Muis gezien gisteren; wat zal ik nu doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 23:40
Gisteravond toen ik aan het gamen was hoorde ik ineens veel gerommel uit 1 hoek van mijn logeerkamer komen en ben gaan kijken waarvan het kwam, het bleek een muis te zijn :O

Nou ben ik vanochtend begonnen met mijn gehele logeerkamer schoon te maken en kwam ik in een hoek een zak tegen waarin ik 3 dagen geleden afval had in gedaan en was vergeten op te ruimen(er zat o.a. snoeppapier verpakkingen in en een stuk brood wat zat opgesloten is een chinees bak); ik heb alles wat in de kamer stond afgedaan moet een schoonmaakdoek- en middel en de zak met afval erin weggegooid. Tevens heb ik stof gezogen en de gehele vloer gedweild; in totaal kwam ik +-10 keutels tegen. En helaas ben ik geen muis tegen gekomen...

Nou zag ik dat er een aantal gaten in de muur zitten, van ongeveer 18mm en ik heb het vermoeden dat de muis daardoor binnen is gekomen, nu is mijn idee om die gaten op te vullen met steenwol maar heb ik zeer grote twijfels of ik daarmee nu direct moet beginnen, of eerst een paar dagen moet afwachten of ik nog keutels zie. Wat is jullie advies?

Edit; Een lokdoos zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik niet de muizen van de gehele appartementencomplex naar mijn huis wil lokken, geen stankoverlast wil hebben .

[ Voor 27% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Koop een muizenval.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:58

Matis

Rubber Rocket

Eerst zorgen dat er geen reden meer is voor de muis om naar je kamer te komen. Daarna zou je eventuele holletjes dicht kunnen stoppen en als laatste zou je lokdoosje of val kunnen plaatsen

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik zou gifdoosjes oid neer zetten.
Wij hebben op zolder achter een schot muizen gehad. Camping spullen, maar vergeten dat er poedermelk en poederkoffie stond. Dat was allemaal weg. Doosjes neergezet en na enige tijd opgeruimd. Geen muizen gezien, maar ze hebben het wel gegeten. Ondertussen is al het eten daar weg, de muizen ook. Voor zover omdat ik geen keuteltjes meer heb gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Matis schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:18:
Eerst zorgen dat er geen reden meer is voor de muis om naar je kamer te komen. Daarna zou je eventuele holletjes dicht kunnen stoppen en als laatste zou je lokdoosje of val kunnen plaatsen
De reden heb ik al weggenomen dat was de afvalzak; Ik zou nu dus veilig die gaten kunnen dichtstoppen en muizen vallen plaatsen?

Ik heb de muis namelijk nergens meer tegen gekomen in de kamer, wat mij het vermoeden doet brengen dat hij weg is gekropen een van de gaten in die naar de beneden buren gaat.

Edit; Een lokdoos zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik niet de muizen van de gehele appartementencomplex naar mijn huis wil lokken, geen stankoverlast wil hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-07-2019 15:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

Gif zou ik niet doen, een dode muis op een plek waar je hem niet kunt vinden stinkt enorm. Vraag me trouwens af of je in Nederland als particulier wel gifdozen mag plaatsen, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou een (muisvriendelijke) val plaatsen. Als die na een poosje leeg blijft weer je ook dat je er vanaf bent voor zover mogelijk.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ouderwetse houten muizenvalletjes (2-3 stuks) met stukje kaas/pindakaas langs de muren waar ze lopen en lekker verder gamen. Je hoort vanzelf wanneer ze dichtklappen, insta-kill, next.

Edit:Gif werkt alleen als er echt nergens iets eetbaars is te vinden (zelfs niet bij 3 buren verderop) Meestal laten ze dit liggen en gaan toch iets vinden wat beter eetbaar is.

Die moderne muizenvallen of die diervriendlijke vallen kosten meer geld en per saldo werken minder goed. Lijmvallen werken soms maar veel muizen lopen er omheen aangezien er geen eten inzit om ze te lokken, dus is situatie afhankelijk.

