Monitor valt soms willekeurig weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05-2022
Hallo beste mensen,

Sinds kort loop ik tegen het probleem aan dat mijn beeld soms willekeurig wegvalt (1 tot 5 seconden, variërend of alle USB apparaten mee wegvallen). Recentelijk heb ik bij het opstarten af en toe zelfs ruwweg 5-10 minuten helemaal geen input naar een van de twee monitoren (monitor 2 op HDMI). Er is helaas geen vaste reeks gebeurtenissen (die ik kan zien) die er voor zorgen dat dit fenomeen de kop op steekt.

Voordat ik een onnodige, nieuwe GPU koop zou ik graag nog even mijn probleem bij jullie langs laten lopen.
...

Hardware
  • AMD Ryzen 1700x
  • MSI B350 TOMAHAWK
  • EVGA 220-G3-0650-Y2 650W PSU
  • Gigabyte GTX970 G1 Gaming
  • monitor 1: HKC 18.5" 1360x768 dingetje via DVI
  • monitor 2: Philips 1080p 27" TN paneel via HDMI
Ik heb de exacte artikelnamen voor de monitoren op het moment even niet bij de hand.
...

Geprobeerd
  • Alle niet-essentiële USB apparaten los aangezien ik in eerste instantie dacht dat het mijn USB stuur was
  • toen het probleem zich bleef voordoen heb ik alle schijven geformatteerd en Windows opnieuw geïnstalleerd
  • ik heb de powermanagement van Windows aangepast, nl. ik heb Windows verteld dat het de USB apparaten niet meer automatisch uit mag zetten om stroom te besparen
  • gedurende dit proces werden de storingen langer en zwaarder
  • ik heb FurMark gedraaid om te kijken of het een power issue kan zijn, geen effect
  • ik heb de videokaart en het moederbord visueel geïnspecteerd, niks te zien. Alhoewel het reseaten van de kaart de storingen ietwat heeft verminderd.
...

Ik zit nu een beetje aan het einde van mijn technische problem solving, en het enige wat ik nu verder kan bedenken is een nieuwe kaart kopen en hopen dat dat het probleem is.

Alle hulp/train of thoughts/hersenspinsels zijn behulpzaam!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik neem aan dat je ook de stekkertjes aan beide kanten al even flink hebt aangedrukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
Andere HDMI kabel geprobeerd?
Andere HDMI uitgang op de videokaart geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Zeker, hoe onwaarschijnlijk het ook was aangezien hij een jaar niet van zijn plek is geweest.

Re: kabels: ook gedaan tijdens de visuele inspectie. Er is helaas maar een HDMI poort beschikbaar. De overige ongebruikte poorten zijn allemaal DisplayPort.

[ Voor 48% gewijzigd door czorio op 09-07-2019 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
DP>HDMI adapter proberen. Zal je misschien niet hebben maar is een stuk goedkoper dan een nieuwe videokaart mocht het de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Zeker een optie, en ga ik ook proberen, ik zie alleen niet de relatie tussen een slechte HDMI poort een een complete system hang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
EVGA 220-G3-0650-Y2 650W

Zal de op ook even updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:16

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

czorio schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:00:
Zeker een optie, en ga ik ook proberen, ik zie alleen niet de relatie tussen een slechte HDMI poort een een complete system hang.
Een “systeemhang” is wel wat anders dan “1-5 seconden beeld wegvallen”... wat is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Dat is het hem een beetje, en excuses als het niet duidelijk is, want het is niet gegarandeerd dat het systeem hangt als het gebeurt. In sommige gevallen lijken alle USB apparaten uit te gaan en bij conclusie weer terug te komen.

Ik kan dit vaststellen omdat alle RGB uitgaat, met het Windows disconnect geluid, en vervolgens weer aan gaat met het Windows connect geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dat maakt het niet duidelijker helaas.... wat bedoel je met ‘alle RGB’ en het ‘Windows (dis)connect geluid’? “Bij conclusie weer terug te komen”? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
In order:

Lampjes op toetsenbord, muis, e.d.

Het geluid dat Windows maakt als je een USB er uit trekt

Als de hang weer over is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argeentm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:41
ik vermoed een loszittende videochip op je kaart. Als uiterste oplossing op eigen risico flink heet stoken gedurende 1 minuut met een föhn kan helpen (voor een tijdje). Dek het gebied rond de chip af met alufolie.
De echte oplossing is een volledige reball van de chip (als de loszittende chip echt het probleem is). Succes. Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Ik had ook al gedacht aan een reflow, maar helaas is het lastig om de plastic behuizing van de kaart af te krijgen door die ontiegelijk miniscule schroefjes die het boeltje bij elkaar houdt.

