Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavardia
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 08:12
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een nieuwe systeem camera op te gebruiken om landscape foto's, vakantiefoto's, en autofoto's mee te maken.

Bovendien zou de vriendin de camera willen gebruiken voor het maken van vlogs. Bijgevolg is een goede connectiviteit met de smartphone van groot belang.

Het maximumbudget is 500 maar ik durf daar wel eens boven gluren...

Tot nu toe wordt de smartphone (android) gebruikt voor foto's. Maar ik vind een smartphone echt maar een onhandig ding om foto's te maken en zou dus graag een aparte camera willen waarvan ik dan uiteraard meteen ook wel kwaliteit verwacht die mijn smartphone de eerste vijf jaar zal inhalen...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Niets want geen ervaring

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb mijn research al een beetje proberen doen en ik kom uit om de volgende toestellen:

- Canon EOS M50 met 15-45 mm kitlens voor 549 (maar cashback van 65 dus komt binnen budget uit). Boven budget is er ook een pack met extra 55-200mm kitlens voor 694 (waar nog cashback af gaat). Maar ik betwijfel dat een 55-200mm kitlens veel toevoegd in mijn gebruiksscenario. De korte accuduur en het feit dat niet kan opgeladen worden via USB vind ik een groot nadeel.

- Panasonic Lumix G7 met 14-42 mm kitlens voor 377. Prijs is uiteraard het grote voordeel hier. Nadelen voor mij zijn de eerder beperkte autofocus bij filmen en geen bluetooth.

- Olympus E-M10 Mark III voor 477 euro zonder kitlens maar dankzij een promo komt er een 45mm F1.8 lens gratis bij. Ook mogelijk is een pakket waar bij die lens bovendien nog eens twee kitlensen bijkomen (14-42mm en 40-150mm) maar 649. Aangezien ik eind deze week op vakantie vertrek zou ik waarschijnlijk voor het pakket moeten gaan of ik loop het risico helemaal geen lens te hebben (de gratis lens wordt pas achteraf opgestuurd...). Dus prijzig en ook niet de beste autofocus.

Heb nog naar de sony A6000 gekeken maar die lijkt mij minder geschikt voor mijn doel, net als de Panasonic GX80 (voor 447 met 12-32mm kitlens) die geen microfoon input heeft.

Verlos mij uit mijn lijden en help mij bij mijn beslissing :) (dat mag ook gewoon zijn, get over it and use that phone...)

I7-7700k - Radeon HD 7950 Crossfire - 16 GB Ram - 512 GB SSD - Antec Nine Hunderd

Beste antwoord (via Bavardia op 11-07-2019 18:49)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11

bobcom

Dedicated dabbler

@Vanoverdegrens Ik kan me vergissen maar ik proef een zekere neerbuigendheid in je reactie: alsof een "instapcamera met een kitlensje" per definitie niet tot de leuke dingen kan behoren, en het op zijn minst een professioneel geurtje moet hebben: een gebruikte DSLR mag wel.

Voor iemand die net begint vind ik een M50 met kitlens, een Om-D EM10III, een Lumix G7 of een A6000 wel degelijk in de categorie "leuke dingen" vallen. Ik vind het terecht om ts duidelijk te maken dat er geen koe zo bont is of er zit wel een vlekje aan: of de battery life schiet tekort, of de autofocus is niet heel erg snel, of hij heeft geen microfooningang of blauwe tandjes. Maar bovenal zou moeten gelden dat met elke camera op de shortlist van ts. heel plezierig te fotograferen valt.

Watvaak vergeten wordt is dat al die bezwaren die in recensies worden genoemd uit de koker van (semi)professionals komen die dus ook met (semi)professionmele ogen naar een toestel kijken - en met die van een recensent, dus ze moeten wel wat tekortkomingen zien. Zet een instappersbril op en veel van de aspecten waarin een beoordeelde camera tekortschiet worden ineens een stuk minder erg. Zo wordt een "instapcamera met een kitlensje" ineens toch een leuk ding.

Daarnaast zou ik ook niet weten waarom het niet raadzaam is om een week voor je vakantie hals over kop een kamera aan te schaffen.
Ten eerste: zo hals over kop is het niet, ts. had al een shortlist aangemaakt. Ik zou zeggen: met elk van de 4 camera's uit die shortlist kun je als instapper prima overweg, ga ze eens irl bekijken in een echte winkel.

