Qlima P528 mobiele airco met Wifi in Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
Mijn vraag
Ik heb een Qlima P528 airco gekocht met Wifi module. Deze wil ik integreren in Domoticz maar hier is niks over te vinden
https://www.qlima.nl/asso...ele-airconditioners/p528/

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fiddler om via een proxy proberen te achterhalen wat voor boodschappen de app stuurt
Smart Life app van de Airco

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Naar aanleiding van het volgende topic Opvangen (WiFi) signalen airco units (welke gesloten is helaas) heb ik Fiddler geinstalleerd en daarmee geprobeerd te achterhalen wat voor api.json boodschappen er verstuurd worden door de app.

Ik zie diverse dingen voorbij komen maar e.e.a. in de url veranderd continue als je dezelfde optie opent.
Ook zie ik niets veranderen als ik de mode van de airco verander.

Vanuit timer scherm naar home scherm
https://a1.tuyaeu.com/api...dam&clientId=GEHEIM&sign=b416f33be42c958e924330f686ad3f04&a=s.m.linkage.timer.nearest.get&time=1562707181&deviceId=GEHEIM&os=IOS&appRnVersion=2.8&platform=iPhone10,4&sid=GEHEIM&lang=nl-NL&appVersion=1.4.0&ttid=sdk_appstore@GEHEIM&sdkVersion=1.15.0&v=1.0&

En nog een keer dezelfde actie:
https://a1.tuyaeu.com/api...am&clientId=GEHEIM4&sign=d0ea04c4021e5bc80c81f4bb98d7753f&a=s.m.linkage.timer.nearest.get&time=1562707223&deviceId=GEHEIM&os=IOS&appRnVersion=2.8&platform=iPhone10,4&sid=GEHEIM&lang=nl-NL&appVersion=1.4.0&ttid=sdk_appstore@GEHEIM&sdkVersion=1.15.0&v=1.0&

Wat ik niet zie voorbij komen in Fiddler, is het veranderen van de fan speed, mode, temp change.

Is er iemand zo handig om mij te helpen?

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ah, een server in china. altijd leuk als je huis met china moet praten. Blijkbaar draait dat spul op Alibaba Cloud daar. Domein is in china, nameservers ook, maar de expliciete subdomeinen gaan naar AWS. Nog steeds niet ideaal als een bedrijf in China beheer over jouw airco heeft.

Qua verkeer: sign=HASH lijkt om een HMAC. Als dat goed geïmplementeerd is kan je die API dus vergeten tenzij je de secret key uit de app kan vissen.

Ik zou op zoek gaan naar een lokale API.

[ Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 09-07-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Mmm, klinkt voor mij dus als onmogelijk...
Of is dat nu heel kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37
Er wordt toch op git wat aan gewerkt.
https://github.com/awalsum/Qlima-Airco
Zou hem hier ook wel in domoticz willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redorbit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
ik zit er over na te denken deze airco ook aan te schaffen en hem via mijn google assistant aan te kunnen slingeren.

a is dit een goede airco?
b is aansturen via google home ook al eens gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ook interesse voor.
Zodra ik een werkend voorbeeld heb of meer info, zal ik dat hier delen.

Edit: Qlima gebruikt blijkbaar de API van Midea airco's. Daar is heel wat mee documentatie voor beschikbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Per toeval zie ik nu via Google mijn eigen topic weer terug.

Iemand hier al mee verder gekomen? Ik helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sliksoft
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben al eind verder door Mac Zhou, check zijn github ook. Heeft een Telegramgroep aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
@Verwijderd hoe bedoel je? Heb je het weekend in Domoticz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaikelK.
Ik heb trouwens in die groep een vraag gesteld voor dit type airco, maar deze gebruikt een protocol van Tuya. Dit bleek omdat ze vroegen welke app erbij hoorde en dat is Smart Life.

Er zijn opties om Tuya to converten naar bijvoorbeeld Tasmota en zo de airco uit de cloud te halen. Zoek maar eens op Tuya-Convert. Echter kent Tasmota deze airco nog niet dus is er geen template van. Ik moet nog eens uitzoeken hoe je de huidige pinout kan vinden zonder de unit open te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• awalsum
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-07-2024
Inmiddels heb ik de plugin werkend gekregen en draai nu al een tijdje zonder problemen met 3 Qlima airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJU
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-09 21:24

LJU

Heeft er iemand al meer progressie weten te maken met het type airco P528?