Het risico dat ik hem echt compleet vernachel zonder een alternatief (dat niet een AMD HD7770 die ik nog ergens heb is) te hebben is me nu toch een beetje te groot. Ik ga het zeker onderzoeken als ik de kaart ooit nog eens in een andere box overweeg te gebruiken, though.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

argeentm schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:58:
ik vermoed een loszittende videochip op je kaart. Als uiterste oplossing op eigen risico flink heet stoken gedurende 1 minuut met een föhn kan helpen (voor een tijdje). Dek het gebied rond de chip af met alufolie.
De echte oplossing is een volledige reball van de chip (als de loszittende chip echt het probleem is). Succes. Robert
Hoe kom je in godsnaam tot deze conclusie vanuit de door TS (zeer slecht) beschreven symptomen als ik vragen mag?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Thanks...

Ik doe mijn best om het probleem te beschrijven, maar de werkelijkheid is gewoon dat het lastig is om tekstueel een beschrijving te maken van een willekeurig probleem dat een willekeurige duur heeft met een willekeurige impact op het systeem.

Ten minste, ik kan geen oorzaak voor zo iets verzinnen behalve de nebuleuze "kapotte GPU" en heb zelf nog nooit iets vergelijkbaars gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Dat geluidje kan ook komen doordat je monitor disconnect en reconnect.

Ik heb toevallig een soortegelijk klinkend probleem gehad waarbij monitor op zwart ging en een x tal seconden weer terug kwam. In mijn geval was het de monitor zelf die uit en aan ging en dit probleem was opgelost toen ik van DisplayPort naar HDMI ben gewitched.

Nu zit jij al op HDMI, maar is het mogelijk dat je bijv Displayport, DVI en/of VGA probeert op de monitor kant en kijkt of het dan weg is?

En verder als je bijvoorbeeld een video aan het afspelen bent.
Is die dan ook die x aantal seconden verder met afspelen of gaat die verder waar die gebleven is.
En speelt geluid ook gewoon door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argeentm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:41
Icephase schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 02:12:
[...]

Hoe kom je in godsnaam tot deze conclusie vanuit de door TS (zeer slecht) beschreven symptomen als ik vragen mag?!?
Het is geen conclusie maar een vermoeden (dus mogelijkheid!). Waarom ik dat denk : Na aandrukken/''reseaten'' van de kaart werden de storingen minder, dus zit er mogelijk ''iets'' los. De tweede aanwijzing zie ik in het willekeurig optreden van het verschijnsel. Het idee is overigens eenvoudig uit te sluiten/te testen door de kaart in een ander systeem te proberen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

argeentm schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:15:
[...]

Het is geen conclusie maar een vermoeden (dus mogelijkheid!). Waarom ik dat denk : Na aandrukken/''reseaten'' van de kaart werden de storingen minder, dus zit er mogelijk ''iets'' los. De tweede aanwijzing zie ik in het willekeurig optreden van het verschijnsel. Het idee is overigens eenvoudig uit te sluiten/te testen door de kaart in een ander systeem te proberen....
Ja zo lust ik er nog wel een paar... als TS íetsjes voortvarender was geweest, had 'ie z'n videokaart al in de oven gehad tegen de tijd dat ik (of iemand anders) kon reageren op jouw 'vermoeden'. En dan was 'ie m.i. veel verder van huis. Als je nog eens een 'vermoeden' oppert, wees dan ajb iets duidelijker en vermeld er dan even bij waaróm je dat vermoed en dat het ook nog 600.000 andere dingen kunnen zijn... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• czorio
Geen zorgen, hoor. Als ik het eens was dat een reflow de oplossing was, had ik ook geweten dat dat een zeer korte termijn oplossing is en sws een nieuwe kaart moeten kopen. Nooit gehoord van een GPU die langer dan een paar maanden nog functioneerde na een ontmoeting met de oven.

Helaas heb ik geen ander systeem dat ready to go is om de kaart in te zetten. Ik zou daarvoor alsnog nieuwe onderdelen voor moeten bestellen om een oude box weer gebruiksklaar te maken.

Re: fout in het scherm zelf: Goede, zelf nog niet overwogen. Heb de komende paar dagen geen toegang tot de PC, maar ik ga het scherm zeker even aan een laptop hangen om te kijken of dat wat oplevert.

Of de PC doorgaat tijdens de storing moet ik je het antwoord schuldig blijven. Ik heb daar niet op gelet.

[ Voor 7% gewijzigd door czorio op 10-07-2019 16:05 ]

Pagina: 1