[EXCEL] wie kan mij helpen deze lastige formule te vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoon-dave
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-12-2020
Hopelijk kunnen jullie mij helpen;

Ik tracht in Excel een plantool te bouwen en ik loop tegen het volgende aan:
Van L9 tot JF9 (werkdagen) vul ik voor een bepaalde taak uren in. Hierboven (van L3 tot JF3 staan de bijbehorende datums van die werkdagen).

nu wil ik graag in G9 automatisch de datum in laten vullen van de dag dat de eerste uren gepland staan en in G10 automatisch de datum invullen van de laatste werkdag waarop uren gepland zijn.

Aangezien dat ik mezelf net pas heb aangemeld bij dit forum ben ik nog niet in staat om foto's te plaatsen.
Het zou super zijn als iemand me hiermee kan helpen. Het is overigens een Nederlandse versie van Excel.

Beste antwoord (via Orion84 op 09-07-2019 10:24)

• gewoon-dave
=MIN.ALS.VOORWAARDEN($L$3:$JF$3;L9:JF9;">0") is hem geworden en ik wil jullie allen danken voor het geduld en het wijzen naar de juiste deur.
Toppers!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:34
=MIN(L3:JF3) & =MAX(L3:JF3)?

Ik heb het idee dat ik misschien te simpel denk..

[ Voor 49% gewijzigd door Nat-Water op 09-07-2019 09:09 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoon-dave
Nat-Water schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:09:
=MIN(L3:JF3) & =MAX(L3:JF3)?

Ik heb het idee dat ik misschien te simpel denk..
Ik heb deze ingevuld en vervolgens lukraak ergens uren gepland (van EN9 t/m EZ9) en krijg het volgende te zien in de cel G9 4347243826.
Heeft dat nog te maken met opmaak van de cel (hoe hij een getal weergeeft?) in principe dient hij een kopie te geven van de cel die moet weergeven.

we zijn er nog niet maar onwijs dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:03

Reptile209

- gers -

gewoon-dave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Ik heb deze ingevuld en vervolgens lukraak ergens uren gepland (van EN9 t/m EZ9) en krijg het volgende te zien in de cel G9 4347243826.
Heeft dat nog te maken met opmaak van de cel (hoe hij een getal weergeeft?) in principe dient hij een kopie te geven van de cel die moet weergeven.

we zijn er nog niet maar onwijs dank voor het meedenken
Zet G9 eens op datum/tijd opmaak, dan ben je er denk ik. Nog makkelijker: klik op het 'kwastje' terwijl je een cel met goede datumopmaak geselecteerd hebt staan, en klik dan op G9, presto.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoon-dave
Reptile209 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Zet G9 eens op datum/tijd opmaak, dan ben je er denk ik. Nog makkelijker: klik op het 'kwastje' terwijl je een cel met goede datumopmaak geselecteerd hebt staan, en klik dan op G9, presto.
Uiteraard gedaan, niet het gewenste resultaat, geeft nog steeds hetzelfde cijfer aan.
=MIN(L3:JF3)&MAX(L3:JF3) <--deze formule staat in die cel en deze verwijst ook niet naar (L9 tot JF9 (werkdagen)) derhalve krijg ik ik enkel een vreemde optelling van datums

[ Voor 11% gewijzigd door gewoon-dave op 09-07-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:10
gewoon-dave schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:05:
nu wil ik graag in G9 automatisch de datum in laten vullen van de dag dat de eerste uren gepland staan en in G10 automatisch de datum invullen van de laatste werkdag waarop uren gepland zijn.
g9 =MIN(L3:JF3)
g10 =MAX(L3:JF3)
Niet allebei de formules in 1 cel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pindakaas op 09-07-2019 09:38 ]

don't mind me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De MIN formule moet in de ene cel, de MAX in de andere.

Verder gaat dat je vraag niet oplossen, aangezien dat domweg de hoogste en laagste datum laat zien, ongeacht of daar uren bij zijn ingevuld.

Als je dat criterium wilt meenmen, kijk dan eens naar de MINIFS() en MAXIFS() functies. De Excel help biedt doorgaans goede voorbeelden van hoe je funcies kan gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewoon-dave
Orion84 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:41:
De MIN formule moet in de ene cel, de MAX in de andere.

Verder gaat dat je vraag niet oplossen, aangezien dat domweg de hoogste en laagste datum laat zien, ongeacht of daar uren bij zijn ingevuld.

Als je dat criterium wilt meenmen, kijk dan eens naar de MINIFS() en MAXIFS() functies. De Excel help biedt doorgaans goede voorbeelden van hoe je funcies kan gebruiken.
Dank je, duidelijk. en de help functie bij Excel ben ik al even aan het doorspitten en ik heb ook al veel combinaties geprobeerd echter zonder resultaat. Daarom vraag ik het hier aan de echte kenners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

@Orion84 heeft gelijk met de minifs en maxifs krijg je dit werkend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R3RkgMQj1M0bQRARVzKe2ebH/full.jpg
@gewoon-dave : Tipje van de sluier: Gebruik ">0" met aanhalingstekens als criterium.

[ Voor 25% gewijzigd door m-vw op 09-07-2019 10:08 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gewoon-dave
=MIN.ALS.VOORWAARDEN($L$3:$JF$3;L9:JF9;">0") is hem geworden en ik wil jullie allen danken voor het geduld en het wijzen naar de juiste deur.
Toppers!!
Pagina: 1