Ondersteuning op geleverde software bij hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:16

amaterasu

In memory of Cj

Topicstarter
Ik hoop dat ik in het juiste subforum zit.

Mijn vraag

Stel je koopt een apparaat waar een mini-pc in zit gebouwd met Windows. Mag de fabrikant je dan voor ondersteuning simpelweg doorverwijzen naar Microsoft?

Het gaat om een product dat draait op Windows maar hier zijn eigen software schil overheen opstart zodat het geen Windows lijkt. Echter bij praktische elk probleem wordt je doorverwezen naar Microsoft voor de ondersteuning. Ik vraag mij dus sterk af of dit zomaar mag.

.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht om google hoe het zit omtrent garantie op software en gezocht of fabrikanten support dienen te leveren op geleverde software. Ik krijg hier helaas vooral info over hardware garantie en een oude artikelen over het eventueel invoeren van garantie op software.
De fabrikant zelf zegt doodleuk dat het mag natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Omdat het meer over de juridische ipv. de technische kant gaat, verplaats ik je topic van CSA naar de buren van Shopping Forum (edit: en vul ik de topictitel aan, het 'bij hardware' deel is hier m.i. erg relevant).

Inhoudelijk: hangt een beetje van details af. Wat voor apparaat? Heb je het het prive gekocht of vanuit bedrijf? Wat staat er in de algemene voorwaarden of een contract? Wat voor ondersteuning zoek je: een update of antwoord, troubleshooting van een probleem waardoor de hardware niet meer werkt, iets anders?

Er is AFAIK geen harde wet die zegt dat je ueberhaupt nog updates geleverd worden. Een paar jaar geleden heeft de consumentenbond daar een rechtszaak over verloren. https://www.consumentenbo...-rechtszaak-tegen-samsung

Als de hardware niet meer kan doen wat het adverteerde, kan het een ander geval zijn. Dan komt het conformiteitsbeginsel om de hoek kijken. Dan claim je gewoon "garantie".

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 10-07-2019 09:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 09:16

amaterasu

In memory of Cj

Topicstarter
Het gaat om een "digiboard" dat hangt in onze meeting room (Zakelijke aankoop dus).
Vergelijkbaar met de SurfaceHub en de Omen X Emperium.
Het gaat dan vooral om troubleshooting omdat bepaalde functionaliteit niet goed werkt. Echter gooien ze het vrij snel er op dat het in Windows zit of wij onze configuratie/netwerk niet op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
Wij vertellen dat de leverancier gelijk heeft.......Verlies nemen
Wij vertellen dat de leverancier ongelijk heeft.... Veel succes met je gelijk krijgen

Probeer nog 1x duidelijk te maken dat jij vind dat ze zich er te gemakkelijk vanaf maken en dat je meer ondersteuning verwacht, helpt dat niet, dan zou ik je verlies nemen en overstappen naar een andere leverancier.

Als jij gelijk hebt en functionalitiet ontbreekt, dan zou de leverancier dat moeten 'fixen', maar dat is mijn mening.

[ Voor 13% gewijzigd door bregweb op 10-07-2019 09:53 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als zakelijk dan zal je eerst moeten kijken naar wat er in je overeenkomst staat. Als geen papieren overeenkomst: check of hun algemene voorwaarden of jullie algemene inkoopvoorwaarden van toepassing zijn verklaard en check die.

Maar in het algemeen zou ik het dus op garantie gooien. Mits het probleem dus niet aan jullie kant ligt (of je zelf iets hebt gewijzigd).. Als het probleem zit in jullie netwerk dan kan je daar -afhankelijk van wat er in de overeenkomst staat daarover- weinig mee. Maar inderdaad zal de leverancier dan 'nietes!' kunnen roepen en kan je de schouder ophalen, naar de rechter stappen, en/of donder op roepen en nooit meer wat kopen bij die partij.

Stap 1: check de papieren afspraken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)