Verbouwen oude schuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een oude schuur te verbouwen. Het dak is vorig jaar volledig vernieuwd (inclusief 8cm isolatie). Het is de bedoeling dat het een soort loft wordt. Een hoge open ruimte waarin leefruimte,keuken en bureau aanwezig zijn.
Slaapkamers, badkamer, toilet en technische ruimte zijn aparte kleinere ruimtes (deze ruimtes worden zullen verwarmd worden met radiatoren).

Nu ligt er onder de schuur enkel een betonnen plaat (20cm dik), en daaronder aarde. Ik zou een opening schijven in de beton om de elektrische leidingen te leggen zodat ik hiermee geen hoogte verlies bij het afwerken van de vloer.

Het probleem zit hem bij de verwarming van de grote ruimte. Radiatoren lijken me niet optimaal dus is vloerverwarming volgens mij de beste oplossing. Is dit een goede optie? De muren van de schuur zijn niet geïsoleerd (30 cm dik volle steen zonder spouw).

Eerst en vooral, de betonnen vloerplaat is niet recht. Dit was vroeger voorzien omdat er koeien of varkens in de schuur aanwezig waren, dus er is een lichte afhelling van de twee zijkanten naar het midden toe. (dit scheelt maar 3 centimeter op de uiterste punten) Moet deze plaat vooraleer er vloerverwarming kan gelegd worden, recht zijn? Moet er dus een nieuwe laag beton gegoten worden zodat de vloer mooi recht is?

Welke optie van vloerverwarming is mogelijk voor renovaties??
Is infrezen van vloerverwarming een optie? Mij lijkt dit niet mogelijk omdat er geen isolatie aanwezig is onder de betonplaat (en de elektrische leidingen zou ik hierin al voorzien).

Wat is er mogelijk van opbouwmogelijkheden zodat de hoogte niet veel toeneemt?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Ruben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geen isolatie is een recept voor ellende. Betonnen vloer op alleen aarde betekent optrekkend vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:32
Je hebt twee opties, infrezen of een opbouwsysteem. Infrezen valt eigenlijk direct af omdat er geen enkele vorm van isolatie onder je vloer zit. Dat wordt een enorm warmtelek (lees: hoge stookkosten). De opbouwsystemen zijn er in verschillende varianten, van stalen netten waarop de leidingen worden vastgezet, tot platen met noppen (soort Lego platen) waar de buizen tussen worden geduwd. Daarop wordt dan weer beton gestort. In ieder geval kan (en moet) er een isolatielaag onder. Vloer wordt dan wel hoger (hoeveel hoger verschilt per systeem, daar is veel over te vinden op internet), maar als je dat wil voorkomen zou je de hele vloer eruit moeten slopen en opnieuw opbouwen.

Hoe het zit met de helling weet ik niet. Het zal wel enigszins vlak moeten zijn, maar wellicht kun je die stalen netten op juiste hoogte leggen met steunen en daar dan beton op storten.

Edit: heb je zelf eigenlijk al gezocht? 2 seconden Google en je vindt al een opbouwsysteem met naar 2cm opbouwhoogte: https://www.variotherm.nl/.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 09-07-2019 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Geen expert maar "ervarings" deskundige die een enkelsteens garage heeft omgebouwd tot leefruimte. Het gaat in mijn geval om een ruimte van 5 bij 7 meter. Ik gok dat waar jij het over hebt wel ietsje groter is.

Ik heb d.m.v. rachel opbouw opgevuld met isolatie en gipsplaten alle muren en het zadeldak geïsoleerd. Ik heb ook een betonnen vloer liggen. Hierop heb ik eerst een dampscherm gelegd en gevolgd door groene platen en een laminaat vloer. Dit is nog best koud in de winter. Deze ruimte heb ik aangesloten op de CV van het huis met een vrij stevige 3 laagse radiator. Ik kan je zo 1,2,3 niet vertellen hoeveel capaciteit die had.

Dit is best comfortabel warm kan ik je zeggen. Ik zou wel zorgen voor een eigen thermostaat en die niet aan te sluiten op het huis (mocht dat uberhaupt van toepassing zijn). Ik weet niet hoeveel warmte de muren bij jou doorlaten maar ik zou wel overwegen om die ook te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

Exigence

dnkroz

Haal die vloer er maar uit. Alle overige opties krijg je spijt van.

