Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

mogelijke build voor game-PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Het is hoog tijd dat ik me meng in het PC gamen. Wat denk je van deze build?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC is vooral voor gamen. Ik speel allerlei genres. van casual games tot FPS en RPGs. Met mijn huidige laptop kan ik de nieuwste games niet aan en met de laatste e3 heb ik nood aan een upgrade.
Ik zou in de toekomst VR ook willen proberen.
Maar over 4K zit ik nog te twijfelen, is dat echt een meerwaarde want ik hoor verschillende meningen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liever niet over de € 2000 met alles erop en eraan. Deze build zit er nog ruimschoots onder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik start van nul. Ik heb dus geen vorige cpu, gpu, moederbord, of wat dan ook.
Daardoor koos ik voor dit moederbord want anders zou ik een oudere BIOS moeten updaten en daar heb ik een vorige processor voor nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles staat in de build.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 GAMING X€ 185,95€ 185,95
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 8G€ 379,-€ 379,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 70,05€ 70,05
1KabelsDelock Displayport Male naar Displayport Male Premium, 2m€ 14,35€ 14,35
1Bluetooth en IR dongelsHama Nano Bluetooth v4.0 + EDR USB Adapter€ 10,99€ 10,99
1MonitorenLG 27MP59G-P Zwart€ 139,90€ 139,90
1PC speakersetsLogitech Z213€ 27,-€ 27,-
1MuizenCorsair Gaming Harpoon RGB€ 28,99€ 28,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 77,05€ 77,05
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 67,23€ 67,23
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.289,41

Extra opmerking:
- Voor het beeldscherm twijfelde ik voor een 4K scherm. Maar ik weet niet wat de voordelen daarvan zijn.
- Een toetsenbord komt er nog bij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet bepaald een voorkeur. maar de nieuwe AMD reeks ziet er veelbelovend uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een build hebben die voor enkele jaren zonder veel problemen de nieuwste games kan spelen.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Is deze build goed? Is er geen bottleneck? Zie ik geen problemen over het hoofd? Past alles mooi bij elkaar? Is deze build ook goed naar de toekomst toe? Heb je tips om iets aan te passen?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zoals je zelf aangeeft springt je moederbord er nogal tussenuit, een goedkoper model zou misschien ook voldoen. Afhankelijk waar je koopt wil men misschien die update wel voor jou uitvoeren. Ik weet dat een partij als Alternate dat wel wil doen. Had een vergelijkbare situatie waarbij de GPU niet geaccepteerd werd en een BIOS update nodig was.

Voor je RAM geheugen, koop 2x 8GB i.p.v. 1x 16GB. Op je moederbord kun je dan gebruik maken van dual-channel. Dat is sneller, bij bouwen even in de handleiding kijken in welke van de 4 slotes de sticks moeten. Verder zou ik zelf voor een M.2 SSD gaan. Kost €30 meer, maar is vele malen sneller. En als je moederbord toch een PCIe M.2 heeft, gebruiken we hem maar beter ook.

Je hebt bewust gekozen geen HDD te kopen, en alles inclusief games op SSD te zetten? Of staat deze niet op het lijstje? Ik game zelf weinig, maar heb met gemak 500GB vol. Een HDD geeft wat ademruimte en voorkomt tijdrovende verplaatsing of verwijderen van games.

Prijs performance durf ik weinig over te zeggen... Ben niet heel bekend met AMD. Zelfde geld voor 4K gamen.

[ Voor 11% gewijzigd door n9iels op 09-07-2019 23:51 . Reden: Goede SSD gelinkt; advies RAM toegevoegd ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:11
Veel (MSI) moederborden kun je flashen zonder oude CPU (via USB).
Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1227591;1227587/
(de carbon komt al met wifi en bluetooth, scheelt je ook weer een dongle)

Scherm zou ik net wat beter pakken (heb even geen idee welke), vaak komt een scherm ook met kabel dus bespaar je weer 15 euro.

Z213 speakertjes zijn ERG matig, ik zou voor 50-100 euro een goede 2.0 set pakken, bv Edifiers.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/430147;431721/
(ik heb zelf de R1100, prima geluid)

Als voeding gewoon voor 15 euro meer de RM550X, toch overall wat beter.
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

En als SSD voor 2 tientjes meer een doorgaans snellere 1TB NVME zonder kabeltjes.
pricewatch: Intel 660p 1TB

Eventueel extra budget kun je gebruiken voor een 2060S of 5700XT (of als je voor een hogere resolutie/VR gaat nog beter).

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 10-07-2019 01:16 ]