Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Somfy tahoma software en compabiliteit z wave

Pagina: 1
Acties:

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 13:52
Hallo mede forumers.

Ik ben sinds kort in het bezit van een aantal op rolluiken en heb daarbij voor de besturing een tahoma bij gekocht.
En ben dat langzaamaan aan het uitbreiden zodat ik de gehele woning kwa verlichting kan schakelen en dimmen.

Wat mij al meteen opviel is dat de tahoma geen functie heeft met een raamsensor die voorkomt dat een rolluik omlaag gaat als het raam geopend is.

Tenminste de sensoren zijn er wel(maak/breek contact) alleen softwarematig word dit niet ondersteund volgens somfy.
Toen ik aangaf dat het puur een softwarematige instelling was heb ik niets meer gehoord terwijl het vele mensen kan helpen en de tahoma weer uitgebreider word.

De io motoren hebben idd obstakeldetectie, maar in mijn geval is dat te laat omdat mijn ramen heel lang schuin afloopt als deze open staan en er dus bang voor ben dat er op ten duur schade gemaakt word.

En ik zat even in mijn maag met de z wave dimmer, welke er geschikt voor zijn.
Van robbshop in oss heb ik er enkele mogen proberen.
De fibaro dimmer 2, werkt niet.
Robbshop huismerk dimmer werkte ook niet.
Aeotec nano dimmer werkt uitstekend!!pulse of wil in te stellen met een knop op de module.

Nu op zoek naar een stekker die gaat werken.

Mischien is het leuk als mensen bij dit topic zetten welke z wave producten jullie gebruiken en ook volledig compatibel zijn. ;)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 08:14
Heb zelf alleen FIBARO Insert Switch 2 op Z-Wave hangen, maar daar werkt via Tahoma alleen het eerste kanaal op.

(De rest van de verlichting via Philips Hue laten lopen)

Overigens via USB CONTROLLER Z-WAVE PLUS VISION, ipv de Somfy rebranded versie. (Maar zag ook dat het prijsverschil inmiddels een stuk kleiner is)

[ Voor 30% gewijzigd door SkyFlyer op 09-07-2019 07:49 ]

• martijnuitoss
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-11 13:52
Bij mij zag hij de fibaro wel en kon hem koppelen, maar hij deed het niet.
Ook gaf hij de dimmer aan met een stuk of 10 onderliggende knoppen.

• avdb3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-12-2023
Wat mij al meteen opviel is dat de tahoma geen functie heeft met een raamsensor die voorkomt dat een rolluik omlaag gaat als het raam geopend is.
In de tahoma kan je een smart routine maken waarbij je een applicatie kan uitschakelen als een sensor (deur/raamcontact geopend is.is dat misschien een weg om te bewandelen. Ik heb zo de lamp buien geschakeld. Als de port opengaat wordt de lamp aangeschakeld als het lichtniveau beneden een bepaald niveau is. Zo kan je een routine maken waarbij je het luik laat sluiten als de sensor gesloten detecteert. De routine laat je dan door de kalender, of een sensor, aanroepen

Tenminste de sensoren zijn er wel(maak/breek contact) alleen softwarematig word dit niet ondersteund volgens somfy.
Toen ik aangaf dat het puur een softwarematige instelling was heb ik niets meer gehoord terwijl het vele mensen kan helpen en de tahoma weer uitgebreider word.

• Ardishield
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-10 16:02
Ik heb het opgelost door een eigen "raam-open interlock" te maken middels een SMOOVE A/M io en een smart routine. Als de raamsensor OPEN detecteert laat ik via de smart functie een IO-stekker inschakelen, welke vervolgens een Eltako ER61-UC relais inschakelt, waarvan het maakcontact dan de MANUAL functie inschakelt van de SMOOVE io A/M (maakcontact parallel solderen aan de micro switch op de Smoove).

Als dan het raam open staat kun je niet met de App, Zonsensor of Tahoma interface het rolluik/screen bedienen. Dit lukt alleen nog met een SMOOVE IO die direct op het rolluik is gekoppeld. Maar dat doe je niet als je bij het luik staat en het raam is open neem ik aan ;-).

Ik heb Somfy hier ook al diverse malen over geraadpleegd en oplossingen aangedragen. Geen respons.

Obstakeldetectie in de Maestra io motoren werkt alleen bij 2 kg/meter. Dat noemen ze een "voldoende zware onderlat". Maar screens zijn veel lichter en dan is de zelfgemaakte interlock de enige optie.

Ardi.
8 december 2019