Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniBBQ
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06-2024
Hoi zäme,

Er doet zich een probleem voor in mijn thuisnetwerk. Hieronder zoveel mogelijk relevante details, als ik nog wat informatie toe kan voegen die helpen hoor ik het graag.

Doel
Video bestanden die op mijn Diskstation (in meterkast) staan streamen met VLC vanaf PC (op werkkamer) naar Chromecast Ultra (woonkamer).

Aanpak
Aangezien DS Video niet alle formats ondersteunt en WLAN alleen op 2.4 GHz gaat doe ik het volgende:
  1. Videos downloaden op DS.
  2. Videos op DS benaderen via SMB vanaf Desktop.
  3. Videos openen met VLC (v3.0.7.1).
  4. Videos afspelen met als renderer 'Chromecast' (VLC converteert dan on the fly)
Probleem
Tijdens het afspelen of soms tijdens het benaderen al van mijn NAS (Synology DS215j) vanaf mijn desktop PC, schiet de ethernetverbinding van mijn desktop eruit. Na een halve minuut doet hij het dan weer.
Het lijkt erop alsof iemand de kabel eruit trekt (rood kruisje) en alsof hij zichzelf daarna reset. Dit gebeurt soms na 20 minuten, soms direct.
Ik heb een Wifi Dongle gebruikt en daarmee gebeurt het niet, maar de router staat te ver weg voor 5GHz dus ik zou het graag via kabel regelen zodat de verbinding stabiel is.

Topologie
De volgende apparatuur heb ik aangesloten:
  • Router/modem: Fritz.box 7490, Fritz OS 7.11, deze vergeeft steeds dezelfde IPs aan dezelfde apparatuur en de apparatuur mag zelf poorten openen
  • Diskstation: Synology DS215j, DSM 6.2.2-24922 Update 2, kabel direct aan Fritz.box op 1Gbps
  • Raspberry Pi Model 3 B+ met Pi-Hole v4.3.1. op raspbian
  • Desktop PC: Win10 x64, DHCP via Intel Ethernet (I219-V) op een ASUS Z170 Pro Gaming. Driver versie: 24.1
    Deze kabel loopt door de muur en ik heb het gevoel dat het muurstuk een cat 5 is want krijg snelheid niet boven de 100Mbps. Helaas is het hier niet mogelijk een betere kabel te trekken want huurhuis.
  • Chromecast Ultra (ook via kabel door muur, ook max 100 Mbps) op 4K jetser
Diagnose
Het volgende heb ik al geprobeerd:
  1. kabels vervangen tegen beter weten in, want bij ,gewoon' internet gebruik valt de verbinding niet weg. het komt alleen voor als ik iets met de diskstation doe --> geen effect
  2. kabels in andere poorten in de router gehangen --> geen effect
  3. drivers geupdatet (alles is up-to-date; router, diskstation, windows, ethernet)
  4. SMB instellingen op DS215j aangepast (min SMB2, max SMB3, SMB1 op Win10 uitgezet) --> geen effect maar leek me wel een goede stap
  5. via WLAN --> dan wordt de chromecast niet door VLC gevonden want die zit op kabel deel van netwerk, begrijp dit ook niet helemaal en met WLAN is de verbinding te traag voor high-res videos
  6. pi-hole uitgeschakeld --> geen effect
  7. bestanden downloaden op pc en casten naar woonkamer, dit werkt en is vooralsnog de beste workaround maar daarmee is het hele idee van een NAS weg.
nog te doen maar hoop gesjouw:
PC direct aan de fritz.box hangen om te kijken of het dan wel gaat.

Vragen
De volgende vragen heb ik:
  1. Is de manier van afspelen überhaupt zinnig?
  2. Hoe zou ik de verbinding stabiel te kunnen krijgen?
  3. Waardoor of waarom wordt een ethernetverbinding zo hard verbroken als bij mij, rood kruisje en dat hij daarna even nodig heeft om weer verbonden te zijn?
  4. Kan het aan het feit liggen dat de DS215j op 1 GBps verbonden is en de rest langzamer, dat ie zich daardoor 'verslikt' oid?
  5. Kan ik misschien andere/extra apparatuur overwegen om het doel te bereiken?
Dank voor al jullie feedback en hulp alvast!

[ Voor 0% gewijzigd door MiniBBQ op 09-07-2019 16:30 . Reden: Verduidelijkingen sommige zinnen, weghalen dubbele informatie. ]

Beste antwoord (via MiniBBQ op 10-07-2019 19:05)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MiniBBQ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:28:
...Deze kabel loopt door de muur en ik heb het gevoel dat het muurstuk een cat 5 is want krijg snelheid niet boven de 100Mbps. Helaas is het hier niet mogelijk een betere kabel te trekken want huurhuis....

