Vraag

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-11 16:48
Ik zoek een?
Smartphone met zo min mogelijk software van derden (Facebook, Google etc)

Wat is je budget?
€600,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Intern geheugen dient minimaal 256GB te zijn en verder nog uitbreidbaar mbv SD-geheugen (lokaal muziek luisteren). Verder gebruik ik 'm voor de standaard functies zoals whatsapp (niet voorgeïnstalleerd) et cetera.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik weet dat de Fairphone kaal verkocht wordt en vraag me af of er meer telefoons zijn. Op OS na wil ik zelf bepalen welke apps geïnstalleerd worden en toegang krijgen tot functies op telefoon.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb de zoekcriteria bekeken op de Pricewatch, maar kan niet vinden waarop ik op moet zoeken om telefoons te vinden die kaal verkocht worden. Kan iemand hierbij helpen.

Is er een term bij de criteria die daarnaar wijst?

Alle reacties

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Alle telefoons die onder het label 'Android One' worden verkocht draaien stock Android... daar zou je de zoektocht kunnen beginnen. Op de Nederlandse markt heb je dan in principe keuze uit diverse modellen van Nokia, Motorola en Xiaomi.

Coolblue heeft er zo te zien een mooi filter voor (de pricewatch hier op tweakers (nog) niet)

https://www.coolblue.nl/m...hones/android/android-one?

Met wat er op de markt in Nederland beschikbaar is je eis van 256GB niet eentje die voldaan kan worden, maximum is 128GB. En dan heb je de keuze uit een Nokia 9 Pureview of een Motorola One Vision.

Wil je toch wat anders dan zal je denk ik naar import toestellen moeten kijken... daar ben ik niet echt bekend mee.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 09-07-2019 15:59 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
Je kunt ook nog naar Oneplus kijken, die zijn ook redelijk kaal.
Of de Pixel 3a modellen, die zijn echt kaal.

[ Voor 26% gewijzigd door swhnld op 09-07-2019 18:48 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:10

P_Tingen

omdat het KAN

MicGlou schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:56:
Coolblue heeft er zo te zien een mooi filter voor (de pricewatch hier op tweakers (nog) niet)
Toch wel

Alleen zijn er geen Android One telefoons met 256GB opslag. Het dichtstbij komt de Motorola, maar die heeft 'slechts' 128GB opslag. Wel een SD-slot.

... en gaat over tot de orde van de dag

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
P_Tingen schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Toch wel

Alleen zijn er geen Android One telefoons met 256GB opslag. Het dichtstbij komt de Motorola, maar die heeft 'slechts' 128GB opslag. Wel een SD-slot.
Ahh... dit er denk ik nog niet zo lang. Klein tijdje geleden nog naar gezocht en niet gevonden... maar ik kan toen uiteraard ook kippig zijn geweest.

• Ruben26
P_Tingen schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Toch wel

Ik heb 'm ook nog niet eerder gezien, maar in ieder geval dank voor de heads up.

PS: Leken moeten wel weten dat Android One betekent dat OS kaal is. Omwille de transparantheid is het wellicht nog klein verbeterpuntje als dat erbij komt te staan. :) Maar goed, dat is dus eigenlijk aan Tweakers gericht.

Maar aan de andere kant, hoeveel leken gaan bewust op zoek naar een kale smartphone.. 8)7

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:10

P_Tingen

omdat het KAN

Ruben26 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:10:
[...]
Maar aan de andere kant, hoeveel leken gaan bewust op zoek naar een kale smartphone.. 8)7
Niet zoveel gok ik, inderdaad. Ik kwam hierop omdat ik aan het zoeken ben naar een geschikte telefoon voor zowel mijn vrouw als schoonmoeder. Beide hebben weinig sjoege van telefoons, dus less-is-more lijkt me, voordat ze verdwalen in voorgeïnstalleerde meuk.

Voor jouw zoektocht zou je nog kunnen zoeken naar telefoons met near-stock Android, alleen hoe je die boven water krijgt is weer punt twee.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Ik weet niet hoeveel je wil gaan tweaken, maar custom Android images zijn vaak behoorlijk kaal. Zelfs zonder Google apps. Die moet je dan achteraf nog flashen (waarbij je kan kiezen uit minimaal, medium of alles meen ik)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Ruben26
Hyp Hyper schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:32:
Ik weet niet hoeveel je wil gaan tweaken, maar custom Android images zijn vaak behoorlijk kaal. Zelfs zonder Google apps. Die moet je dan achteraf nog flashen (waarbij je kan kiezen uit minimaal, medium of alles meen ik)
Ik wil vooral zelf bepalen wat ik installeer en welke programma's welke functies van de telefoon mogen gebruiken. Of dat veel of weinig tweaken is, heb ik niet bij stil gestaan en zie ik dan wel.

