Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Ik zag dat de x570 Tachchi van Asrock een T-Topology heeft.
Ik wil er een 3900x in zetten en 4 slots gelijk vol prikken met 4x16 en ik weet dat T-Topology daar beter voor is maaarrr.. ik weet niet of dit academsiche winst is of real world winst. Weet iemand misschien hoe zich dat tot elkaar verhoud?

Het gaat om dit specifieke bord dat T-Topology heeft (niet 100% zeker maar een betrouwbare bron heeft dit gesuggereerd alhoewel hij wel een sample heeft gereviewed dacht ik.):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Moederbord met T-TopologyASRock X570 Taichi€ 327,50€ 327,50

Kort door de bocht genomen maakt T-topology de print banen naar het geheugen allemaal even lang zodat de timing beter is. Als je van 2 sticks naar 4 gaat in Daisy Chain gaat dat ten koste van je timings. In T-top niet omdat de printbanen al zo zijn gemaakt dat ze even lang zijn. Maar dan heb je bij 2 slots juist weer een nadeel.

Maar hoe groot is dat verschil?
Wie het weet mag het zeggen. }:O

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-06 06:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat voor snelheid wens je te halen?

@JoSchaap runt dit moederbord stabiel met 4 modules en 3733MT/s namelijk, lijkt me dat T-topologie voor die snelheid in elk geval niet zo'n probleem is.

Of wilde je hoger dan dat?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 16:15

JoSchaap

Had a life, got a modem..

@Blaat Ik heb een paar benchmarks gedraaid. Maar meer als dat nog niet omdat het middernacht was.
Vanavond na het werk zal ik eens wat memtestjes aanzetten :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-06 06:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik vermoed dat het geen issues op zal leveren.

De trace layout op je moederbord begint pas echt relevant te worden op 4000MT/s of hoger.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Blaat schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:18:
Wat voor snelheid wens je te halen?

@JoSchaap runt dit moederbord stabiel met 4 modules en 3733MT/s namelijk, lijkt me dat T-topologie voor die snelheid in elk geval niet zo'n probleem is.

Of wilde je hoger dan dat?
Ja precies.
Als je maar 3600 nodig hebt.. en de ene topologie doet in theorie 4000 en de andere in theorie 3800 dan voldoen ze beiden prima voor 3600. Althans dat concludeer ik uit jullie reacties. :+

@Blaat
3600 schijnt de sweetspot te zijn, dus ik ga voor 3600.

@JoSchaap
Is die 850W noodzakelijk?
Zelf dacht ik aan 750.
Ik weet niet of jij het zei in een andere tread -geloof het wel- maar kleine fans hoor je niet tot ze gaan aanlopen. iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep) Vroeger haalde ik ze er gewoon af maar dan zat er nog wel een heatsink op. Nog even de reviews online verder afwachten wat dat betreft.

[ Voor 22% gewijzigd door MrMonkE op 10-07-2019 14:21 . Reden: voeding en iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep-iep ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 16:15

JoSchaap

Had a life, got a modem..

750 is meer dan genoeg, maar ik was niet tevreden met de RM750.
En als ik iets vervang, upgrade ik liever ook meteen :)

build logje: https://imgur.com/a/UKRgYj4

[ Voor 15% gewijzigd door JoSchaap op 10-07-2019 14:31 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 12:06
Allereerst excuses dat ik deze topic heropen maar zit met ongeveer zelfde vragen (als ik goed inschat).

@JoSchaap en @Blaat ik heb nu een Mini-ITX Asus RoG Crosshair VII impact Mini-DTX en ga naar een ATX formaat omdat ik uitbreidingen tekort kom.

Ik heb in meerdere reviews gelezen dat de Asrock X570 TAICHI, zeker voor zijn huidige prijs, nog steeds een prima overclock board is.
Dat van T-Topology was ik nog niet tegen gekomen.
Hebben jullie toevallig al met sneller geheugen getest?

Heb zelf nu 2x32GB CL19 3600 erin maar wil op termijn naar 4x32 +4000 met zo laag mogelijke CL.
Heb wel ergens anders dan weer gelezen dat heel veel boards met 4 sticks niet de 4600/4400/etc. zouden kunnen behalen.

Zoek me afgelopen dagen al rot naar interessante berichten en videos.
Tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Nou.. mijn Asrock X570 Taichi faalt by COLD boot op 3300Mhz.
Booten duurt dan lang en als het eindelijk opstart draait mijn geheugen op 2400Mhz.
Als ik dan warm naar de bios ga en op 3300Mhz zet loopt hij dagen stabiel op 3300Mhz.
Zet ik de PC uit en boot ik .. zie boven.. 2400Mhz.

Dit schijnt op meerdere borden voor te komen.
Maar om die reden zou ik op dit moment dit bord niet aanraden.

Mijn geheugen is 3300Mhz dus 3300Mhzis geen overclock van mijn geheugen en ik zet het met het XMP profiel.

Nog een ding over dit mobo;
In de latere BIOS versies hebben ze de fan curve aangepast waardoor ik hem hoor piepen.
Ik heb met ASrock tune utility de fancurve weer aangepast naar lagere waardes omdat ik gek wordt van dat geluid. Maar waarom hebben ze het opgehoogd.. zal wel een reden hebben. :|

[ Voor 22% gewijzigd door MrMonkE op 15-10-2020 16:14 . Reden: Piepfan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
MrMonkE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:11:
Nou.. mijn Asrock X570 Taichi faalt by COLD boot op 3300Mhz.
Booten duurt dan lang en als het eindelijk opstart draait mijn geheugen op 2400Mhz.
Als ik dan warm naar de bios ga en op 3300Mhz zet loopt hij dagen stabiel op 3300Mhz.
Zet ik de PC uit en boot ik .. zie boven.. 2400Mhz.

