Defect moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ofniet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-01 10:57
Ik zoek een?
Ik zoek advies voor wat ik het beste kan doen.

Situatie
Mijn moederbord heeft het (zo goed als) begeven. De PC reboot zichzelf met regelmaat (soms na een paar minuten) uit zichzelf. Windows Eventviewer geeft alleen aan dat de PC 'onverwachts' te zijn afgesloten. Natuurlijk eerst de PSU vervangen, zelfde probleem. Vervolgens het geheugen en de CPU vervangen (geleend van een maat). Zelfde probleem. Zelfs in de BIOS/UEFI reboot het systeem. Ook met alle randapparatuur afgekoppeld.

Ten slotte een moederbordje van het werk kunnen lenen en deze geplaatst. Probleem is eindelijk weg! Conclusie: Het moederbord is aan vervanging toe.

De PC voldoet momenteel verder aan al mijn eisen en draait de games die ik speel met gemak. Ik speel games graag op de maximale grafische settings, maar ik gebruik momenteel 'maar' een QHD scherm, (nog) geen 4K.

Kies ik voor een huidig generatie moederbord? Dat zal natuurlijk de goedkoopste oplossing zijn natuurlijk, maar zal deze de games komend jaar of jaren nog fatsoenlijk kunnen draaien?

Ik zie dat er bordjes zijn die zowel de huidige als de nieuwe generatie Intel CPU's ondersteund, is dat een optie voor me?
Of ga ik meteen voor een volledige upgrade (Mobo, CPU, geheugen)? Ik kijk al met een schuin oog mee naar de nieuwe AMD Ryzen generatie.

Wat is je budget?
Budget is geen probleem, ik ben bereid meer uit te geven voor een systeem wat langer mee gaat.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur of afkeur van bepaalde merken.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Tray€ 279,35€ 279,35
1MoederbordenGigabyte Z370P D3€ 98,05€ 98,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenFractal Design Define R2€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 74,08€ 74,08
1VoedingenCorsair RM750€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo 500GB€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.888,38

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie zouden doen in deze situatie, ik sta voor alles open!

Beste antwoord (via Ofniet op 10-07-2019 14:00)

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-01 13:36
Ik zou gewoon een compatibel moederbordje opzoeken en die erin zetten, je setup kan nog wel een tijdje mee. Op de V&A staan er een aantal te koop met een Z370 chipset, waaronder dezelfde als die je nu al hebt.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Bord RMA sturen. Je hebt nog garantie.

• Ofniet
Uszka schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:30:
Bord RMA sturen. Je hebt nog garantie.
Heb ik al gedaan. Krijg het moederbord weer terug met de melding dat het probleem niet geconstateerd is.
Wat ik enigszins kan begrijpen aangezien het probleem soms meerdere dagen niet voorkomt.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:55
Ofniet schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:46:
[...]

Heb ik al gedaan. Krijg het moederbord weer terug met de melding dat het probleem niet geconstateerd is.
Wat ik enigszins kan begrijpen aangezien het probleem soms meerdere dagen niet voorkomt.
Zij gebruiken hun test om aan te tonen dat het niet zo is, wat volgens garantie afhandeling technisch correct is. Echter kun je, naar mijn mening, toch wel overtuigend bewijs overleggen dat het onderdeel hoogst waarschijnlijk wel defect is. Gezien de duur van het testen is het natuurlijk wel lastig om goed bewijs aan te leveren (niet even snel een foto of filmpje te maken).
Heb je je test methodologie en resultaten al bij ze gemeld? En heb je heel mischien nog een logboek van wanneer het probleem zich voor deed (zodat je kan aantonen hoe lang ze zelf zouden moeten testen)?

• Ofniet
Aragnut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:54:
[...]

