Best value voor basic 49-55" tv

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:25
Tussen al het OLED-geweld in hoop ik dat men ook eens mee wil kijken naar mijn bescheiden vraagstuk :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv. Heb denk ik geen ingewikkelde eisen, maar wil er ook niet zoveel aan uitgeven.

Huidige tv: Ik heb de afgelopen tien jaar doorgebracht met een 37" Sony. Geen klachten, ook na tien jaar nog niet, altijd tevreden over geweest. Ik wil nu over naar een groter scherm, vooral omdat ik eerder dit jaar verhuisd ben en nu net iets verder van de tv af zit, waardoor ik de kleine lettertjes in games niet meer kan lezen ;(
Pricewatch: Sony Bravia KDL-37v5500)

Gebruik: Netflix en NPO gemist (chromecast), XBOX one S (Assasins Creed etc, niet erg veeleisend). Beetje tv/film via Ziggo. Wekelijks de eredivisie. Af en toe een retro console (geen must).

Budget: 400-600 euro lijkt me prima haalbaar. Ik begrijp dat dit niet eenzelfde ervaring als de 1000+ toestellen geeft, anderzijds ben ik al 10 jaar gewoon tevreden geweest met een 37" die me in 2009 zo'n 700 euro gekost heeft. Kortom: ik denk niet dat ik erg veeleisend ben qua beeld en geluid 8)7

Eisen en wensen:
  • Ik denk aan 49-55 inch. Dit is inmiddels zo'n beetje de standaard maat. Groter dan 55 gaat niet passen.
  • De tv staat regelmatig overdag aan, in een lichte woonkamer. Iets beter beeld cq minder reflectie dan huidig toestel zou prettig zijn.
  • Minimaal 3 HDMI-aansluitingen, meer is prettig. Oudere aansluitingen worden ook gewaardeerd ivm retro-consoles.
  • Kijkafstand: 2,5 à 3 meter. Vanuit een grote hoekbank, dus brede kijkhoek gewenst.
  • En dan het hete hangijzer: ik loop een beetje vast op het smart-platform. Ik zou de tv graag weer jarenlang willen gebruiken en ben wat huiverig voor alle verschillende platforms die in de omloop zijn. Ik erger me dood aan de (oude) Ziggo Horizon Mediabox, en zou het nogal vervelend vinden als het smart-platform van mijn tv eenzelfde ervaring (traag, vastlopers, etc) zou geven. Ik ben goed bekend met Android en omdat Android TV een extern platform is (niet leverancier-specifiek) heb ik het idee dat dit een goede keuze zou zijn. Ik verwacht daar veilig te zitten qua langdurige ondersteuning en snelle fixes voor bugs/problemen. Maar... ook na de nodige research ben ik hier nog niet zeker van.
Toestellen die ik nu overweeg:
Sony KD-55XF7004
Sony KD-55XF8096
Motivatie: goede ervaring met Sony, toestellen zijn goed geprijsd (recente prijsdalingen). Android TV.

Maar... er is veel meer. Bijvoorbeeld:
* LG UK63/UK64 serie
* Samsung RU5800, NU7300

Puur het feit dat ik weinig aan te merken heb op mijn tien jaar oude 37", zegt me dat ik a) niet zo veeleisend ben en b) geen reden heb om een flink bedrag neer te leggen voor een TV. Maar ook in de 400-600 range (en net wat daarboven, die tv's lopen ook te knipogen...) is er veel te kiezen en ik zou natuurlijk graag de juiste keuze maken.

Iemand tips, aanraders/afraders of andere overwegingen? Of gaat alles in de budgetrange prima zijn en moet ik gewoon ergens een leuke aanbieding vandaan halen? :+

Beste antwoord (via _pix op 16-07-2019 12:05)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wellicht om het wat makkelijker te maken; gelijkwaardige 55-inchers die binnen of net buiten je budget vallen.

VA - 50Hz = Sony XF70 = Samsung NU7xxx = Philips PUS7xxx* = Hisense A6xxx
IPS - 50Hz = Sony XF80 = Panasonic FX700 [= LG UK6xxx**]
VA - 100Hz = Samsung NU80xx = Sony XE85 = Hisense U7A
IPS - 100Hz = LG SK8000 = Philips PUS8503
*Waarschijnlijk VA maar kans op een IPS exemplaar is er. | **Geen aanrader m.i. wegens het RGWB-paneel.