Ik heb ooit nog wel eens een “alternatieve” muizenval gemaakt met een emmer, water en een buis die draaide waardoor de muizen in het water vielen en verdronken maar dat was behoorlijk bewerkelijk om te maken en een verdrinkingsdood is voor een muis ook geen fijne manier om te sterven. (Is meer een stand-alone oplossing voor schuren etc waar je niet telkens de vallen opnieuw hoeft te zetten/vullen)

[ Voor 69% gewijzigd door Breezers op 10-07-2019 14:37 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou de eerste weken/maanden wat meer je voedsel(voorraad) controleren op sporen van muis, en inderdaad maatregelen nemen tegen "indringing" .. vergeet niet je bank(naden) en kussens (overal waar je eet) ..

Je wilt gewoon voorkomen dat ratten/muizen gaan nestelen en een "plaag' vormen, niet alleen beschadigd het je meubilair maar ook je woongenot / gezondheid.
stel je voor dat ze elektra draad doorknabbelen en je brandkrijgt .. of verbrande muis ruikt .. / dood vlees .. bah

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:40

MsG

Forumzwerver

Gewoon een ordinaire muizenval plaatsen met een beetje pindakaas. Zijn ze op humane wijze in 1 klap dood. Met die 'diervriendelijke' vallen raken die beesten enorm gestresst omdat ze opgesloten zitten, en er ook nog eens een enorm mens (vanuit het perspectief van de muis) heel dichtbij komt om die val met de muis er in op te tillen en naar buiten te brengen. Toen ik die eens gebruikte plaste en poepte de muis van de stress, en na uitzetting is zo'n typische huismuis z'n leven ook niet echt zeker.

1 keer bij een hardnekkige muis een lijmval uit China gehaald. Maar dat is toch wel weer zielig (en hier ook verboten), dat beest zit dan helemaal vast in de lijm. Zou ik niet zo gauw weer doen, maar het beest was niet te vangen met een normale muizenval.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
@Sharky Die gif doosjes kun je gewoon kopen. Weet niet meer waar ik die vandaan heb gehaald toen. Maar volgens mij tuincentra en bouwmarkten hebben ze gewoon.

Het is aan een ieder hoe ze het regelen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

dragonhaertt

@_'.'

Alternatief op de muizenval: een kat of reptiel nemen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Lokken > adopteren > vriendje voor het leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

Als je een val koopt die de muis doodt zou ik voor die kunststof dingen gaan die je met één hand op scherp kunt zetten. Hebben net wat meer kracht en zijn wat degelijker. Hebben ook een handig plekje voor de pindakaas.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Koop een kat

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:25:
[...]
Edit; Een lokdoos zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik niet de muizen van de gehele appartementencomplex naar mijn huis wil lokken, geen stankoverlast wil hebben en ik nog bij mijn ouders woon die ik graag niet op de hoogte wil stellen omdat die mij al vaak genoeg hebben gewaarschuwd :X
Dus je woont bij je ouders, die hebben je er al vaker voor gewaarschuwd dat je je afval moet opruimen omdat er anders mogelijk muizen komen, nu zijn er daadwerkelijk muizen (in -hun- woning), en dan vind je het een goed idee om het ze niet te vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
UTwizard schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:10:
[...]

Dus je woont bij je ouders, die hebben je er al vaker voor gewaarschuwd dat je je afval moet opruimen omdat er anders mogelijk muizen komen, nu zijn er daadwerkelijk muizen (in -hun- woning), en dan vind je het een goed idee om het ze niet te vertellen?
Nu je het zegt klinkt het wel inderdaad heel slecht, ik ga het dadelijk tegen ze vertellen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Gaten moet je echt altijd als eerste dichtmaken. Daarmee los je de grootste oorzaak op waar ze naar binnen kunnen komen. Wij hadden dat ook op een gegeven moment....Muisjes die toevallig naar binnen wippen via een mini klein gaatje in het schuurtje (waterleiding naar buiten) en dan door een gat van 15mm (waar de waterleiding door de muur naar de keuken gaat) kruipen om vervolgens te rommelen achter de keukenkastjes. Gat dicht gemaakt en de overgebleven muisjes gelokt, en daarna probleem opgelost.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Gif zou ik inderdaad niet doen, vanwege de kans op overlijden en stank.
Lijmvallen mag niet in Nederland, vanwege het dieronvriendelijke karakter. (zie ook en deze link)
Diervriendelijke vallen werkt prima, ik heb op die manier vorig jaar 7 muizen gevangen (en buiten verderop uitgezet).