Ten tweede: een van de meest gehoorde dooddoeners hier is dat "de beste camera degene is die je bij je hebt". Maar in dit geval zou dat dus een smartphone moeten zijn? Vakantie is de tijd bij uitstek dat je kan leren/proberen te fotograferen; waarom zou ts tot na de vaklantie moeten wachten op die ene camera die een paar bezwaartjes minder heeft dan een andere?

Ik zou tegen ts zeggen: pluk de dag zolang die nog in bloei staat, pak het apparaatje uit de shortlist dat je het aantrekkelijkst vind, en ga ermee op vakantie. Ontdek daar wat je nog mist, en maak dan een topic aan: "ik heb een ..... en wil eigenlijk nog dit. Wat te doen?".

Goede kans dat ts voor die tijd ontdekt dat hij op zijn camera - welke keus uit zijn shortlist dat ook zij - helemaal niet zoveel mist, en dat er voor elke veronderstelde tekortkoming van de camera wel een workaround is. En intussen heeft hij dan een hele leuke (hoop ik) fotografeer- en vlogvakantie gehad.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 19:19
Ik weet niet wat voor smartphone(s) jullie hebben, maar wanneer je nog geen week aan tijd hebt en daarnaast nog geen ervaring hebt in het gebruik van een echte camera zou ik zeker bij de smartphone blijven. Er komt veel bij kijken om een camera goed te kunnen gebruiken, en een week is naar mijn mening te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavardia
Ricktachtig schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:06:
Ik weet niet wat voor smartphone(s) jullie hebben, maar wanneer je nog geen week aan tijd hebt en daarnaast nog geen ervaring hebt in het gebruik van een echte camera zou ik zeker bij de smartphone blijven. Er komt veel bij kijken om een camera goed te kunnen gebruiken, en een week is naar mijn mening te kort.
Een Samsung Galaxy S8 (werk) + Oneplus 6T en Oneplus 5T

I7-7700k - Radeon HD 7950 Crossfire - 16 GB Ram - 512 GB SSD - Antec Nine Hunderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
Eens met @Ricktachtig Ga eerst lekker op vakantie en kijk daarna op je gemak naar een camera. De kans dat je nu een impulsaankoop doet waar je op vakantie weinig mee kunt en daarna niet ideaal blijkt te zijn, is groot. Er komen nog wel meer kortingsacties, veel fabrikanten hebben een paar keer per jaar cashback acties en in het najaar is ook weer Black Friday. Bovendien is er tweedehands ook veel spul te koop voor relatief weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
LA-384 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:36:

Bovendien is er tweedehands ook veel spul te koop voor relatief weinig.
En dat gaat imo nog veel minder worden, als straks de optische zoom bij alle phonemerken z'n intrede gaat doen, en beslist z'n weg in de middenklasse-phones gaat vinden. Dan is het met de instap-systeemkamera's gedaan, net zo als momenteel met de spiegelreflexen aan het gebeuren is.

Verder eens met bovenstaande (phone gebruiken volgende week), en 500€ is geen budget waar je veel leuke dingen mee kunt doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 10-07-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
Neem even de tijd. Vergeet de modellen even en bepaal wat belangrijk is voor jullie.
Je schiet echt van hot naar her. De ene camera is niet goed omdat hij geen bluetooth heeft (en andere die je noemt hebben dat ook niet), de volgende valt af omdat hij niet via USB kan laden, en over andere heb je gelezen dat ze geen goede autofocus hebben.

Wil je verwisselbare lenzen (zo te zien wel)? Zo nee: Een superzoom of Bridgecamera met microfoon-input zou jouw camera kunnen zijn.

Verwacht je ook lenzen te kopen? Zo ja, kijk dan vooral nog een keer naar Micro Four Thirds. Echt gigantisch veel mogelijkheden, en ook een goede tweedehands markt. En laat je niet bang maken door spookverhalen over autofocus.

Wil je microfoon-input? Dan kun je beter tweedehands gaan kijken. Ik verwacht dat het ooit een keer standaard gaat worden. Maar momenteel plaatsen fabrikanten die alleen op modellen die zij geschikt vinden als video-camera. Mét bijbehorend prijskaartje. Op de instapmodellen: Eigenlijk niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29
@Vanoverdegrens Dat kan zeker gaan gebeuren, maar dan vooral gebaseerd op aannames van de menigte.

Optische zoom is een mooie feature op de smartphone, maar je gaat de fotokwaliteit van camera's waar we het hier over hebben niet snel behalen. De sensorgrootte is hetgeen wat daarin een belangrijk onderscheid maakt, met daaruitvolgend noodzakelijk formaat van lenzen.