Kan het aan het feit liggen dat de DS215j op 1 GBps verbonden is en de rest langzamer, dat ie zich daardoor 'verslikt' oid?
Krijg je de snelheid niet boven de 100 Mb/s of geeft je desktop aan dat de connectie 100Mb/s is?
In het eerste geval kan het dan inderdaad zijn dat je NAS 1 Gb/s aan het pompen is en je desktop van pure ellende maar z'n nic reset. In het tweede geval zou je router of switch dat gewoon moeten regelen

Afhankelijk van hoelang je er blijft wonen, zou ik toch overwegen om de bekabeling te vervangen door degelijke en goed aangesloten CAT5E (minimaal)

En daarnaast inderdaad DNLA regelen op je NAS, dan kun je die hele desktop er tussenuit halen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Voordat wij verder gaan, zou je onderstaand punt alsnog willen proberen.

---
nog te doen maar hoop gesjouw:
PC direct aan de fritz.box hangen om te kijken of het dan wel gaat.
---

Als het dan goed werkt, met een nieuwe kabel, kan je je probleem gerichter gaan zoeken.
Vermoed uit je verhaal dat het wellicht de kabel is, maar voor nu nemen wij nog even geen aannames zonder wat dingen uit te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door JustinoFTW op 09-07-2019 16:39 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1) Waarom DS Video draaien en niet gewoon Mediaserver? Ander pakket, maar doet ook DLNA dus kun je met je GC rechtstreeks van af spelen. Ondersteunt vziw alle formats die je GC aan kan. DS Video is wat beperkter iirc. Dan heb je iig een van je problemen opgelost

2) Probleem zit hem dus in de netwerkverbinding van je PC, zover is duidelijk. Wat zeggen de logs van je PC en je router?

3) Hoezo heb je (kennelijk) meerdere subnetten voor je WLAN en je LAN?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniBBQ
Dank voor de feedback
1) Is dat Plex Media Server? Nog niet naar gekeken. Ga ik doen en op de NAS installeren, kijken of dat een oplossing is.
2) De "Applications and Services Logs/Microsoft/Windows/NetworkProfile" log geeft een hele berg codes:
4004 - Network State Change Fired
10001 - Network disconnected
20002 - Unidentified
Maar ik word er niet veel wijzer uit. Eerder bevestiging dat het gebeurt, niet waarom.
3) Het gaat er hier om dat de GC niet gevonden wordt door VLC als hij niet samen zit op de WLAN of LAN verbinding. Volgens mij zijn er geen meerdere subnetten geconfigureerd.

a)de wifi dongle (WLAN Stick AC 430) wilde nu helemaal geen stabiele verbinding meer opbouwen. Het lijkt alsof de adapter er steeds uitgeknikkerd werd.
b) morgen ga ik mijn pc direct aan de router hangen. Kijken of dat iets uithaalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MiniBBQ schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:28:
...Deze kabel loopt door de muur en ik heb het gevoel dat het muurstuk een cat 5 is want krijg snelheid niet boven de 100Mbps. Helaas is het hier niet mogelijk een betere kabel te trekken want huurhuis....

Kan het aan het feit liggen dat de DS215j op 1 GBps verbonden is en de rest langzamer, dat ie zich daardoor 'verslikt' oid?
Krijg je de snelheid niet boven de 100 Mb/s of geeft je desktop aan dat de connectie 100Mb/s is?
In het eerste geval kan het dan inderdaad zijn dat je NAS 1 Gb/s aan het pompen is en je desktop van pure ellende maar z'n nic reset. In het tweede geval zou je router of switch dat gewoon moeten regelen

Afhankelijk van hoelang je er blijft wonen, zou ik toch overwegen om de bekabeling te vervangen door degelijke en goed aangesloten CAT5E (minimaal)

En daarnaast inderdaad DNLA regelen op je NAS, dan kun je die hele desktop er tussenuit halen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiniBBQ
Ok, heb mn PC nu direct op de router aangesloten in de meterkast.
Ten eerste: 1 Gbps aansluiting! Dit betekent dat de kabels in de muur schrael zijn en tot 100Mbps gaat.
Ten tweede: verbinding stabiel. Het lukt om 4K film af te spelen vanaf PC op tv. Onderwijl downloaden en internerden.

Volgende stappen zijn een quote krijgen voor herbekabeling en dat bij de huurbaas neerleggen. En DNLA regelen op de DS, want die zit direct op de router.

Dank voor de hulp en groetjes vanuit de meterkast
Pagina: 1