackware (is me verteld).

linux-from-scratch is wat ik als desktop nodig zou hebben maar dat kost me teveel moeite om op te zetten, voor op server is het ideaal (heb nu 3 servers met lfs gebouwd).

draai nu slack 8

• RG

RG

Lambda

Op zaterdag 28 juli 2001 22:11 schreef wkamphuis het volgende:
heb nooit naar debian gekeken, is toch bijna gelijk aan slackware (is me verteld).
Dat is niet waar. Debian en Slackware zijn 2 distributies die totaal niet op een andere distributie lijken, het zijn echte buitenbeentjes. Slackware omdat het zo BSDachtig is ("most UNIX like Linux distribution", zoals ze zelf nastreven). Debian daarentegen is helemaal GNU gericht en heeft het dpkg systeem aan boord.
Als je de ene kent kun je wel vrij snel met de andere uit de voeten, maar volgens mij lijken ze absoluut niet op elkaar verder.

Verwijderd

Ik draai op deze desktop ook een mixje van testing/unstable.

Maar het maakt i.m.h.o. geen hout uit, wat welke distro je gebruikt als desktop systeem.

ff een screenie:
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/nklomp/pentium3.png

• deadinspace
  • Laatst online: 12:56

deadinspace

The what goes where now?

Debian GNU/Linux sid (huidige unstable) op zowel mijn desktop als laptop:
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/gnulinux_screenshots/nothing_cluttered.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://gemini.luon.net/~marcelm/gnulinux_screenshots/something_cluttered.jpeg
Op zaterdag 28 juli 2001 14:00 schreef odysseus het volgende:
Het geheel draait overigens prima, al heet het 'unstable', het is het zeker niet: geen crash gezien het hele afgelopen jaar...
Systemcrashes nie nee, maar ondertussen heb ik het afgelopen jaar in unstable zien langskomen: kapotte libc (alles houdt op met werken), kapotte perl (veel houdt op met werken), kapotte ssh (kan niet meer remote inloggen), kapotte pam (kan helemaal niet meer inloggen op je compu)... allemaal dingen die erg vervelend zijn.
* odysseus vindt het feit dat zowel XFree86 als KDE in debian/main zitten genoeg reden om het gebruik ervan te rechtvaardigen.
DFSG :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Yep, ik gebruik Slackware als desktop OS, in combinatie met Win2K op een andere computer (Office en spellen zijn toch wel handig soms....)

En omdat X-windows prima te gebruiken is over een 10 Mbit netwerk heb ik ook geen 2 beeldschermen nodig.

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 29 juli 2001 05:32 schreef deadinspace het volgende:
Debian GNU/Linux sid (huidige unstable) op zowel mijn desktop als laptop:
Sid blijft unstable. Zodra de huidige Sid naar testing gaat, krijgt hij een andere naam en wordt de nieuwe unstable Sid genoemd. Er was een reden voor, maar weet niet meer precies welke.
Systemcrashes nie nee, maar ondertussen heb ik het afgelopen jaar in unstable zien langskomen: kapotte libc (alles houdt op met werken), kapotte perl (veel houdt op met werken), kapotte ssh (kan niet meer remote inloggen), kapotte pam (kan helemaal niet meer inloggen op je compu)... allemaal dingen die erg vervelend zijn.
Is waar...maar door een of ander engeltje heb ik die elke keer mis weten te lopen... :P Zo doe ik elke dag een upgrade, maar deed dat ten tijde van de pam-problemen precies een dag niet...erg veel geluk dus >:) Ik heb alleen last van mensen die hun packages uploaden maar bijvoorbeeld extra newlines invoegen, versienummers vergeten of andere dingen niet kloppend maken, wat een corrupte 'available' tot gevolg heeft. Een beetje in vi wijzigen zorgt er dan wel weer voor dat het allemaal werkt.
DFSG :)
Idd, KDE voldoet aan de eisen die de DFSG (Debian Free Software Guidelines) stellen en is dus Free Software...overigens kan ik er wel inkomen als mensen vinden dat Gnome op een betere manier is ontwikkeld dan KDE (QT was immers geen FS), maar ondertussen zitten daar ook veel bedrijven tussen...zie Ximian vs dat andere bedrijf...

* odysseus wenst iedereen gewoon een goede WM/DE toe...wat concurrentie kan geen kwaad :)

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 15:31 schreef ACM het volgende:

Jij gebruikt hopelijk geen windows en dan vooral geen mediaplayer 7 en IE6 enzo?
Thuis niet, thuis alleen linux en BSD... Op mijn werk overigens wel windows (tsja, kan ik ook niet helpen maar we programmeren nou eenmaal voor windows op mijn werk)...

Verwijderd

Op zaterdag 28 juli 2001 18:37 schreef odysseus het volgende:

Heb je gelijk in... En in Gnome zitten inderdaad tegenwoordig ook bedrijven... Die grens tussen KDE/QT en Gnome/Gtk+ is de laatste maanden erg vervaagd. Op zich wel jammer dat alles nu zo bedrijfsmatig moet maar ook wel goed voor de ontwikkeling, waarschijnlijk.... Alhoewel ik de oude vorm van ontwikkeling (lekker vrijblijvend, als een soort groepje hobbyisten) nog gebruik voor mijn projecten en dat bevalt ook nog uitstekend.

Ik heb waarschijnlijk gewoon iets tegen het bedrijfsmatig ontwikkelen van linux, soort sentiment ofzo :D
Zolang het maar allemaal (L)GPL blijft vind ik het best.

• deadinspace
  • Laatst online: 12:56

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 29 juli 2001 13:27 schreef odysseus het volgende:
Sid blijft unstable. Zodra de huidige Sid naar testing gaat, krijgt hij een andere naam en wordt de nieuwe unstable Sid genoemd. Er was een reden voor, maar weet niet meer precies welke.
Jah, de nieuwe testing wordt 'sarge' toch? Maar daarna schuiven de namen wel door afaik (maw: de testing daarna gaat wel 'sid' heten).
Is waar...maar door een of ander engeltje heb ik die elke keer mis weten te lopen... :P Zo doe ik elke dag een upgrade, maar deed dat ten tijde van de pam-problemen precies een dag niet...erg veel geluk dus >:)
Jah, ik heb ze ook allevier misgelopen... Kan ik weer voor allemaal mensen de werkende versies repackagen :)
* odysseus wenst iedereen gewoon een goede WM/DE toe...wat concurrentie kan geen kwaad :)
Mja, ik stoor me er nogal eens aan dat zoveel progs op GNOME/KDE dependen. Ik wil geen van beiden gebruiken, maar ik heb indertussen wel bijna alle gnomelibs geinstalled, omdat een aantal van mijn progs erop dependen.
Pagina: 1