Die krijg je gewoon niet in een telefoon gebouwd. Kan best dat er allerlei foefjes komen, zoals nu sommige telefooncameras de bokeh kunstmatig aandikken. Prima voor digitale weergaven, maar kwalitatief zeker niet gelijk aan "the real deal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Vanoverdegrens schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:41:
[...]

En dat gaat imo nog veel minder worden, als straks de optische zoom bij alle phonemerken z'n intrede gaat doen, en beslist z'n weg in de middenklasse-phones gaat vinden. Dan is het met de instap-systeemkamera's gedaan, net zo als momenteel met de spiegelreflexen aan het gebeuren is.

Verder eens met bovenstaande (phone gebruiken volgende week), en 500€ is geen budget waar je veel leuke dingen mee kunt doen.
Beetje tegenstrijdig: eerst zeggen dat de instap-systeemkamera's vervangen gaan worden door zoomtelefoons en en masse voor een prikkie op marktplaats zullen belanden, en dan melden dat je voor €500 niet veel leuke dingen kunt doen.

Als ts van fotografie zijn hobby wilt maken is een budget van €2K niet verplicht - en als hij voor die €500 wat verkennend vakantieonderzoek wilt doen is er niets dat hem let om dat geld in een camera te stoppen en die mee te nemen.

In het ergste geval is het "niet goed, geld weg", maar zelfs dat is de vraag. Voor €500 is echt wel een camera te kopen waar ts iets mee kan. Zolang hij, zoals @Tarquin zegt, maar prioriteiten weet te stellen - en niet per se voor dat budget een camera wil hebben waarmee je twee dagen achter elkaar aan een USB-powerpack kunt vloggen met een externe microfoon en een bluetooth-oortje in, terwijl je alsmaar lenzen wisselt die meteen bliksemsnel scherpstellen.

De eerste camera is zelden de laatste, maar de periode tussen de eerste camera en de volgende is wel een hele nuttige om vertrouwd te raken met fotograferen en filmen met iets anders dan een smartphone en om te ontdekken welke "must haves" en "don't needs" een camerasysteem moet hebben.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
bobcom schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Beetje tegenstrijdig: eerst zeggen dat de instap-systeemkamera's vervangen gaan worden door zoomtelefoons en en masse voor een prikkie op marktplaats zullen belanden, en dan melden dat je voor €500 niet veel leuke dingen kunt doen.
Helemaal niet tegenstrijdig:
Die 500€ nu hebben niets met de 2e hands markt over enkele jaren te maken.
En "leuke dingen" is wmb niet hetzelfde als 500€ uitgeven aan een instapkamera met een kitlensje.
Voor een 2e hands spiegelreflexuitrusting is 500€ overigens al een aardig budget, waar best leuke dingen mee mogelijk zijn. Spiegelloos, behalve MFT, nog niet.

Met de rest van je reactie ben ik het wel aardig eens, maar een week voor je vakantie hals over kop een kamera aanschaffen, is niet raadzaam. Dat werd overigens in de andere reacties al aangegeven. Daar kwam ik niet mee.
Je schrijft over fotohobby, en de fotohobbyisten gaan zoals voor de komst van de digitale kamera weer de groep kopers van fotoapparatuur worden. De hype van de digitaalkamera gaat door de ontwikkeling van de smartphone gewoon over. Compactkamera's worden al veel minder verkocht, en de andere marktsegmenten zullen onherroepelijk volgen. (wie koopt er nog een typmachine of een platenspeler?)

[ Voor 25% gewijzigd door Vanoverdegrens op 11-07-2019 10:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Vanoverdegrens Ik kan me vergissen maar ik proef een zekere neerbuigendheid in je reactie: alsof een "instapcamera met een kitlensje" per definitie niet tot de leuke dingen kan behoren, en het op zijn minst een professioneel geurtje moet hebben: een gebruikte DSLR mag wel.

Voor iemand die net begint vind ik een M50 met kitlens, een Om-D EM10III, een Lumix G7 of een A6000 wel degelijk in de categorie "leuke dingen" vallen. Ik vind het terecht om ts duidelijk te maken dat er geen koe zo bont is of er zit wel een vlekje aan: of de battery life schiet tekort, of de autofocus is niet heel erg snel, of hij heeft geen microfooningang of blauwe tandjes. Maar bovenal zou moeten gelden dat met elke camera op de shortlist van ts. heel plezierig te fotograferen valt.

