Thuisnetwerk opzetten: router, switches, wifi accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 13:05
Ik heb een huis gekocht en heb opeens het probleem dat ik nu een heel huis heb om goede Wifi dekking voor te regelen. Dit is de situatie:

- Begane grond: in de meterkast komt glasvezel binnen, een 500/500 abonnement bij T-Mobile thuis is besteld. In de woonkamer zit een bedrade netwerkaansluiting, waar in principe alleen de AppleTV op hoeft te komen.
- Eerste verdieping: drie slaapkamers. In een van de slaapkamers zit ook een netwerkaansluiting.
- Tweede verdieping: hier komt mijn kantoor, en hier zit ook een netwerkaansluiting.

De kabels van de netwerkaansluitingen komen allemaal in de meterkast binnen, gewoon als losse draden. Er zit nog geen switch of zo. In het kantoor zal ook iets van een switch moeten komen, omdat ik meer dan 1 apparaat heb dat ik graag bedraad aangesloten wil hebben.

Het is belangrijk dat overal in huis een goede Wifi verbinding is. Met 1 accesspoint op de 1e verdieping (zoals al door iemand aangeraden) kom ik er denk ik niet. Ik denk ook dat ik de router van T-Mobile niet wil gebruiken, maar gewoon overal mijn eigen hardware waar ik de controle over heb.

Ik heb goede dingen gehoord over Ubiquiti, maar dat is voor mij best een doolhof van mogelijkheden waarbij ik niet echt heel goed doorheb wat ik nodig heb. Het is ook aardig prijzig. Qua budget wil ik toch wel onder de 350 euro blijven eigenlijk, als dat mogelijk is, anders moet het maar omhoog :)

Ik wil toch wel de 500 Mbit halen over Wifi, en een gigabit bedraad, binnenshuis tussen mijn eigen apparaten. Op die manier kan alles lekker snel van de NAS streamen bijvoorbeeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
Ik heb uiteindelijk het volgende gekocht:

Linksys LGS108P: 8 poort switch, waarvan 4 POE. Deze komt in de meterkast.
2x TP-Link Omada EAP245. Eentje beneden, eentje op zolder, ik ga er van uit dat de 1e verdieping dan genoeg bereik heeft.
Netgear GS105: simpele switch voor op zolder.
TP-Link Omada OC200: hardware controller voor de EAP245's, zodat ze tegelijk te configureren zijn en als mesh kunnen werken.

Totaal: 331 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door mixedcase op 14-07-2019 23:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Misschien vreemde vraag, maar waarom heb je een Omada genomen en niet voor de Deco serie (M5 of M4 bijvoorbeeld) gegaan?

Had je die EAP245 nog zelf ?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Het mooie van Unifi is dat je tegenwoordig ook het volgende hebt:
https://www.kommago.nl/ub...08LthABXQ-lwaArgFEALw_wcB

Hier heb je WiFi en een switch in een. Een min puntje je zit dan over het budget heen als je er 2 zou bestellen. Dekking van Wifi zou je het wel moeten redden maar dat is altijd een dingetje bij Wifi. Je zou er ook 1 kunnen bestellen en een AP Lite erbij.

Voor het instellen via de controller is het best te doen en mag je altijd een pb sturen.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
Wylana schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:30:
Misschien vreemde vraag, maar waarom heb je een Omada genomen en niet voor de Deco serie (M5 of M4 bijvoorbeeld) gegaan?

Had je die EAP245 nog zelf ?
Ik heb simpelweg naar accesspoints gezocht en kwam dit mesh-systeem toen niet tegen. En nu ik er wel naar kijk: de EAP245 heeft een veel hogere snelheid op de 5 Ghz-band (en een beetje sneller op de 2,4 Ghzband).

Ik heb verder geen ervaring met de EAP245 nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Al ervaringen inmiddels? Of moet het huis of de glasvezelaansluiting nog opgeleverd worden?

[ Voor 59% gewijzigd door Zxui op 19-07-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mixedcase
We verhuizen volgende week, tot die tijd laat ik de boel nog ingepakt. Het nieuwe huis wordt volgende week ook pas aangesloten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ben momenteel in het bezit van de Deco M5. Op zich een prima systeem, alleen merk nu toch dat als er veel clients op zit, dat hij dan de verbinding begint te droppen of Wifi opeens ontzettend langzaam is. En nergens meldingen wat er dan mis is. Een reboot helpt even, maar na verloop van tijd wordt het weer een drama. Mijn Nest camera's creeeren veel verkeer en dat werkt uberhaupt al niet, dan opeens nemen ze hele stukken niet op omdat de camera's offline zijn. Ik zou de Deco dus ook zeker niet meer aanraden als je veel clients hebt (en dat telt snel op met de Heos speakers, de Nest camera's en rookmelders, keuken apparatuur en huishoud apparatuur en dan alle telefoons ed nog).

Ben nu ook aan het kijken naar de 245 of de AC-pro. De Unifi controller ziet er zeker gelikter uit, ik vraag mij alleen uit hoe nodig dit thuis is. Dus ben benieuwd naar je ervaring.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitefinish
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 18:38
Hoe is het uiteindelijk gegaan?
Pagina: 1