Nieuwe SSD in Mac Mini 2014 erg traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb zojuist de HDD uit mijn Mac Mini vervangen voor een nieuwe SSD, alleen start de schijf niet zo snel op als ik had verwacht.

Heb namelijk ook een oude iMac (2010) waarin een SSD is geplaatst een paar jaar terug en die start binnen 15 seconden op.

Het gaat om een Mac Mini late 2014
2,6 GHz, i5
8GB 1600 DDR3

De SSD is een Samsung 860 QVO 1TB.

Heb de HDD eerst leeggehaald en er opnieuw Mojave op gezet. Deze heb ik met Disk Utility gekopieerd/gekloond van de HDD naar de SSD.

De schijf start dus wel op maar eerst is er een seconden of 40 een zwart scherm te zien, daarna pas het apple logo met tijdsbalkje en dan duurt het ook nog een seconden of 25 voordat ik uiteindelijk het bureaublad te zien krijg.

De iMac is een iMac uit 2010 met een Samsung EVO 250GB SSD erin.

Wie heeft een idee hoe ik de schijf net zo snel kan krijgen als die in mijn iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Krijg je datzelfde zwarte scherm als je je hdd weer terugbouwt? Zo ja, dan is je SATA kabel beschadigd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:19:
Krijg je datzelfde zwarte scherm als je je hdd weer terugbouwt? Zo ja, dan is je SATA kabel beschadigd.
Nope, de hdd werkt gewoon prima.

Bedenk me trouwens dat dat zwarte scherm er al eerder was voor ik de schijf had omgebouwd en de mac uit elkaar had gehaald.

Maar dat was maar een paar seconden.

[ Voor 25% gewijzigd door dr86 op 09-07-2019 22:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Je Mac Mini zoekt eerst (een hele tijd) naar de oude HDD voordat hij andere apparaten probeert om van op te starten.. Doe eens een PRAM reset zodat hij de oude HDD "vergeet" en meteen naar de SSD gaat, daarmee gaat het zwart scherm probleem gegarandeerd al opgelost zijn. ;)

Verder zou ik Mojave rechtstreeks op de SSD hebben geïnstalleerd met een USB stickje ipv een clone te maken maar veel verschil zou dat niet mogen geven bij een clean-install-clone.. Is de partitie geformatteerd als APFS?

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
bibi2205 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:48:
Je Mac Mini zoekt eerst (een hele tijd) naar de oude HDD voordat hij andere apparaten probeert om van op te starten.. Doe eens een PRAM reset zodat hij de oude HDD "vergeet" en meteen naar de SSD gaat, daarmee gaat het zwart scherm probleem gegarandeerd al opgelost zijn. ;)

Verder zou ik Mojave rechtstreeks op de SSD hebben geïnstalleerd met een USB stickje ipv een clone te maken maar veel verschil zou dat niet mogen geven bij een clean-install-clone.. Is de partitie geformatteerd als APFS?
Super! Hij werkt inderdaad nu zoals zou moeten. Denk dat ik alsnog een hele clean instal vanaf usb doe, dan weet ik zeker dat ie helemaal als nieuw is.

Bedankt in iedergeval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
Een schone installatie is inderdaad aan te raden. Dat kan vanaf 'n USB stickie, maar ook direct vanuit macOS Recovery.

Belangrijk is dat de SSD geformatteerd is als APFS, aangezien dit geoptimaliseerd is voor flash opslag. Vanaf Mojave kun je ook (mechanische) harde schijven op APFS formatteren, dus in principe alle soorten schijven zolang ze maar met Mojave of nieuwer worden gebruikt. Kies exFAT als schijven met Windows gebruikt dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Zeker, heb m vanaf een USB stick opnieuw geïnstalleerd, werkt prima.
Pagina: 1