- Vloer eruit
- Schuimbeton erin
- Voorzetwanden op het schuimbeton
- Opbouw vloerverwarming
- Cementdekvloer er overheen
- Warmtepomp aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Een stal met 30 cm massieve wanden. Waren dat Duitse koeien die ruzie met de buren hadden?
Je oplossing hangt een beetje af van wat je met die muren wilt doen. Als je zo ook wil isoleren lukt het wel met een opbouw systeem. Dan is het op koude dagen misschien wel flink stoken, maar in een loft werkt een mooie houtkachel als bijverwarming prachtig.
Wel eerst die vloer egaliseren. Relatief weinig werk, en scheelt je later veel gezeur.

[ Voor 11% gewijzigd door Baytep op 09-07-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:59

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:21:
Geen isolatie is een recept voor ellende. Betonnen vloer op alleen aarde betekent optrekkend vocht.
Vanaf 15cm is beton waterdicht :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

Exigence schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:49:
Haal die vloer er maar uit. Alle overige opties krijg je spijt van.

- Vloer eruit
- Schuimbeton erin
- Voorzetwanden op het schuimbeton
- Opbouw vloerverwarming
- Cementdekvloer er overheen
- Warmtepomp aansluiten
Schuimbeton is mooi materiaal maar zelfs dan zou ik er nog 2,5cm tempex op doen. Neem geen zilveren folie die er ook voor is te krijgen, deze doet helemaal NIETS.

Als je geen schuimbeton wil kun je ook vanaf het zand naar boven:
- folie
- 10 tot 15cm EPS (afhankelijk van budget)
- 12 - 15cm beton met bouwstaalmatten
- 2,5cm EPS
- 6cm dekvloer met 10x10cm bouwstaalmat om de vloerverwarmingbuizen en elektra aan vast te zetten

Waar geen aannemer over lult en kiest voor goedkoop is namelijk dat je op deze manier een veel kleinere massa hebt om op te warmen.

Alle warmte gaat omhoog. Het voordeel van vloerverwarming is dat je er boven op zit. Met radiatoren stook je je helemaal suf tot het in de nok 40 graden is en bij de grond 20.

Huur een mega dikke Hilti breekhamer en neem een week vakantie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jellabie schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:17:
[...]

Vanaf 15cm is beton waterdicht :)
Dan nog. Oude betonnen vloer. Het is maar de vraag in wat voor staat dat ding is. Sowieso wil je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:10

Exigence

dnkroz

TheBorg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:25:
[...]

Schuimbeton is mooi materiaal maar zelfs dan zou ik er nog 2,5cm tempex op doen. Neem geen zilveren folie die er ook voor is te krijgen, deze doet helemaal NIETS.

Als je geen schuimbeton wil kun je ook vanaf het zand naar boven:
- folie
- 10 tot 15cm EPS (afhankelijk van budget)
- 12 - 15cm beton met bouwstaalmatten
- 2,5cm EPS
- 6cm dekvloer met 10x10cm bouwstaalmat om de vloerverwarmingbuizen en elektra aan vast te zetten

Waar geen aannemer over lult en kiest voor goedkoop is namelijk dat je op deze manier een veel kleinere massa hebt om op te warmen.

Alle warmte gaat omhoog. Het voordeel van vloerverwarming is dat je er boven op zit. Met radiatoren stook je je helemaal suf tot het in de nok 40 graden is en bij de grond 20.

Huur een mega dikke Hilti breekhamer en neem een week vakantie. 8)
Mocht er ooit een warmtepomp komen dan is een grote thermische massa juist fijn, vandaar geen extra isolatielaagje tussen beton en afwerkvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

Exigence schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:28:
[...]