Dit schijnt op meerdere borden voor te komen.
Maar om die reden zou ik op dit moment dit bord niet aanraden.

Mijn geheugen is 3300Mhz dus 3300Mhzis geen overclock van mijn geheugen en ik zet het met het XMP profiel.

Nog een ding over dit mobo;
In de latere BIOS versies hebben ze de fan curve aangepast waardoor ik hem hoor piepen.
Ik heb met ASrock tune utility de fancurve weer aangepast naar lagere waardes omdat ik gek wordt van dat geluid. Maar waarom hebben ze het opgehoogd.. zal wel een reden hebben. :|
Oeps, dat vind ik toch wel grote nadelen. Ben dan huiverig dat het met 3600Mhz wel goed zal gaan, laat staan met sneller dan 4000Mhz geheugen. :|

Zat dan zelf nog naar de ASRock X570 Creator te kijken. Wat minder mooi en stuk duurder. Toevallig bekend of die met dezelfde soort problemen kampt?

Ander alternatief dacht ik aan de ASUS ROG Strix X570-E Gaming, die ook goed overclockbaar zou moeten zijn.

Overigens heb ik een Ryzen 9 3900X op 4300Ghz max 4600Ghz, via ClockTuner for Ryzen (CTR) stabiel draaien nu. Zou minimaal hetzelfde resultaat met een ATX board willen behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reaxer
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-06 10:09
Het is trouwens meestal niet slim om geheugen sneller dan 3800Mhz te draaien met ryzen 3000 series, omdat de FCLK maar tot 1900 MHz gaat. Als dit ontkoppelt wordt is er prestatieverlies

Afbeeldingslocatie: https://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=61464&admin=a6c913ce369e94812aca8a11cd929a99f84ab8ed

https://www.guru3d.com/ar...ng_effect_in_games,1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvH
Heb toch de gok gewaagd en een ASRock X570 Taichi gekocht. Tot nog toe erg tevreden mee en na bios updaten, geen grote problemen gehad.
CPU nog stock 3,8 Ghz en memory 3733 Mhz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqmEsBkvYKPwkSYlcr6rKnl3cMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u3qk4e5wVBU2l9kzolAUeSCB.png?f=user_large

Betreft die T-topologie wordt overigens zichtbaar uitgelegd https://youtu.be/OUtvsAmD3Ws?t=1231 door Buildzoid (op Gamer Nexus kanaal).
Dat wordt dus nog 2x32GB erbij kopen om optimaal van de snelheid (=4 sticks) gebruik te maken.

Heb geen last van dat geheugen in BIOS terug springt. Vanwege Unraid (zie hieronder) heb ik wel meer dan 40 boots (cold en warm bij elkaar opgeteld) achter de rug. Wel draai ik dus XMP 3600 maar met handmatige kleine overclock naar 3733 sweet spot. @MrMonkE Wellicht kan je ook een kleine overclock proberen en kijken of hij het dan wel onthoudt?

Zit wel een bug in fan tuning. Heb nu wel 2 videokaarten eerst maar 1 en uiteraard ATX en eerst ITX en mijn 4x200mm fans (2 boven, 2 onder) draaien standaard niet meer stil zoals eerst. Zelfs als ik alles helemaal naar 0 zet stoppen ze niet met draaien. Zowel in BIOS als Windows app nog niet gelukt te tunen. Zitten wel goed aangesloten lijkt het want geeft netjes min 350 max 650 RPM door.

De chipset fan (na bios update) geen problemen mee, die is erg stil ondanks de 3xNVMe die het metalen plaatje aardig heet maken. Zeer waarschijnlijk heeft de chipset daar dus geen last van.

[Off-topic]
Had hem echter willen inzetten voor Unraid maar door de geplaagde AMD reset bug na 4 dagen die plannen op hold gezet en host met Windows 10 draaiend.
Ga nog testen of (met work-around powershell) ik in Hyper-V mijn 2e videokaart kan draaien.
Nu NVidia waarschijnlijk besloten heeft geen 3070 16GB en 3080 20GB uit te brengen wachten wat RDNA2 gaat kosten en anders toch een 3090 zien te bemachtigen.
Wel zitten er 3 USB controllers op, genoeg voor host USB stick en 2 dedicated VM's.
Ook SATA 3 controllers, wederom genoeg voor host HDD's en 2 dedicated VM's.
NVMe is sowieso geen issue, die kan je dedicated per VM toewijzen.
Een mooie plus is dat bluetooth ook gedeeld wordt over de VM's al heb ik niet getest of dat goed gaat als je een headset 2 keer actief hebt naar de VM's.[/Off-topic]

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickvH op 24-10-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-06 10:11
Volgens jouw CPU-Z screenshot draait je uncore/northbridge maar op halve snelheid. Althans, bij mij staat er achter 'NB Frequency' dezelfde snelheid als bij 'DRAM Frequency' (1:1).
Zou dat toch even wat extra aandacht geven i.v.m. prestaties.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Topicstarter
Hmm bij mij staat daar Uncore frequency, abbadon, maar is wel zelfde als RAM frequency hier.

Pagina: 1