Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar PC upgrades voor emulatie + toekomst.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Wat wil ik ermee doen:

Nederlands kan wat slecht zijn omdat ik veelal engels praat tegenwoordig, mijn excuses alvast.

Ik ben enige tijd geleden begonnen met modden voor spellen zoals witcher 3 en skyrim, nu wil ik echter gaan uitbreiden naar emulatie zoals zelda botw en streams / youtube video makes voor handleidingen specifiek voor modden.

Echter mijn oude PC is niet meer geschikt om dit te gaan doen.

Huidige kennis:

Na lange tijd niet meer gekeken te hebben naar hardware ( 5-6 jaar ) zijn er allemaal spullen op de markt gekomen waar ik niet veel meer van snap. Na een paar dagen gezocht te hebben naar onderdelen blijf ik toch nog met wat vragen zitten.Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Huidige systeem:

Voeding: EVGA SuperNova 750 G2
CPU: I7 870 3,998 Mhz 4 cores en 8 threads
CPU cooler: Noctua DH14
GPU: MSI 970 GTX 4GB
Moederbord: P55-GD65
Geheugen: Kingston 2x8 GB DDR4 1333 mhz
SSD: 500GB samsung evo 850
HDD: 4x 1tb hardeschijven Sata 7200 RPM
Tweede SSD: Samsung evo 840 128gb ( windows 8.1 draait hierop )
Monitor: Gsync LED 1080p 180hz Acer predator ( draait op 144hz )

Bedrag te besteden aan upgrades:

Minimaal 500 euro, maximaal ~700 euro.

Merk voorkeuren:

Zijn er niet. Echter moeten ze van goede kwaliteit zijn.

Onderdelen die ik wil upgrade:

1) CPU ( moet 60 fps minimums aankunnen met emulatie vooral, en overclockbaar zijn )
2) Geheugen ( 16gb minimum ), moet upgradeable zijn naar 32gb in de toekomst.
3) Moederbord, moet stabiel zijn en van goede kwaliteit en overclock mogelijkheden hebben. Ook een groot moederbord en niet een kleintje zoals m.atx.
4) SSD zo snel mogelijk lees en schrijf snelheden als mogelijk is voor a budget en minimaal 512gb ruimte moeten bevatten ( dit kan buiten het budget vallen als het nodig is )

Zelf gekozen opties voor upgrades:

Keuze 1:

CPU: Ryzen 3700x 8 cores en 16 threads ( 350 euro )
Moederbord: B450 tomahawk ( 100 euro )
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ( 80 euro )
SSD: Samsung 970 Evo Plus 500GB ( 120 euro )

Totaal: 650 euro.

Keuze 2:

CPU: Intel 8700k 6 cores and 12 threads (390 euro) ( na 10 jaar van een i7 870 naar een i7 8700 10x het nummer toeval? _/-\o_ )
Moederbord: Gigabyte Z390 UD ( 120 euro )
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ( 80 euro.)
SSD: Samsung 970 Evo Plus 500GB ( 120 euro )

Totaal: 710 euro

Ervaringen met hardware:

Ik heb veel goede ervaringen met intel en slechte ervaringen gehad met AMD in het verleden, Dus ik ben een beetje huiverig om voor ryzen te gaan over intel. Echter de meer cores en threads zullen bij emulatie misschien handig zijn en streamen en meer toekomst gericht. Dus vandaar blijkt het toch interessant.

Intel heeft niet echt een goede processor van wat ik zie die toekomst gericht is buiten de 9900k, echter is die gewoon weg te duur waardoor de enige optie een 8700k blijkt te zijn.

Een groot plus punt is hoge frequency voor emulatie tegenover meer cores en lagere clocks van ryzen. Ik heb ook geen idee hoe ryzen 3000 series performt op emulatie aangezien er weinig over bekent is op het moment 2000 series is echter niet interessant voor mij.

De CPU moet vooral toekomst gericht zijn zodat die niet vervangen hoeft te worden voor een lange tijd.

Vragen:

1) CPU

Vraag 1: Zijn er problemen die bekent zijn met beide processoren waar ik niet vanaf weet dat niet goed zal zijn voor emulatie of streamen. Ze lijken mij beiden erg geschikt.

Vraag 2: Zijn er technische limitaties die de rest van de hardware tegen kan houden in de toekomst waar ik niet aangedacht heb nog.

2) Geheugen:

Dit is altijd complex voor mij en altijd zo geweest.

Vraag 3: Is 3200 mhz voor beide CPU's een probleem of zijn er betere opties?

Vraag 4: Zijn de timings goed en vormen die geen bottleneck?

Vraag 5: Is er eventueel beter geheugen die sneller is en beter zal functioneren voor weinig meer waar ik geen weet van heb?

3) Moederbord:

Vraag 5: Past mijn oude CPU koeler er op? ( noctua D14 ) het is een vrij fors ding.

Vraag 6: Zijn de moederborden stabiel of zijn er problemen die ik niet weet zoals geluids problemen of overclock limitaties of wonky bios oplossingen, en is een andere moederbord beter?