Ik neem in ieder geval aan dat alle functies van de telefoon door de kale OS/Android standaard werken. Dus niet zoals 'n image bij LineOS waarbij er problemen zijn met de drivers voor bijv. de ingebouwde camera...

Bij zo'n Android One telefoon zal dat gewoon werken neem ik aan en is het verder geen 'bouwpakket'. O-)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ruben26 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:07:
[...]

Ik wil vooral zelf bepalen wat ik installeer en welke programma's welke functies van de telefoon mogen gebruiken. Of dat veel of weinig tweaken is, heb ik niet bij stil gestaan en zie ik dan wel.

Ik neem in ieder geval aan dat alle functies van de telefoon door de kale OS/Android standaard werken. Dus niet zoals 'n image bij LineOS waarbij er problemen zijn met de drivers voor bijv. de ingebouwde camera...

Bij zo'n Android One telefoon zal dat gewoon werken neem ik aan en is het verder geen 'bouwpakket'. O-)
OxygenOS van Oneplus is redelijk kaal.

Je kunt natuurlijk ook je telefoon rooten en de systeem-apps op deze manier verwijderen, desnoods een custom rom met https://microg.org/

Try SCE to Aux

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Oneplus past de 'standaard' Android aan en versnelt deze dmv tweaks etc.
Er staat volgens mij alleen een community app op (forum). En een update tool voor updates etc.

De Oneplus 6T is werkelijk geweldig, kijk eens naar die toestellen of de 7.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• swhnld
Ruben26 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:07:
[...]
Correct, alles werkt gewoon en is door de fabrikant ondersteund.

• Ruben26
Kan ik zonder gmail-account apps installeren op zo'n kale (Android One) telefoon?
https://www.nu.nl/tech/59...et-street-view-autos.html

Ik lees dat Android One is ontwikkeld door 'Google and OEMS'.
https://duckduckgo.com/?q...oid+one&atb=v167-1&ia=web

In hoeverre is het wishful thinking dat ik met een Android One telefoon verlost ben van de bemoeienis van Facebook, Google etc?...

Zijn er nog betere alternatieven m.b.t. smartphones? Wellicht toch maar voor LineOS gaan of dergelijke (https://microg.org/)...

• swhnld
Je kunt een andere app store er op zetten zoals Amazon. Houd wel rekening met een beperkter aanbod.
Andere roms zijn zeker een optie, let er op dat het mogelijk is op het toestel dat je koopt. Dan maakt de bestaande software / bloatware ook niet uit. Wel moet je je goed inlezen en kan soms niet alles werken.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 16:32
Android One is geen kale Android.
Het is de versie van Android die Google verkoopt aan OEM’s.
Hier zit dus wel het Google spul op.
Echt kaal, AOSP, is wel onhandig kaal...
Ik zou dat eerder naar een telefoon met goede custom ROM ondersteuning, bijvoorbeeld inderdaad LineageOS.

• Janwillem
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-10 23:28
Zonder google? Google is android! wil je dus graag zo kaal mogelijk? ga voor Android one!
Kijk eens naar Nokia of Motorola? Xiaomi kan ook maar die is niet helemaal kaal

[ Voor 37% gewijzigd door Janwillem op 22-07-2019 12:12 ]

• Ruben26
Ik ben mij nog steeds, weliswaar op laag pitje, aan het orienteren voor nieuwe telefoon en weet inmiddels alweer iets beter wat ik wil.

Deze week zag ik in een van de reacties op 'n nieuwsbericht https://e.foundation/ voorbij komen en is ook interessant. Vraag me alleen af of Untappd en app van jRiver hierop werken.

Iets anders, heeft Tweakers Pricewatch ook de filter SAT category en/of waarde ergens staan?

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-11 11:36
Ruben26 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:38:
Ik ben mij nog steeds, weliswaar op laag pitje, aan het orienteren voor nieuwe telefoon en weet inmiddels alweer iets beter wat ik wil.

Deze week zag ik in een van de reacties op 'n nieuwsbericht https://e.foundation/ voorbij komen en is ook interessant. Vraag me alleen af of Untappd en app van jRiver hierop werken.

Iets anders, heeft Tweakers Pricewatch ook de filter SAT category en/of waarde ergens staan?
De software die op deze telefoon staat is op heel veel telefoons te installeren (als je een custom rom niet erg vind).
Pagina: 1