Maar beste is inderdaad om te zorgen dat ze niet binnen komen. Ik heb alle gaatjes en randjes dichtgestopt met alu-folie. Sindsdien geen muis meer gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Zojuist met mijn ouders erover gesproken, ze hadden de buurvrouw 2 deuren verder ook al horen spreken over muizen en de verdelger komt daarvoor vrijdag. Wij hebben net gebeld en dan komt hij ook even langs ons om een paar vallen te zetten en direct de gaten dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Hier ook 1 keer een muis gehad in huis. Nu is het met kinderen sowieso lastiger om alles kruimel vrij te houden dus het moest er een keer van komen. Dat gebeurde dus toen we de nieuwe keuken plaatsten.
Daarvoor was een nieuwe stroomkabel nodig (nieuwe groep), hiervoor moest er een gat door de vloer worden gemaakt vanuit de kruipruimte Echter het gat was iets groter dan de kabel. Je raad het al, via dat kleine gat kon de muis onder de keuken kastjes komen en in alle laden met eten (pasta, rijst, meel, you name it).
We hebben toen al het eten in curver dozen gedaan en dan in de la. Vervolgens de gaten volgepropt met pur.

Beestje kon toen dus niet meer het huis uit. Alle ingangen waren nu immers dicht gemaakt. Gifvallen geprobeerd, maar daar trapte hij niet in. Gewone vallen geprobeerd trapte hij ook niet in.
Uiteindelijk geluk gehad dat hij in een doos met DVD's is gaan zitten. Dit hebben we ontdekt, doos naar buiten gebracht en omgekeerd. Beestje was daarna vertrokken. Hij heeft vervolgens de buurman geplaagd in huis, maar die had een lijmplankje geplaatst (daarna met auto over plankje rijden, insta-kill) en daarna was het klaar met de muis.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:00
Toevallig kwam er laatst een muis op bezoek bij mij in de woonkamer. Meteen daarna een aantal vallen gezet, op een gegeven moment zelfs rattenvallen omdat ik vond dat muizen niet een lading zand kunnen verplaatsen toch wel dus, maar met de zo'n grote plastic rattenval wel 3 muizen gevangen. (met pindakaas uiteraard). Niks meer gezien en gehoord daarna.

Terwijl er geen eten was, maar misschien een lekker warm plekje oid. Ze waren wel stukken van een oud plaid aan het knagen en verplaatsen.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:50
Muizen zijn cool :)

Muizen hebben bijna niks nodig om binnen te komen, om te leven, en om voort te planten. Ze eten bijna alles, en wurmen zich bijna overal tussendoor. Afsluiten en afval opbergen, hoewel dat laatste bijna altijd een goed idee is, is toch vaak niet de oplossing.

Okee, als je dus geen muizen wilt, dan denk ik eerst aan vallen. Plaats ze op donkere plaatsen en doorgangetjes. Als die er niet zijn, plaats de val dan langs een muur. Muizen zijn nachtdieren, houden niet van licht, en al helemaal niet van open ruimtes. Anders dan wat de traditie voorschrijft, werk kaas niet heel goed. Pindakaas daarentegen wel!

En, ja. Gif kan wel degelijk heel goed werken. Goed gif droogt de muis uit. In de regel zoeken schuwe knaagdieren een rustig plekje om te sterven, waar ze volledig uitgedroogd (en dus niet stinkend!) achterblijven. Sommige mensen vinden dat geen prettig idee, maar de praktische bezwaren zijn beperkt.

Als je in een appartementencomplex woont, dan zul je wellicht moeten kiezen voor een centrale aanpak (zoals reeds voorgesteld). Dan nog zou ik er daarnaast voor kiezen vallen te zetten om eventueel gemiste beestjes geen kans hebben een tweede plaag te beginnen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vraag het @Coltrui !

Muis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
In elk huis is wel wat te eten te vinden voor muizen.

