Egbert Jan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:49:
Ik heb een oude pc draaien met msdos 6.22 en Windows 3.11
Dit zit in de PC
Processor: Pentium 1 socket 7 233MHZ MMX
Geheugen: 32mb 2 bankjes van 16 MB Edo-ram
Videokaart: S3 VIRGE DX 2mb EDO (FASTWARE VC963C-3D)
SCSI kaart: Adaptec AHA 2940UW
Harde schijf: Quantum atlas IV 9 WLS KN09L011 9,1GB 7200RPM 2MB BUFFER
Moederbord: VA-502 socket 7
Geluidskaart: Creative Soundblaster AWE64 Gold ISA
Netwerkkaart: Intel EtherExpress 16TP Lan Adapter 10mbit ISA
CD-Speler: Plextor CD-R PX-W8220TI 8x2x20
Ik heb een paar vragen over deze pc
De eerste is zal het nog wat snelheid winst opleveren als ik van die 32mb edo ram 32mb sd-ram maak
SD-RAM? Wat is dat? Iets met Secure Digital kaartjes misschien? Bedoel je misschien SDRAM...? Tip: wees nauwkeurig in je terminologie, dan vind je een stuk meer
Je FIC VA-502 moederbord heeft een Via VPX chipset. Die staat niet bepaald bekend om astronomische RAM performance. Dat gezegd, ik heb 1
57 jaar terug
eea gebenchmarked, waaronder de FIC PA-2010+ (exact zelfde moederbord, maar dan met ATX layout ipv AT) en het verschil in RAM performance tussen EDO en SDRAM is op de PA-2010+ ongeveer 11% (Ramspeed IntMem score van 88 vs 79). Het verschil in 'echte' toepassingen kleiner zal zijn, maar mogelijk merkvaar.
Let wel op dat de VPX een eerste generatie SDRAM chipset is die max 16Mb chips ondersteunt, dus max DIMMs van 32MB met 16 chips.
En om deze zin te begrijpen: let op hoofdlettergebruik!
32MB DIMMs met 4 chips van 64Mb gaan niet werken cq slechts als 8MB herkend worden.
De twee is kunnen er op deze scsi controller kaart ook 10000rpm of 15000 rpm schijven van minimaal 9,1GB. Zo ja welk type harde schijven kan ik dan het beste kopen en zijn er nog firmware updates voor deze kaart. Er staat nu versie 2.20 op
SCSI is backwards compatible, je kunt dus in principe alles wat je aan elkaar kunt knopen ook draaien. Een UW-SCSI adapter kan fysiek gewoon 68-pins kabels slikken, dus een U320 15k schijf kun je eraan hangen.
Echter... je draait DOS 6.2 en Win3.1. Dat betekent dat je het FAT16 bestandssysteem gebruikt. Die kan maximaal overweg met 2GB partities. Met je huidige 9.1GB schijf moet je dus al minstens 5 partities gebruiken (1 primary van max 2GB, dan 1 extended die de rest dekt, gevolgd door logical drives daarbinnen van max 2GB). Groter dan dat wordt al helemaal een crime.
Sowieso: waarom zou je?
Als je de ervaring van een ~22 jaar oude PC wilt nabootsen, wil je gewoon met zooi uit die tijd werken. Wil je het daarentegen zo snel mogelijk maken, dan ben je veel beter af met een IDE -> CF adaptertje en een CF-kaart van 2GB. Throughput zal beperkt worden door de IDE bus, al valt dat goed mee, Via VPX was de eerste chipset met UDMA, dus 33MB/s is theoretisch haalbaar. Veel relevanter is echter dat een CF-kaart een solid-state apparaat is en dus latencies heeft die een factor 1000 lager liggen dan zelfs een high-end SCSI schijf. Je systeem voelt veel sneller aan. Oh, en je hebt geen gierende 15k RPM SCSI monster die zoveel herrie maakt dat je je mooie DOS sounds niet meer kunt horen

Is er ook een commando voor msdos 6.22 dat de pc opnieuw gaat opstarten. Ben ik nodig voor een bat file. Ik weet dat dit commando er wel is voor de opdracht promt in Windows. Ik zoek het voor dos 6.22
Debug met de juiste waardes erachter:
https://www.computerhope.com/rdebug.htmWaarom SD? CF gebruikt native IDE, terwijl SD een ander protocol gebruikt. Een SD adapter is duurder en ingewikkelder dan een CF-adapter dat puur een mechanisch verloopje is.
- Zou de videokaart vervangen voor een gangbare PCI 3d kaart uit die tijd. Zeker met een P233MMX kun je nog leuke games spelen.
Volgens S3 was de Virge/DX een 3D kaart
Sowieso, in die tijd (1e helft 1997) had je geen (goede) alles-in-een 3D (PCI) kaarten, maar add-in 3D accelerators zoals de Voodoo 1 of PowerVR PCX2 die je naast je (2D) videokaart erin prikte. De enige H1 1997 chip die daadwerkelijk redelijk goede en goed ondersteunde 3D leverde was de Verite Rendition V2x00
Maar...
TS draait DOS/Win3.1, geen Win95. Het aantal DOS spellen wat 3D acceleration gebruikt is ERG beperkt voor alle platforms. Tenzij je specifiek een van die spellen wilt spelen heeft het IMHO weinig zin - en dat zeg ik met een DOS gamebak met P200MMX, S3 Virge en Voodoo1 ernaast

- die laatste zit er meer voor de sier dan dat ik het echt gebruik.
Edit: lol, moet beter lezen. Je hebt nog een SCSI, misschien is er nog een SCSI adapter naar microSD.

Die bestaan. Mag je wel gelijk een tweede hypotheek voor nemen. Met 40MB/s UW-SCSI loont het absoluut niet tov 33MB/s IDE-CF.
[
Voor 17% gewijzigd door
dion_b op 10-07-2019 10:49
]