If smartplug device power on / off, then send message

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinraed
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04-2022
Ik ben op zoek naar een smart plug die, wanneer het gekoppelde apparaat aan of uit gaat, een andere smart plug kan aan of uit zetten.

Het gaat om de volgende case:
Ik heb een Xbox, een versterker (met fysieke knoppen voor power on/off) en een losse sub woofer.

Het idee is, dat als ik de Xbox aanzet, deze de versterker aanzet en vervolgens de sub woofer
Als ik de Xbox weer uit zet, dan moet de sub woofer uit en vervolgens de versterker.

Weet iemand een smart plug die zoiets kan?

Beste antwoord (via Sinraed op 10-07-2019 11:26)

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht is een master-slave stekkerdoos de oplossing?
https://www.zelfenergiebe...master-slave-stekkerdoos/

Anders kan ik nog dingen bedenken als LG Harmony (eventueel in combinatie met IFTTT) waar je dat soort dingen aan kunt koppelen en dat kunt instellen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wellicht is een master-slave stekkerdoos de oplossing?
https://www.zelfenergiebe...master-slave-stekkerdoos/

Anders kan ik nog dingen bedenken als LG Harmony (eventueel in combinatie met IFTTT) waar je dat soort dingen aan kunt koppelen en dat kunt instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:53
De Shelly's kunnen dat. Die hebben ingebouwde API's waarmee je met de ene Shelly de andere kan bedienen.

Uit de EU en betaalbaar :)

https://shelly.cloud/

Oftewel, geen noodzaak voor externe servers (IFFT), programmatuur zoals Home Assistant of apparatuur zoals Alexa, Google Home e.d.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 10-07-2019 09:53 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinraed
CurlyMo schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:50:
De Shelly's kunnen dat. Die hebben ingebouwde API's waarmee je met de ene Shelly de andere kan bedienen.

Uit de EU en betaalbaar :)

https://shelly.cloud/

Oftewel, geen noodzaak voor externe servers (IFFT), programmatuur zoals Home Assistant of apparatuur zoals Alexa, Google Home e.d.
En die kan dus ook registeren dat een apparaat meer of minder dan een bepaald wattage gebruikt? (just to double check)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sinraed schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:00:
[...]

En die kan dus ook registeren dat een apparaat meer of minder dan een bepaald wattage gebruikt? (just to double check)
Je noemde het niet als eis, maar ja, dat kunnen sommige van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Vrijwel alle Z-Wave tussenstekkers kunnen dat ook, de Fibaro dingen die ik hier heb wel in ieder geval: daar kun je verschillende apparaten aan elkaar associeren, die communicatie gaat ook niet via de hub maar rechtstreeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vloris schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:05:
Vrijwel alle Z-Wave tussenstekkers kunnen dat ook, de Fibaro dingen die ik hier heb wel in ieder geval: daar kun je verschillende apparaten aan elkaar associeren, die communicatie gaat ook niet via de hub maar rechtstreeks.
TS stelt geen eisen aan een prijs, maar is dat niet veel duurder? Voordeel is wel dat Z-wave ook werkt als je WiFi uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn versterker (Marantz) gaat in de stand-by stand als ik via mijn smart plug de stroom aanzet. Hij gaat dus niet aan... Hetzelfde voor mijn TV.

Om mijn Playstation, TV en versterker tegelijk aan te zetten heb ik een Logitech Harmony :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinraed
Prijs is inderdaad niet een harde eis, maar goedkoper is natuurlijk wel aantrekkelijker.

Maar ik heb nog nergens echt een keiharde spec gevonden van een plug, die bij het aanzetten van het apparaat zelf een signaal kan versturen naar een andere plug.

Voor mij werkt een harmony niet, want ik wil juist met stembesturing (Cortana) de xbox aan uit/zetten dat vervolgens de hele keten triggert.

En bij mij moet de subwoofer uitgaan, voordat de versterker uitgaat. Anders krijg ik een piekspanning op de subwoofer, wat een harde klap op het speaker membraam oplevert. Dus een master/slave blok lijkt ook niet de oplossing, want ondanks dat de beide slaves tegelijk uitgaan, krijg ik dan toch nog soms die piek belasting op de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Sinraed schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:27:
Maar ik heb nog nergens echt een keiharde spec gevonden van een plug, die bij het aanzetten van het apparaat zelf een signaal kan versturen naar een andere plug.
De Shelly's kunnen dat (nog) niet. Je kunt ze wel automatisch uit laten schakelen op basis van het verbruik, maar geen signaal laten versturen, zonder daadwerkelijk zelf te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Sinraed schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:46:
Ik ben op zoek naar een smart plug die, wanneer het gekoppelde apparaat aan of uit gaat, een andere smart plug kan aan of uit zetten.

Het gaat om de volgende case:
Ik heb een Xbox, een versterker (met fysieke knoppen voor power on/off) en een losse sub woofer.

Het idee is, dat als ik de Xbox aanzet, deze de versterker aanzet en vervolgens de sub woofer
Als ik de Xbox weer uit zet, dan moet de sub woofer uit en vervolgens de versterker.

Weet iemand een smart plug die zoiets kan?
Dus je wil alles tegelijk aan en alles tegelijk uit? Stekkerblok met schakelaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinraed
Dacuuu schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:40:
[...]

Dus je wil alles tegelijk aan en alles tegelijk uit? Stekkerblok met schakelaar? :+
Ik wil liever jouw grappen uitzetten met datzelfde stekkerblok…

[ Voor 27% gewijzigd door Sinraed op 10-07-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinraed
Ik ga voor de master/slave stekkerblok oplossing!

Alleen bij het uitzetten, is er nog een handmatige actie nodig, namelijk de subwoofer uitzetten
Pagina: 1