Binnen jouw budget blijvend zou ik persoonlijk voor de Hisense U7A (€570) gaan: 100Hz, WCG en een erg goede SDR weergave. Rond de €700 kom je bij XE85 en NU80.

Voor datzelfde bedrag kan je met goed zoeken ook de SK8000 vinden. Wil je toch binnen je budget blijven en een IPS exemplaar dan zou ik voor de XF80 gaan.

Tot slot zou ik de keuze niet af laten hangen van het smartgedeelte, maar van het type-display en het bedrag die je ervoor wilt uitgeven. Voor SDR-content en met jouw wensen heeft het mi.i. weinig zin om voor een €800,-+ tv te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Het is allereerst denk ik goed om te weten dat je huidige Sony beschikt over een VA-paneel. Deze panelen staan bekend om hun niet zo brede kijkhoeken, maar wel voor het relatief hoge contrast, het zwart en de donkere kamer/scène-prestatie t.o.v. IPS-panelen.

De Sony XF70 die jij gevonden hebt beschikt over een VA-paneel en draait op een uitgeklede Linux variant.
De Sony XF80 heeft een IPS-paneel, dus betere kijkhoeken maar met een slechter contrast en draait wel op Android TV.

De gehele LG LCD line-up (behalve 50&70'') bestaat uit tv's met IPS-panelen. De UK6xxx serie is vergelijkbaar met de XF80 van Sony en de 43'' en 49'' XF70 van Sony. Draaien op WebOS en hoe hoger het cijfer in de serie hoe meer features je krijgt, maar qua beeldkwaliteit is er (nagenoeg) geen verschil. De 50'' (uitzondering) UK64 is dus wel een compleet andere TV (VA) dan bijvoorbeeld de 49'' (IPS).

Verder heb je de 7 serie van Samsung (NU=2018 & RU=2019) en die hebben nagenoeg altijd een VA-paneel. De RU heeft enkel een wat hogere response tijd wat zorgt voor iets minder wazigheid bij snel bewegende objecten/beelden. Verder is het verschil marginaal. Verder draaien ze allen op Tizen.

Kamp Phillips gebruikt ook Android TV (net als Sony wat uitzondering in de budgetlijn) en heeft verder als extra Ambilight. De PUS7000 serie zijn ook VA-type tv's.

Kortom het grootste verschil zal het gebruikte type paneel zijn (VA vs IPS) en het besturingssysteem. Dat eerste is zeker waarneembaar en dat tweede iets meer persoonlijke voorkeur. WebOS en Tizen genieten over het algemeen de voorkeur boven Android TV. Ga in de winkel kijken en vergelijken of evt. online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Bedankt voor je reactie! Goede info. De link VA vs IPS maakt voor mij duidelijk dat IPS in mijn geval twee belangrijke voordelen heeft:
- Een bredere kijkhoek (grote woonkamer, ruime hoekbank, doorgaans zit niemand récht voor de tv)
- Geschikt voor 'bright rooms', in mijn geval handig ivm een zeer lichte woonkamer en regelmatig gebruik overdag. Ik zie dat VA ruim de voorkeur heeft voor de donkere scenes en donkere omgeving, maar ik denk dat prettig beeld overdag [voor mij] minstens zo belangrijk is.

Hier ga ik weer mee verder. Denk toch ook in de winkel verschillende smart platforms proberen.
Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? Ideeën over of ervaringen met het uitfaseren van smart platforms (mss nog niet actueel) of met welk platform je de komende jaren goed zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
_pix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:51:
Bedankt voor je reactie! Goede info. De link VA vs IPS maakt voor mij duidelijk dat IPS in mijn geval twee belangrijke voordelen heeft:
- Een bredere kijkhoek (grote woonkamer, ruime hoekbank, doorgaans zit niemand récht voor de tv)
- Geschikt voor 'bright rooms', in mijn geval handig ivm een zeer lichte woonkamer en regelmatig gebruik overdag. Ik zie dat VA ruim de voorkeur heeft voor de donkere scenes en donkere omgeving, maar ik denk dat prettig beeld overdag [voor mij] minstens zo belangrijk is.
Bij een VA paneel hoef je ook niet per se recht voor de tv te zitten, bij een kijkhoek van > 25 graden wordt het merkbaar, tegenover > 40 graden bij een IPS paneel. Wanneer je de kijkhoeken van jouw huidige Sony tv voldoende vindt dan zal de kijkhoek van een moderne VA paneel voor jullie ook volstaan.