Zij gebruiken hun test om aan te tonen dat het niet zo is, wat volgens garantie afhandeling technisch correct is. Echter kun je, naar mijn mening, toch wel overtuigend bewijs overleggen dat het onderdeel hoogst waarschijnlijk wel defect is. Gezien de duur van het testen is het natuurlijk wel lastig om goed bewijs aan te leveren (niet even snel een foto of filmpje te maken).
Heb je je test methodologie en resultaten al bij ze gemeld? En heb je heel mischien nog een logboek van wanneer het probleem zich voor deed (zodat je kan aantonen hoe lang ze zelf zouden moeten testen)?
Ik heb destijds uitgebreid verslag gedaan van het probleem en de stappen die ik ondernomen heb (ongeveer 2 a4-tjes aan tekst) naar de leverancier verstuurd. Hoop heen en weer gedoe geweest, ik krijg mijn gelijk niet. Ben er ondertussen klaar mee en zoek daarom naar wat anders. Vandaar dit topic.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:55
Ofniet schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:44:
[...]

Ik heb destijds uitgebreid verslag gedaan van het probleem en de stappen die ik ondernomen heb (ongeveer 2 a4-tjes aan tekst) naar de leverancier verstuurd. Hoop heen en weer gedoe geweest, ik krijg mijn gelijk niet. Ben er ondertussen klaar mee en zoek daarom naar wat anders. Vandaar dit topic.
Snap dat je op een gegeven moment klaar mee bent dan ja.
Zelf zou ik kijken voor een 2de hands bordje. De setup is nog niet zo oud, maar de werkende componenten verkopen zal niet zoveel opleveren denk ik (tov de nieuw waarde + gebruik tijd). Als ik zie dat ik met mijn systeem uit 2012 (wel dikke i7) nog prima kan werken denk ik dat het de komende jaren qua performance wel goed zit (voor gaming).

Ik gok dat er, met de aankondiging van Ryzen, ook wel e.e.a. tweedehands gedumpt zal worden. Ligt er alleen dan aan hoeveel haast je hebt met vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord

• EnigmaNL
Ik zou gewoon een compatibel moederbordje opzoeken en die erin zetten, je setup kan nog wel een tijdje mee. Op de V&A staan er een aantal te koop met een Z370 chipset, waaronder dezelfde als die je nu al hebt.

• Ofniet
In de pricewatch zag ik bij de moederborden een optie "Core 8ste/9de gen. compatible".
Ik ga er van uit dat dit betekent dat zo'n bord mijn huidige CPU ondersteund maar ook bijvoorbeeld een Core i7-9700.

Daarom twijfel ik dus of ik dan niet beter voor een nieuwer type moederbord kan gaan, mocht ik volgend jaar of over 2 jaar een CPU upgrade wil doen.

Edit: Bijvoorbeeld deze: https://tweakers.net/pric...pg-z390-gaming-pro-carbon

[ Voor 13% gewijzigd door Ofniet op 09-07-2019 16:12 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
9*** cpu's werken ook op Z370, weliswaar na een biosupdate wat je makkelijk zelf kunt doen met je 8600K. Je kunt ook je 8600K verkopen en een Ryzen 5 3600 met B450/X470/X570 terug kopen.

• Ofniet
EnigmaNL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:58:
Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon voor een soortgelijk bordje ga. 2e hands ben ik niet zo'n fan van, maar ik ga mijn opties even op een rijtje zetten.

Bedankt allemaal voor de tips/ideeën!

• EnigmaNL
Ofniet schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:00:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad maar gewoon voor een soortgelijk bordje ga. 2e hands ben ik niet zo'n fan van, maar ik ga mijn opties even op een rijtje zetten.

Bedankt allemaal voor de tips/ideeën!
Je kunt trouwens ook een Z390 bordje nemen, daar werkt deze CPU ook gewoon op.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ofniet
Klinkt inderdaad als een beter idee, dan houd ik in ieder geval de optie over om later eventueel een CPU upgrade te doen. Die Tomahawk is dus wel aan te raden?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ofniet schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:53:
Klinkt inderdaad als een beter idee, dan houd ik in ieder geval de optie over om later eventueel een CPU upgrade te doen. Die Tomahawk is dus wel aan te raden?
8600K kan prima mee, en het bordje is prima (anders post ik het niet)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1