Watvaak vergeten wordt is dat al die bezwaren die in recensies worden genoemd uit de koker van (semi)professionals komen die dus ook met (semi)professionmele ogen naar een toestel kijken - en met die van een recensent, dus ze moeten wel wat tekortkomingen zien. Zet een instappersbril op en veel van de aspecten waarin een beoordeelde camera tekortschiet worden ineens een stuk minder erg. Zo wordt een "instapcamera met een kitlensje" ineens toch een leuk ding.

Daarnaast zou ik ook niet weten waarom het niet raadzaam is om een week voor je vakantie hals over kop een kamera aan te schaffen.
Ten eerste: zo hals over kop is het niet, ts. had al een shortlist aangemaakt. Ik zou zeggen: met elk van de 4 camera's uit die shortlist kun je als instapper prima overweg, ga ze eens irl bekijken in een echte winkel.

Ten tweede: een van de meest gehoorde dooddoeners hier is dat "de beste camera degene is die je bij je hebt". Maar in dit geval zou dat dus een smartphone moeten zijn? Vakantie is de tijd bij uitstek dat je kan leren/proberen te fotograferen; waarom zou ts tot na de vaklantie moeten wachten op die ene camera die een paar bezwaartjes minder heeft dan een andere?

Ik zou tegen ts zeggen: pluk de dag zolang die nog in bloei staat, pak het apparaatje uit de shortlist dat je het aantrekkelijkst vind, en ga ermee op vakantie. Ontdek daar wat je nog mist, en maak dan een topic aan: "ik heb een ..... en wil eigenlijk nog dit. Wat te doen?".

Goede kans dat ts voor die tijd ontdekt dat hij op zijn camera - welke keus uit zijn shortlist dat ook zij - helemaal niet zoveel mist, en dat er voor elke veronderstelde tekortkoming van de camera wel een workaround is. En intussen heeft hij dan een hele leuke (hoop ik) fotografeer- en vlogvakantie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@bobcom Je probeert dingen in mijn reacties te lezen, die ik zo niet bedoeld heb. Waarschijnlijk omdat je principieel een andere mening hebt dan de mijne. Ik zie iig geen basis voor verdere discussie, die hier sowieso offtopic is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bavardia
Dank voor alle input. Heb uiteindelijk toch de trigger overgehaald en een camera gekocht. Zoals hier boven al aangegeven was ik wel al even mijn research aan het doen en was het niet bepaald halsoverkop.

Ben het wel eens dat ik mogelijk net iets te veel alles wou uit een camera met een beperkt budget.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Canon omdat die voor mijn gebruikscenario eigenlijk maar 1 echt nadeel had (korte batterijduur) waar gemakkelijk een mouw aan te passen valt (extra batterij(en)). Zijn nog niet veel lenzen beschikbaar voor (tenzij met converter) maar wel een aantal niet te dure lensen die voor het gebruik dat ik voor ogen heb zeer degelijk zijn en waarin ik mijn ontdekkingstocht kan verderzetten (zoals een goede breedhoeklens in de EF-M 11-22 en een goede pancake met de EF-M 22mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Al zou ik met Canon de kat uit de boom kijken wat betreft EF-M. Canon gebruikt een andere mount voor hun Full Frame R-serie, en weer een andere mount voor de DSLRs.... Het is wel de vraag hoeveel Canon (en 3rd parties) inzetten voor het (hobby) EF-M platform. Een mount converter voor oude Canon lenzen kan interessant zijn om goedkoop 2e hands glaswerk te scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Hier is een lijstje van lenzen met native ef-m vatting - uit 2017 weliswaar en vele met manual focus, maar goed. Sigma heeft net 3 prima primes (1.4/16, 30 en 56mm) voor EF-M aangekondigd. En een adapter om EF- en EF-S lenzen op de Eos M te zetten kost een paar tientjes - en dan heb je keus uit een paar honderd af-objectieven. Zou dat voorlopig genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilfamo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09-2024
Vanoverdegrens schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:30:
[...]
(wie koopt er nog een typmachine of een platenspeler?)
Slecht voorbeeld met de opmars van vinyl 😉

Ik heb zelf een canon m maar zou nu denk ik eerder voor een goede compactcamera kiezen. Groter bereik en geen losse lenzen. Hierdoor ook makkelijker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
ilfamo schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Slecht voorbeeld met de opmars van vinyl 😉
Revival in de marge. Verkoopaantallen niet vergelijkbaar met '60er en '70er jaren, toen vrijwel ieder huishouden zo'n ding had staan. Nu een speeltje voor liefhebbers. Net als straks digitaalkamera's.
Pagina: 1