Wij hadden er recent in de keuken.
Langs waar ze binnen raakten hebben we niet gevonden, wel raakten ze op een kookeiland en op het aanrecht. Een doos met rijst werd mooi opengebeten, en natuurlijk een broodzak krijgt dan een mooi gaatje.

Op een avond hebben we er eentje op heterdaad betrapt. Met een doosje gevangen, en buiten gezet.
We hebben 3 doosjes gekocht waar gif in zit, en vrij snel werden die ook aangevreten, en daarna stopte het.

Die doosjes met gif en muizenvallen mag je overigens enkel binnen gebruiken. Eens buiten je huis mag je geen gif of vallen voor muizen gebruiken omdat die daar niet aanzien worden als een schadelijk dier. (dat heb ik van Rentokill)
Ratten zijn wel schadelijk. (als ik die in huis zou zien, dan schiet ik er op met de luchtbuks, en ik bestel vallen die dezelfde dag nog aankomen)

Overigens, om gaatjes dicht te maken is PUR of silicone meestal onvoldoende. Er bestaat speciale kit waar muizen niet ik willen knagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 10-07-2019 17:12 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@BladeSlayer1000 Draadloos ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:35:
Zojuist met mijn ouders erover gesproken, ze hadden de buurvrouw 2 deuren verder ook al horen spreken over muizen en de verdelger komt daarvoor vrijdag. Wij hebben net gebeld en dan komt hij ook even langs ons om een paar vallen te zetten en direct de gaten dicht te maken.
Goed opgelost, ik zou ook even in de keuken achter de koelkast kijken en mits een losse oven ook daarachter of je keutels ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

MIjn kat kan zich uren vermaken met een muis :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29

Bob Popcorn

Plop!

Heel lang muizen gehad in zowel m'n studentenhuis als het appartement er na en in m'n huidige huis aanvankelijk ook. Het enige dat écht helpt is zorgen dat er nergens meer eten te vinden is en fucking veel valletjes neer te zetten. Het zijn slimme beestjes, die peren hem na een tijdje gewoon.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Hier in huis ook muizen gehad (oorzaak valkparkieten die meer zaad naast kooi gooien dan op eten)
In eerste instantie alle gaten opgespeurd en dicht gemaakt.
Hier na vallen gezet met pindakaas er op (ip cam bij 1 klem gezet en live gezien hoe handige muis helft er aflikt en weg rent zonder dat klem dichtklapt
wel bijna elke ochtend toch 1 muis dood gevonden in een klem.
En 1 nachtelijk en dodelijk vechtpartij meegemaakt tussen Valkparkiet en muis nooit geweten dat valkparkieten muizen konden vangen :o
Dit hebben we 2 maanden zo aangezien en toen maar totale houtenvloer er uitgebroken en vollaten storten met schuimbeton :+
hierna nooit geen muis meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:34:
Gaten moet je echt altijd als eerste dichtmaken. Daarmee los je de grootste oorzaak op waar ze naar binnen kunnen komen. Wij hadden dat ook op een gegeven moment....Muisjes die toevallig naar binnen wippen via een mini klein gaatje in het schuurtje (waterleiding naar buiten) en dan door een gat van 15mm (waar de waterleiding door de muur naar de keuken gaat) kruipen om vervolgens te rommelen achter de keukenkastjes. Gat dicht gemaakt en de overgebleven muisjes gelokt, en daarna probleem opgelost.
Moet je wel oppassen dat er niet nog muizen in de muur zitten. Als dat hun enige way in/out was kan het zo maar zijn dat je na verloop van tijd opeens een onverklaarbare smerige geur in huis krijgt als de muis niet snel genoeg een andere weg naar buiten vindt/vreet. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het is hier geen HK.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 11-07-2019 13:03 ]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In overleg met TS verplaatst naar AZ.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zo'n diervriendelijke val gehaald toen er bij mij in de winter een muis in de kamer zat (bleek nog een hele oude kitkatverpakking achter het bed gevallen te zijn). Val met pindakaas ingesmeerd, werkte prima, beestje uitgezet een paar straten verderop in het gras bij de sloot.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Ik zou Australische huntsman spinnen gaan houden:

https://www.theguardian.c...rrifying-impressive#img-1

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 12-07-2019 12:46 ]

Pagina: 1