Je interpreteert de technische informatie van benbaba over de verschillen tussen een IPS en VA paneel verkeerd lees ik. Ook bij een lichte woonkamer en regelmatig overdag gebruik kun je het contrastverschil tussen een IPS en VA paneel redelijk tot goed opmerken, en biedt een VA paneel een net zo prettige beeld als een IPS paneel (een IPS paneel is per definitie niet feller). Hoe hoger het contrast des te indrukwekkender het beeld wordt.

Tv's met een VA paneel scoren in vergelijking met IPS panelen een stuk beter qua black uniformiteit van het beeld. Over het algemeen zijn de kleuren van Sony tv's out of the box beter ingesteld en hebben een veel betere motion handling (in het budget segment). Tevens zijn de Sony tv's uit jouw OP flicker free in tegenstelling tot de Samsung en LG tv's, mocht je hiervoor gevoelig zijn dan kan dit een dealbreaker zijn.

De Sony XF80 serie beschikt over een quantum dot filter, hiermee is het kleuren gamma hoger dan de Samsung en LG tv's uit jouw OP.

De Samsung NU73xx uit jouw OP is een curved model, het platte model is de NU71xx reeks.

Ik ben van mening dat je niet teveel waarde moet hechten aan het smart platform, de processors die de fabrikanten in hun budget tv's gebruiken is niet om naar huis te schrijven. Daarnaast loop je al snel na een paar jaar tegen beperkingen op, denk onder andere aan uitfasering. Dit kun je makkelijk extern voor een kleine bedrag oplossen en moderniseren wanneer nodig, zoals je nu al doet met een chomecast. Ik denk dat je je keuzen beter op beeldkwaliteit kunt bepalen.

Persoonlijk zou ik voor de Sony 55XF7004 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Het valt nog niet mee, juiste interpretatie ;x Dank voor je bericht @Freshouttheoven.

Zit inmiddels ook naar de Philips Ambilight tv's te kijken, mooi spul en ook weer een stapje duurder (700-800). Lastig om in te schatten hoe bijv. de Sony 55XF8096 zich houdt tegenover een Philips 55PUS7303 (IPS, 60hz, 350cd/m2) of een Philips 55PUS8503 oid (IPS, 120hz, 400cd/m2).

Heb inmiddels de lokale MediaMarkt doorgelopen, dat helpt niet erg: op alle tv's onder de 1000 euro ofzo tonen ze lage kwaliteit beelden en reclame voor andere producten, het geeft niet echt een goede indruk van het toestel zelf. Kijken of ik van het weekend bij een wat betere zaak wat voorbeelden kan bekijken.
benbaba schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 01:50:
Kamp Phillips gebruikt ook Android TV (net als Sony wat uitzondering in de budgetlijn) en heeft verder als extra Ambilight. De PUS7000 serie zijn ook VA-type tv's.
Als ik het goed zie is de PUS7000 (/8000) toch ook IPS?

[ Voor 22% gewijzigd door _pix op 11-07-2019 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 22-09 15:30
Nooit voor een IPS paneel gaan, tenzij het een must is dat je met grote kijkhoeken ook nog redelijk beeld hebt. Ik kan me die situatie bijna niet voorstellen, tenzij je altijd in een kring om de tv zit :P
VA panelen hebben een veel beter contrast, dus zwartwaardes. Contrast is king bij het weergeven van een mooi plaatje.

Qua smart tv zoals gezegd niet teveel van verwachten. Android TV werkt fijn, mits dat draait op krachtige hardware. Ik heb Android TV op een nvidia Shield draaien. Fantastisch. Android TV op een budget Philip/Sony voelt dan zo traag als dikke stront. Daarnaast moet je er niet van uitgaan dat de fabrikanten android TV langdurig van updates voorzien. Nvidia doet dat wel voor de shield, maar over het algemeen is de android ondersteuning niet denderend (ook kijkende naar de smartphone markt).

[ Voor 43% gewijzigd door Hulleman op 11-07-2019 13:29 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:09
_pix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:33:
Het valt nog niet mee, juiste interpretatie ;x Dank voor je bericht @Freshouttheoven.