Het is mij wel gelukt om Tasmota erop te zetten. Elke optie om met de tuyamcu te praten lijkt niet te werken tot nu toe (GPIO1/3 en GPIO13/15 met baudrate 9600 en 115200 zijn tot nu toe nog niet succesvol). Alle pins aan en uit gezet heeft mij tot nu toe alleen opgeleverd dat GPIO5 de Wifi-led is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Hi @LJU

Hoe heb je Tasmota erop gekregen?
Weet je trouwens hoe je de unit weer volledig kan resetten dat hij zijn wifi weer uitzend? Die app heeft geen connectie meer bij mij... En nu moet ik een of andere code eigenlijk scannen en naar china mailen om weer te koppelen oid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
ik heb nog even zitten googlen en kwam volgende website tegen:
https://www.madebymikal.com/tag/tuya/

Hij heeft een script geschreven om data te ontcijferen. En ik las het volgende:
Now for some basic configuration in the web UI. Set the module type to “Tuya MCU (54)”, GPIO1 to “Tuya Tx (107)”, and GPIO3 to “Tuya RX (108)”. You’ll also want to set the usual site-specific configuration options like your MQTT server and so forth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
En zie ook dit filmpje hoe diverse data te achterhalen is.
YouTube: How to Setup a Tuya MCU Dimmer - Tasmota Tips Episode 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJU

LJU

Hoi @MaikelK. !

Via tuya-convert Tasmota erop gekregen. Terugflashen naar de originele firmware is niet mogelijk, zonder het apparaat open te maken. Ik zou op dit moment eerder bekijken of het mogelijk is om via tuya local de cloud te omzeilen. Zelf niet geprobeerd, maar zag er wel veelbelovend uit.

Bedankt voor je zoekwerk!
Dat filmpje van DigiBlur heb ik inderdaad ook gezien. Hij geeft hier aan dat als je de GPIO-pins op de juiste tuya instellingen zet deze zal gaan praten met de secundaire tuyachip, tuyamcu. Zodra dat gelukt is zou je kunnen achterhalen met welke commands je het apparaat zou kunnen aansturen. Bij mij is alleen elke combi van de tuya tx en rx op de gpio pins tot nu toe mislukt.
Esphome ondersteunt ook de tuyamcu. Hiermee ook geprobeerd om achter de commands te komen, maar helaas ook niks.
Ik ga in ieder geval dat script van Mikal nog even na of dit nog iets waardevols gaat opleveren.

Een totale reset weet ik niet. Volgens mij is het een vrij ‘dom’ apparaat waarbij alleen de WiFi te resetten is. 6 of 7 keer snel achter elkaar op het knopje met de ventilatiensnelheid te drukken op de machine zelf totdat je wat je piepjes hoort, daarna geeft die CF aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Ja de reset ging mij inderdaad om de WiFi verbinding!

Mijne staat al ver op zolder weggebouwd, maar je weet dus niet fysiek wat waar op aangesloten zit in de unit zelf qua tx/rx...?
Zin om hem open te maken? Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJU

LJU

Nee, helaas weet ik dat niet. Vandaag nog een poging gedaan, maar zonder succes. Het lijkt er bijna op dat er zelfs geen (bekende) tuyamcu-chip in zit aangezien elke combinatie niet blijkt te werken.

Open maken zal de volgende stap denk ik worden gezien er verder geen documentatie te vinden is voor dit type airco. Alhoewel ik op dit moment eerder de neiging heb om met een ir-bridge en een temperatuur sensor te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:27
@LJU Misschien een beetje laat, maar wat is de code van je wifi stick? (3 letters + 3 cijfers)

[ Voor 6% gewijzigd door Deshmir op 01-09-2021 12:52 . Reden: verkeerde tag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJU

LJU

@Deshmir Ik heb geen idee. De wifi-module zit ingebouwd in de mobiele airco. Ik heb er geen stick in hoeven te plaatsen. Met zekerheid zeggen dat het een losse stick is durf ik ook niet te doen, aangezien ik hem niet heb opengemaakt en dat ook niet op mijn to-do lijstje staat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubdos
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03-2024

rubdos

Sailfish - Whisperfish

Sorry voor de bump. Ik heb een tweedehands P534 gekocht (zelfde ding maar iets zwaardere uitvoering), met het idee dat ik de Midea API zou gebruiken. Dit is dus niet waar: het is óf Tuya, óf Midea. Dit zijn twee aparte uitvoeringen/producten, voor zover ik kan zien.

Ideaal zou inderdaad zijn om Tasmota aan de praat te krijgen, maar daar lijkt nog niemand echt in geslaagd.

Ik heb een approach gevonden die "werkt" voor mij. Ik gebruik Home Assistant, maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn met Domoticz. Als je de airco pairt met de "Tuya Smart" app, in plaats van de voorgeschreven "Smart Life Smart Home" app van Qlima zelf, dan kan je de Tuya API gebruiken. Deze is geintegreerd in Home Assistant. Een snelle search op DuckDuckGo geeft meerdere resultaten van Domoticz plugins, dus ik denk dat dit jullie eventueel ook helpt.

Het nadeel hier: het ding gaat via internet, en prikt zo een gaatje in mijn firewall. Mijn standaard WiFi-IoT netwerk heeft géén internettoegang, dus ik ga een extra netwerk mogen maken dat wél toegang heeft tot internet, maar afgeschermd van mijn eigen devices...
Pagina: 1