Mocht er ooit een warmtepomp komen dan is een grote thermische massa juist fijn, vandaar geen extra isolatielaagje tussen beton en afwerkvloer.
Juist niet. 6cm vloer heeft al voldoende massa. Daarnaast is nachtverlaging altijd goedkoper dan een continue temperatuur. Al is de verlaging maar 2 graden. En met een warmtepomp zijn zonnepanelen ook interessant, maar die leveren 's nachts niets. Als de massa te groot is dan heeft het bij 2 dagen van kou met een warmtepomp niet eens zin om het ding aan te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ongevraagd advies en wellicht je droom stukprikken, maar is het wel toegestaan om je schuur om te bouwen naar (zelfstandige) woonruimte/woning?
Ik gok zo maar dat je in de meeste gevallen daar een uitdaging hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxcvb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 18:17
Het aanbrengen van voorzieningen die een schuur geschikt maken voor bewoning is altijd omgevingsvergunningplichtig. Zie bijvoorbeeld:

ECLI:NL:RVS:2018:3278
Wat betreft het in strijd met het bestemmingsplan verbouwen van het bijgebouw tot woning, waarbij woonvoorzieningen zoals een keukenblok, een bad en een toilet zijn aangebracht, heeft de rechtbank terecht overwogen dat daarvoor een omgevingsvergunning is vereist.
Vast staat dat een omgevingsvergunning voor deze verbouwing niet is verleend. De rechtbank heeft daarom terecht geoordeeld dat het college zich terecht op het standpunt heeft gesteld dat strijd bestaat met artikel 2.1, eerste lid, onder a en c, van de Wabo, waartegen in beginsel handhavend moet worden opgetreden.

Of:

ECLI:NL:RVS:2017:1952
Gelet op deze voorzieningen, in samenhang bezien, is de Afdeling van oordeel dat het college de conclusie kon trekken dat het bijgebouw voor woondoeleinden werd gebruikt. Anders dan [appellant sub 1] en anderen hebben gesteld, maakt de omstandigheid dat in de keuken een kookplaat en, naar gesteld, kookgerei ontbrak, niet dat het college de ruimte in het bijgebouw voorzien van keukenkastjes, aanrechtblad, afzuigkap en gootsteen met kraan niet als keuken heeft kunnen aanmerken.

Voor zover je dat nog niet van plan was raad ik aan bij de gemeente te informeren of ze willen meewerken aan de realisatie van een woning in de schuur. Zo voorkom je dat de gemeente achteraf kan eisen dat je alle voorzieningen verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Wat in de laatste twee posts hierboven gezegd wordt.
En dan krijg je te maken met allerlei (isolatie) eisen uit het bouwbesluit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@zxcvb in aanvulling, de basis staat ook in de wet:
Het is allereerst gebaseerd op artikel 2.1 onder c Wabo. Het is verboden om zonder omgevingsvergunning gebouwen of gronden te gebruiken in strijd met een bestemmingsplan.

Als deze zegt: 1 woning per perceel of, als strijdig wordt beschouwd het gebruiken van bijgebouwen als zelfstandige/afhankelijke woonruimte of een maximum inhoud aan woningen geeft, dan ben je al klaar.

Het is ook niet vergunningvrij, omdat artikel 5 van bijlage II van het besluit omgevingsrecht zegt dat bij toepassing van de vergunningvrije mogelijkheden het aantal woningen gelijk moet blijven, behalve bij (geïndiceerde) intensieve mantelzorg.

En als je een zelfstandig object hebt met eigen voorzieningen, dan is dit een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:25
TheBorg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:40:
[...]

Juist niet. 6cm vloer heeft al voldoende massa. Daarnaast is nachtverlaging altijd goedkoper dan een continue temperatuur. Al is de verlaging maar 2 graden. En met een warmtepomp zijn zonnepanelen ook interessant, maar die leveren 's nachts niets. Als de massa te groot is dan heeft het bij 2 dagen van kou met een warmtepomp niet eens zin om het ding aan te zetten.
Zo zie je maar weer, meningen verschillen, hier ook een WP en bewust gekozen voor geen isolatie tussen de lagen.

1 gigantische warmte buffer die ervoor zorgt dat ik 12 uur nachtverlaging kan toepassen terwijl de ruimte temperatuur nooit verder zakt als 1 graad, ook bij -5.

Het is inderdaad niet snel, maar dat hoeft ook niet als de temperatuur constant is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:41
Waar ik direct aan denk, als je gaat frezen in de bestaande vloer, hoe stabiel is deze? Ik kan me voorstellen dat deze niet is voorzien van fundering/heipalen :? Mocht deze kalm aan verzakken zouden in theorie je vloerverwarmingsleidingen langzaam aan uit elkaar getrokken worden. Ik zou een "zwevende" nieuwe vloer overwegen.
Pagina: 1