Zit inmiddels ook naar de Philips Ambilight tv's te kijken, mooi spul en ook weer een stapje duurder (700-800). Lastig om in te schatten hoe bijv. de Sony 55XF8096 zich houdt tegenover een Philips 55PUS7303 (IPS, 60hz, 350cd/m2) of een Philips 55PUS8503 oid (IPS, 120hz, 400cd/m2).

Heb inmiddels de lokale MediaMarkt doorgelopen, dat helpt niet erg: op alle tv's onder de 1000 euro ofzo tonen ze lage kwaliteit beelden en reclame voor andere producten, het geeft niet echt een goede indruk van het toestel zelf. Kijken of ik van het weekend bij een wat betere zaak wat voorbeelden kan bekijken.

[...]

Als ik het goed zie is de PUS7000 (/8000) toch ook IPS?
De 55PUS7303 kan zowel een IPS als een VA paneel hebben, om het voor de consument lekker verwarrend te maken :9. De 55PUS8503 heeft een IPS paneel, je komt alleen in de buurt van de door de fabriek opgegeven brightness door de kleuren op 'koel' te zetten, wat je zeker niet wenst.

Wanneer je Ambilight een goede toevoeging vindt zou je een Philips tv kunnen overwegen, en anders zou ik ver uit de buurt van Philips LCD tv's blijven. Twee kennissen hebben allebei een recente 7 serie Philips IPS tv in bezit, slechte motion handling en het beeld is verre van natuurlijk (zelfs na het een en ander aanpassen).

Je zou eventueel een usb stick met wat eigen beeldmateriaal kunnen meenemen om een beter beeld te krijgen over de beeldkwaliteit, en zoals je zelf al aangeeft kun je tv's beter vergelijken in een ruimte met gematigd licht.

De Sony's zitten ook rond de 350 cd/m2, wanneer je een tv wenst die helderder beeld kan geven dan moet je jouw budget met minimaal een paar honderd euro verhogen en gaan shoppen in het midden segment. Wanneer je overdag tv kijkt of aan het gamen bent op een tv met een brightness van rond de 350 cd/m2 in een zeer lichte woonkamer dan is dat redelijk te doen, maar het houdt niet over en je merkt goed dat het beeld een stuk doffer over komt in vergelijking met 's avonds.

De pricewatch: Sony KD-55XF9005 Zwart is qua prijs/ kwaliteit verhouding momenteel de beste LCD tv die je kunt kopen, beschikt over Full Aray Local Dimming en kan qua brightness ongeveer 2 keer zo fel dan de 555XF8096 en de door jouw genoemde Philips tv's.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Wellicht om het wat makkelijker te maken; gelijkwaardige 55-inchers die binnen of net buiten je budget vallen.

VA - 50Hz = Sony XF70 = Samsung NU7xxx = Philips PUS7xxx* = Hisense A6xxx
IPS - 50Hz = Sony XF80 = Panasonic FX700 [= LG UK6xxx**]
VA - 100Hz = Samsung NU80xx = Sony XE85 = Hisense U7A
IPS - 100Hz = LG SK8000 = Philips PUS8503
*Waarschijnlijk VA maar kans op een IPS exemplaar is er. | **Geen aanrader m.i. wegens het RGWB-paneel.

Binnen jouw budget blijvend zou ik persoonlijk voor de Hisense U7A (€570) gaan: 100Hz, WCG en een erg goede SDR weergave. Rond de €700 kom je bij XE85 en NU80.

Voor datzelfde bedrag kan je met goed zoeken ook de SK8000 vinden. Wil je toch binnen je budget blijven en een IPS exemplaar dan zou ik voor de XF80 gaan.

Tot slot zou ik de keuze niet af laten hangen van het smartgedeelte, maar van het type-display en het bedrag die je ervoor wilt uitgeven. Voor SDR-content en met jouw wensen heeft het mi.i. weinig zin om voor een €800,-+ tv te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Jullie zijn echt top zeg, bedankt voor alle adviezen!
Ik heb voor komend weekend een grote showroom op de planning staan om eea te vergelijken. Moet lukken met bovenstaande lijstjes. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 16:56
Ik heb deze gekocht 2 weken geleden.
https://www.zaak.shop/Aiwa-LED-502UHD-50-inch-tv
Hij valt mij zeker niet tegen, grote kijkhoek en mooi beeld.
Prijs/kwaliteit is dik in orde.
Pagina: 1