Anoniem: 224360 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:55:
Het valt me op dat mensen veelal denken dat ze in het verleden puur op die testen zijn afgewezen. Dat is natuurlijk wel een lekker makkelijk excuus als je een testje verknalt hebt, maar je kunt het evengoed verprutst hebben op andere zaken......Omgaan met afwijzing is gewoon heel lastig en iedereen heeft dan wel een excuus waarom ze het niet geworden zijn. Al zijn er voldoende waardeloze recruitmentprocessen, waar ook goede kandidaten pech kunnen hebben.
Wat de testen betreft, tjah die zijn voor mij altijd peanuts geweest dus een beetje lullig om daar verder iets van te vinden. Ik scoor hoog en vraag me dan af wat het daadwerkelijk zegt, alleen is hoog uiteraard gewenst dus ik heb nergens last van.
Mits de juiste testen gericht gebruikt worden bij passende functies kan het zeker nuttig zijn in combinatie met voldoende andere assessments. Op zichzelf zegt het weinig, maar dat zou een psycholoog beter kunnen vertellen.
Ik ben een keer afgewezen op een persoonlijkheidstest, omdat ik niet genoeg risico's wou nemen. De functie waarvoor ik solliciteerde was systeembeheerder. Risico's nemen lijkt mij dan niet handig.
De mensen waarmee ik het sollicitatiegesprek had gevoerd waren positief en vonden het jammer dat het niet doorging. Maar op basis van het HR beleid kon het niet doorgaan, omdat ik niet in het persoonlijkheidsprofiel paste. Op basis hiervan iemand afwijzen vind ik kwalijk.
Tweede assessment scoorde ik slecht bij alle IQ-testen, maar goed bij de rollenspellen. Ik mocht zelfs de IQ-testen opnieuw maken, omdat ze niet konden geloven dat de scores zo slecht waren gezien mijn opleidingsniveau. Het resultaat bleef hetzelfde.
Uiteindelijk kwam in het rapport te staan dat ik bij de IQ-testen slecht scoorde, maar dat dit niet naar voren kwam bij de andere testen. Gelukkig gewoon aangenomen.
Alleen die tweede test was weer voor een systeembeheerder functie. Ik deed de test op management niveau met allemaal tweede kamer leden die ook dezelfde testen aan het maken waren. Kortom totaal niet relevant voor mijn functie.
Het is makkelijk om het als excuus te zien wanneer je altijd goed scoort met deze testen. Sommige mensen hebben andere kwaliteiten die je niet kan meten met dit soort testen. Ik heb geen middelbare school diploma, vanwege ziekte. Maar wel mbo niveau 2/3/4 en hbo ICT (afgestudeerd met een 9 zonder herkansingen) misschien mis ik de achtergrond van de middelbare school om de testen goed te maken.
Maar ik heb wel de motivatie en het doorzettingsvermogen die anderen met hoge scores wellicht niet hebben, omdat ik heb moeten vechten voor mijn leven. Maar dat komt niet naar voren bij zo'n test. Ik baal er van dat ik bij veel bedrijven nooit kan werken, omdat ik eerst zo'n test moet halen.