Ik hoorde vooral dat met moederborden chipsets nogal wat wonky kunnen zijn op sommige een jaar of twee geleden, geen idee of dat nog het geval is dus vandaar.

Vraag 7: Ik weet dat ryzen CPU's op oude moederborden nog passen, hoe werkt het updaten hiervan en hoelang zullen nieuwe cpu's ondersteunt worden.

Vraag 8: Zijn er bandwidt problemen die ik misschien over het hoofd zie.

4) SSD:

Vraag 9) Aangezien mijn SSD nu op 280 mb read en write draait met mijn sata 2.0 oplossing. En de nieuwe SSD evo op 3500/3500 draait. Is het m.2 slot of nvme slot versie voldoende op het moederbord of zijn er problemen mee.

Vraag 10) past het uberhaupt op het moederbord aaangezien er m2 en nvme kaarten zijn. ( ik kom er niet helemaal uit op dit gebied ) vandaar ook dit topic.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite.

Beste antwoord (via Gatygun op 12-07-2019 18:52)

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-11 19:20
1: De meeste emulators draaien enkel 1 of hooguit 2 / 3 cores. Ze kunnen vaak echter wel een hoge frequentie benutten. Intel heeft nog steeds een iets hogere performance per core dan amd en haalt hogere frequenties. Dus als je echt vooral emulators wilt draaien zou de 8700K waarschijnlijk beter presteren.

2: Dat is lastig te zeggen. Voor toekomstbestendigheid zou de 3700x waarschijnlijk een betere cpu zijn voor normale games omdat deze steeds beter veel cores / threads kunnen benutten.

3: Beide cpu's / motherboards ondersteunen 3200mhz ram, dat zou geen problemen op moeten leveren.

4: Voor zover ik weet is een CAS latency van 16 vrij normaal voor 3200mhz ram en geeft geen bottleneck. een latency van 14 geeft wat betere performance maar is op dit moment het prijsverschil waarschijnlijk niet waard.

5: De noctua D14 past direct op je motherboard als je de intel cpu neemt. Echter niet voor de 3700x. Hiervoor is wel een losse bracket te bestellen waardoor hij wel past.

6: -

7: de AM4 motherboards worden als het goed is tot 2020 ondersteund. Dus waarschijnlijk gaan de 4xxx cpu's ook nog op hetzelfde motherboard werken. Het updaten van de bios is vrij simpel met het door jou geselecteerde motherboard, die kan je zelfs updaten zonder dat er ram / een cpu in hoeft te zitten. Anders kan dit door een updated bios op een usb te zetten en hem vanuit de bios zelf te updaten.

8: -

9 / 10: m.2 is een aansluiting / slot, nvme is een interface wat hierover gaat. Je hebt 2 verschillende soorten m.2 ssd's sata en nvme ssd's. De sata ssd's hebben niet de voordelen van de hoge snelheden. nvme ssd's wel. Beide motherboards ondersteunen nvme ssd's.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-11 19:20
1: De meeste emulators draaien enkel 1 of hooguit 2 / 3 cores. Ze kunnen vaak echter wel een hoge frequentie benutten. Intel heeft nog steeds een iets hogere performance per core dan amd en haalt hogere frequenties. Dus als je echt vooral emulators wilt draaien zou de 8700K waarschijnlijk beter presteren.

2: Dat is lastig te zeggen. Voor toekomstbestendigheid zou de 3700x waarschijnlijk een betere cpu zijn voor normale games omdat deze steeds beter veel cores / threads kunnen benutten.

3: Beide cpu's / motherboards ondersteunen 3200mhz ram, dat zou geen problemen op moeten leveren.

4: Voor zover ik weet is een CAS latency van 16 vrij normaal voor 3200mhz ram en geeft geen bottleneck. een latency van 14 geeft wat betere performance maar is op dit moment het prijsverschil waarschijnlijk niet waard.

5: De noctua D14 past direct op je motherboard als je de intel cpu neemt. Echter niet voor de 3700x. Hiervoor is wel een losse bracket te bestellen waardoor hij wel past.

6: -

7: de AM4 motherboards worden als het goed is tot 2020 ondersteund. Dus waarschijnlijk gaan de 4xxx cpu's ook nog op hetzelfde motherboard werken. Het updaten van de bios is vrij simpel met het door jou geselecteerde motherboard, die kan je zelfs updaten zonder dat er ram / een cpu in hoeft te zitten. Anders kan dit door een updated bios op een usb te zetten en hem vanuit de bios zelf te updaten.

8: -

9 / 10: m.2 is een aansluiting / slot, nvme is een interface wat hierover gaat. Je hebt 2 verschillende soorten m.2 ssd's sata en nvme ssd's. De sata ssd's hebben niet de voordelen van de hoge snelheden. nvme ssd's wel. Beide motherboards ondersteunen nvme ssd's.

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 10:23
Bedankt voor de reactie.

Ben uiteindelijk voor een z390 / 9900k met een evo 970 gegaan met 16gb 3200 geheugen.